Jump to content

Skyte måker


enter4u

Recommended Posts

Men til dere som syns det er forkastelig å skyte måker......hadde det vært lov, så hadde det vært greit eller? Hva om det hadde vært forbudt å skyte rådyr, elg, hjort osv?

 

Dersom du skyter rådyr, elg, hjort, osv kun fordi de plager deg hadde dette vært like forkastelig..

 

Hadde det vært lov å skyte måker hadde det nok vært en god grunn til at det var lov, og det hadde vært greit!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
er det lov å skyte måker, men ikke med luftgevær og ikke i hekketiden. For de jaktbare måkeartene er det lov fra 21.08 til 28.02/29.02.

 

Og det jaktes på mange dyr som ikke spises. Det finnes tilogmed mange tusen sportsfiskere som setter ut fullt spiselig levende fisk igjen. Forkastelig, kvalmende, dumt, ja kanskje for noen?

Link to post
Share on other sites

Er det forkasterlig å kjøre fort med stor båt som lager store bølger forbi en badestrand med små barn ? Tenker da på de barna som blir skylt overende og gummibåter som blir snudd oppned.

 

 

Har gamo hunter 5.5mm cal22. Er lov å bruke i Sverige på kannin jakt bla.

 

Men har aldri skutt måker!

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Og det jaktes på mange dyr som ikke spises. Det finnes tilogmed mange tusen sportsfiskere som setter ut fullt spiselig levende fisk igjen. Forkastelig, kvalmende, dumt, ja kanskje for noen?

 

jaja, men så er det ikke slik at man kan sette ut igjen en skutt måse :nonod:

- Ekte båtfolk dør aldri de bare lukter sånn -

 

Medlem av "7-knops klubben"

Link to post
Share on other sites

Det er ikke umoralsk å skyte måker.

 

Jeg mener det er umoralsk å skyte måker ved eller på sjøen. De hører hjemme her.

 

Viderefører man den tanken kan man skyte hva som helst av dyr , hvis man føler seg forstyrret eller plaget. Man skal være snill mot dyrene Waylon og behandle dem pent og respektfullt

Link to post
Share on other sites

Du trenger tillatelse til å erverve luftvåpen i 5,5mm, da er det like enkelt å kjøpe en salongrifle og dersom du monterer en lyddemper og bruker subsonic ammunisjon kan du jakte måker i jakttiden helt lovlig og nesten helt lydløst.

 

Vi bor ved sjøen og har vært nødt til å jakte mye måker for å kunne få være i fred utendørs i sommerhalvåret, er ikke tilhenger av å jakte uten at vi spiser jaktet, men vi har ikke hatt noe valg dersom vi skal kunne bruke utearealene våres.

 

Driver aktiv avskyting om høsten/vinteren og ut februar og da unngår vi plagene om sommeren.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Du trenger tillatelse til å erverve luftvåpen i 5,5mm

 

Det er feil.

 

Det har lenge vært snakk om at det ikke lenger kan fritt omsettes luftvåpen (gevær/pistol/revolver) med større kaliber enn 4.5/177 Og de ønsker en registrering/søknad hvis man ønsker større kaliber slik som 5.5 og 6.35, og større (jada, det finnes cal 50 i luft også)

 

Pr i dag er det fritt, ingen restriksjoner. Kjøpte senest i forrige uke en Weblel Tomahawk i 5.5/22 (som lett blåser hue av skrikende måker) Disse selges nå for 2250 hos en forhandler.

 

Fritt som bare det.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Vi bor ved sjøen og har vært nødt til å jakte mye måker for å kunne få være i fred utendørs i sommerhalvåret, er ikke tilhenger av å jakte uten at vi spiser jaktet, men vi har ikke hatt noe valg dersom vi skal kunne bruke utearealene våres.

 

Driver aktiv avskyting om høsten/vinteren og ut februar og da unngår vi plagene om sommeren.

 

Som båteier er det viktig å rydde etter seg for natten. Det bør ikke ligge så mye som en tomflaske på fjellet som kan tilkalle oppmerksomheten fra måker. Så er det desverre andre som ikke gjør det og søppelposer blir lagt igjen på land. Da er levenet igang ved 4 tida. Jeg antar at man kan unngå endel plager hvis man tar forholdsregler rundt boligen .

 

Jeg kan forstå fastboende som blir plaget av fugler, men trodde ikke måker var stedsbundet og ved å skyte ned feks 50 måker så er problemet løst ?

Link to post
Share on other sites

Det er feil.

 

Det har lenge vært snakk om at det ikke lenger kan fritt omsettes luftvåpen (gevær/pistol/revolver) med større kaliber enn 4.5/177 Og de ønsker en registrering/søknad hvis man ønsker større kaliber slik som 5.5 og 6.35, og større (jada, det finnes cal 50 i luft også)

 

Pr i dag er det fritt, ingen restriksjoner. Kjøpte senest i forrige uke en Weblel Tomahawk i 5.5/22 (som lett blåser hue av skrikende måker) Disse selges nå for 2250 hos en forhandler.

 

Fritt som bare det.

