function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Skjærgården på Helgeland


Jon-Kåre

Recommended Posts

-da er du nok ikke på noe :)

 

Har du vært på Forvik i Vevelstad? Ser det er gjestehavn der, Nordvika. Like i nærheten ligger det et kaffibrenneri. Var det for 4-5 år siden, med bil, men da var dessverre kaffibrenneriet stengt.

 

Det må jo være en plass å besøke for Tom :)

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært på Forvik med båt. Men kaffebrenneriet er i drift og tilbyr etter hva jeg får opplyst av kjennere kaffe av ypperste kvalitet.

 

Om det bare er forvikkaffen du er ute etter mener jeg at denne også selges på lokalmatbutikken i Brønnøysund (ligger i Storgata rett nord for kjøpesenteret, en knapp kabellengde fra gjestehavna). Denne butikken har et stort utvalg av mat og øl fra småskalaprodusenter, både lokale og mer langreiste. Anbefales!

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tom, da har du passert polarsirkelmonumentet på Vikingen. Jeg har aldri klart å ta noe skikkelig bilde av denne. Om du har et bilde av ok kvalitet kan du kanskje poste det her slik at vi har den med i denne tråden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk.

 

Monumentet ved utløpet av Melfjorden er nok myntet på ferjetrafikken langs fylkesvei 17 Kystriksveien som passerer forbi der. Mens monumentet på Vikingen er mye fotografert av hurtigrutepassasjerer.

 

Det er for øvrig også et polarsirkelmonument på Træna.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fra Rødøyvågen gikk vi 16 nm til Herøysundet. Her har båtforeningen havn med gjesteplasser på vestsiden av sundet litt sør for brua ved Silvalen. Strøm og vann på bryggene samt servicebygg med vask/tørk og dusjer. Havnepris kr 150 + 20 for strøm. En lun og beskyttet havn, men noe hekksjø fra passerende trafikk til tross for 5 knops fartsgrense.

 

Et paradoks her er at det er investert mye i et servicebygg de senere årene. Men samtidig som dette står ferdig blir en stadig større del av det som tidligere var gjesteplasser omdisponert til fastplasser for medlemmene. I dag er det ikke plass for veldig mange båter på den egentlige gjestekaia. Man kan også ligge på de ytterste utliggerne mot nord der hvor disse ikke har faste fortøyninger som tyder på at de er i bruk. Båtforeningen burde organisere et system hvor ledige plasser merkes slik at besøkende kan se hvor de kan legge sg uten å være til sjenanse for de med fastplass.

 

Det er butikk ca 300 meter fra havna, og Herøy Brygge som har servering ligger like bortenfor butikken. Om man tar veien over brua til Silvalen finnes lokalpol og byggevarer. Det ligger et bygdemuseum rundt fem hundre meter sør for havna hvor man kan få et innblikk i dagliglivet tilbake i tid.

 

Jeg har vært her så mange ganger at jeg glemte å ta bilder, beklager dette.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fra Herøysundet gikk vi 16 nm til Skipbåtsvær. Dette er et forhenværende fiskevær som ble fraflyttet på 70-tallet. Husene brukes nå som fritidsboliger. Skipbåtsvær ligger lengst nord-vest i Herøy kommune og det er vel riktig å si at det ligger utenfor allfarvei.

 

Vi hadde med oss bekjente som har en eiendom der ute, og fikk dermed god guiding inn mot brygga vi fikk låne. Det er ingen gjestekaier her, kun private flytebrygger og faskaier i tilknytning til eiendommene. Farvannet er mildt sagt urent, og man skal ta det rolig og lese kartet nøye om man skal ferdes her.

 

 

 

Etter å ha grillet og spist middag på Skipbåtsvær (selfølgelig begynte det å regne!) gikk vi tilbake inn til Seløy hvor vi fikk låne bryggeplass hos Augustbryggo (augustbryggo.no) for natten.

