Jump to content

Tyngde på daumann


Djupevågen

Recommended Posts

Selvfølgelig... Dét tenkte jeg ikke på.

Det er nok derfor lina er så tykk også...

 

:lol:

 

EDIT: Kommentar var til innlegg 2 hakk opp... :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei !

Jeg tok ideen fra 'OT-flyktning' og smeltet bly ned i en ølboks. Jeg hadde ikke det flotte motivet på min boks som OT-flyktning har, så jeg valgte å male den rød. Samtidig ble den litt bulkete, men det tror jeg verken jeg eller fiskene vil bry seg om når den henger på fortøyningstauet til ankeret.

 

Takk for ideen OT-flyktning ! :thumbsup:

 

daumann.jpg

Redigert av Djupevågen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare husk at når man smelter bly så er blydampen VELDIG giftig, gjør det helst ute.

Og vær sikker på at boksen er helt tørr, litt vann (eller øl) i boksen når du heller i det

smeltede blyet så eksploderer det (vet av erfaring).

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Bly får du på alle dekkverksteder , bare gå innom og spør om du kan få et spann med slike små"vekter" som de fjerner fra felgene når de legger på nytt dekk , jeg har hentet det selv 3ggr på lokal Shellstasjon og på e18 dekksenter

 

Jeg har erfart at bly er vanskeligere å få tak i enn som så. Tenkte jeg skulle prøve å lage en sånn fancy daumann, men ifølge lokal dekkforhandler gikk de bort fra blyvekter for 10 år siden og det benyttes nå kun sink. Bly har en smeltetemperatur på 330 grader og egenvekt på 11, mens sink har smeltetemperatur på 420 og egenvekt på 7. Har vært innom to dekkforhandlere og finner enkelte blylodd (Pb) innimellom all sinken (Zn) og noe jern (Fe), men fant vel neppe mer enn 800 gram hos en større dekkforhandler i Oslo da jeg gravde i tønna hans.

 

Tenkte jeg skulle prøve å smelte både blyet og sinken, tror dere det fungerer å smelte zink i en ølboks over en MSR multifuel tur-brenner?

page3_blog_entry1_2.jpg

Redigert av kuc48c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

prøv og smelte zinken først så ser du om det går, og da kan du jo putte bly oppi til slutt.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

prøv og smelte zinken først så ser du om det går, og da kan du jo putte bly oppi til slutt.

 

Får prøve det. Søkte litt på nettet, og mener at det stod et sted at sink og bly ikke så lett lot seg blande, men at bly blandet seg godt med sølv... Ja ja, da ryker kanskje sølvtøyet og sparegrisen fra dåpen - daumann må jeg jo ha.

Link to post
Share on other sites

Ja ja, da ryker kanskje sølvtøyet og sparegrisen fra dåpen - daumann må jeg jo ha.

 

Hehe....klart du må ha en daumann. Sølvtøy derimot kan man fint klare seg uten. Skal du virkelig imponere med daumannen din, så kan jeg anbefale rent gull. I forhold til sølv vil du kunne oppnå nesten samme vekta med bare halve volumet (1 liter sølv = 10,3 kg, 1 liter gull = 19,3 kg). Kan et raid i konas smykkeskrin være aktuelt?

 

Kan jo være greit å vite at startkapitalen til din neste båt henger og dingler på ankerlina....

Redigert av Dolfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting: kan blyet fra gamle blybatterier være brukbart til å smelte om til f.eks. daumann? Om man vasker det godt rent for syre og knuser kassen så er det jo noen kilo bly i et slikt batteri? Eller er det andre saker innimellom platene i battericellene som gjør dette vanskelig?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting: kan blyet fra gamle blybatterier være brukbart til å smelte om til f.eks. daumann?

 

Sikkert mulig, men med tanke på helsa vet jeg ikke om det er særlig lurt uten et minimum av kjemikerkompetanse.

 

Som posteren over er inne på så ble jeg også anbefalt av dekkforhandleren å kontakte taktekker og kjøpe blyplate av dem.

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting: kan blyet fra gamle blybatterier være brukbart til å smelte om til f.eks. daumann? Om man vasker det godt rent for syre og knuser kassen så er det jo noen kilo bly i et slikt batteri? Eller er det andre saker innimellom platene i battericellene som gjør dette vanskelig?

Det funker bra!

 

Gjorde det i ungdommen når vi skulle dykke og ikke hadde råd til å kjøpe blybelte :diving:

 

Urenhetene flyter opp på toppen, ikke noe problem. Hvor skummel syra er for helsa og miljøet vet jeg ikke. Slike batterier er det jo ubegrensede mengder av rundt om også.

Link to post
Share on other sites

Det heter jo at det enkleste oftest er det beste:

 

Jeg tok en gammel fender, kuttet et kryss i den ene enden, stappet nedi en kjettingbit for å ha noe å feste kroken i, og fyllte den med sement.

Veier også ca 6 kg samt at den har en god plastoverflate når den legges vekk....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har brukt min ølboks-daumann nå en ukes tid, og må si meg svært godt fornøyd. Den er liten og grei å stue bort ombord, og har akkurat perfekt vekt for å trekke båten utover. Jeg tror det ville gått på min båt om den var litt lettere også, men det er jo helt avhengig av båtens vekt.

Til dere som ikke finner nok bly - det går jo å fylle sand eller noe den nedre del av boksen, og så 'forsegle' boksen øverst med smeltet bly. Har ikke tenkt på hvor tungt det blir, men .....

Hvis noen orker å komme til Drøbak, har jeg nok bly til en hel øl-boks-daumann i garasjen. Gis bort til den som vil ha !

God helg til alle !

 

:cheers_wine:

Redigert av Djupevågen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Jeg kom over denne tråden i dag da jeg søkte på daumann. Jeg føler jeg må vekke den til live, for rådet om å utvinne bly fra bilbatterier er i dag direkte livsfarlig og kan ikke stå uten en advarsel.

 

Blyet i batterier er tilsatt arsen for å hindre korrosjon. Batterier inneholder også svovelsyre, og vedlikeholdsfrie batterier inneholder kalsium. Denne kombinasjonen kan danne arsin (engelsk: arsine), som er en helt ekstremt giftig gass. Arsin kan drepe deg før du merker lukta av den.

 

Det har vært ulykker med arsin på kommersielle gjenvinningsanlegg, så smelting av batterier er ikke for amatører.

 

Hør heller med en taktekker eller skraphandler eller grav etter bly på en skytebane. Vask hender og klær etter arbeid med bly, blystøv er også veldig giftig, selv om det ikke tar livet av deg omgående. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...