Jump to content

Hvordan rette opp et dårlig rykte på en god motor


daggi

Recommended Posts

Hva kan gjøres for å rette opp et dårlig rykte på en god motor? Jeg har merket at det er vanskelig å få hjelp hos båtforhandlere når jeg forteller at jeg skal ha deler eller info om min  VP AQD 32A :flag: Dette blir kalt en "bastardmotor", og det virker som om verksteder ikke vil ta i den. Min erfaring er at hvis denne maskinen blir brukt fornuftig, ( dvs. ikke kaldkjør, og ikke overbelast) så er det en grei maskin. Er det noen som kan støtte min oppfatning? Slik ryktet har gått foran viser det seg vanskelig å selge båten men denne motoren, dersom det er båtvante folk som vurderer det. For de som er mindre båtvante er det ikke så lett heller, for de spør "gamlekara" og da blir maskinen dømt nord og ned. Motoren er kanskje ikke det beste alternativet til min Mørebas 7200, men det funker.

Link to post
Share on other sites

Hva kan gjøres for å rette opp et dårlig rykte på en god motor? .....VP AQD 32A :wink: Dette blir kalt en "bastardmotor. Min erfaring er at hvis denne maskinen blir brukt fornuftig, ( dvs. ikke kaldkjør, og ikke overbelast) så er det en grei maskin. Er det noen som kan støtte min oppfatning? Slik ryktet har gått foran viser det seg vanskelig å selge båten men denne motoren, dersom det er båtvante folk som vurderer det. For de som er mindre båtvante er det ikke så lett heller, for de spør "gamlekara" og da blir maskinen dømt nord og ned. Motoren er kanskje ikke det beste alternativet til min Mørebas 7200, men det funker.

1) Rykte ... Denne maskinen (rekke 6, sent på 70 tallet) ... originalt som 130 HK, senere som 96HK.  En av de første "hurtigløperene" fra Volvo, som var et samarbeid med Peugeot (så vidt jeg husker), har hatt mer en 35 år på seg for å opparbeide et rykte som en vanskelig maskin, med toppen som en av svakhetene, samt en del kjøle problemer mm., og spesielt hvis kjørt hardt fra relativt kald maskin. Maskinen ble installert i mange planende båter (Fairline Mirage, Phantom 32, P32, P33, osv.), som hadde store krav til å komme opp på plan, med tilhørende belasting på maskinen. Med over 30 år som problem maskin verden over, vil du nok finne det vanskelig å rette opp dette ryktet på egenhånd. (Jeg har selv sett flere av disse maskinene røsket ut av båter og rett og slett blitt vraket av frustrerte eiere...)

 

2) Derimot er det også flere, spesielt displasement båter, (mange Hollandske) som installerte disse på samme tiden med stort hell. Disse maskinene var da overdimensjonerte og har vanligvis gått med rundt 50% belastning, og har ikke hatt noen problemer. Så dette kan jo støtte din erfaring. Men da det er færre "der ute" med god erfaring, og at de store båtbyggerene hadde mye problemer, er du nok i mindretall.

 

3) Salg - Jeg kan godt tro at du har problemer med å selge båten med en D32 maskin, da ryktet på maskinen vil tilsi at de vil få problemer før eller senere, selv om maskinen sikkert ikke er stresset ombord hos deg, og gjerne kommer under unntakene nevnt i 2) ovenfor. Med det sagt, så er jo alt avhengig av ditt prisforlangende, og hva du forventer som pris. Hvis jeg hadde sett på en båt med en, eller to D32 ombord, så hadde jeg budsjettert med en erstattningsmaskin(er) relativt snart..., da jeg (og statistikken støtter meg) hadde forventet problemer før eller senere (helst før), og at jeg ikke ville bruke penger på noe som er 30 år gammelt (med dårlig rykte og industir-vid hovedsaklig dårlig erfaring), som mest sansynlig ville gå galt igjen.

 

4) De båtvandte vil holde seg vekke, med mindre prisen er lav nok, og de som ikke er, vil høre på de som er erfarne og ryktene...