 

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Neste dag gikk vi 11 nm til Sandnessjøen. Vi pleier å ligge i havna til båtforeningen litt sør for sentrum, ca 10 min spasertur inn til byen. Her er det strøm og vann på brygga og servicebygg med vask/tørk, dusj og oppholdsrom. Diesel og bensin på flytekai. Havnepris kr 150.

 

I tillegg er det en gjestehavn inne i sentrum. Jeg er usikker på hvilke fasiliteter som er der mht dusj etc.

 

Sandnessjøen kan by på det vanlige for slike småbyer. Båtutstyrsbutikk og serviceverksted rett ved havna i sentrum. Fiskebutikk som selger kjempegode varme fiskekaker like ovenfor havna i sentrum.

 

Heller ikke her kom jeg på å ta bilder, så jeg låner et bilde fra båtforeningens webkamera tatt nå i kveld. Gjestekaia ligger litt til høyre for midten av bildet.

 

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så gikk vi til Lovund som er en etappe på 32 nm når man går ut Dønnessundet og nordover på Vestsiden av Dønna. En del dønninger når vi gikk oppover Åaværfjorden, men ellers greit føre.

 

Vi trives godt i gjestehavnen til hotellet som ligger nord for bebyggelsen, her er det god utsikt i de fleste retningene. Gå inn sundet og forbi bryggene og kontorene til Nova Sea. Gjestebryggen er den innerste flytekaien og er godt merket. Havneleie kr 75 + 25 for strøm. Det er langt til strøm og vann som finnes ved landgangen. Ekstra skjøteledning og ekstea vannslange er en fordel.

 

Det er også gjestebrygge inne bak den innerste moloen i den nye molohavna på sørsiden av bebyggelsen.

 

Lovundsamfunnet er et blomstrende og livskraftig samfunn. Det er dagligvarer og hotell med en utmerket restaurant, museum m.m. Og det er en rekke turmuligheter alt fra enkle turer for å se på lundeguglene eller topptur på det over 600 meter høye fjellet.

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Neste etappe gikk over Trænfjorden til Træna, 13 nm. Vi gikk gjennom sundet ved Husøy for å kikke før vi gikk videre ut til Sanna som er øyen hvor de karakteristiske fjellene ligger. Her er det en flytebrygge med gjesteplass ytterst. Ikke tilgang verken på strøm eller vann. Havneleie kr 100. Det er også en liten flytebrygge ved siden av fastkaien på moloen. Denne disponeres av forsvaret som har et radaranlegg oppe på fjellet. Fastkaien brukes av hurtigbåten.

 

Det Sanna først og fremst kan by på er gjestfrihet og natur. Folk her er utrolig imøtekommende og tar varmt i mot besøkende. Den storslåtte naturen domineres av fjellene. Det er mulig å gå veien opp til radaranlegget på fjellet. Deler av strekningen går gjenom en mørk tunell, ta med skikkelig lommelykt. Utsikten er helt fantastisk når man kommer opp i høyden.

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fra Sanna fortsatte vi 7 nm nordøstover til Selvær som ligger øst i Træna kommune. Vi fant en gjestebrygge et godt stykke inn i vågen forbi fergekaia og hurtigbåtkaia, rett nedenfor butikken. Dette er en forholdvis kort kai med plass for en båt. Det er også en flytekai helt innerst i vågen ved moloen. Det var ingen boks eller lignende for betaling av havneleie.

 

Stedet bærer preg av å være et fiskevær. Det bor ikke så få her, men jeg er usikker på antallet. Husene er stort sett velstelte, og i motsetning til på Sanna er det også biler her.

 

De har klart å få åpnet butikken igjen etter at denne har slitt tungt tidligere. Det er sjelden noe enormt utvalg på slike småbutikker som nærmest drives på dugnad, men man får det nødvendigste. Jeg synes det er viktig å bruke slike småbutikker og på denne måte gi mitt lille bidrag til at butikken er åpen også neste gang vi kommer.

