Jump to content

Prosjekt: Selco SelSprint 14"


Stranden

Recommended Posts

Hei og lykke til med prosjektet. Jeg har en rød en som jeg pusser opp.

Fargen på båten din er original. Den ble lagd i rød eller gul med sort "ru" stripe.

Dørken din ser ikke original ut. Selsprinten hadde opprinnelig litt flere innstøpninger i bunnen

med en glassfiber plate under setene. Den hadde to bøtteseter og en liten benk bak, og var

godkjent for tre personer og 50 hk. Selsprinten var lagd for lang stamme opprinnelig.

Jeg ser noen har kuttet ned akterspeilet på din for å kunne bruke kort stamme.

Jeg skimtet forresten et Springalex ratt på ett av bildene. Det er nok originalrattet.

Mitt var rustet i filler, men jeg fikk tak i ett på ebay fra England.

Jeg kjøpte forresten to bøtteseter på finn.no for 400,- litt slitte, men jeg har kjøpt vinylfarge,

så jeg får se om de blir brukbare etterhvert. Fikk også tak i en Mercury 50hk 1969mod.

Den har dessverre kort stamme, så det er mulig jeg kutter av litt på akterspeilet jeg også.

Hvis du støper fast dørken, så husk drenering akter. Det vil alltid lekke inn noe!!!

Da kan du tømme den når du har den på henger. Dørken så forøvrig tung ut.

Mulig du ikke trenger hele?

Lykke til!

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

ivar: Jeg har sett på de sidene. men syns det er litt dyrt.

 

paxo: Døsken er nok ikke orginal nei. Det er vannfast kryssfinèr plate som er skåret til.

Fikk den med når jeg kjøpte båten. Ja, akterspeilet skal jeg bygge oppigjen.

Jeg kan avkrefte att det ikke er orginal rattet. Det der er ett bil ratt egentlig.

Som jeg skal bygge om så det passer på styresnekka. Dørkeplata blir lagt jevnt med det bakerste spantet.

Og det er dreneringshull igjennom alle tre spantene så vannet havner bakerst.

Dørken er ikek så fryktelig tung, så jeg bruker nok hele. Takk =)

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Her er mitt forslag vedrørende motoren. Ta av klistremerkene og sparkle opp eventuell småskader. Lakk motor og deksel svart og kjøp deg de siste Mercury-dekalene for det dekslet du har. Regner med det er ca 1996-1997 modell. Eller du kjøper de du synes er finest, det gjorde jeg.

I 1998 kom de med nytt rundere undervannshus og rundere deksel (se under). Mercury er mye tøffere enn Mariner på en speedbåt. :smash:

Det er samme motoren i utgangspunktet, det er bare merkene og fargen som er forskjellig.

 

Jeg har gjort det selv på en motor jeg pusset opp.

Originalen: (ca 2000-modell)

img_2666.jpg

 

Lakkert og med 2006-merker (Siste årgang to-takter, Hvite tall, tidligere årganger hadde røde tall, kostet 450,- hos Mercury-forhandleren):

0411.jpg

 

For 1000-1500 i lakk, primer og dekaler ser det straks mye bedre ut :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Honduras: Takk for forslaget :smiley: Jeg har tenkt tanken på å pusse opp motoren.

Men det blir nok til vinteren. Er veldig ivrig på å få båten uttpå vannet :smash:

Men jeg tror jeg beholder Mariner merkene men får se når tiden kommer.

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Har ikke fått gjort noe på båten i dag. Men i morgen skal jeg pusse ned de

siste bitene av sparkel som er lagt på. Og på onsdag skar jeg legge inn

dørkeplata og skru fast den. Så skal jeg begynne å tillpasse plaseringen

på stolene forran og begynne å lage "krakker" bak.

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Den Mariner motoren som jeg har lagt ut bilder av var defekt.

Igår kom delen som var defekt, statoren. Kobblet den på og prøvde dra motoren på starteren.

Og det var gnister på pluggene. Så nå tror pappa att notoren skal gå. Så da må jeg bare få ferdig

resten av båten.

 

Mvh Sindre

 

(PS: Skriver mye usaklig jeg egentlig)

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Halloen.

 

I morgen skal jeg begynne å få satt på plass seter, laget seter bak (Blir muligens litt liten ben plass, men det får gå) pluss noen småting til :smiley:

 

Håper jeg husker å ta noen bilder mens jeg lager alt :crazy:

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Ingen som legger merke til motoren når du kliner forbi i 9000 knop alikevel :lol:

 

Men det er jo greit å ha en shiny motor da, når resten er pent også.

 

Ved et vann jeg er mye gjør de motsatt. Så en som hadde grisespraya en helt møkka ny johnson 5hk 4takter. Hvit motor som er dusja butt ugly med matt svart, skikkelig stripete og jævlig.

 

Hvorfor ??

 

Tror du noen gidder å stjæle motordeksel eller motor når det ser så jævlig ut :yesnod:

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ingen i den pris klassen jeg ville ha. Men pappa brukte ett i båten sin også hadde han ett som han ikke brukte. (De var like) Så da skal jeg bestille ett sete til han. Så slipper jeg unna med litt under halve prisen :yesnod:

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Ohoi.

 

I går fikk jeg primet toppen av båten. Og lakkert ett strøk i dag. (Ble sig, så må

vente til lakken tørker så jeg får pusset de ned. Før jeg legger på ett eller to strøk til.)

Har også begynt å fikse det ene setet jeg fikk av pappa. Skinnene under setet

hadde løsnet. Har også fått handlet inn skai så jeg får kledd sidene i båten :smiley:

 

I morgen blir det nok lakkering av båten. Og fiksing av stolen.

På mandag blir det nok å bygge seter bak og ett lite bord.

 

Må også skaffe meg navnet til båten.

 

Mvh Sindre

Båt: Draco Suntop 1800

Har hatt: Selco Selsprint

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...