Jump to content

Luftgevær med i båten...


Hydrox

Recommended Posts

Her er min historie om skyting i skjærgården:

 

Helt siden jeg kunne gripe om en pistol har jeg sammen med min onkel skutt nede i fjæra og utme holmene. Alt etter boka og kun på blink selvfølgelig. 1000-vis av skudd ble fyrt av gjennom 10-15 år. So far, so good!

 

Så kom tiden da jeg kjøpte meg salonggevær, lovlig registrert og betalt av opptjente egne penger. Stolt stod jeg i fjæra og skulle skyte "på egen hånd". La ut noen blinker i sikker retning og med sikker bakgrunn. Det gikk i trebiter, plastbiter, plastflasker og alt annet skrot som fløt forbi. Men så oppdaget jeg en gammel skilt-ramme etter et nedtatt skilt utpå en holme. ca 100m avstand og 5cm bredde på blinken. Jeg hørte det sa "pling" hver gang jeg traff. Jeg storkoste meg - helt til jeg så en åre komme opp i bakkant av den lave holmen, veivende fram og tilbake. Det eneste som manglet var et hvitt flagg i enden av åra...

 

Det gikk kaldt nedover ryggen, geværet ble nesten kastet på sjøen der og da. Jeg stoppet skytingen, og jeg så en robåt med en person ombord. Han rodde mot der han bodde. Jeg tenkte at nå må jeg rekke fram til ham før han når telefonen. Som tenk, så gjort. Jeg kastet meg på mopeden og kjørte avgårde. Jeg rakk ham i det han fortøyde båten. Jeg la straks "kortene på bordet" og fortalte at jeg drev med øvelsessskyting. Det virket som om han hadde rodd av seg sinnet, noe som gikk til min fordel - han sa: "Jeg såg deg holde på og jeg la meg bak holmen. Men etter en 10-20 skudd over hodet måtte jeg varsle fra med åren, da stoppet du å skyte", sa han og gliste.... Han syntes det var bra at jeg kom og sa fra.

 

Det viste seg at han og min onkel hadde skutt adskillige flere skudd i ungdommen enn hva jeg kommer til å gjøre noen gang. Jeg fortalte min onkel om min uheldige skyting og min samtale med naboen. Han lo, og kom med noen historier som kanskje ikke egner seg noen plass....

 

Men JEG fikk min lærepenge! :yesnod:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

... være ganske kjappe med å ringe et visst tresifret telefonnummer.

Eller et 5-sifret: 02800.... :yesnod:

Liker å skyte på blink! På hytta i trygge OG kjente omgivelser.

Men hva f@nden har våpen å gjøre i en fritidsbåt???

Er det "amerikanske tilstander" vi begynner å bli farget av, eller?? :puke: :puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Våpen-luftgever har ikke noe og gjøre i en båt eller andre steder. Vi skal ikke lære barne våre at det og skyte er en hyggeli/morsom fritidssyssel. Er det slik at dere også gir barne lekpistoler og annet til og tillvenne seg dette?.

 

Ser jo også barn på nasjonaldagen vår 17 mai går i toget ferdigpyntet av mor og far med knallpistoler som ser "skikkelige" ut. Dette er langt over grensen mener jeg.

 

Nei alt som har med våpen og gjøre har ikke noe i private hjem og gjøre og selvfølgelig ikke i en båt. Tar dere med luftgeveret hjem hver gang eller? Like greit og la det ligge i båten, slik at andr kan overta det ved innbrudd.

 

Dette med og sitte i båten og fyre løs, skilt-blikkbokse-måker hva slags forbilder er dere.

Link to post
Share on other sites

[...] Vi skal ikke lære barne våre at det og skyte er en hyggeli/morsom fritidssyssel. [...]

 

Hvorfor ikke? Skyting er morro, riktig hyggelig er det også. Særlig om ungene får det til, hvis de bare bommer eller far står å skriker om at dette er skummelt, ondskap og gennerellt "amerikanske tilstander" (hva nå det skulle være :rolleyes: ) så vil nok ikke ungene synes det er noe hyggelig.... Men det er vel isåfall far sin skyldog ikke våpnene.

