Jump to content

Skyte måker


enter4u

Recommended Posts

Om man, la oss si lovlig, klarer å ekspedere et par-tre måker som sjiter akkurat på din båt så vil jo disse bli erstattet av sine artsfrender mer eller mindre med en gang.

 

 

En annen brukt metode er jo å kakke hull i eggene slik at den ruger på døde egg, men det er vel ikke lov kanskje?

 

Jeg blir kvalm. Oppfordre til å forstyrre sjøfugl i hekketiden! Skyter du en fugl i hekketiden, tar du også livet av måkeungene, da de vil sulte ihjel.

Hva gjør dere på sjøen egentlig, hva er det med båtlivet som tiltaler dere?

Link to post
Share on other sites

Dreper aldri dyr med mindre jeg har planer om å spise det..

Skyter også med våpen som er beregnet for det, og jakter med innstillingen "Er jeg i tvil, lar jeg vær"..

Bedre å angre på et skudd jeg IKKE tok, enn ett skudd jeg ikke burde ha tatt..

Selv måker er levende vesner, og de lider også ved skadeskyting.

 

Til dere som er plaget av måker, kan dere ikke legge en falsk slange (som fås kjøpt i lekebutikker) på kalesjen eller tak bøylen eller lignende, skal vist hjelpe.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hva gjør dere på sjøen egentlig, hva er det med båtlivet som tiltaler dere?

 

Det lurer jeg også på. Jeg for min del ville savnet måkene sårt, dersom de forsvant. Bølgeskvulp og måkeskrik, ingenting senker pulsen så godt som det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rart hvordan enkelte er veldig lovlydige i noen sammenhenger, mens de samme gir totalt f... i alt som heter lover og regler når det passer best...

Hva blir det neste som plager i skjærgården og kan skytes med luftgevær? Gummibåten til poden som putrer rundt litt for tidlig etter gårsdagens sjøslag? En selv fordi man har litt tjallabais etter at småbarnsfamilien ved siden av har fått minsten til å sove "to timer på overtid"...

Hunden til han på neste odde fordi den gneldrer etter den døde måken som han akkurat ikke får tak i...

Halvplaneren med litt for store hekkbølger?

Ungdommene i daycruiseren som passerer litt for nærme...

Seilbåten som lager så mye lyd i mastegreiene...

 

Skjerpings, eller kanskje enda bedre: Selg båten og flytt in i tjukkeste granskauen...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hjælpe å trøste for en tråd :puke:

 

Trondheim kommune har ødelagt byen ved å tillate oppsetting av digre boligblokker i sjøkanteen ved utløpet av Nidelva :eek:

Kostbare leiligheter :smash:

For ikke å si Sviindyre.... :giggle:

 

Vel, nå har "innbygerne" blitt store avisoppslag: De klager på at måkene skriker så fælt :crazy: :crazy: :crazy: De får ikke sove om natta i sommerhalvåret!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det lurer jeg også på. Jeg for min del ville savnet måkene sårt, dersom de forsvant. Bølgeskvulp og måkeskrik, ingenting senker pulsen så godt som det...

 

Helt enig. Jeg ville også savnet måkene dersom de forsvant. Hva blir det neste, begynne å skyte katter med luftgevær fordi de pisser på hjørnet.

 

jesper.jpg

 

:nonod: :nonod: :nonod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg blir kvalm. Oppfordre til å forstyrre sjøfugl i hekketiden! Skyter du en fugl i hekketiden, tar du også livet av måkeungene, da de vil sulte ihjel.

Hva gjør dere på sjøen egentlig, hva er det med båtlivet som tiltaler dere?

 

Ta det helt med ro. Mener da self. lovlig jakt om høsten.

 

Å stikke hull på egg i redet, er det så mye verre enn å plukke egg i hekketiden med tanke på forstyrrelse av sjøfugl i hekketiden?

 

Mener du at tradisjonen med plukking av måseegg, langs hele Norskekysten, er til å bli kvalm av?

-------------------

 

Men for all del, jeg hadde ikke giddet, prøver bare å være litt konstruktiv ifht. mulige løsninger.

 

Men dette er jo ikke den siste pandabjørnen vi snakker om akkurat, selv om det kan virke sånn...

Link to post
Share on other sites

Måkene er en naturlig del av skjærgården og har en rett til å eksistere som allt annet levende i naturen.

