Jump to content

Skyte måker


enter4u

Recommended Posts

Tenk om noen av de er kranglete i fylla :eek:

Det er bare å gi dem nok brød med rødsprit, så dør de vel av alkholforgiftning. Sikkert en grei måte å dø på

for en måke. :rolleyes::cheers::giggle:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett noen som skjøt måke med luftgevær, den døde med en gang.

Det har jeg også sett, stod for bragden selv.

Den løftet vingene, men datt som en stein. :saint:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Det er deg det, du har motorbåt :giggle:

 

Ja og derfor lar jeg måkene leve og irriterer meg ikke over dem.

 

Ehhh går ikke seilbåter for det meste på motor.. og septikken blir pumpet direkte i sjøen og engangsgrillene blir ,,gjenglemt,, på svaberget

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe problem i og pelme en og annen måse i ny og ne men da får en gjøre det på lovlig vis. Ikke fra båt med motor eller fra båt som er boksert av båt med motor og ikke med luftgevør. Selv bruker jeg en utrangsjert banemauser i 6,5x55 med lyddemper og kikertsikte. Forøvrig samme børsa jeg pelmer sel med. Og den dør de av.

Link to post
Share on other sites

Høres ut til å være kraftig nok dette her.

 

71_1025094811.jpg

Luftgevær Gamo Hunter Extreme

 

Beskrivelse

 

Gamo Hunter Extreme Air Rifle 177

 

Ett av verdens kraftigste luftgevær - 487 mps. m/PBA Amo.

 

Teknisk info:(fra Gamo)

Velocity: 1600 fps / 487mps

Single shot

Brekk løp, single skudd med automatisk sikring ved lading

Cocking effort: 58 lbs

Avtrekker: 2 trinns justerbar

 

Det kan bekreftes! Har eksakt denne børsa. Knerter enkelt måkefar på 40meter når han sitter der på båten og gjør sitt fornødige :flag:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Inleggene her er til å bli kvalm av. :puke:

Sjøfuglene var på holmer og skjer lenge før vi greide å hule ut en trestamme.

Der det blir for mange av dem har vi viltforvaltning som vurderer, konkluderer og åpner for jakt i jakt tiden. Akkurat nå er det hekketid og alt vilt er fredet, og måkene er fredet til siste halvdel av august.

Måkene gjødsler sjøen og oppvekstommråder for kysttorsk og annet marint liv.

Båtene våre bidrar ikke til det samme.

Ta båten fortøy i skjæra og lytt til naturen og nyt det. Og sist men ikke minst husk å ta med avfallet hjemm, vårt avfall er ikke tilpasset det marine miljø!

God sommer :sailing:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Fjern hele tråden, dette var bare kvalm lesing....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hmm, måker er en utrydningstruet dyreart. Jakt med forbudte våpen er uønsket tema på baatplassen.

Det var enter4u som begynte, vi bare tulla vi altså :sweat:

 

 

Er dem utryddningstruet altså? Eller har de bare flyttet til søppelfyllinger hvor de lever som grever.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Med måkedrit på kalesjen som er mørk blå, så er det alltid like irriterende.

 

Har fundert mye på hvordan det kan elimineres, og det vil i hvert enkelt tilfelle gå ut over måken. :rolleyes:

 

Pinsehelgen satt jeg og gjorde mye av det jeg gjør når jeg er på sjøen. Filosoferer.......... Jeg spør rederinnnen: Vet du hva de forb....... måkene gjør???? Nei sa hun først, men driter på kalesjen kom raskt etterpå.

 

Riktig nok det, men det de gjør mest av, ja nermest hele tiden, jo DET ER Å VÆRE MÅKER. Og det er jo det de er skapt til å gjøre. Jeg synes de gjør livsoppgaven sin helt eksepsjonelt, kansje bedre enn vi mennesker løser vå oppgave i livet.

