S/Y Emma Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 10 mm galvanisert kjetting veier ca 2,35 kg/m. Om man absolutt vil bruke daumann, noe som har svært begrenset nytteområde, kan man like godt bruke noen meter kjetting nærmest ankeret. Da får man i tillegg beskyttelse mot gnag mot bunnen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 S/Y Emma skrev 5 minutter siden: Om man absolutt vil bruke daumann, noe som har svært begrenset nytteområde, kan man like godt bruke noen meter kjetting nærmest ankeret. Jeg hadde i hvert fall god nytte av en daumann det første året med båt da jeg kun hadde en paraplydregg og tau. Naboen laget denne til meg. Han fikk tak i blylodd, slike som festes på bilhjul som han smeltet og hadde i et rør, se bilde. Nå har jeg et utmerket Engbo-anker, kjetting og el-winch. I mellomtiden hadde jeg Seagrip, 10m 8mm kjetting og tau. Det funket faktisk også bra. Men NB. jeg ligger aldri på svai, kun med baug inn mot land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 (redigert) Nei, daumann gir fjæring i tauet. Det gir ikke kjetting nede ved ankeret. I tillegg så er det mange, meg selv inkludert, som ikke kan ha kjetting i kabularet til vinsjen. Jeg ligger alltid med baug mot land og anker akter. Da er fjæring i tauet godt å ha. Drar båten ut fra land, og demper rykk når båter passerer med en del bølger. Redigert 4.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Daumann er uvurderlig når du ankrer med baug mot land. Jeg bruker paraplydreggen (10kg) som daumann på ankertauet. Karabinkrok til å hekte den på, og 4-5m tynn flaggline til å fire ned langs ankertauet. Den skal ikke i bunn, så det varierer litt hvor langt ned vi slipper den. Båt ca 2t. Den bruker hver gang vi ankrer mot land, dvs nesten hver gang vi er på sjøen, og mesteparten av tiden vi er i båt😉. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vesterskog Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 3 hours ago, Grand Banks jr said: Nei, daumann gir fjæring i tauet. Det gir ikke kjetting nede ved ankeret En litt merkelig påstand. Men den inneholder kanskje noen forutsetninger som kan gjøre den sann. Det avhenger jo på lengde og dimensjon. Nå er jo stort sett alt av storskala fortøyning basert på kjetting ved bunn for å få mykere liner med "fjæring" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Så en diskusjon på nett for 20 år siden, der hadde de 50 lb daumann og hvis det blåste litt opp slang de på 50 lb til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 På ingen måte merkelig påstand når man legger til grunn at fjæring betyr demping og en kraft som virker bort fra land. 🙂 Så lenge daumannen plasseres slik at den ikke ligger på bunnen, og tauet mellom anker og båt er noenlunde stramt, vil daumannen presse ett punkt på tauet nedover. Resultatet er at båten trekkes vekk fra land. Når man da drar i tauet i land så vil båten komme nærmere land (og daumannen høyere i vannet), og i det øyeblikket man slipper tauet så vil båten bli dratt ut igjen når daumannen synker. Samme skjer dersom en bølge slår inn i båten akter. Man slipper rykket i et ankertau som ikke er stramt, og man får en demping eller fjæring i tauet. Det vil hele tiden ligge en vektorkraft som drar båten vekk fra land. Når kraften som påvirker båten er sterkere enn kraften som drar vekk fra land vil man komme nærmere. Men når den ytre kraften opphører vil man sige ut fra land igjen. Det er mer komfortabelt ombord, det gir bedre ankerfeste inntil tauet står helt stramt (rett) og det gjør det lett for barna å dra båten inntil når de skal om bord - men uten at båten ligger nærme land hele tiden. Kjetting nede ved ankeret vil ikke ha samme effekt før den løftes fra bunnen. Da må den normalt være ganske lang. Hvis man har kjetting hele veien vil det ha samme eller bedre effekt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
skagenekspressen Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Har planer om å kjøpe en Kettle Bell. Billig per kilo og kan muligens brukes til flere ting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vesterskog Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 3 minutes ago, Grand Banks jr said: På ingen måte merkelig påstand når man legger til grunn at fjæring betyr demping og en kraft som virker bort fra land. 🙂 Så lenge daumannen plasseres slik at den ikke ligger på bunnen, og tauet mellom anker og båt er noenlunde stramt, vil daumannen presse ett punkt på tauet nedover. Resultatet er at båten trekkes vekk fra land. Når man da drar i tauet i land så vil båten komme nærmere land (og daumannen høyere i vannet), og i det øyeblikket man slipper tauet så vil båten bli dratt ut igjen når daumannen synker. Samme skjer dersom en bølge slår inn i båten akter. Man slipper rykket i et ankertau som ikke er stramt, og man får en demping eller fjæring i tauet. Det vil hele tiden ligge en vektorkraft som drar båten vekk fra land. Når kraften som påvirker båten er sterkere enn kraften som drar vekk fra land vil man komme nærmere. Men når den ytre kraften opphører vil man sige ut fra land igjen. Det er mer komfortabelt ombord, det gir bedre ankerfeste inntil tauet står helt stramt (rett) og det gjør det lett for barna å dra båten inntil når de skal om bord - men uten at båten ligger nærme land hele tiden. Kjetting nede ved ankeret vil ikke ha samme effekt før den løftes fra bunnen. Da må den normalt være ganske lang. Hvis man har kjetting hele veien vil det ha samme eller bedre effekt. Ser at min kommentar kan misforstås. Jeg mente ikke at det var tvil om daumannens effekt, men at kjettingene effekt ble sådd tvil om. Kjettingen vil fjære så snart den løftes. Den nederste delen av kjetting (som løftes) gir størst effekt. Den øverste minst. Når man har tau skal det ikke så mye strekk til før man løfter kjetting. Tyngden på kjetting er viktig for effekten. Derfor har alltid diskusjoner som involverer bruddstyrke, og minst mulig kjetting, her på forumet overasket meg litt når man er opptatt av ankring. Men jeg tror vi egentlig er enig om kjettingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 😊👍 @Vesterskog Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Bruker alltid daumann når jeg ligger med nesa mot land. Har nok feste i 20kg dreggen, men da slipper jeg å få dreggen kuttet av egne eller andre ungers jollemotor. Bruker også daumann på svai, da jeg ofte overnatter med 7,5kg Bruce på 4t båt... Daumann kompenserer da for lett anker.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.