 

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Neste dag fortsatte vi videre på speilblank sjø 15 nm nordøstover til Myken, og vi er da kommet til Rødøy kommune. Innseiling fra SV eller NE, begge er godt merket. Gjestekai med betongflytebrygger ved bebyggelsens sørlige ende. Strøm tilgjengelig, med det var ikke vann når vi var der selv om det var lagt opp vannpost på kaia. Havneleie kr 100. Det er også flere fastfortøyninger inne i havna som kan brukes, bla seks helt nye fortøyninger ned mot moloen SV i havna.

 

På Myken finner man et eventyrlig lite lokalsamfunn med veldig imøtekommende mennesker. Her er ingen biler, så det er fint å spasere på den ene kilometeren med vei som finnes her. Her er matbutikk med vaffel/kaffeservering (ordinær bare åpen to timer hver dag), ny overnatting/kafe på skola, galleriutsalg for glasskunst, whiskeydestilleri, meterologisk målestasjon m.m. Øya har ikke vannforsyning fra fastlandet, men produserer sitt eget drikkevann fra sjøvann (er det dette som heter omvendt osmose?).

 

Øya er ikke stor, men her er mye natur med variert fauna og fugleliv. Begrenset med pattedyr, det eneste vi så var spor etter vånd (jordrotte). Vi tok gummibåten over sundet til fyret hvor det er flytekai for ilandstigning. På denne øya er det mulig å få til en brukbar tur om man går sørover og over moloene som binder øyene sammen. Den første moloen er for øvrig et fantastisk byggverk med stein som er hugget til og stablet med den største nøyaktighet. Dette er imponerende når man tenker på hvilke hjelpemidler de hadde (eller ikke hadde) når dette arbeidet ble utført for omlag hundre år siden.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fra Myken fortsatte vi 16 nm sørøstover til Klokkergården på Rødøy. Her finner man en fantastisk gjestehavn som ikke uten grunn ble kåret til årets gjestehavn 2012 av Båtmagasinets lesere. Her er tre brede flytekaier med vann og strøm. Det er tilrettelagt grillplass på land, og det er et stort kar der det sirkulerer sjøvann slik at barna kan samle sjøstjernerner og annet de fanger. Rett opp fra havna finner man restaurant og servicebygg med dusj og vask/tørk. Kjøkkenet er av ypperste klasse, selv spiste jeg en reinsdyrstek som er den beste jeg noen gang har smakt. Restauranten tilbyr også wifi.

 

Butikken ligger vel 2 km gange fra havnen. Alternativt kan man ta gummibåten eller moderfartøyet rundt til handlebrygga like ved butikken. Eller man kan legge handleturen til Selsøyvik som ligger 6 nm sørover.

 

Her er mange turmuligheter, med topptur til drøye 400 m høye Rødøyløva som det mest spektakulære. På NV siden av øya finnes en lang finkornet badestrand. Her er det tilrettelagt med grillplass, solsenger og leker til barna. Det finnes også en dusj som tar vann fra en bekk og vha svarte rør får man dusje i temperert vann oppvarmet av sola.

 

Også her ble det dårlig med bilder, rett og slett fordi vi har vært her mange ganger før. Eneste blide er av en langveisfaren prinsesse på nordlandsbesøk.

 

 

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det burde du, Tom.

 

Fra Klokkergården fortsatte vi 6 nm sørover til Selsøyvik. Havneleie kr 150. Vann og strøm på bryggene, og servicebygg oppe i den nærmeste røde bryggen. Hele gjestehavnen dekkes av wifi, noe som medførte at matrosene insisterte på at vi skulle ligge her en natt selv om det egentlig ikke var planen.

 

Dette er et gammelt handelssted som fremdeles er i privat eie. Handelsstedet er fremdeles i drift og her finnes en severdig krambuaktig dagligvarebutikk som også har diverse annet som slangerklemmer, tauverk, litt olje osv. Det er under etablering drivstoffylling på flytekai i forbindelse med gjestebryggen. Stedet er også base for et oppdrettselskap, og det er mulig å få kjøpt deres egen røykelaks i butikken, hvilket går inn under kategorien ureist mat. Det er kafe i hovedbygningen om sommeren, og hele området er velstelt med blomster, benker og grillmuligheter.

