Jump to content

Luftgevær med i båten...


Hydrox

Recommended Posts

Mor kan selvfølgelig få være med hun og, er jo ikke forbeholdt far som bruker ungene som unnskyldning for å skyte litt.. :lol:

 

Er mye morro man kan ha med dette og tomme blikkbokser er det jo ikke noe i veien for å skyte på. Kan henges opp i et tre med en hyssing og man slipper å sette den på plass igjen hver gang man treffer. Tomme plastflasker er smart å styre unna, de har en tendens til å kunne sende kulene tilbake dit hvor de kom i fra. Tro meg, det gjør vondt. Hvis man har et luftgevær med litt futt i så er det kjekkt å skyte på pappkrus med vann oppi, eller noe som ungene kommer til å digge. Ballonger... :smiley: Bare å bruke fantasien...

Men husk på å rydde opp etterpå og ta bosset med, sørg også for å ALLTID tenke på hva som befinner seg bak. Kulene SKAL stoppe i noe og denne bakstoppen bør også gi rom for at sleivskudd også ender på en sikker plass.

 

Og ikke skyt på ting som knuser, det er ikke noe kjekkt for dem som kommer til plassen i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Er det greit med blink i vannet? Evt, hva skulle det være. Nylig Tømte ølbokser? Har selv gasspistol som kunne vært morro å tatt med seg ut. Ville svart B jeg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

J: Satt pris på at Hydrox spurte om det var ok før han begynte

G: Lurt på om det ikke var på tide Hydrox ble voksen

D: Fulgt nøy med på om han skjøt etter måker

E: Irritert deg over all støyen som oppstod

 

Hadde det holdt på lenge vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Opplever vel ikke akkurat dette som et stort problem i skjærgården :smiley: Heldigvis

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Slik eg har forstått loven, så skal du faktisk ha grunneigers tillatelse for å skyte med luftgevær.

+Det skal foregå på ein sikker plass.

 

Men eg har skutt med både luftgevær og luftpistol i uthavn, og det er rett og slett gøy :)

 

Hadde nok tenkt meg om eit par ganga ekstra om det var mange folk rundt meg.

Link to post
Share on other sites

Trodde først dette var en dårlig spøk, men det ser desverre ikke slik ut etter innleggene å dømme :nonod: Hvorfor pokker skal man lære "unga" å skyte når man er på båttur? Det er såååååååå mye hyggeligere å se barn som fisker krabber med en snor og et blåskjell som åte. Ikke ødelegg dette med en idiotisk skyting på tomme ølbokser, måker mm. :puke::headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel kjøpe meg en slik Luftgevær i cal 22 og ha ombord. Den bråker sikert langt mindre en Mauseren og blir fin og skyte på blink med.

Dette som du linker til her er et PCP gevær og det står for Pre Charged Pneumatic og blir mer og mer popp. Man fyller et luftkammer på geværet med omkring 200 bar og skyter mange skudd mellom hver fylling. Kan pumpes opp med håndpumpe eller fylles i fra en dykkerflaske. Disse geværene har gjerne magasin og lades med hevarm slik slik som f.eks en salongrifle.

Skulle jeg kjøpt noe nå ville jeg helt klart valgt 5,5mm bl.a fordi kulene er større og lettere å håndere. Er mindre utsatt for avdrift og har flatere kulebane. Men i løpet av sommeren vil det altså bli reg-plikt på luftgevær i 5,5mm....løp å kjøp...

 

Har ikke mauser men en salongrifle og har tenkt på den og som med på lasset når jeg er ute med båt. Men jeg føler det blir litt mer alvorlig å skyte med noe slikt ute i holmene. Grunneiers tillatelse føler jeg blir litt mer aktuellt med kruttdrevet rifle enn luftgevær. Men hvem eier denne holmen jeg har gått i land på da? Det er jo ikke alltid like lett å finne ut av. Satser på luft jeg siden det er litt mer uskyldig...

Link to post
Share on other sites

Trodde først dette var en dårlig spøk, men det ser desverre ikke slik ut etter innleggene å dømme :nonod: Hvorfor pokker skal man lære "unga" å skyte når man er på båttur? Det er såååååååå mye hyggeligere å se barn som fisker krabber med en snor og et blåskjell som åte. Ikke ødelegg dette med en idiotisk skyting på tomme ølbokser, måker mm. :puke::headbang:

Nå var det faktisk snakk om å skyte på blink eller plinke som det kalles når man skyter på tomme blikkbokser. Dette er det jo tross alt mange som synes er morro og det er nok også grunnen til at de fleste skoler har luftgeværskyting på 17. Mai.

Jeg vil faktisk si det er bedre å se en guttunge kose seg med å skyte på blink enn å se på at han river bein og klør av levende krabber, knuser levende kråkeboller, spidder sjøstjerner med pinner og sliter krebs ut av huset sitt.

