Jump to content

Bredde på båtplass kontra båt : Konklusjon.


Erik

Recommended Posts

Solux virker som kjekk båt det, men Scand Classic pirrer nok mer.

 

Har en aktuell Scand Classic kandidat som kan være ett ganske godt kjøp i tillegg, men som dessverre ligger langt vekke fra Stavanger (Farsund). Er du Intruder enig i at den blir for bred, eller er det ett bitte lite håp om at det kan gå .. :flag:  

 

Og hvis det er ett bitte lite håp, kunne du vurdert å ta med tommestokken neste gang du så til båten din, og vurdert det enda mer  :flag:  (Mao mål din egen bås (hvis du ligger i bås), trekk fra det over 2,70m og vurder hvor mye som er igjen, om noe...)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Å kvitte seg med en båt er nok langt mer "alvorlig" enn å bytte bil, men kanskje ikke så vondt som å bytte dame :flag:, men nå har du altså klart det. Gratulerer og ta vare på minnene!

Jeg skriver egentlig fordi jeg har en båt av ukjent fabrikat, og det har ikke vært mulig å spore den opp,dvs. finne opphavet. Den var registrert i Bygdø Båtforening i 1992 (tror jeg), og den har registreringsnummer i småbåtregisteret. Men henvendelse til Bygdø og søking på registeret har ikke gitt noen resultater. Båten bærer navnet (fabrikat?) KRESKO og er en 23" med Volvo Penta MD21A-motor (som akkurat nå er under overhaling. Takket være baatplassen.no har jeg fått tak i både eksosmanifold, varmeveklser og kneledd i Sverige. Takk til alle som hjalp meg med det :flag:).

Men, er det noen der ute som vet noe om denne båten min?

Hamarsing

Link to post
Share on other sites

Solux virker som kjekk båt det, men Scand Classic pirrer nok mer.

 

 

Og hvis det er ett bitte lite håp, kunne du vurdert å ta med tommestokken neste gang du så til båten din, og vurdert det enda mer  :smash:  (Mao mål din egen bås (hvis du ligger i bås), trekk fra det over 2,70m og vurder hvor mye som er igjen, om noe...)

 

:lol:

Jeg skal ned til båten en tur imorgen, skal måle opp og sjekke da!

Enig med deg at Scand er ei flott skute!!!  :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg var en kjapp tur å målte litt. Båsen min er 3 meter, men jeg har meget god plass!!! Trykte båten mot fender på ene siden og målte da 2,6 meter, legger du da til 10 cm for fender på denne siden også har du plass!!!!  :cool:

Dette er målt på standard flytebrygge (hvis det finnes noe slikt) Men som sagt ser det ut til å gå bra med Scand. !!!! Gi bare beskjed om det er noe annet du lurer på !!

 

Intruder

Scand Classic

Link to post
Share on other sites

GLIMRENDE :cool:

 

Tusen hjertelig takk for hjelp, dette var virkelig gode nyheter!!!

 

Hvor store fendre hadde du på den siden du trykte mot?, var de også 10 Cm, eller var de mer?

 

Føler du det slik at det går greit, løp og kjøp, eller er det så på grensen at jeg bør finne og låne en lokal Scand og 'prøve kjøre' inn i båsen før jeg reiser til Farsund??

 

Hvordan er manøvrering på Scand Classic, i og med at det blir trangt blir jeg sikkert nødt å finmanøvrere mer enn jeg er vandt med, og jeg har ikke hatt båt med ror før. Kan det bli ett problem?

 

Jeg kjenner det kribler litt i kroppen nå, dette kan bli noe. Har som sagt fått tipps om en Scand Classic som ikke er kommet for salg enda, skal være i grei stand, og pris antydning 130 - 140 000,-.  Det høres jo på papiret ut som en grei deal eller?

 

Har sjekket litt på nettet, og funnet dette :

Bilde

 

Med en slik patent i steden for ordinære fendre burde det kanskje kunne bli bittelitt luft i mellom?

 

Huff, nå blir det ikke lett å få sove.. :sad:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

God morgen.

 

Ble ikke mye søvn nei  :cool:

 

Har grublet litt på det praktiske :

 

Hvordan er kjøl/ror etc på denne båten i fob med transport. Kan den hvile på kjølen, og bare støttes på sidene, eller stikker ror og/eller andre ting ned slik at den må stå i krybbe under transport?

 

Ellers er jeg interesert i alt som dreier seg om båttypen, både positivt og negativt :

Hvilke motor instalasjoner er vanlig (noen man bør unngå?)