 

Vertskapet er av det hyggelige slaget, og de forteller gjerne om stedets historie om man har interesse for det. Og det bør man ha.

 

Sørgående hurtigrute tar om sommeren ofte en omvei og passerer gjennom sundet på formiddagen. Dette anonseres tydelig med hurtigrutas fløyte som er hakket kraftigere en den jevne fritidsbåt.

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så gikk turen sørover til Nesna, 25 nm. Vi passerte polarsirkelstøtten på Vikingen før vi fortsatte sørover Stigfjorden. Ikke samme sjarmen å gå disse fjordene sammenlignet med skjærrgården lenger vest, og særlig når skydekket er slik at man ikke ser noe særlig til de monumentale fjelltoppene.

 

Nesna har en stor småbåthavn innenfor moloen. Gjesteplasser rett ned for båtforeningens klubbhus innerst i havna. Det er også gjesteplasser på en brygge på sørsiden av havna ca 150 meter lenger ut, og det er også gjesteplasser på de ytterste utliggerne utenfor fastplassene. I tillegg er det havnevert tilstede i klubbhuset i feriesesongen som hjelper med å finne en plass om nødvendig. Strøm og vann på bryggene. Havnepris kr 150, vask og tørk kr 30 hver.

 

Klubbhuset har oppholdsrom, dusj, vask/tørk og tv-stue. Utenfor er det tilrettelagt med benker og grill. Nesna har dagligvarer, frisør etc samt gatekjøkken, restaurant og bensinstasjon, alt i ikke alt for stor avstand fra havna. Drivstoffylling på flytekai nesten ytterst i havna. Båtforeningen har slipp med to slippvogner og kapasitet til å ta forholsvis store båter, også seilbåter.

 

Havblikk camping som er en velrenomert campingplass ligger like ved gjestehavna. Her har de et oppvarmet utendørsbasseng med vannsklier som er åpent om det ikke er for kaldt i luften. Dette er populært for barna, og har medført at vi har besøkt denne havna stort sett hver sommer. Ikke for det, havna i seg selv er også verdt et besøk.

 

 

bilde

bilde

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter avsluttet bading på Nesna gikk vi 30 nm sørvestover til Skålvær som ligger lengst sørvest i Alstahaug kommune. På veien passerte vi Sandnessjøen og de syv søstre. Det lå et voldsomt regnvær bak oss når vi startet, men dette holdt seg heldigvis på indre strøk slik at det ble lettere etterhvert som vi kom ut i skjærgården. Når man kommer ut i denne delen av Helgelandskysten begynner sjøkartene å bli ganske tett av grunner, skjær og holmer. Men om man følger godt med i kartet og om man er usikker følger de merkede leiene er det uproblematisk å ferdes her.

 

Skålvær er et av flere gamle handelssteder på Helgelandskysten. Her har vært gjestgiveri og handel siden slutten av 1600-tallet og frem til rundt 1970. Mange av de gamle bygningene gikk tapt i en brann for omlag hundre år siden slik at vi i dag bare kan ane hvordan det en gang var her.

 

Det er gjesteplasser på en helt ny flytekai i sundet øst for Skålvær. Jon-Kåre her på forumet, som også startet denne tråden i sin tid, har deltatt i dugnadsgjengen som har bygd brygga. Dette er i utgangspunktet en uthavn uten fasiliteter som vann, renovasjon, servicebygg etc. Det ligger imidlertid en skjøteledning frem til kaia slik at det kan være mulighet for litt strøm til lading. Jeg fant ikke noe info om havneleie, her får du kreve meg Jon-Kåre om jeg har forsømt meg.

 

Det er flott tilrettelagt på land med benker mange steder, grillplass i den gamle hagen, merket natursti rundt hele øya. Og over alt finnes det informasjonsskilt som forteller om historien til det enkelte sted. Slik det er tilrettelagt får jeg en følelse av at øya har en driftig velforening. På vår vandring passerte vi også Smio som er under restaurering, og har en egen tråd på OT-forumet. Det er rett og slett herlig å tilbringe en sommerdag på denne øya. Da vi var der var også en masse folk som kom i småbåter og hadde piknik eller gikk tur på øya.

