Jump to content

Tyngde på daumann


Djupevågen

Recommended Posts

Hei - her kommer enda en tråd om oppankring, tau og kjetting.....

 

Jeg har et sånt paraplyanker på 6-8 kilo som jeg bruker når vi ankrer opp for å bade osv på dagsturer. Ankeret henger i et tau, men de siste 5 meterne ned mot ankeret er det en kjetting. Båten er en 21 fots Skibsplast, og jeg tipper den veier rundt 1500 kilo.

Når vi ankret opp mot et svaberg kaster vi som de fleste andre ankeret bak, og går i land foran. Jeg tenkte nå å rigge til en daumann som jeg kan fire ned langs ankertauet, slik at båten "trekkes" litt ut fra land.

 

Noen som har noen ide om hvor mye en slik daumann bør veie ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lodd på 3-4 kg, som jeg firer nedpå ankerlinen 5-10 meter som regel. Fungerer utrolig greit, selv med fire tonn båt sørger dette for et lite drag i ankerlinen som holder båten ut fra svaberget! Anbefales..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vanligvis en 5-6 meter for min del. Avhengig av dybde og hvor mye ankerline jeg har ute. Daumannen skal henge fritt, ikke ligge på bunn eller dunke nedi bunn ved bevegelse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg har 10m line på min 8kg daumann. Linen er festet i daumann og daumannen festes til ankerlinen med carabinkrok. Jeg slipper ut til jeg er i bunn og trekker den et par meter opp. Om det er dypere enn ti meter, bruker jeg hele linen.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har desverre ikke noe bilde av en daumann jeg fikk laget i syrefast stål av en gammel aksel.

Min erfaring er at en daumann gir liten effekt i forhold til forkatting.

Jeg er vel den eneste her på BP som stadig argumenterer for bruk av forkatting

Jeg har et Bruce 7.5kg anker med 7 meter kjetting som forkatting til hovedankeret på 30 Kg.

Link to post
Share on other sites

Ei spylerveske- kanne er fin til dette, som en annen sier. Jeg fyllte den med sand og la en klatt silikon i korken før jeg teitet til. Så en karabinkrok på hanka pluss noen meter tau i tillegg, så holder dette som vekt på dreggtauet i massevis til en 20 fots daycruiser.

Link to post
Share on other sites

..men du er blitt hørt, roaldbj. Etter å ha lært om det her forkatter jeg hvis det er litt urolig. Daumann brukes sjelden, og da for å dra båten litt tilbake og samtidig sørge for at tauet skrår så bratt som mulig ned i sjøen. Min er 5 kilo.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hva har du fylt denne ølboksen med da?

Betong?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Min daumann består av en tilgjengelig bøtte, fylt med stein fra stranden, en karabinkrok og 5- 6 meter line, fungerer for meg..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Min båt er ganske lett, så "daumannen" - eller mellomvekten som jeg liker å kalle det - jeg har laget, er en rund, glatt stein på et par kilo. Steinen har jeg lagt inn i et stykke finmasket not (fikk fra en fiskegarnsfabrikk; kan også fås på et notbøteri - eller kjøpes) og surret igjen med tynn snor. Til denne "pakken" har jeg festet en karabinkrok og en snor - som beskrevet i andre innlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...