Hva er standard av innrednings og komfort komponenter?

Er det forskjeller på årsmodeller i skrog? (Noen man bør unngå, slik som f.eks med Wiking 28 der 1980 modellen ikke var best?)

Er alle fabrikk bygget, eller er det mange halvfabrikater på markedet? (Noe man bør se etter der?).

Spesielle ting som slites av tiden tann, og man bør være obs på ved kjøp?

 

Mao alt er av interesse.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

God morgen  :lol:

Tenkte nok det ble smått med søvnen ja, kjenner til det der.

Først, fendere jeg trykket mot var vanlig pølse fendere slik at jeg tipper ca 10 cm der også.

 

Så båten, etter det jeg har klart å grave frem er det ikke noe som tilsiser at noen modeller Classic er dårligere en noen andre, diskusjonene her går mere på om toalettet er bak (som hos meg 1980) eller fremme i kabinen (nyere)

 

Motor, selv har jeg en Volvo MD 21 B 61 hk den er nyoverhalt og fungerer helt greitt. Jeg marsjer på ca 9 knop med 3300 o/min.

 

Prisen du nevner ca 140 000 må være et godt kjøp mot at den er i ok stand!!! (ser flere annonsert langt over dette!!)

 

Båten er meget solid og god, den er trygg og går "tungt" i sjøen. Spruter i motsjø, men er utrolig god i medsjø.  (Se forøvrig erfaringsdatabasen her, der står det om et par stykker!!)

 

Plass tror jeg du har nok av, men har du en nabo Classic så er det jo greitt å prøve!!

 

Vi får holde litt kontakt, som sagt det er bare å gi beskjed!!!

:nonod:

 

God Helg

 

Intruder

Scand Classic

Link to post
Share on other sites

:lol: Ble mange spørsmål så jeg glemte noen, manøvreringsevnen er god med litt gass fremmover, på bakking er den imidlertid begrenset, den drar seg mot den siden proprellen er vridd (min drar mot styrbord når jeg slår bakk)

 

Hvordan er kjøl/ror etc på denne båten i fob med transport. Kan den hvile på kjølen, og bare støttes på sidene, eller stikker ror og/eller andre ting ned slik at den må stå i krybbe under transport?

 

Det går greitt å sette den på kjølen for ror og propell stikker ikke under kjølen!!!

 

 

:nonod:

 

God helg!

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for ditt engasjement Intruder, du blir fort dråpen i min favør nå hvis alt ellers klaffer. :lol:

 

Har snakket med selger nå.  Han mente at han ikke hadde større bås enn 2,70-2,75 m selv  (skulle kontroll måle), så da begynner det problemet å bli passert :yesnod:

 

Han hadde dessverre (for meg) en annen interesert kjøper som han måtte kontakte først  :nonod: men skulle komme tilbake etter å ha snakket med ham. Håper det løser seg i min favør.

 

Fikk ikke snakket så mye detaljer denne runden, men det er en 81 modell, med Toalett bak, og en Buck 36 Hk motor som han ikke viste time antallet på. Det var ikke tatt vår puss i år, og kalesjen var missfarget (men sømmer og vinduer var skiftet for noen år siden). Pris forlangende 135 000,-  Føler fortsatt dette er en interesant handel, tatt i betraktning prisene jeg finner på Finn på disse båtene (Billigste der er 150 000, de fleste over det også, og den dyreste 235 000 (86 Mod)).  

 

Men jeg vet lite ellers foreløpig om utstyrs nivå etc. Hva  er standard? Tenker på Wc (er det Septic), Varmtvann (Antar det ihvertfall er kaldt), kok, varme apparat, badeplattform, etc.  Hva er standard, hva er ekstra, og hva er urealistisk :lol:

 

Det kribler fortsatt, selv om det var nedtur med at jeg havnet bak en annen interesert, har ihvertfall ikke gitt opp håpet. :nonod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

:flag:

Standard utstyr er:

Pumpetoalett m/90 l septiktank

100 l vanntank Plassert i baugen (enkel trykkpumpe, vask i tolalettrom og v/pentry)

2 X 90 l dieseltanker (har hele sesongen med 36 hk!!)

Pentry varierer, men vanlig er optimus to bluss lampeolje komfyr. (er/var i min) Skal bytte til origo rødspritbrenner

Kompass

Diverse belysning ute/inne

Smart kartbord som fungere som del av døra/taket inn til kabin.