 

[...]Dette med og sitte i båten og fyre løs, skilt-blikkbokse-måker hva slags forbilder er dere.
Å skyte på skilt og måker med luftgevær er forbudt, så jeg antar voksne og fornuftige menneske rklarer å unngå det? Om du ikke har oppdaget det selv enda, så kan jeg opplyse om at man ikke får en ubendelig trang til kriminell aktivitet av å ta på ett våpen. Tar de kriminelle tendeser overhånd er det nok heller personen som er problemet....
Link to post
Share on other sites

Skyting er gøy og en utrolig fin idret.

Gutongen min på 12år har fåt en Sauer 200STR i cal 22 og en Sauer 200STR i cal 6,5x55. Disse skyter han ca 200 skud i uken med og stortrives med det. Skyting innenfor DFS er en utrolig fin idret både for store og små som kan brdrives fra du er 10 år og til du havner i penalet. Her får ungdom skikkelig våpenopplering og lerer seg og behandle skytevåpen og får respekt for det.

Har ikke hat luftgevær i båten til nå men tror jeg skal anskaffe et da de våpnene vi i dag har ikke er egnet til og skyte på blink med andre steder en på en skytebane.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hvorfor ikke? Skyting er morro, riktig hyggelig er det også. Særlig om ungene får det til,

 

Fordi ett barn ikke skal være i stand til å avfyre ett våpen (punktum).

 

For å snu på det, hvorfor skal ett barn være i stand til å avfyre ett våpen?

Link to post
Share on other sites

Fordi ett barn ikke skal være i stand til å avfyre ett våpen (punktum)[...]

 

Fordi ett barn er i stand til å avfyre ett våpen uansett. Helt på egenhånd, uten noen som helst opplæring eller trening. De fleste våpen er laget slik at om du plasserer hendene der det er naturlig å holde de, så kommer resten av seg selv. Barnet vil selvsagt ikke klare å sikte og slikt uten trening. Men våpen er så enkelt som "pek og klikk", og barn er istand til å bruke de straks fingerene rekker fram til avtrekkeren.

Link to post
Share on other sites

Våpen-luftgever har ikke noe og gjøre i en båt eller andre steder. Vi skal ikke lære barne våre at det og skyte er en hyggeli/morsom fritidssyssel. Er det slik at dere også gir barne lekpistoler og annet til og tillvenne seg dette?.

 

Dette var da litt av en holdning.

Skyting er da en både hyggelig og morsom fritidssyssel, så lenge man vet hva man driver med og hvordan reglene er på dette området. Lærer man barna riktig våpenbruk fra de er små, er skyting en sunn og morsom hobby. Selv har jeg hatt luftgevær siden jeg var 14, vært medlem i skytterlag og gått mye på jakt. Skyting er aldeles ikke bare for Rambo-folk uten kontroll.

Kanskje du burde prøve å skyte litt med luftgevær selv?

 

PS: http://www.dfs.no/no/Bli_skytter/

Link to post
Share on other sites

Fordi ett barn ikke skal være i stand til å avfyre ett våpen (punktum).

 

For å snu på det, hvorfor skal ett barn være i stand til å avfyre ett våpen?

 

Hvorfor er skyting for ungdom på programmet til NSF (Norsk Skytter Forbund)?

 

Jo, fordi det er morro å skyte på blink for ungdom også!

 

Jeg har drevet aktivt med skyting i de siste 25 år og det har ingenting med vold og kriminalitet å gjøre!!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg har drevet aktivt med skyting i de siste 25 år og det har ingenting med vold og kriminalitet å gjøre!!

 

Tilgang på skytevåpen/amo og kompetanse til å bruke det har ingenting med vold å kriminalitet å gjøre?

 

Ramlet helt av lasset jeg, har vært til stede de siste 25 jeg også, men nå begynner jeg å lure på om jeg har gått glipp av mye her.

-----------------

 

Bare som ett lite eksempel, husker du tragedien på Geilo? En jeg kjenner satt i nabohuset. Tror du det hadde nådd forsidene i avisene om han ikke hadde tilgang på våpen/amo og opplæring i bruk? Og trippeldrapet i Kongsvinger. (Fred være med alle de som ble rammet).