 

Du har helt rett, trodde den nye våpenforskriften var trådt i kraft nylig, men den er like rundt hjørnet så dersom du skal kjøpe luftvåpen over 4,5mm uregistrert løp og kjøp.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forstå fastboende som blir plaget av fugler, men trodde ikke måker var stedsbundet og ved å skyte ned feks 50 måker så er problemet løst ?

 

Vi har måker i nærheten av huset etter avskyting, men ingen kommer så nærmt at de er til plage slik det var før vi startet jakt på dem. Tidligere brukte de hustaket/skorstein som vagle, dette forekommer ikke lenger. Har nå ingen reir i nærheten av huset våres, tidligere var de ikke lenger unna enn 20m.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Det er mye ved måker, en kan lære ved å oppservere dem. Jeg har ca 50 par hekkende utenfor huset. Måkene er monogame, de holder sammen i par, og bruker samme reirplassen fra år til år,. slik ser det også ut til å være med terner og tjeld som også hekker her.

Rundt holmene der sjøfuglene hekker er det et meget rikt marint miljø.

Fuglene driter av og til på kalesjer ved brygga, men en plastikk orm, eller roterende måkejager virker tilfredstillende avskrekkende på dem.

En mast med vaier/ vant /stag til endepunktene på båten holder også fuglene unna.

Når det gjelder neddriting så kan svalene være vel så plagsomme, de driter ned alt som er i båthuset, inklusive båten. Men det går an å få en elektronisk fuglejager, som sender ut lyd med frekvens, utenfor vårt høreområde. Disse skal også være effektive.

Måkedritt kan spyles vekk, forøvrig synes jeg livet her ved sjøen hadde blitt alvorlig avkortet uten den rike faunaen.

 

Tåler dere ikke dyr og fuglers tilstedeværelse, så får dere holde dere hjemme og innendørs :cheers: !!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forstå fastboende som blir plaget av fugler, men trodde ikke måker var stedsbundet og ved å skyte ned feks 50 måker så er problemet løst ?

 

Jeg tror absolutt at måker er stedsbundne eller holder til i samme området over tid. Har i flere tilfelle kunnet kjenne igjen måker som har dukket opp over en del somre! Samtidig vil jeg tro at skyter man en måke så gjør man vel bare "plass" til en ny måke og da er man jo like langt. Og for de som har poblemer med måker (også) så vil jeg anbefale et annet oppholdssted om sommeren enn kysten av Norge! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En klassisk diskusjonsform på Båtplassen kanskje, -om et emne det finnes et regelverk for og som alle skulle forholde seg til.

 

Det er vel ganske klassisk at de som ikke kjenner til reglene om jakt tøyer grensene som de ikke kjenner i utgangspunket.

 

Jeg antar at de som uttaler seg positivt om måkejakt med luftgevær må være på nivå med en 14 åring uten erfaring med presisjonsskyting og jakt.

 

Vi har nok skadeskutt vilt i Norge fordi jegere ikke trener nok på sine skyteferdigheter og ikke har god nok avstandsbedømmelse, og jakt på fugl med rifle eller luftvåpen vil føre til helt unødvendig dyrplageri.

 

Jeg burde ha grunnlag nok til å komme med denne uttalelsen, for i tillegg med å drive med jakt har jeg drevet med konkurranseskyting og skutt opp mot 15 000 pistolskudd i året i en årrekke.

(Min oppfatning er at mange rifleskyttere på jakt overvurderer egne evner når de skal skyte med presisjon, og jeg gremmes når jegere stiller på storviltprøven uten noe som helst trening på forhånd og ler når de bommer med tre av fem skudd).

Link to post
Share on other sites

Luftgevær er luftgevær i manges øyne, men her har det skjedd mye siden den gang vi skjøt på blink med et luftgevær på 17. Mai. Det som vi tidligere så på som leketøy er i dag fullblods jaktrifler med presisjon og ytelse som er helt på høyde med en salongrifle. Det er fullt mulig å plinke ølbokser på 100 meter med dagens luftgevær så lenge man velger riktig verktøy. På nedeste hylle finner vi fremdeles det som de fleste av oss forbinder med luftgevær/leketøy.

Det finnes i dag mange kuletyper for luftgevær som er laget med tanke på forskjellige formål, bl.a jakt. Ekspanderende kuler som avliver viltet hurtig finnes det i bøtter og spann av til luftgevær og disse selges over disk i norge.

 

Tydelig at disse kulene er laget for mer enn å lage hull i en papirskive

predatorpellets.jpg

 

I oktober 2003 ble det av på grunn av utviklingen på disse geværene reg-plikt og man måtte søke om å kjøpe luffe i kaliber 5,5mm(.22) eller grovere. I April 2005 opphørte denne reg-plikten fordi den ikke stod i samsvar med noe EU direktiver. Tror faktisk det var fordi loven ble innført uten å underette EU om lovendringen på forhånd.... Nå i løpet av juni eller juli skal det igjen bli reg-plikt på luffe i kaliber 5,5mm eller grovere, man må da søke politimesteren om kjøp. Men dette er bare en formell sak hvor søker kun sjekkes om han/hun er skikket. Dvs. rent rulleblad og at man er myndig... Det skal ikke bli noe behovsprøve i form av at man må være medlem i skytterlag eller noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...