 

Beklager, ... jeg vet at dette er ikke hva du vil høre, men det er desverre sannheten, og statistisk sett, så vil maskinen forårsake trøbbel før eller senere...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Enig med Divemaster, ryktene omkring MD32 og den 4-sylindrede utgaven, MD21, er det nok lite å gjøre med.

 

Saken er igrunnen ganske merkelig.

Først og fremst hva som fikk Volvo til å spesifisere et turtall som motorene definitivt ikke tåler.

Og at de gjennom en årrekke holdt på denne spec'en til tross for problemene.

 

Ut fra min erfaring med MD21 er det en helt ok motor dersom den blir kjørt på et normalt turtall.

 

Topp-pakningen, som er (var?) det svake punktet,  har blitt forbedret flere ganger.

Selve toppen er også en solid kontruksjon med gode klaringer, ikke antydning til sprekker i min etter 2500 timer.

Link to post
Share on other sites

Takker for trøsten, ( men det hjalp bare litt ). som Ingar sier.: det er turtallet som er et av hovedproblemene. dette oppdaget jeg raskt og fikk satt på en propeller med høyere stigning, og litt større dim. Dette ga lavere drivstoff forbruk, mer fart, mindre støy, og et maksturtall som er mer forenelig med sunt vett. Min maskin er dessuten fullstendig overhalt etter total skjæring. Ingen båtverksteder turde, eller ville ta på seg jobben. Jeg tok den derfor ut av båten og leverte den inn til et verksted som jobber med trucker, anleggsmaskiner og diesel-elektro generelt. De hadde ingen problemer med å skaffe nye deler. Overhaling er overhaling samma hva slags motor det gjelder, men kjøling i båt er jo en utfordring uansett, så det måtte jeg ta meg av selv. Jeg har satt på ekstern oljekjøler med godt resultat. Etter lang tid uten bruk må jeg nok se på vanngjenomstrømning på sjøvannssiden, men det må rutinemessig kontrolleres uansett.

Divamaster har nok dessverre rett: jeg klarer ikke å rette dette opp alene, men det er heller ikke noe mål. Jeg vil bare svært gjerne si at det som gjelder for denne motoren, som med de fleste andre: det må brukes med forstand, så kan det vare.

Takker for responsen

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde selv en AQD 32 i en Mørebas 7200 (kanskje det er min gamle båt du har), hadde båten i flere år med minimale motorproblemer.  Men så brukte jeg noenlunde sunn fornuft når jeg kjørte:  Skikkelig og gradvis varmkjøring før belastning, ikke presse motoren for hardt under bruk, og gradvis nedkjøring før stopp.  Dessuten ettertrekking av topplokksbolter en gang i sesongen.  Med èn lang aluminiumstopp, var det ikke rart at denne motoren fikk tilnavnet "krølltopp", men dette var som nevnt ting som i stor grad kunne unngås ved fornuftig bruk.  Da disse motorene hadde sin storhetstid, ble de effektmessig sammenlignet med Perkins 6.354 og Ford 27-serien, MD 27/29/32 hadde betydelig lavere vekt, men også vesentlig mindre sylindervolum, og gikk med 1500-1700 flere omdreininger, så det sier seg selv at dette ikke var like robuste saker i tyngre båter.

 

Jeg er likevel ikke helt enig i filosofien din med å gi båten tyngre propell.  Så lenge du oppnår foreskrevet turtall på fullt, er det greit, men mangler du over 4-500 omdreininger er jeg redd du belaster motoren for hardt, og kommer opp i samme knipa igjen.  Nå er det ganske mange år siden jeg har hatt kontakt med denne motortypen, men jeg mener at drevversjonen skulle ha et maks turtall på 4200 omdr.  Dersom du tilpasser propellen til dette turtallet, og så holder deg under 3600, (som jeg også mener VP anbefalte) skulle du være på den sikre siden.