Folk som er lovlydige lar måken sitte der å se på mens man skyter på blink. Jeg har flere ganger opplevet at fugl setter seg på skivestativet på skytebaner men felles for alle disse fuglene var at de fløy videre.

Link to post
Share on other sites

vi prøvde noe morsomt i helga. Jeg kjøpte en brett med Matchbox-biler. Plasserte dem på ca 40-50 meter avstand. Vrient å treffe, men gøy var det :-) Nesten like gøy som da vi la en boks Spaghetti rimini på bålet. hehe

Foreslår paintballkuler på 30 meter som neste utfordring...;) Fordelen med disse er at de regner vekk, det gjør vel ikke disse lekebilene...

 

Uåpnet spagettiboks på primus har jeg sett en gang på en speiderleir for mange år siden. Det smalt temmelig godt og middagen fløy himmelhøyt.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Om man skyter i skjærgården, campingplassen eller i skogen, har det noe å si?

 

Kanskje det som har med sikkerhet? (Folk framom våpenet og bak blinken??)

Skyter du med sjøen som bakgrunn, så har du god oversikt over trafikk bak målet ditt.

Ei luftgevær-kule går ikkje så langt. (300meter maks med dei våpena eg har vore borti).

Link to post
Share on other sites

Med voksne tilstede og fornuftig bruk av luftgevær på land, så kan jeg ikke se noe problem med det. Men jeg opplevde selv å bli beskutt med luftgevær i Hovekilen i Arendal i Båtracehelga i fjor somer, under middagen en fin solkveld. Guttesvølken stod regelrett og siktet fra andre siden og skjøt på båten vår. Hva hadde dere gjort?? At skuddene ikke har kraft nok til å gjøre nevneverdig skade når de treffer meg er en ting, men følelsen av å bli skutt på av en guttefaen som ikke har mer enn vakuum mellom øra som han har arvet av foreldrene er ille.

 

Det er da fristende å skyte tilbake, men siviliserte mennesker gjør jo ikke det, og jeg velger å tro at jeg er i den kategorien.

 

Barn og ungdom alene med skytevåpen, samme hva det er frarådes. De har som oftest total mangel på konsekvensannalyse av sine handlinger.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

[...]Hva hadde dere gjort?? At skuddene ikke har kraft nok til å gjøre nevneverdig skade når de treffer meg er en ting, men følelsen av å bli skutt på av en guttefaen som ikke har mer enn vakuum mellom øra som han har arvet av foreldrene er ille.[...]

 

Hva med en liten telefon til "Onkel". Som sagt så kommer våpenrelaterte saker veldig høyt opp på prioriteringslista... På den annen side pleier en liten prat å løse det meste... Det er faktisk (nesten) verdt det med hull i kalesjen og "roser" i gelcoaten å se en "guttevalp" prøve å lete etter en sprekk i brygga han kan synke ned å forsvinne i når du forklarer at slikt, det er ikke akseptabelt. Ofte er det faktisk ikke snakk om hverken ondskap eller "guttestreker" men bare gode gamle idioti og kunnskapsløshet. En 5 minutters leksjon i sikker bakgrunn, rekkevidde og konsekvenser pleier å få orden på ting. Hvis ikke er jo 02800 et greit alternativ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

C, skjønner ikke poenget med å drive med blinkskyting i områder hvor andre folk oppholder seg.

 

Har sett så mye uvøren og farlig bruk av våpen på mine snart 40 år at hjemme hos oss er det enkelt. Ingen våpen og ingen våpenopplæring fra meg eller kona (som kan skyte med både det ene og det andre).

 

Mitt mål er at ungene ikke skal være i stand til å bruke ett skytevåpen lengst mulig.

--------------

 

Har selvfølgelig selv hatt gleden av å leke med skytevåpen, inkludert skadeskyting av måker og gudene vet hva når jeg var en unge og fløy rundt og skøyt med luftgevær uten å ha noen som helst forståelse for hva jeg drev med. Actionlek og skyting med avsagt pumpehagle i ett grustak noen år seinere, kjempegøy! Sprenging og lek med fenghetter, også kjempegøy!

 

Forsvarlig? Overhodet ikke. Det med fenghettene ble satt litt i perspektiv en del år senere når en av de gamle lekekammeratene tok farvel en sen natt ved å holde en fenghette mot hodet og fyre av.

 

Andre episoder jeg husker som inkluderte skytevåpen i oppveksten:

 

1. Mitt første møte med en skarpladd pistol. Var vel 7-8 år gammel når vi ble lokket til den lokale alkisen vha godteri osv. Kanonfull viste han oss at han alltid hadde den skarpladde pistolen liggende under puta i godstolen der han satt. Vi ble litt redde og nysgjerrige, og fryktelig stolte når vi fikk lov å holde pistolen helt alene.

