havardius Startet 6.Juni.2009 Del på Facebook Startet 6.Juni.2009 Jeg har en Uttern D55 m/Mercury Optimax 115. Den var på service og vinterkonservering i september 2008. I dag var jeg ut på tur (jeg har kjørt ca tre timer i år/etter sevicen). Plutselig reduserte turtallet seg til ca. 2500 rpm. Jeg la til land så fort jeg klarte. Der fylte jeg på olje. Der virket som om det var lite olje fra før. Instrumentene viste ikke noen advarsel, og det kom ikke noe varselsignal. Jeg lot båten ligge i 40 minutter før jeg startet opp på nytt. Problemet var der fortsatt. I noen korte perioder på 10 sek kunne jeg imidlertid øke turtallet. Jeg kom meg til slutt til bake til havna på redusert turtall. Det tok ca 30 minutter. Like før jeg skulle legge til stoppet motoren, og etter dette har jeg ikke får start på den. Nå lurer jeg på hva jeg skal foreta meg. Kan det tenkes at motoren er ødelagt pga. for lite olje. Hva må jeg gjøre da? Ikke noe gøy.... Hvis noen kan gi meg et tips, vil jeg være svært takknemmelig:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jimpec Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Det trengs nok noe mer informasjon før man kan stille en diagnose som er sikker tror jeg, men jeg kan jo bidra med noen tanker og tips. Jeg har Optimax 135 selv. Noe har skjedd i motorstyringen siden den kutter til max 2500 rpm. Guardian gjør jo ofte det på bakgrunn av diverse feil på målere og selvsagt når det er noe alvorlig. Det som er bekymringsverdig i dette tilfellet er at du ikke fikk noe melding eller alarm og at motoren omsider heller ikke starter igjen. Dersom du har kjørt tørt for olje er jeg redd det kan bli veldig dyrt. I og med at oljen ikke blandes i bensinen men kjører i et smøreløp i hele motoren før den forbrennes så kan du sammenligne det med å tørrkjøre en bilmotor mer eller mindre (ikke 100% sammenlignbart men bare for å prøve å forklare). Lagre og andre smørepunkter er ikke glad for å kjøre uten olje. Men du skriver heller ikke at tanken var helt tom så det kan jo være noe annet også. Jeg hadde lignende symptomer da vanntrykkmåleren min røyk. Men motoren startet og gikk normalt under 2500rpm. Uansett vil det være veldig nyttig å få avlest feilkodene i motoren hos en forhandler eller verksted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Instrumentene viste ikke noen advarsel, og det kom ikke noe varselsignal. Hei, ser `Jimpec`har gitt deg noen fornuftige råd, men får du et lydsignal når du vrir om nøkkelen før start.? Det skal komme ett "beep" som er en systemtest på at alarmsystemet funker. Ellers hvor gammel er motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havardius Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Båt og motor ble kjløp fra Bakken Motor i august 2008. jeg skal sjekke om det kommer et "beep"... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Instrumentene viste ikke noen advarsel, og det kom ikke noe varselsignal. Uansett hva som har skjedd med din motor ,tom for olje ,kjøleproblemer,feil ved oljepumpe etc., så skal du få alarmsignal når noe galt er i ferd med å skje. Denne motoren er det full garanti på ennå, så ta kontakt med forhandleren snarest. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
havardius Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Nå har jeg vært ned og sjekket. 1. Båten starter. Grunnen til at jeg trodde at den ikke startet var at den stoppet like før jeg kom til brygga. Da jeg vred om nøkkelen hadde jeg motoren i gir, og da starter den jo ikke. Ikke lett å holde hodet kalt nar man er i drift uten motorkraft i indre havnebasseng... 2. Når jeg vrir om nøkkelen kommer det et "pip". Så vidt jeg forstår er det en indikasjon på at varselsystemet fungerer. Fortsatt ikke noen feilmeldinger fra varselsystemet. I og med at båten ligger på plassen sin får jeg ikke sjekket om jeg kan få opp turtallet (og det lureste er val kanskje å ikke kjøre motoren før den får seg en sjekk...). Er det mulig å diagnostisere motoren når den ligger på vannet, eller må den opp av vannet? Tips...