 

Det tror ikke jeg.

 

Begge her var HV soldater med våpen og amo tilgjengelig.

---------------

 

Medlemskap i skytterlag er en av forutsetningene for å få bæretillatelse og lov til å oppbevare våpen og amo i hjemmet. Å hevde at oppbevaring av våpen i hjemmet ikke har ført til hundretalls og tusentalls av våpen på avveie, samt tragedier og drap hvert eneste år er rett og slett skremmende.

 

Husker du denne: http://www.sa.no/Innenriks/article3368366.ece

 

Det er mange slike "uhell". De fleste meldes ikke da våpeneier er redd for følgene. Dette vet du helt sikkert like godt som meg.

 

Tilgang på våpen og amo er og blir ett problem i forhold til vold, kriminalitet og tragedier.

Link to post
Share on other sites

Lovlydige skyttere må ikke få skylden for det ikke-lovlydige skyttere gjør!

 

Om alle lovlige våpen hadde blitt inndratt, ville de ikke-lovlydige skaffet seg våpen likevel.

 

Det er nå min mening....

 

P.S. Bilkjøring tar laaaangt flere liv enn skytevåpen. Kanskje en tankevekker?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

[...]Tilgang på våpen og amo er og blir ett problem i forhold til vold, kriminalitet og tragedier.

 

Ett forholdsvis lite problem, antallet private våpen på avveie synker for hvert år og mengden kriminalitet begått med lovlig ervervede våpen er forsvinnende liten. Uansett vil sivile våpen oppbevart i private hjem være en realitet i uoverskuelig framtid. At noen sitter med fingerene i ørene og roper "lalalalala" fjerner ikke våpnene.

Link to post
Share on other sites

Medlemskap i skytterlag er en av forutsetningene for å få bæretillatelse og lov til å oppbevare våpen og amo i hjemmet.

 

En får ikke bæretillatelse av medlemsskap i skytterlag/klubb (det skulle tatt seg ut...), en får ervervstillatelse!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ett forholdsvis lite problem, antallet private våpen på avveie synker for hvert år og mengden kriminalitet begått med lovlig ervervede våpen er forsvinnende liten.

 

Kvervulering. Poenget er jo at våpen i hjemmet blir stjålet.

 

Her er noen tall frem til 97-96:

 

"I løpet av de siste fem år viser oversikten at ca 2.400 våpen er meldt tapt/stjålet. Det er i det vesentligste hagler og rifler som blir stjålet og det er flest sivile skytevåpen som forsvinner. Forholdsvis få skytevåpen kommer til rette.

 

Statistikken kan ikke regnes for å være fullstendig da politiet stadig erfarer at tyveri av uregistrerte skytevåpen ikke blir anmeldt.

 

Av totalt 140 våpentyverier i 1996 skjedde 85 av tyveriene fra leilighet, bolighus eller hytte.

 

I løpet av de siste fem år har Kriminalpolitisentralen mottatt ca 6.500 beslaglagte skytevåpen. 1996 var et toppår med 1813 beslaglagte skytevåpen, en økning på 60 % fra det foregående år. Politiets beslag av skytevåpen refererer seg dels til våpen som enten tidligere er stjålet eller benyttet til kriminelle handlinger så som drap, ran, trusler etc. En del skytevåpen blir også beslaglagt i forbindelse med ransaking uten at våpenet kan knyttes til noen bestemt straffbar handling."

-----------

 

Og av noe nyere dato fra politiet i Oslo:

 

"Seniorrådgiver Roger Stubberud i oslopolitiet mener etaten ikke har god nok oversikt og kontroll over smugling og distribusjon av illegale våpen i hovedstaden. Stubberud har ikke registrert organisert våpendistribusjon, men mener illegale våpen har mange kanaler inn på markedet.

 

Han mener innbrudd hos samlere, grove tyverier fra våpenbutikker, smugling og våpen som forsvinner fra pistolklubber, utgjør en betydelig del av markedet. I tillegg kommer tyverier fra forsvaret."

