Jump to content

Hva slags anker har du?

sveinh04

Recommended Posts

Er klar over at man bør kaste ut 3(?) ganger dybden i tau/kjetting lengde til ankeret, men jeg hadde ikke mer en ca 1,5 ganger lengden så er veldig overasket over hvor godt ankeret satt seg!

3X dybden er lite hvis det blåser noe særlig, prøver selv å legge ut minst 5X og da snakker jeg 10 mm. kjetting. I riktig hardt vær snakker man gjerne 10X. Men det er kalrt, setter ankeret seg fast i en stein eller en gammel moring eller noe så sitter det selvsagt uansett.

Til dere som forkatter; nøyaktig hvor og hvordan kobler dere sammen ankrene? Rundt stokken, eller sjakling? Har selv et 22kg CQR med 50m kjetting foran, 20kg Bruce kopi med blytau bak og et Fortress fx-37 som ekstra anker. Synes både CQR og Bruce kan bruke vel lang tid på å sette seg, og CQR'en har en tendens til å ploge istedenfor å sette seg. Hadde på min forrige båt (19" daycruiser) et Fortress fx-7 som veier 1,6 kg(!). Det satt som støpt, og erstattet en 10kg paraplydregg. For de som vurderer Fortress, kjøp det på ebay til 1/4 av prisen de skal ha her til lands.

www.leahnis.net

Ifølge denne testen har du (Frehau) feil anker som reserve. :rolleyes:

http://www.rocna.com/press/press_0612_wm_ym_testing.pdf

Ellers har eg samme oppfatning ang. CQR som du har + det hadde lett for å legge seg på

siden i hard sandbunn uten å få feste.

Hadde ett 22 kg. CQR på en S.O. 37.1 tidligere.

Eg har også prøvt å finne noe eksakt om forkatting.

Slik eg har forstått det så er det i sjaklingen, eller rett ovenfor

i en ring eller lignende.(1 til 2 meter?????)

Men dette har eg ingen erfaring med.

Ser også at bøyleankeret er med i denne testen men får litt trekk

for lite areal. Det var derfor eg tenkte å lagde det litt breidere i bakkant

og i tilegg legge fks. ett flattjern på skrå i bakkant?

Redigert av volfro (see edit history)
Til dere som forkatter; nøyaktig hvor og hvordan kobler dere sammen ankrene? Rundt stokken, eller sjakling? Har selv et 22kg CQR med 50m kjetting foran, 20kg Bruce kopi med blytau bak og et Fortress fx-37 som ekstra anker. Synes både CQR og Bruce kan bruke vel lang tid på å sette seg, og CQR'en har en tendens til å ploge istedenfor å sette seg. Hadde på min forrige båt (19" daycruiser) et Fortress fx-7 som veier 1,6 kg(!). Det satt som støpt, og erstattet en 10kg paraplydregg. For de som vurderer Fortress, kjøp det på ebay til 1/4 av prisen de skal ha her til lands.

Det er vel sjakling til hovedankret som en kobler seg på, som anbefales. Jeg har praktisert å koble forkattingankret med tau til bøyla på mitt Rocka hovedanker og det ser også ut til å fungere bra.

Lengden av forkattingen har jeg regulert i forhold til ankerdybden.

Redigert av pettersand (see edit history)

Da har eg snudd skråen til undersida som var anbefalt tidligere.

Får gå utifra at formen på bøyleankerene ikke er tilfeldig.

Målene er sånn ca.

Vekt: 22.4 kg

Matriale aisi 304 rustfritt stål. Utifra hodet meiner eg på at flytegrensa ligg på ca. 210 og bruddstyrken på noe over 600?

Lengde skaft ca. 850mm tykkelse 12mm. (må sjekke plass før eg ev. forlenger)

Vinkel ca.38 grader. (bør nok bli ennå flatere)?

Bredde ankerblad ca. 400 mm

Lengde ankerblad ca.400mm.

Tykkelse ankerblad 30mm.

Bøyle i 16 mm aksling.

Flattjern i bakkant 5x400mm (usikker på om eg monterer dette)

Er usikker på hvor mye kraft eg skal bruke når eg styrkeberegner.

Meiner på eg las en plass hvor mye kraft man kunne rekne med i en storm, men

husker ikke tallet. Noen som husker?