 

En annen ting er at denne motoren uansett begynner å bli gammel, og det kan være en av grunnene til at mange verksteder vegrer seg for å sette i gang med overhaling.  30-35 år gamle båtmotorer kan i seg selv være en utfordring for et verksted, der man til syvende og sist  risikerer å sitte igjen med en misfornøyd kunde uansett.  Da er det gjerne bedre å unnlate å ta på seg jobben, selv om kunden da også blir missornøyd, unngår man i hvert fall mye arbeid og reklamasjoner .

Link to post
Share on other sites

Gruff har mange gode råd om hvordan man kan ta vare på denne motoren. Jeg har forsøkt å følge noe av det han sier om forsiktig kjøring, oppvarming og gradvis nedkjøring. Det er ikke min filosofi å bruke den propellen jeg har. Det er et råd fra en båtforhandler som bla. selger VP maskiner. Om det er lurt eller ei vet jeg ikke, men jeg føler at du har et godt poeng når det gjelder tung motstand. Jeg kan fortsatt tyne den opp i 4000 omdr. etter å ha byttet, så jeg får være forsiktig. Ja ja, nå er det i allefall den propellen som står på. Mht til at ingen ville skru på motoren gir jeg deg rett på alle punkter. Med nermere ettertanke var det nok galskap å sette igang, men jeg lærer litt etter litt, ( svindyr skole, men pytt pytt). Et tegn på inteligens er ikke at man lærer av sine feil, men at man kjenner det igjen når man gjør feilen en gang til. :confused:

Link to post
Share on other sites

Også i Båtbørsen' Båtkroken har det fra erfarent hold blitt påstått at det med fordel kan benyttes en tyngre propell på disse motorene og senke turtallet og heller utnytte maks dreiemoment. Hvorvidt dette er smart vet jeg ikke men så lenge vedkommende som er ansvarlig for Båtkroken mener dette så antar jeg han har rett.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Saga. Man hører så mye rart at en stakkar ikke vet hvem man skal lytte til. Jeg fulgte nå et råd, og hadde ikke grunn til å stille spørsmål ved det, når jeg ikke har greie på dette sjøl. Etterhvert har jeg forstått at propellvalg, utveksling, skrogform, drevtype, motorkraft, dreiemoment. og en masse annet som nesten alle vet mer enn meg om ikke er en eksakt vitenskap. Man tusler i båthavna og plukker opp litt fra de som høres ut som de har greie på det. Denne siden fikk jeg greie på for få dager siden, og en slik side er utrolig nyttig for oss litt "grønne" :sailing: , masse info, og faktisk ganske underholdende.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Scand 25 med MD 21 B motor i. Ingar mener vovlo oppga for høgt turtall på disse maskinene, hvilket turtall tåler de??? Kjører selv rundt 3200 - 3500 på marsj.

Har nettopp kassert en Peugeot Indenoor XPD 4.90. Lik som MD21. Den hadde kun 2700 i turtall og 43hk. Mer fornuftig iflg. vise Ingar  :confused:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke bare sette på en tyngre propell som bremser motoren f,eks 1000 omdreininger, og så kjøre på full guffe 200 omdr. under dette.  Man må FØRST fysisk justere ned maksturtallet på tomgang slik at det ligger på de omdreiningene man ønsker, og SÅ tilpasse propellen etter det.  I motsatt fall pøser man bare på med diesel, og motoren prøver å oppnå høyere turtall med derpå følgende slitasje som resultat.  

 

Enkelt KAN dette gjøres med å justere stoppskruen for pådragsarmen på dieselpumpa til den stopper på det turtallet man ønsker, men helst bør pumpa inn på et verksted for å gjøre en skikkelig justering.  Og da er du gjerne oppe i samme dilemmaet; ingen verksteder vil ta jobben??  Jeg ville i hvert fall ikke satsa på å bremse motoren ned mer enn de ca 200 omdreiningen du har gjort bare med propellen, og heller ikke lagt på et maks turtall på marsjfart over 3400.  

 

På en deplasementbåt med gir og fast akslng kunne du nok forsket adskillig mer på dette, men i ditt tilfelle med drev, er jeg redd du må holde deg innenfor rammene av det fabrikken spesifiserte, også pga begrensninger når det gjelder størrelse på propeller du kan bruke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...