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Tror nok forhandleren vil ha den inn på verkstedet for å kunne få en 100% sjekk av motoren. Ikke start eller kjør den før du har snakket med forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Mener forhandler har bærbart utstyr for å diagnostisere slike driftsproblem med motorene, hvis båten f.eks. ligger på sjøen?. Sikkert bare en eller annen elektronikkfeil som har trøbblet på en så ny motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jimpec Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Enb liten avsporing men likevel relatert: Chagall: Har du peiling på "pipekodene"? Min piper når jeg vrir om tenninga slik den skal. Men den piper i tillegg i det jeg vrir om nøkkelen for å starte. Har du peiling på hva det er? Skal det være sånn? Jeg har ingen feilmeldinger (faktiske eller historiske) på Smartcraft. Forhandler har bærbart utstyr for å lese av motorkoder ja. De gjør det på et blunk og jeg er veldig enig i at dette er en garantisak. Bare kjør dem hardt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Hvor mye olje fylte du på? Det er ikke en slik nullstillingsbryter som du må vippe/trykke på etter at du har fylt olje? Slik at den vet at den har fått olje igjen... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Chagall: Har du peiling på "pipekodene"? Min piper når jeg vrir om tenninga slik den skal. Men den piper i tillegg i det jeg vrir om nøkkelen for å starte. Har du peiling på hva det er? Skal det være sånn? Jeg har ingen feilmeldinger (faktiske eller historiske) på Smartcraft. Hei, har kun peiling på det som står i manualen. Forstår det slik at det er riktig at den "piper" helt til du vrir på nøkkelen og motoren starter og da slutter å "pipe".Dette er ifølge manualen en Normal System Test. Har ikke Smart Craft på min motor.Har faktisk tatt kontakt med forhandler selv i forrige uke for å ta en diagnosetest. Problemet er at jeg får ett kort "beep" etter å ha kjørt i dorgefart noen minutter. Ifølge manualen sier denne at "Engine Running Cold at Slow Speed". Videre står det at motoren ikke oppnår korrekt temperatur under 1000 r.p.m. Kan vel muligens være et termostatproblem.? Håper å få avklart dette i løpet av uken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 (redigert) *snip*Chagall: Har du peiling på "pipekodene"? Min piper når jeg vrir om tenninga slik den skal. Men den piper i tillegg i det jeg vrir om nøkkelen for å starte. Har du peiling på hva det er? Skal det være sånn? Jeg har ingen feilmeldinger (faktiske eller historiske) på Smartcraft. *snip Jeg har erfart at ved å vri om nøkkelen før sys chek er fredig, så har jeg opplevd dette. Hei, har kun peiling på det som står i manualen. Forstår det slik at det er riktig at den "piper" helt til du vrir på nøkkelen og motoren starter og da slutter å "pipe".Dette er ifølge manualen en Normal System Test.Har ikke Smart Craft på min motor.Har faktisk tatt kontakt med forhandler selv i forrige uke for å ta en diagnosetest. Problemet er at jeg får ett kort "beep" etter å ha kjørt i dorgefart noen minutter. Ifølge manualen sier denne at "Engine Running Cold at Slow Speed". Videre står det at motoren ikke oppnår korrekt temperatur under 1000 r.p.m. Kan vel muligens være et termostatproblem.? Håper å få avklart dette i løpet av uken. chagall, skift popitt-valven (som jeg har omtalt noe om i vinter) og termostat Google merc running cold, så får du masse treff på den popit-valven Til Daffy, nei det er bare å stoppe motor, fylle olje og starte motor og kjøre ivei. Redigert 8.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger Andersson Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Heisann, hvordan gikk det med motoren din? har samme problem😜 Roger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kamphaugen Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 (redigert) Hei. Har en 90 hk optimax fra 2008. Fikk å feil på denne. Mistet turtall 2900 omdr. Motor bakket men stoppet. Viste seg at ene coilen var gåen. Ingen alarm. Kan å forekomme slike feil at motor plutselig stopper. Uten alarm. Er hvis pakningen/slangen som sitter opp på bensin pumpen som gir trykk til dyse rekka. Sprekker. Hvis det er til hjelp. Redigert 15.Juni.2021 av Kamphaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.