Jump to content

Skjærgården på Helgeland


Jon-Kåre

Recommended Posts

[quote name="Brigg" post="1844662" timestamp="1468400484"

Det er gjesteplasser på en helt ny flytekai i sundet øst for Skålvær. Jon-Kåre her på forumet, som også startet denne tråden i sin tid, har deltatt i dugnadsgjengen som har bygd brygga. Dette er i utgangspunktet en uthavn uten fasiliteter som vann, renovasjon, servicebygg etc. Det ligger imidlertid en skjøteledning frem til kaia slik at det kan være mulighet for litt strøm til lading. Jeg fant ikke noe info om havneleie, her får du kreve meg Jon-Kåre om jeg har forsømt meg.

 

bilde

 

Neida du hat ikke forsømt deg, det er det kommunen som står som eier av flytebryggene gjort, etter 7 mnd har de enda ikke greid å hoste opp et kontonummer som pengene for leie skal inn på. Døgn leien skal bli 50.- når de engang greier å ordne en konto. Litt synd ettersom vi som eier kaiet og bryggen har en prosentsats av denne for ettersyn etc. Jeg kom utover på torsdag i fire fem tiden. Så da omgikk vi hverandre med en dag eller noe slikt.

 

Ps. Det skulle ikke være du som ringte onsdag og spurte om du kunne benytte plassen min?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke ringt deg.

 

Slik det er tilrettelagt på Skålvær betaler jeg gjerne 50 kr for å ligge der en natt. Vi kommer helt sikkert tilbake, og da gjør vi det slik at jeg betaler for årets opphold ved neste anledning.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Da er det straks klart for "vårens vakreste eventyr" på Helgelandskysten, den årlige båtmessen i Sandnessjøen. Dette er en messe som med god margin overgår det som finnes av båtrelaterte messer f.eks. i Trondheim. Mange båter som presenteres langs bryggene, også mange aktuelle turbåter på 30+ fot. 

 

Årets messe går av stabelen 5. til 7. mai. Messeavisa finner dere her:

 

https://www.hblad.no/nyheter/batmessa/sandnessjoen/her-er-batmesse-avisa/s/5-23-69015

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 17.7.2016 at 0.16:

Nei, jeg har ikke ringt deg.

 

Slik det er tilrettelagt på Skålvær betaler jeg gjerne 50 kr for å ligge der en natt. Vi kommer helt sikkert tilbake, og da gjør vi det slik at jeg betaler for årets opphold ved neste anledning.

Fortsatt gratis å ligge her på Skålvær, kommunen fornekter seg ikke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vi får heller betale direkte til velforeningen neste gang, så får dere i det minste litt igjen for dugnadsinnsatsen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Selsøyvik er flott. Jeg regner med at dere fikk oppleve butikken. 

 

Jeg kom over en video som viser en seiltur fra Lofoten og nedover Helgelanskysten til Vega. Fra ca 5 minutter ut i filmen og til ca 13 minutter er de på Helgelandskysten. De går sørover lengst vest langs kysten, og nordover går de litt lenger inn. Dette kan være en inspirasjon for de som går denne strekningen langs hurtigruteleia. Ingenting feil med det, dette gir opplevelser langt over snittet for norskekysten. Men som filmen viser finnes det et landskap lenger vest ut mot havet som absolutt er verdt å oppleve. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 15 timer siden:

Selsøyvik er flott. Jeg regner med at dere fikk oppleve butikken. 

 

Jeg kom over en video som viser en seiltur fra Lofoten og nedover Helgelanskysten til Vega. Fra ca 5 minutter ut i filmen og til ca 13 minutter er de på Helgelandskysten. De går sørover lengst vest langs kysten, og nordover går de litt lenger inn. Dette kan være en inspirasjon for de som går denne strekningen langs hurtigruteleia. Ingenting feil med det, dette gir opplevelser langt over snittet for norskekysten. Men som filmen viser finnes det et landskap lenger vest ut mot havet som absolutt er verdt å oppleve. 

 

 

Ja, dette setter tankene og minnene i sving, for ikke å glemme ønske om neste tur.

Ja, butikken på Selsøyvik fikk vi med oss. Utrolig!

Regner med at det blir Lofoten og/eller Helgelandskysten også kommende sommerferie.

Link to post
Share on other sites

@ivar Herlige bilder. Ingen selvfølge med slikt føre når man kommer ut i havet vest av skjærgården på Helgeland. Basert på krysspeiling mellom Træna og Lovund ligger de her anslagsvis 35-40 nm vest for nærmeste fastland. Dette sier noe om utstrekningen av denne skjærgården. Tror dette kan være vanskelig å fatte for de som er vant med skjærgårdene  andre steder i landet. 

