Komodo Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Etter et tips i Båtmagasinet tok jeg av propellen og polerte den blank. Jeg begynte med en lamellskive på vinkelsliperen til de dypeste ripene, deretter gikk jeg over med eksentersliperen. Fant samtidig noen hakk og ugjenvnheter som jeg fikk glattet ut. Til slutt tok jeg den på en gulvstående poleringsmaskin. I år blir jo den jobben lett (neida, den er ikke ute ennå!). Fikk mange kommentarer på at propellen var pen når vi tok opp båten, så jeg må si meg fornøyd med resultatet. Men propellene til trusteren var ille. Noen tips? Vanlig bunnstoff? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Otto R Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg har brukt sprittusj i flere år på propellen, det funker :) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Så blank som mulig: Saltsyre for fjerning av rur, evt grovpussing(vinkelsliper), rubbing, polering(poleringsmaskin = fort gjordt). Vasket den også til slutt flere ganger med mye aceton, har hørt det virket litt som spriten i sprit-tusjen. Redigert 9.Juni.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Synes det høres litt dramatisk ut med vinkelsliper!! Hvis du sliper av et par millimeter hvert år, vil du til slutt ha slipt bort hele propellen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rover Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Vinkelsliper er et utmerket verktøy til mye. Trenger nødvendigvis ikke fjerne noe.. Men vilken skive som er på er avgjørende...... Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Synes det høres litt dramatisk ut med vinkelsliper!! He-he... Vinkelsliperen bruker du bare første gangen du fikser propellen ordentlig. Bruker lamellskive med sånn stivt belegg som ser ut som skrubbesiden på en svamp, den fineste typen. Fjerne hakk og riper, så ikke groen får fotfeste i ujevnhetene. For småkrypa blir en ripe en fin "dal" å sette seg fast i . Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Hører mange bruker tusj. Husk den må være merket TOKSID og ikke NON-TOKSID. Det er giften i den som virker. Beste midelet er: Bruk båten veldig ofte! Faksen (har prøvet det meste på proppen.) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
arjosk Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Er det kun friksjonen som gjør vanlig bunnstoff på propellen til et dårlig alternativ, eller annet i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det allerbedste råd, SEJLE noget mere i båden og brug mindre tid på og pusse og nusse den.. Sejle sejle sejle.. ¨ Er det ikke derfor man har båd? Til næste vinter skal jeg dog prøve med tuschen osse, har brugt mange vinter timer på og pusse min egen propell.. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det allerbedste råd, SEJLE noget mere i båden og brug mindre tid på og pusse og nusse den.. Sejle sejle sejle.. ¨Er det ikke derfor man har båd? Helt enig! :yesnod: Skal fremlegge det for min arbeidsgiver. Slik at jeg får reise hjem hver helg. Er ikke sikker på om han godtar det. Jobber for tiden i Mexico gulfen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Wasco Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det allerbedste råd, SEJLE noget mere i båden og brug mindre tid på og pusse og nusse den.. Sejle sejle sejle.. ¨Er det ikke derfor man har båd? Pussingen og nussingen er også en del av det å ha båt.... For meg utgjør det 50% av båtgleden. Å ha en båt som er fin i lakken, nymalt og vellstelt gir en gooooooooooood følelse langt inn i sjela Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Speedy Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Husk den må være merket TOKSID og ikke NON-TOKSID Vil vel korrigere litt på denne anbefalingen. Tusjen bør være vannfast / Water resistant istendenfor vannløselig / Non water resistant Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.