 

2. På fest i en kjellerleilighet som tenåring når verten, kanonfull, midt på natten, bestemmer seg for å skyte salutt ut kjellervinduet. To skudd avfyrt før slåsskamp om kontroll av hagla starter.

 

3. På fest som 18 åring når verten (ikke samme) bestemmer seg for å leke litt med AG3en i hagen. Flere magasin tømt, vi stakk som f**n før politiet kom.

 

4. På skytebanen i militæret når AGen til tosken til høyre for meg låser seg. Han legger Agen på tvers, løpet mot meg, usikkret våpen og trykker av to ganger før jeg oppfatter hva som skjer.

 

5. Idiot på laget som fyrer av rødfis inne i beltevogna, dvs en tett 206, solid øresus på hele gjengen i flere dager etterpå.

 

6. Kompis som våkner etter fest med katta på fanget, katta har pissa (sikkert han selv). Han griper katta i nakken med venstrehånda, konkurransepistolen i høyreånda, går ut av huset, kaster katta så høyt opp i lufta han kan mens han tømmer magasinet mot den.

 

7. Står og snekrer på eget hus en søndag når en forfylla nabo 30-50 meter unna, på en liten høyde, bestemmer seg for å skyte leirduer i kanonfylla. Hagl drysser over hele nabolaget, unger i nabolaget blir kommandert inn og store deler av resten av dagen blir ødelagt av terrorpolitet som rykker inn med automatvåpen, bikkjer og full trøkk.

 

8. Ikke forfyllet nabo som løp (naken) etter og skøyt med rifle, i mørket, i skogen etter to stykker som prøvde å stjele påhengsen hans.

 

9. Flere ganger har vi hørt skyting med hagle og pistol i mørket, utenom jaktsesong, ikke særlig hyggelig. Ringte politiet de to første gangene, men de bryr seg ikke så vi har sluttet med det.

--------------

 

Gidder ikke å ta med opplevelser som inkludere lek med dynamitt og detonerende lunte.

 

-------------

 

Noen syns sånt er gøy, jeg vil påstå at de fleste våpenopplevelser jeg har hatt har vært negative og potensielt farlige. Begynte å skyte organisert som 9 åring og skøyt en del pistol på bane oppigjennom men har aldri eid eget våpen (unntak for luftgevær) og kommer aldri til å gjøre det.

 

Mine unger skal aldri leke med våpen i vår regi, de skal aldri lære at våpen er noe som kan brukes positivt. Jeg skal gjøre mitt for at de skal bli redd når våpen taes frem. Jeg skal gjøre mitt for at de skal forlate, stikke fra enhver situasjon hvor våpen er i bildet.

 

At sønnen vår en dag må lære seg å bruke våpen i forsvaret er greit, da håper jeg at han er voksen nok til å bære ansvaret som følger den kunnskapen.

 

Om noen prøver å argumentere for at det er bra for barn å lære seg våpenbruk da kan de rett og slett xx xxx xxx.

Link to post
Share on other sites

Først må jeg nok ærlig innrømme at je gikek har finlest absolutt alle svarene i denne tråden, men drister meg alikevel til å komme med et svar samt noen kommentarer....

Helt personlig ser jeg ikke noe problem rundt det at folk skyter litt med luftgevær mot blink eller blikkbokser på sikker bakgrunn. Og hvorfor skulle man ikke kunne gjøre dette i en uthavn, på samme måte som på hytta? Endel forutsetninger MÅ jo uansett være oppfylt. Sikkerhet er absolutt første punkt. Og så skal man vel strengt tatt ha grunneiers tillatelse (eller gjelder dette kun kruttladete våpen?).

Dersom det skulle vise seg at noen (kanskje andre som er i nærområdet) uttrykker bekymring rundt skytingen, så respekterer man det og slutter umiddelbart.

Men, når det kommer opp softgun som alternativ må jeg bare få si NEI NEI NEI!

Luftgevær er greit, softgun er det IKKE!

Begrunnelsen min for nettop dette er at de aller fleste softguns er laget for å se mest mulig ut som et 'ekte' våpen. Som oftest et militært våpen, eksempelvis av type H&K G3, Kalashnikov AK, FN FAL, Colt M16 etc etc.

Jeg tror nok at hvis noen kommer opp av dekksluka med en H&K G3 i hånda, så vil de fleste i nærliggende båter være ganske kjappe med å ringe et visst tresifret telefonnummer.

 

edit: Men, hva sier egentlig våpenloven om oppbevaring og transposrt av luftvåpen?

Redigert av HC74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...