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

- forstår det slik at det du skriver her nå er ikke "realtime" er det det?

( kom til Sandnessjøen i natt, med bil. Blåste hatter og neser inne i Vesn, med 4 m/s på Sandnessjøbrua kl 4 i natt. )

 

Utrolig fin beskrivelse du gjør. Vakre bilder.

Det er mange som bor i sørnorge som aldri har vært nord for Trondheim, og sliter med å skille Bodø, Mo og andre steder på Helgeland fra hverandre på kartet. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- forstår det slik at det du skriver her nå er ikke "realtime" er det det?

Nei, jeg var halveis i ferien før jeg kom meg i gang med disse innleggene. Men nå er jeg så pass ajour at det var i går vi forlot Skålvær.

 

Og Arvid, Myken er et slikt sted som man bare må tilbake til.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fra Skålvær var planen å fortsette med familiebesøk nord på Vega. Familiebesøk er bekvemt når det er flytebrygge på eiendommen slik at man kan bo ombord i båten mens man er på besøk.

 

Vi gikk noen kabellengder nordover fra Skålvær slik at vi fant en passasje vestover. Videre gikk vi sørover en lei som ligger ett hakk øst for Skogsholmen og passerte etterhvert gjennom Tåværet. I dette området er det tett med øyer og det er mulig å velge ulike passasjer. Men følg godt med i kartet, og vær sikker på hvor du befinner deg til enhver tid. Her er alle muligheter til å påføre forsikringsselskapene kostnader om man ikke passer på.

 

På Vega er det gjestehavnmuligheter på Nes og trolig også Kirkøy som ligger nord på øya. Videre er det en gjestehavn på Igerøy, i nærheten av fergeleiet på nordøstsiden. Kommunesenteret ligger av en eller annen merkelig grunn midt inne på øya, men etter hva jeg kjenner til er det dagligvarebutikk på Nes. Om man liker toppturer ligger vegafjellene der med høyder på 7-800 meter.

 

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er vi på tur igjen og ligger på Strømøya ca 5 nm nord for Brønnøysund. Innseiling rett ved Strømøya lykt. Dette en havn Brønnøysund Båtforening har etablert primært for helgeturer for sine medlemmer, men stedet fungerer også som gjestehavn. Dette er en uthavn uten tilbud om strøm, vann etc. Her er to flytebrygger og grillplass på land. Havneleie kr 50.

 

Det er mulig med fottur på øya, men øya er ikke veldig stor. Det pleier å være godt med fisk i området, både på fjorden utenfor og i sundene mellom øyene.

 

På vei hit passerte vi kongeskipet Norge. Så vidt jeg kunne se førte de kongeflagget hvilket vil si at kongen selv er ombord. Her snakker vi om skikkelig båt til ferieturen!

 

 

bilde

bilde

bilde

 

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Siste etappe i vår runde i skjærgården på Helgeleland for denne gang.

 

Vi gIkk fra Strømøyan til Brønnøysund for dieselfylling. Vi gikk til Shell-anlegget lengst sør i havna fordi de bekrefter ved oppslag at de selger EN590. 9,75 per liter. På tur mot dieselfyllinga passerte vi gjestehavna som var fullpakket av båter i forbindelse med den pågående Rootsfestivalen (en årlig musikkefestIval som er verdt å få med seg). Det så også ut som alle andre steder hvor det er mulig å fortøye en båt var tatt i bruk av gjestende båter.

 

Så satte vi kursen sørover mot Trøndelag. Feriedagene er brukt opp, og vi må være tilbake i Trondheim i løpet av søndag. Passering av Helgelandsflesa satte punktum for helgelandsturen for i år. Dette sjømerket er litt spesielt, det er ikke ofte å se spisse varder.

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...