--------------------

 

Syns det er store tall jeg. Særlig 500 000 uregistrerte hagler som ikke er levert inn til tross for gjentatte våpenamnestier.

Link to post
Share on other sites

Ser av noen av innleggene her at Landets skytterlag kan legges ned.

Samme med det norske laget i skiskyting.

Blir dårlig med rekrutering, når barn/ungdom ikke skal/bør få opplæring i bruk av våpen. I blink og konkuranse skyting.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

[...]Syns det er store tall jeg. Særlig 500 000 uregistrerte hagler som ikke er levert inn til tross for gjentatte våpenamnestier.

 

13 år gammel statistikk, spesielt når det er gjort betydige endringer i lovgivning og praksis siden den gang er vel ikke så veldig relevant?

 

500.000 uregistrerte hagler er lovlige uregistrerte hagler, så så lenge de ikke bytter eier er registrering frivillig.

Link to post
Share on other sites

Å diskutere kriminalitet og hobby bruk er 2 helt forskjellige diskusjoner, det har ikke noe sammenlignings grunnlag i det hele tatt.

 

Jeg har vært såpass heldig at jeg både har fått skutt en del med rifle da jeg hadde en far som både hadde drevet med jakt og skyting som hobby. Var ikke gamle gutten, men noe jeg ser tilbake til som noe spennende og lærerikt... og ikke minst var det veldig moro...

 

I voksen alder har jeg både skjøte med hagle og håndvåpen. Lerdue skyting, absolutt noe å anbefale... Utrolig moro, men dessverre er vel denne sporten dømt nord og ned av uvitenhet tror jeg...

 

Dessverre har det aldri blitt noe mer da tiden ikke strekker til for å kunne drive det som hobby....

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke har noe som helst forhold til våpen annet enn at jeg ikke liker dem, så ville jeg nok ikke satt særlig stor pris på om folk fløy rundt å skjøt på blinker i uthavner.

 

Hvilket alterativ jeg ville gått for er vanskelig å si. Må nok oppleve det først. Har kanksje vært heldig så langt? Ikke sett noe til våpen de stedene jeg har vært.

Link to post
Share on other sites

På grunn av at noen krisemaksimerer lovlig skyteaktivitet, så kan det ende med totalforbud her også - som England og Finland.

Det er i mine øyne skivebom (hehe), og igjen får lovlydige skyttere straffen for hva ulovlig skyting utgjør og som samfunnet ikke behersker.

 

Vi skyttere ender vel opp med elektroniske våpen og skiver. Blir mye billige hørselvern, da gitt!

 

P.S. Konsentrasjonssporten pistolskyting anbefales på det sterkeste; det er utrolig herlig å utvikle egne ferdigheter og forbedre konsentrasjonsevnen for så å delta i stevner og konkurranser - og av og til vinne, eller iallefall slå sidemannen!! Prøv det. Ingen øvre aldersgrense.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil minne om at vi har tråder som omtaler:

 

Måkeskyting :headbang:

Ankerdram :cheers:

Løse Bikkjer :headbang:

Fyll :drink:

 

Hvis vi blander dette med geværskyting i en hvilken som helst form er det grunn til å være utrygg.

 

Så la luftgeværet ligge til man er for seg selv, eller kjør midlertidig til en øy du kan være på uten å forstyrre andre. :flag:

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jeg vil minne om at vi har tråder som omtaler:

 

Måkeskyting :headbang:

Ankerdram :cheers:

Løse Bikkjer :headbang:

Fyll :drink:

 

Hvis vi blander dette med geværskyting i en hvilken som helst form er det grunn til å være utrygg.

 

Så la luftgeværet ligge til man er for seg selv, eller kjør midlertidig til en øy du kan være på uten å forstyrre andre. :flag:

På forhånd takk!

 

 

Har en nabo som helt utmerket klarer å blande fyll, skyting og lause bikkjer. Hiv på alkoholisme og psykiske problemer og kjøring i fylla uten lappen (mista for leenge siden) så blir det vakkert...

 

Skulle ønske han bodde på en øy så han kunne dyrke sine lidenskaper uten å være til bry for andre, enn båtfolk. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...