For å gjøre dette ekstra vanskeleg legg eg all lasten på ca.1 cm2 heilt framme på spissen av ankeret.

Beregning nr.1 med 4500 kg i rett strekk i sjakkelfeste. (trur 4500 kg. er ca. det en 10mm kjetting har i bruddstyrke)?

boeyleanker_22.4_kg_4500kg_strekk_i_sjakkelfeste_ipt_11.jpg

Så beregning nr.2 med 1000 kg i strekk 90 grader vinkelrett på innfestning av sjakkel. (Dvs. omtrent rett oppover)

boeyleanker_22.4_kg_1000_kg_tvers_paa_skaft_ipt_11.jpg

Og den siste med 1000 kg i rett strekk i sjakkelfeste. (her ser dere også skalaen som mangler på dei andre bildene)

boeyleanker_22.4_kg_1000_kg_strekk_i_rett_retning_i_sjakkelfeste.jpg

Testa også litt med sidebelastninger på 100-200 kg samtidig og en plass mellom 100 og 200kg går greit.

Noen innspill?

Skal jo ikke henge båten til tørk heller :giggle: Eller?

Hva tenker du med den platen mellom bøylen?

Tja, si det.

Siden bøyleankeret har fått litt kritikk pga. lite areal på selve ankerbladet, så har eg

prøvt å lage det litt breiere i bakant for å få litt mer areal.

Så tenkte eg at visst det glir for lett igjennom løs bunn så vil kanskje flatjernet imellom

bøylen kunne lage litt mer motstand. Den må stå en del på skrå ihvertfall.

Men lager det først uten dette og tester i praksis. Visst resultatet da er for dårleg

så kan eg jo gjøre en test med dette flattjernet.

Redigert av volfro (see edit history)

Ja, det er stor fare for at du har rett.

Blir nok produksjon før påske, men vil stusse / lese litt mer

før eg bestemmer meg for design.

Har så vidt begynnt på et ankervinsj prosjekt på hekken også.

++++++ div. andre ting. Så det var det med tiden da. God natt.

Etter gode tips i denne tråden, har jeg laget til "opptrekks-line" på det nyinnkjøpte Bruce-kopi-ankeret...

Jeg spleiset en karabinkrok til 30 meter med teinetau av den typen som synker. Tredde andre enden gjennom øyet på ei blåse og spleiset på et søkke. Lina kan jeg bruke når det trengs, klikker karabinkroken innpå sjakkelen i ankerets "hjørne". Kjettingen er festet med kombi sjakkel/svivel.

Nå må mildværet komme, slik at det blir båttur-vær...

bruceanker.jpg

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 6 måneder senere...

Til min Fartein på 15 tonn ++, har jeg dette ankeret med en forholdsvis grov kjetting (se bildet) på ca 20 meter og vanlig tau etter dette. l1010827.jpg

Ankeret er på 60-75 kg. Kan noen fortelle hvilket anker dette er og om det er brukendes. Bør jeg beholde det eller bør jeg kjøpe et mer "moderne" anker.

• 6 år senere...

Etter gode tips i denne tråden, har jeg laget til "opptrekks-line" på det nyinnkjøpte Bruce-kopi-ankeret...

Jeg spleiset en karabinkrok til 30 meter med teinetau av den typen som synker. Tredde andre enden gjennom øyet på ei blåse og spleiset på et søkke. Lina kan jeg bruke når det trengs, klikker karabinkroken innpå sjakkelen i ankerets "hjørne". Kjettingen er festet med kombi sjakkel/svivel.

Nå må mildværet komme, slik at det blir båttur-vær...

bilde

Kjetil S

Hei

Et annet råd er å feste enden på kjettingen der du fester lina.

Neste steg er å bruke en bred plaststrips som "weak-link" til kjetting der du nå har festet kjettingen.

Det du oppnår er at dersom dreggen sitter fast vil vinkelen gjøre at "weak-link" ryker og vinsjen trekker i bakkant av dreggen. 

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Et annet råd er å feste enden på kjettingen der du fester lina.

Neste steg er å bruke en bred plaststrips som "weak-link" til kjetting der du nå har festet kjettingen.

Vis du skal bruke ankeret i en nødsituasjon ville ikke jeg ha brukt denne løsningen, ville ikke brukt tid på å forandre på dreggfestet når du holder på å drive i fjæra. :nonod: 

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...