2 batteri med forbruks/lade velger 1,2 eller begge

 

Resten varierer selvsagt, i min er det ekkolodd (har montert selv)

Flaps støpt på bak for å unngå at båten "synker" ved litt pådrag!

Ebersprecher dieselvarmer 1,7 Kw

Jeg har ikke badeplattform, det står høgt på ønskelista sammen med GPS

 

 

Ellers kan du se inn på scand.no da båten blir laget idag også!

(Snakket med scand før jeg handlet selv og de mente opp til 200`var greitt for en godt brukt 80 taller!!)

 

Tror kansje 36 hk er litt i minste laget, men det ser du jo under test tur. Ble levert mange med denne motoren!

 

Veldig bra familiebåt med god plass tross "bare"? 25 fot!!

 

Lykke til, vi får holde kontakten, ser at det er flere i forumet som seiler med classic så de får evnt. rette meg viss jeg sier noe galt!!!!

 

 

Intruder

:wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for masse kjekk info Intruder, da vet jeg mer om hva jeg kan forvente meg. Setter stor pris på dine raske og utfyllende tilbakemeldinger. Skylder deg en  :wink:

 

Har ikke hørt mer fra selger enda, så jeg er litt spent på om den sjangsen er røket allerede, men kvelden er ennå ung.

 

Men Buck maskinene (Som jeg ser står i flere av disse), er det noen som vet om det er kurante saker??  

Bekymrer meg mest for tilgang til deler, service etc.  Er Buck et motor merke som lever enda?

Finns det lokale forhandlere/verksted/delelager i Stavanger/Rogaland?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja, ser jo ut som greie motorer, de skryter i hvertfall av dem selv :sailing:

 

Noen med praktisk erfaring med dem, og ikke minst erfaring på tilgang til deler/service etc?

 

Nå er uansett nedturen på dette prosjektet begynt. Han som er foran meg i køen, har fått frist til over helgen i hvertfall, for nå var det vist snakk om folk som ville kjøpe hans båt i helga. Selger hadde også kontroll målt båsen sin, og den viste seg å være 3,15 i lysåpning. Han var skeptisk til om det ville gå inn i 2,70 i det hele tatt. Stoler på Intruder som allerede har målt seg frem til at det bør gå selv om trangt, men det er jo dumt hvis jeg kommer hjem med båt og så går det ikke likevel.  Men jeg har funnet en Scand Classic i havna vår. Legger en lapp til han om han gidder prøve båsen min, så får jeg håpe han er av den hjelpsomme sorten..

 

Jeg som trodde det var lys i tunnellen, og så var det altså bare ett motgående tog :smiley:

 

Har vikelig fått lyst på Scand Classic, men tror 170 000,- som de fleste ligger på blir i meste laget som midlertidig båt, men så er det det da, den er så kjekk at det ikke er sikkert at det blir så midlertidig hvis jeg først får fatt i en.

 

Har uansett ikke gitt dette prosjektet helt opp, men kikker nok på ett par lokale båter av andre slag nå i helga også tenker jeg (Eks Solux som det er en til salgs av).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

:wink: Det er mange til sals, sjekk Autodb.no, det er stor varasjon på prisene. Du får ta å oppsøke den andre kjøperen  :wink: (!)

Du får sikkert testa om det går på 2,70. Skal kontrollmåle mere i helga da jeg skal ut på tur!!! Fint vær og fiskefestival i nærheten!!!

 

Ha ei riktig god helg og lykke til! (Den som venter vet du.........)

 

Intruder

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Autodb.no var ny for meg, og der var det opptil flere Scand Classic i rett prisklasse (rundt 130-140 000,-). Flere av dem med rimelig nye motorer også, og flere ikke lenger vekk enn Farsund, og i rett rettning (Nordover) i forhold til å seile hjem selv også (Har dårlig erfaring med å seile til Stavanger fra Sørlandet når det gjelder vær, se Båtminne tråden :eek:)

 

Så takk igjen Intruder, for at du holder liv i Scand drømmen min.

 

Har nå vært på 'vindus shopping' rundt i de større båthavnene i distriktet, samt sett på noen konkrete objekt som er for salg sammen med kona.  Scand Classic er fortsatt min favoritt (Men de ser jo store ut da, og ligger i båser over 3 meter alle).  Solux er strøket av lista av kona, for mørke, og ikke pop med do i akterkabin mellom køyene.

