Jump to content

Større feilmargin på GPS?


ter-av

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Garmin GPS kartplotter 2010c. I fjor høst lå feilmarginen et stykke ut i Oslofjorden på 5-7 fot. Nylig opplevde jeg at kurslinjen min ble plottet inn på styrbord side av en stake jeg vitterlig passerte på babord side. Sjekket da feilmarginen som ble vist til 17 fot. Siden har jeg sjekket dette igjen flere ganger, og hver gang med større feilmargin enn i fjor høst.

Plotteren viser å ha god kontakt med ti satellitter, mens den ifjor (hvis jeg husker rett) stort sett fanget opp 12. Mener å ha hørt ymt om at noen av GPS-satellittene er tatt ut av bruk pga oppbrukt levetid. Er det årsaken? Har noen av dere andre erfaring med dette?

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Dette kan ha med testing av EGNOS-signalene å gjøre...

 

EGNOS som er det Europeiske motstykke til den Amerikanske WAAS, har vært i test en tid, og sørger for den nøyaktighet som du har observert. Den slås av og på nå under testfasen, før den skal i full drift i løpet av 3 kvartal i år, etter som jeg har hørt.

 

Din GPS kan helt sikkert aktivere/deaktivere denne funksjonen, som altså skal gjøre GPS enda mer nøyaktig enn før - men altså først i full drift fra 3. kvartal  :lol:

Link to post
Share on other sites

La meg først legge til at jeg er nybegynner med gps, og bare tester litt foreløpig. Men jeg har lagt merke til at nøyaktigheten varierer fra ca 2m til typisk 5-7m, (av og til faktisk litt mere også) der jeg har brukt den. Og det er stort sett området Moss-Tønsberg-Hvaler.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en iherdig GPS bruker - har en Garmin 176C kartplotter.

 

Det er skjelden jeg har kontakt med mere en 10 satelitter om gangen. Merker noe forskjell på om det er dag eller natt, dette virker kanskje litt rart for de har jo samme hastighet som jorden.

 

Den militære forstyrrelsen ble tatt bort 1. mai 2000, slik at det ikke skal være noe "hikk ups" her.

 

Men det jeg merker er at dersom jeg setter et "waypoints" for jeg slår GPS av og slår den på igjen på nøyaktig samme sted så vil den flytte seg noen fot.

 

Ut over dette merker jeg ikke noe unormalt.

 

:lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

GPS'en er innenfor 5 meter 95% av tiden.

 

Satelittene mottakeren din opererer med har forskjellige konstellasjoner hele tiden, derfor forandringen.

Hold et øye med HDOP så vil du se en sammenheng.

 

Stakene står der for at de skal navigeres etter.

 

Pass deg så du ikke blir nok et offer for EAD. (Electronics Assisted Disaster) :lol:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Pass deg så du ikke blir nok et offer for EAD. (Electronics Assisted Disaster) :lol:

Saken, Krapyl, er nok heller at jeg er et offer for AKF (absolutt kontrollfreak) når jeg er på sjøen, og bruker både sjømerker og papirkart ved siden av elektronikken. Nettopp derfor er det interessant å høre erfaringer om avvik.  :lol:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

En av mange årsaker til at det er morro å være på sjøen er at det går an å leke litt med elektronik.

 

Ekkolodd

GPS

VHF

Mobil tlf

Bærbar PC m/GPS sensor og sjøkart

 

Dette utstyret bør være et "leketøy" for far, men svært nødvendig i enkelte tilfeller. Man må leke litt med utstyret slik at man kjenner det dersom det oppstår en krisesituasjon.

 

En liten historie angående slikt utstyr tatt fra min egen familie:

 

Sønnen sa en gang......

-- Skal vi gå ut på sjøen for å fiske, hmmm.....tenkte jeg, det var rart han som ikke liker å fiske.

-- Vi reiste på sjøen, jeg tok frem fiskeutstyr, hmmm..... sa sønnen, ikke den type fiske.

-- Han ville bare se fiskene på ekkoloddet og se om fiskeplassen stemte med GPS'n......

 

:lol: :lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

GPS'en er innenfor 5 meter 95% av tiden.

 

Satelittene mottakeren din opererer med har forskjellige konstellasjoner hele tiden, derfor forandringen.

Hold et øye med HDOP så vil du se en sammenheng.

 

Stakene står der for at de skal navigeres etter.