 

Og om man fortsetter vestover er det "bare" 650 nm over åpent hav til Island. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kayb skrev for 2 timer siden:

Jma001: Satt å så bildene dine fra Selsøyvik, så ser jeg noe jeg drar kjensel på.... Der er jo jaggu vår båt som ligger på andre siden der, med kjærringa som sitter å strikker og ungen fisker etter krabbe :)

 

Det var hyggelig å stifte bekjentskap. Husker dokker, ja. 

Blir det Helgeland i år også? 

Link to post
Share on other sites

Kayb skrev for 2 timer siden:

Det blir nok helgeland i år også :yesnod:, + at vi prøver å få lagt opp til en tur til sørøya på finnmarka. 

Har kjøpt ny båt til årets sesong, så vi ser fram til solfylte dager i sommer:cool:

 

En dere?

Vi håper å ta båtferie i slutten av juli, og da blir det nok at vi setter kursen sørover innom  Lofoten og  Helgeland.

 

Hvilken båt ble det?

Link to post
Share on other sites

I fjor seilte en del speiderskøyter til Bodø, og vi fikk mange fine tips i denne tråden. Takker for det.

Havbraatt, Speiderforbundets 46 fot seilkutter overvintrer i Bodø og etter å ha nytt våren der oppe seiler den til sjøspeiderlandsleir i Stavanger.

Avgang fra Bodø blir ca 7 juni og de første 1,5 ukene vil ungdommene bruke primært på Helglandskysten før de går rundt Halten og sørover.

Ungdommene som var med i 2017 ble stort sett frelst av Nordlandskysten.

Turen er åpen for alle speidere over ca 14 år, og det er plass om bord enda hvis noen vil. Mannskapsbytte etter ca 2 uker i Ålesund eller der omkring.

Mons

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 8 timer siden:

Vi håper å ta båtferie i slutten av juli, og da blir det nok at vi setter kursen sørover innom  Lofoten og  Helgeland.

 

Hvilken båt ble det?

Da blir vi nok å krysses i løpet av sommeren. Vi oppgraderte til en Skorgenes Ultra 300, vi bruker så mye tid i båten om sommeren at Halcoen ble litt liten 

Link to post
Share on other sites

@mons Dere bør se på rutevalget de valgte på sørtur i videoen jeg postet for noen dager siden. Om dere legger ruta så langt vest vil dere få en annen opplevelse av Helgelandskysten enn dere gjorde sist sommer. 

 

Vær obs på fuglefredingsområdene når dere seiler så tidlig på sommeren. Ea, som er et husdyr i disse traktene, ligger på reiret enda og bør ikke forstyrres. I enkelte områder er det ferdselsforbud på land på denne tiden. På Lånan NV av Vega er det et aktivt dunvær, og her kan det være mulighet for å få omvisning og orientering om denne nesten glemte delen av kystkulturen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

14. April er lundkommardagen på Lovund. Etter tradisjonen kommer Lundefuglene inn fra havet denne dagen for å starte hekkesesongen oppe i lundeura. Da har fuglene vært ute i havet siden august! På Lovund markeres denne dagen hvert år. 

 

458223b95e202f5ecf29099ea0510eaf.jpg?thu

Bilde lånt fra Lovund Hotell

http://visithelgeland.com/no/Hotell/?Article=364

 

Mer info:

https://midtinorge.no/arrangementer/lundkommardagen-2018/

 

http://lovundskyss.no/Lundkommardagen-2018

 

 

 

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 19 timer siden:

14. April er lundkommardagen på Lovund. Etter tradisjonen kommer Lundefuglene inn fra havet denne dagen for å starte hekkesesongen oppe i lundeura. Da har fuglene vært ute i havet siden august! På Lovund markeres denne dagen hvert år. 

 

458223b95e202f5ecf29099ea0510eaf.jpg?thu

Bilde lånt fra Lovund Hotell

http://visithelgeland.com/no/Hotell/?Article=364

 

Mer info:

https://midtinorge.no/arrangementer/lundkommardagen-2018/

 

http://lovundskyss.no/Lundkommardagen-2018

 

 

 

 

I 2017-båtferien fikk vi stifte bekjentskap med utrolige Lovund, det eventyrlige og høyst bærekraftige kystsamfunn  på Helgelandskysten.  Og ja vi var også så heldige at vi tilfeldig stakk innom Hotellet der. En bedre matopplevelse kan man ikke få. 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...