Måkene er heller ikke så kresen på maten så de "renser" vel opp litt dødt og råttens som ellers ligger og lukter vil jeg tro. Hvordan vil det være i skjærgården uten måkene?

Og så er det jo også litt butikk i dette med alle remediene som skal hindre/rense eller i det hele tatt hjelpe mot måkeskit

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt imot dyremishandling uansett hvilket dyr/fugl det måtte være. Jeg skjønner ikke at voksne mennesker kan finne på å feks gi måkene brødbiter med sprit eller feks ta en fiskestang og mate måker med brød på kroken, eller skyte måker med luftgæver osv. Jeg har ikke noe til overs for mennesker som gjør slike ting, for meg er dette dyremishandling, og hadde jeg sett noen som gjorde det så hadde jeg blitt forbanna og sagt noe til dem. Jeg er ikke noe glad i måkedritt på kalesjen jeg heller, det er det nok ingen som er glad for, men heldigvis klarer de fleste å la måkene få være ifred.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg er helt imot dyremishandling uansett hvilket dyr/fugl det måtte være. Jeg skjønner ikke at voksne mennesker kan finne på å feks gi måkene brødbiter med sprit eller feks ta en fiskestang og mate måker med brød på kroken, eller skyte måker med luftgæver osv. Jeg har ikke noe til overs for mennesker som gjør slike ting, for meg er dette dyremishandling, og hadde jeg sett noen som gjorde det så hadde jeg blitt forbanna og sagt noe til dem. Jeg er ikke noe glad i måkedritt på kalesjen jeg heller, det er det nok ingen som er glad for, men heldigvis klarer de fleste å la måkene få være ifred.

 

Har ikke noe som helst tro på at noen i denne tråden er for dyremishandling, vil utøve dyremishandling, eller på noen som helst måte støtter opp om dyremishandling.

 

Men det må jo være lov å påpeke at et moderne og kraftig luftgevær kan drepe ei måke på kort hold uten det minste problem uten å bli fremstilt som dyremishandler av den grunn. Man kan også jakte ulovlig uten å utøve dyremishandling.

 

Regler for jakt og type våpen sikrer jo på mange måter dyrets velferd, men mishandling kan fint skje innenfor de lovlige rammer også. Enhver jeger med alt i orden, som gjør alt riktig, kan skadeskyte.

 

Krok, fiskesnøre og diverse spritvarianter er det jo ingen tvil om hva er. Men å riste ett egg, vel, man må være temmelig ekstrem for å klare å gjøre det til dyremishandling.

----------------

Forøvrig enig i at måka nå engang er kommet for å bli, det er mer en mental utfordring for folk enn noe annet. Jobbet sammen med en kar som brukte mye energi på å kvitte seg med skjærer (sjur) i sitt nærområde. Brukte alle lovlig midler, og det var ikke få. Jakt og feller.

 

For han var sjura (skjære) en u-fugl på linje med måke. Skjønte aldri hva han mente, skjæra er jo verdens tøffeste. Nysgjerrig, erter katta og tøff som toget. Topp underholdning i hagen :-)

 

Om noen skulle gidde å jakte (lovlig) på måke så har jeg fra flere kilder at førsteårsfugl faktisk smaker helt greit, dvs brystet.

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som sier dere blir kvalme av å lese denne tråden, hvordan går det med dere når dere ser på

nyhetene på TV, og ser på kamper der barn og sivile blir drept. Sitter dere med bøtta klar?

Jeg blir faktisk litt kvalm av dere.

Forsvare foresten ikke jakt med luftgevær.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri sagt at det blir skutt fra båt. Jeg har heller ikke påstått at JEG har skutt måker. Det skal jeg hverken bekrefte eller avkrefte.

 

Men til dere som syns det er forkastelig å skyte måker......hadde det vært lov, så hadde det vært greit eller? Hva om det hadde vært forbudt å skyte rådyr, elg, hjort osv? Er ikke sikkert alle jegerne er like treffsikre heller :crazy: Tror heller ikke at fisken dør momentant når den kommer opp av vannet. Eller redselen til dyrene på slakteriet da? Nei folkens. Her var det mange uoverveide svar :cheers:

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som sier dere blir kvalme av å lese denne tråden, hvordan går det med dere når dere ser på

nyhetene på TV, og ser på kamper der barn og sivile blir drept. [...]

 

Nå går det faktisk an å bry seg om mer enn en ting på en gang..... Eller hvorfor sitter du her å sløser tid på internett, når du kunne vært ute å gjort en innsats i Darfur? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...