 

Pass deg så du ikke blir nok et offer for EAD. (Electronics Assisted Disaster) :wink:

...og HDOP var. En aldri så liten innføring?
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Garmin GPS kartplotter 2010c. I fjor høst lå feilmarginen et stykke ut i Oslofjorden på 5-7 fot. Nylig opplevde jeg at kurslinjen min ble plottet inn på styrbord side av en stake jeg vitterlig passerte på babord side. Sjekket da feilmarginen som ble vist til 17 fot. Siden har jeg sjekket dette igjen flere ganger, og hver gang med større feilmargin enn i fjor høst.

Plotteren viser å ha god kontakt med ti satellitter, mens den ifjor (hvis jeg husker rett) stort sett fanget opp 12. Mener å ha hørt ymt om at noen av GPS-satellittene er tatt ut av bruk pga oppbrukt levetid. Er det årsaken? Har noen av dere andre erfaring med dette?

 

ter-av

17 fot er ca 5 meter, og GPS skal jo ligge innefor dette 95 % av tiden, så man må påregne en slik feilmargin enda, helt til EGNOS er klar. Et tips er å la GPS plotteren vise feimarginen i et vindu hele tiden, det kan du gjøre i datafeltet.

 

Ellers lurer jeg på hvorfor du bruker fot, er det ikke lettere med meter????

Nysjerrig

Link to post
Share on other sites

17 fot er ca 5 meter, og GPS skal jo ligge innefor dette 95 % av tiden, så man må påregne en slik feilmargin enda, helt til EGNOS er klar. Et tips er å la GPS plotteren vise feimarginen i et vindu hele tiden, det kan du gjøre i datafeltet.

 

Ellers lurer jeg på hvorfor du bruker fot, er det ikke lettere med meter????

Nysjerrig

Hei Kristian

 

Fem meters feilmargin er selvfølgelig stort sett akseptabelt (Gud bedre! Gamle sjøulker vil jo riste sine kloke hoder over "amatører" som diskuterer sånt!). Men utgangspunktet mitt var altså hvorfor feilmarginen tilsynelatende er betydelig større i samme geografiske område i år enn i fjor høst. En innsender i denne tråden antydet at jeg kan ha truffet perioder med EGNOS-testing i fjor. Kanskje det. Jeg var overrasket selv over hvor nøyaktig posisjonen ble plottet.

 

Hvorfor fot? Godt spørsmål, enkelt svar. Jeg har endret verdien på selve kartet (dybder), men ikke brydd meg om å endre alle de andre verdiene i det omfattende programmet i plotteren. En plotter jeg forøvrig er veldig godt fornøyd med. Har foretatt mange sammenligninger med papirkartene, og i de farvannene jeg ferdes mest (fra området rundt Son til svenskegrensen) er erfaringene med Garmin/Bluechart veldig gode.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hvis du har aktivisert WAAS i brukeroppsettet, så vil du få inn testsignaler på EGNOS, hvis du ser på siden for sattelitter så skal du se etter nr.33 og 44. Hadde inne 44 sist jeg brukte GPSen, 44 skal når den er i drift gi korreksjonsignaler som Diffrensial GPS gjør fra bakkestasjoner, mener jeg å ha lest. Så når den er oppe å går (3.kvartal 2004) skal man komme ned på ca 1 meters avik.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvilke (geostasjonære) satellitter som brukes under ESTB (EGNOS System Test Bed) finner du her .

 

Og her er fremdriftsplanen:

Bilde

 

Overlappingskart med posisjoner:

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på det.

WAAS (Wide Area Augmentation System) bruker geostasjonære satellitter i Inmarsat-A systemet for å sende korreksjonene. De som er i bruk Pacific Ocean og Atlantic Ocean West.

Det jeg mener å si er at man må gi beskjed til GPSen om å motta disse signalene, WAAS får du nok dårlig her i Nord, da det er EGNOS som skal gjøre denne jobben for oss i Europa.