 

Så om de er aldri så irriterende og plagsomme for oss som ferdes på deres territorium, Og hvor mye vi har lyst til å fjerne dem med alle tilgjengelige midler, så husk at de bare gjør det de er skapt til. DE ER MÅKER. :yesnod:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om man, la oss si lovlig, klarer å ekspedere et par-tre måker som sjiter akkurat på din båt så vil jo disse bli erstattet av sine artsfrender mer eller mindre med en gang.

 

Så å drive med jakt akkurat på måker som går på egen båt er vel mer eller mindre bortkasta ifht. det faktiske problemet. Å piske opp bålaget (eller tilsvarende) til en ordentlig organisert måkejakt i lovlige former en gang i året hjelper kanskje? Har jo også sett at det har blitt hengt opp døde måker, men vet ikke hvor mye det hjelper, har mine tvil.

 

En annen brukt metode er jo å kakke hull i eggene slik at den ruger på døde egg, men det er vel ikke lov kanskje?

 

En kombinasjon av systematisk kakking av egg på våren og jakt på høsten kan kanskje hjelpe lokalt, hvis det faktisk er ett stort måkeproblem? Sjiting på båter kan vel dog neppe kalles et problem, sånn har det jo alltid vært og det er jo litt søkt å forvente at akkurat det er noe som bør/kan gjøres noe med.

-------------

 

Kanskje hele greia er ett problem utløst av "hater måker" med Børretzen. Tror han har kodet mange nordmenn til å hate måker uten grunn. Mesteparten av måkeproblemene ligger kanskje i hodet på folk og man må venne seg til tanken at de sjiter, på din båt, på din fiiine kalesje.

 

Det hele er altså en mental utfordring. :lol:

Link to post
Share on other sites

Om måken sitter på kalesjen så er ikke Hagle å anbefale. Alle de haglene som treffer -1,-2,-3 osv, perforerer kalesjen og sterk reduserer funksjonen til radar, tv antenne vhf antenne lanterner osv. Eller var meningen at vi skulle fly rundt med luftgevær å skyte på måker overalt?? Alle måker vi ser? :lol:

 

Om eggtaktikken skal brukes så må eggene bare pungteres som nevnt over. Om egg kastes på sjøen, knuses eller fjernes så vil det bare bli lagt nye med en gang.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

det stemmer, jakt fra motorbåt er ulovlig, men om du sitter i slepejolle uten motor som henger etter hovedbåten er det lovligere.

 

"Lovligere" Den var god :lol: Enkelte adjektiv kan ikke bøyes. De har bare to former - Lovlig eller ikke!

 

Loven sier noe sånnt som "drevet av motor" I slepejolle er du "dratt av et tau som er drevet av en motor" Kjøp seilbåt.

Link to post
Share on other sites

det stemmer, jakt fra motorbåt er ulovlig, men om du sitter i slepejolle uten motor som henger etter hovedbåten er det lovligere.

og om du sitter på land er det lovlig.

 

Dette var en kreativ tolkning av lover og regler som jeg må huske på! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1. Det er ulovlig, viltloven var referert til tidligere. Itillegg er flere måkearter fredet...

2. Du får smekk om du blir tatt, og det er strengt tatt ikke så usansynlig at du blir. ("Det er en fyr som driver å skyter rundt seg med ett gevær her

ute" pleier å få godt fart på politiet)

3. Blir du tatt blir du tiltalt for "brudd på våpenloven" (forbudt å ha skytevåpen "lett tilgjengelig" i motorisert farkost) i tillegg til ulovlig jakt utenfor jaktid og

på fredede arter. Våpenloven pleier å bli tatt ganske seriøst av politiet.

4. Er det virkelig en god idè å utrydde (eller prøve på å utrydde) flere dyrearter (finnes hvertfall 5-6 typer måker i Norge) fordi "Je hater døm", "Kalæsjen

bli så stygg" og "døm bråker så jæ*lig når jeg våkner fyllesjuk i snekka"?

5. Voks opp...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...