Jump to content

Luftgevær med i båten...


Hydrox

Recommended Posts

Er man så bortreist at man setter opp blink som kan være til fare for andre spiller det liten rolle hvor en står (om man ikke er langt til skogs)

 

Vi er vel egentleg enige?

Ser berre for meg at det er meir folk på ein campingplass enn på ein holme??

 

Har skutt med forskjellige våpen før eg blei 18. Og i dei organiserte plassane eg prøvde skarpe våpen, så var våpenregler og sikkerhet ekstremt viktig.

Så eg vil heller lære eventuelle barn til å ha respekt for våpen, enn å ver redd for våpen!!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
@Pinkvin: Da kan det jo opplyses at det ikke finnes noen lovlig måte din nabo kan inneha registreringspliktige våpen, om din beskrivelse stemmer med virkeligheten.

 

Såvidt jeg vet ble han fratatt alle våpen sist han slo seg løs for å ha det litt gøy i hagen. Om det var lovlige våpen aner jeg ikke, men rarere ting har jo skjedd før.

 

Skjønner at han ikke kan ha ett lovlig våpen nå, han ville jo ikke fått det heller, ergo er det nok enklere å få kjøpt seg en av de 500 000 uregistrerte haglene.

Link to post
Share on other sites

For min del så vil jeg tro det er folk med skyting som en sunn interesse som har med seg luftgevær på tur ut i skjærgården. Enten som en fritidsyssel, opprettholde et nivå innen seriøs konkuranseaktivitet eller for å sikre skyteferdigheter til jakten. Hadde jeg hatt skumlere hensikter med å ha våpen ombord så ville jeg definitivt valgt noe annet enn luftgevær for anledningen. Og hvis hensikten var f.eks selvforsvar så ville jeg i alle fall ikke valgt å dra på et luftgevær, det stopper nemlig ikke en gal mann med kniv.

 

Nå har jeg fått det inn med teskje i fra jeg var liten at våpen behandles med respekt og det er jeg glad for. Ser jeg en som skyter et eller annet sted så vil jeg nok observere personen litt og ut i fra det jeg ser så kan jeg konkludere med om denne personen vet hva han holder på med eller ikke. Er lett å se om bruker passer på pekevinkler når våpenet håndteres og det er en god indikasjon på at vedkommende har fått en god opplæring og er trygg for sine omgivelser.

 

Ser ut i fra denne tråden at mange har fullstendig mangel på respekt for andres interesser nettopp fordi de ikke deler samme interessen. Vi kan for eksempel dra fram opphavet til våpen. Pil og bue er f.eks å regne for et våpen, men opphavet for dette er rett og slett jakt og matauke. Fiskestangen som man drar med seg ut i skjærgården vil jeg i så tilfelle definere som et våpen. Dog ikke underlagt våpenloven men likevel. Hvorfor skal det være en sunn hobby å fiske og en direkte usunn hobby å bedrive skyting? Jeg kan da ikke dy meg for å skrive at å øve med fluestangen hjemme forran huset er like galt som å øve forran huset med luftgevær. Begge deler er i hensikt i å bli en bedre jeger. Har ennå ikke møtt noen som rynker på nesen hvis jeg sier at jeg liker å fiske. For meg er det akkurat det samme om man drar med seg fisk eller alke hjem i fra en tur på sjøen, begge deler er jakt med hensikt i matauke. Og for all del, nystekt andebryst på stekepannen ombord er ikke å forakte. Har aldri prøvd, men hvorfor ikke? Fisk og fugl er mat begge deler. Men da er vi over på om det er riktige tiden for jakt og at jakten er utført etter gjeldende regelverk. Altså IKKE fellt med luftgevær og ikke utenom tiden for andejakt.

 

Når det gjelder barn og opplæring i håndtering av våpen så ser jeg ikke noe galt i det. En skikket far vil se når tiden er inne for det og barnet er modent for å ta til seg slik lærdom. Å kunne håndtere et våpen på en sikker måte innebærer også å kunne kontrollere om et våpen er ladd eller ikke, ikke bare å kunne rette det mot en blink å treffe tiern i midten. Før man lærer å skyte så må man lære seg hvordan redskapen skal håndteres. Alle må lære å krype før de kan gå, værre er det ikke.

Link to post
Share on other sites

ehh.... Og hva er liksom forskjellen på å ha bil (eksempelvis gamle militærkjøretøyer) som hobby, kontra det å ha båt som hobby?

 

fordi det er bare harrybomser som har gamle militærkjøretøy som hobby

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

[...]Skjønner at han ikke kan ha ett lovlig våpen nå, han ville jo ikke fått det heller, ergo er det nok enklere å få kjøpt seg en av de 500 000 uregistrerte haglene.

 

Så siden kriminelle alkoholikere skaffer seg ulovlige våpen, så skal Hydrox og jeg ikke ta med luftgeværet på båttur :confused: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Morn

Har mye av samma erfaring som deg pinkvin

 

D: Fulgt nøye med på om han skjøt etter måker

F: Vært redd for egen sikkerhet

H: Gått til annen uthavn

I: Bedt Hydrox forlate uthavnen

J: Satt pris på at Hydrox spurte om det var ok før han begynte

K: Satt pris på om du ble invitert til å delta

 

D: Fulgt nøye med på om han skjøt etter måker (vil heller si levende vesner. og evt etterfulgt av)

H: Gått til annen uthavn

 

I: Bedt Hydrox forlate uthavnen

Kjenner jo ikke Hydrox, sa det kan jo være en gærning av dimensjoner som hadde klikka og skutt/angrepet oss.

Så hadde heller

H: Gått til annen uthavn

 

J: Satt pris på at Hydrox spurte om det var ok før han begynte

Siden han spør så er det trolig ikke en gærning av dimensjoner. Hadde trolig sagt ok, ønsker at folk skal kunne bedrive sin hobby og lek.

Likevel om jeg ikke liker våpen. Med kanskje etterfulgt av

H: Gått til annen uthavn

Eller etterfulgt av

K: Satt pris på om du ble invitert til å delta

Og det hele kunne blitt en ok opplevelse

 

Aller helst så sett at når Hydrox såg vi/andre mennesker kom til uthavn pakka vekk våpenet.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ingen som tenker på miljøet da?? hvor havner alle blykulene som disse luftgeværene spyr ut?

 

for min del så liker jeg å skyte har også drevet en del med organisert skyting. syns skyting hører hjemme på skytebanen der alle kulene blir samlet på en plass og ikke rundt om kring i naturen.

Link to post
Share on other sites

Sitat: (HC74 @ 09.06.09 00:00) *

ehh.... Og hva er liksom forskjellen på å ha bil (eksempelvis gamle militærkjøretøyer) som hobby, kontra det å ha båt som hobby?

 

 

Sitat: (beauty of aqua @ 09.06.09 01:34) *fordi det er bare harrybomser som har gamle militærkjøretøy som hobby

 

Makan til usaklighet....argumentasjon på nivå med en 5-åring :nonod:

Link to post
Share on other sites

ingen som tenker på miljøet da?? hvor havner alle blykulene som disse luftgeværene spyr ut?

 

Ja vi hindrer havnivået i å stige hvis vi dropper denne forferdelige og forurensende luftgevær-skytinga.......heia Norge :flag:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...