WAAS/EGNOS/MSAS bruker geostasjonære satellitter

 

klippet dette fra et annet nettsted om GPS :

 

EGNOS

PRN 120 Garmin 33 Inmarsat III AOR-E 15.5ºW

PRN 124 Garmin 37 ESA ARTEMIS 21.5ºE

PRN 131 Garmin 44 Inmarsat III F5 IOR-E 64ºE

PRN 126 Garmin 39 Inmarsat III IOR-W 25ºE

 

WAAS

PRN 122 Garmin 35 AOR-W 53.98 W

PRN 134 Garmin 47 POR 178.06 E

 

MSAS

PRN 129 Garmin 42 MTSAT-1

PRN 137 Garmin 50 MTSAT-2

 

 

 

WAAS, EGNOS og MSAS bygger på samme prinsipp. En rekke bakkestasjoner med kjent beliggenhet måler feil og sender korreksjonssignaler gjennom sine WAAS/EGNOS/MSAS satellitter. WAAS for Amerika, EGNOS for Europa og MSAS for Asia. Selv om systemene er ulike har de samarbeidet slik at signaltypen som sendes mot GPSene er de samme slik at GPS modeller kan brukes over hele verden (smart!)

 

Den eneste EGNOS satellitt som sender noe virkelig korreksjon er Garmin 44, som står over det Indiske hav. Den er vanskelig å få inn i Norge, Denne satelitten er bare leid inn i testfasen, og sendingene herfra vil stoppe opp i løpet av året. Meningen er at Garmin 37 og 39 skal sende testsignaler nå og EGNOS korreksjonssignaler i 3Q i år.

 

Fram til 3Q 2004 er signalene upolitlige og selv om GPSen skulle vise f. ekas 2m nøyaktighet kan dette være feil. Værre er det med Magellanmottagere som ignorer at ESTB (Egnos test system) sender "Don't use" meldinger. Dermed kan posisjonsberegningene bli mye dårligere enn om EGNOS var skrudd av. Garmin respekterer "Don't use" meldinger.

Link to post
Share on other sites

Takk kristian, fin oppklaring.

 

Så nå får vi bare vente til det blir Juli måned. Selv har jeg fått inn prn 131 på min Interphase GPS. Og da står det 131 og ikke 44 som tydeligvis er noe Garmin oversetter til.

 

Men jeg regner ikke med så stor forbedring med EGNOS, med 10 - 12 satellitter som jeg nå vanligvis får inn er possisjonene utrolig stabile og korrekte. Noe annet var det den gang Busch kjørte med SA forstyrrelse. Da var det utrolig mye bedre å slå på diffmottakeren og ta inn korreksjonssignaler fra Færder eller Skagen.

 

Om possisjonen min forbedres fra 5 til 2 meter vil i praksis bety null for meg. Dessuten må en huske på at vises possisjonen  med grader og desimalminutter, N59 11,123, er alltid det siste digitale cifferet usikkert. Og det angir i tillegg 2 meter! Så selve avlesningsfeilen på displayet kommer ikke under +/- 2 meter!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser der har dukket opp noen feil og misoppfatninger i denne diskusjonen, og her er mine påstander jeg selfølgelig påstår er de riktige :yesnod:

 

GPS'ens nøyaktighet er innenfor 15meters nøyaktighet 95% av tiden- og ikke 5m. Denne nøyaktigheten er under optimale forhold, altså under åpen himmel og fri sikt/horisont. Allt av

byggninger, fjell, skog og andre hindringer bidrar til reduksjon av nøyaktighet.

 

I vinter fikk 1 satellit alvorlig syke, og ble deretter groundet, forøvrig i samme periode som Søgne dykkerklubbs båt havarerte.

 

Garmin opererer med nøyaktighetsavvik på f.eks 5m eller 17'. Dette er tall Garmins plottere beregner "sånn cirka" og ikke til og stole 100% på. Tallet som vises kan i visse sammenhenger heller oppfattes som ett reklametriks fra Garmin, kan også være til fare i visse sammenhenger om man ikke har peiling på gps'ens virkemåte.

 

Egnos/WAAS: Det er KUN Egnos som vil gjelde i våre farvann når dette er endelig operativt. Testet litt ut Egnossignalene ifjor sommer. Resultatene var bedrøvelige, i trange farvann i Kristiansandsskjærgården var jeg stadig vekk "på land og over holmer". Konklusjonen var at dette var helt upålitelig, og vil ikke bli brukt før Egnos har kommet i permanent drift!

 

GPS/plotter bruker oppimot 1 minutt til oppstart, altså til den har logget seg på satelittene. Kjøring/navigering før denne påloggingen er gjennomført medfører store avvik. Startes GPS/plotter etter båten er satt i drift bruker den somregel ennå lengre tid og ikke minst avstand til skikkelig pålogging- og i mellomtiden har man kanskje vært på flere skjær... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...