 

Nidelv 24 ble kåret til favoritt av kona, hun falt helt for spesielt en (som ikke var for salg), men mistenker at det hadde mer med de smårutete gardinene en med selve båten :headbang: men hun spottet dem etterhvert på lang avstand, selv uten rutete gardiner, så det var nok ikke bare det. :eek:

 

Sandvik 25 rykket også langt opp på listen.

 

Men det er fortiden INGEN aktuelle objekt i distriktet, og hverken Scand, Nidelv eller Sandvik tørr jeg handle uten å ha prøvd i båsen min tror jeg. :eek:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hmm, er kanskje pinglete :wink:, men er fortsatt litt i tvil på plassen :wink:.  Har kontroll målt båsen min, og den er 2,74 mellom utliggerne, men så bygger det ene flyte elementet 9 Cm i åpningen, så fysisk mål akurat der er bare 2,65.

 

Men jeg har som nevnt funnet en Scand i havna vår, som jeg forsøker få i tale, så får vi testet det fysisk.

 

Har ringt på noen interesante Nidelver de siste dagene, men de har vært saltvanns kjølt, og jeg ser for meg helårsbåt denne gangen, og slippe å kjøre på kjøleveske etter hver tur om vinteren (slik som på forrige båt).

 

Mest interesante objektene teknisk, prismessig og geografisk nå er ett par Scander i nordfylket :wink: men jeg tørr som sagt ikke handle før jeg har testet.

 

Men jeg begynner å se at skal det bli båt i løpet av sommeren må jeg finne meg i å reise ett stykke. :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kjekk båt, men er det en Solux, eller en Halco? :confused:

Den er ihvertfall atypisk for de Solux Ac som vi har sett på, og slått fra oss, men synes ikke den ligner i skroget engang.

 

Men du er nok en prisklasse for høyt og ett fylke for langt unna sånn i første omgang i hvertfall.

 

Men du får ha lykke til med salget. :smash:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Scand på AutoDb.no :

Ser ut som alle i 130-140 000,- klassen er 'fake'. Enten ukjent nr, eller til fortvilte folk som ikke har noen båt for salg.  Har mao plutselig ingen hete Scand kandidater, bortsett fra den i Farsund, som ikke har ringt tilbake. :fishing:

 

Nå er det dukket opp en snekke for salg i havna vår, få plasser fra min egen. Ser av farge(Grønnt overbygg) og fasong ut som en Skilsø. Har ikke ringt på den enda, men er det noen med erfaring fra disse som har noe mening.  Hvordan er det å bli kvitt dem igjen etter noen år?  Bør jeg heller satse på en saltvannskjølt Nidelv. :eek:

 

Nå er det få uker til ferien, og kona har i tillegg begynt å snakke om hytte.. :lol:. Er redd det haster litt.. :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Da er muntlig avtale om båthandel gjort. :yesnod:

 

Landet på en lokal Nidelv 24 1980 m/ ferskvanns kjølt VP på 36 Hk.

 

Har herjet og målt på en annen Nidelv i båthavna vår, og kommet frem til at det skal være Ca 12 Cm klaring på hver side. Satser på å polstre båsen, og parkere etter trakt prinsippet i begynnelsen  :flag:

 

1 uke til ferien begynner, og det skulle være nok til å ordne papir arbeid, penger, og seile skuta til hjemmehavn.

 

Så da ordnet det seg da, men den halvannen uken uten båt var ikke god  :flag:

 

Vil takke Båtplassen generelt, og bidrags ytere i denne strengen spesielt. Hadde det ikke vært for dere, hadde neppe avgjørelsen om salg blitt tatt så fort, og nyskuta hadde nok vært noen hakk mindre.

 

Skylder dere en  :flag:

 

En ekstra spesiell takk til Intruder som la ned mye arbeid i dette prosjektet, og selv om det ikke endte med Scand, så overbeviste du meg i hvertfall om at båter i denne størrelsen var aktuelle kandidater. :flag:

 

Og takk til Suzuki, som faktisk førte Nidelv inn på lista over kandidater.

 

PS :  Er det noe spesielt jeg trenger tenke på ved kjøp, utover å bruke standard kontrakt samt eierskifte melding til småbåtregisteret og forsikring?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Gratulerer !

en kollega har Nidelv 24, han er superfornøyd. Det blir du sikkert også. Spesielt når du en gang skal selge, for da får du sikkert igjen det du selv har betalt.

 

Men det er lenge til, regner med du gleder deg til ferien...!

 

Suzuki  - 4 dager igjen  

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...