Jump to content

Hvor mye klatt kan man godta på ny båt?


Kjetil1

Recommended Posts

Hvor mye kan man godta av problemer på en ny båt, før man kan "klikke"?

Liste: Dagen etter levering, båten starter ikke pga ødelagt eller for lite batteri.

Motoren er ekstremt tregstartet, forklares med at den er i innkjøringssyklus.

Blører i topcoat i kabintak.

Løse fester til håndrekker.

Dette er fikset, etter å ha levert 3 dager gammel på på rep. Men da den kom tilbake viser turteller feil.

 

Bunnstoffing skaller av i flak, ingen pussing eller grunning under.

Sprekk i støp i innerliner i kabin, frem mot skott i baug.

Tynne sprekker i begge vasker, i topcoaten.

Sprekker rundt sluk for drens ved luke i cockpit.

Sitteputer i sete og sofa går opp i sømmene.

Motor er fremdeles luren å starte av og til, og den tar seg ett og annet fusk på lave turtall.

 

Det er vel det som er foreløpig. Men så er den jo tross alt hele 5-6 uker gammel og kjørt 25 timer...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Spørs jo litt rundt rammene av handelen også da, men hvis du snakker om Nordkappen er vel det en kurrant sak med gjevn finnish fra båt til båt? Hvis du f.eks har betalt ekstra for stoffingen og forarbeide er for slett, få de til å gjøre jobben om igjen, ferdig sak, flasser det av er det den som har utført arbeidets skyld, erikke gjort riktig, mao SLURV

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg handlet splitt ny båt, hadde jeg ikke godtatt mangler.

 

Da blir det nok aldri ny båt på deg :giggle: !

 

Ellers høres det jo ut til at trådstarter har vært uheldig med sitt kjøp, men hovedregelen er vel at selger har rett til å prøve å fikse samme feil to ganger før man eventuelt diskuterer heving av kjøpet. Så jeg er redd for at det bare er å bite det i seg og vente på reparasjon....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette var ingen god reklame for Nordkapp!! hadde faktisk tro på att desse båtene var god kvalitet,er dette gjengs for Nordkapp, eller kan det være du har fått en "Mandagsbåt"? Hvordan vil den se ut etter en sesong i topcoaten når den har fått litt juling?Når den ser sånn ut etter 25 timer :nonod: ?

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg kjøpte båten med stoffing og det utstyr som den ble levert med. De første tingene påpekte jeg med godt humør, da selgeren kanskje hadde tatt vann over hodet når han lovet leveringsdag, siden de mistet en dag før helga den skulle leveres pga 1. mai. Men når det dukker opp så mye mer etter kort tids bruk, blir jeg skeptisk. Greit nok at de kan reparere det som er nå, men jeg har jo ingen garanti for at det ikke fortsetter å sprekke når jeg går derfra. Og jeg hadde også en formening om at Nordkapp var et solid merke. Jeg håper at det er en "mandags"båt. 500 Avanten jeg hadde var veldig bra, likeså servicen fra Nordkapp Boats, så det var derfor jeg kjøpte denne...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Så mange og ulike feil på en ny båt/motor gjør meg skeptisk...

 

Som kjellsea sier hvordan blir dette etter at båten/motoren har vært i bruk en sesong eller to?

Har aldri opplevd at en ny motor er tungstartet på grunn av "innkjøringssyklus", kanskje du bør sjekke det med importør?

Link to post
Share on other sites

Dette er - etter min mening - helt uakseptabelt

Har i min tid kjøpt 3 nye båter -

Den siste - den jeg har når - hadde prob med motoren fra dag 1 - motoren ble reparet to ganger - fortsatt feil - jeg forlangte ny motor.

Fikk det omgående uten noe problem.

Siden da alt ok.

 

I ditt tiøpfelle ville jeg gjort følgende:

Jeg ville sendt en mail ang problemene - saklig og greit.

Hvis ingen respons -i løpet av rimelig tid - dvs 3-4 dager hadde jeg reist til forhandler og tatt med kopi av mailen -

litt letter å få myknet de hvis du kan dokumnetere det du ha sendt.

Og ikke gå derfra før du har en avtale om neste skritt i saken - feks -besiktigelse - innlevering av båten - avtale om reperasjon eller lignende.

 

Men ett viktig råd:

Vær vennlig - ikke vær sinna og sur - ikke gå inn for å "drite de ut" - vær bestemt og krev manglene ordnet.

 

Dette funkre i allefall for meg

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg aldri at jeg har hørt om noen som har kjøpt ny båt og ikke hatt noen småproblemer. De fleste problemer rundt nybåt kjøp er likevel relatert til feil ved fabrikkmontasje og mennesklig svikt. Dersom du har krakelleringer i Gelcoat så bør dette tas tak i så snart som mulig for utbedring, dette bør selvfølgelig ikke forekomme på en helt ny båt, og dette bør overvåkes nøye i ettertid for å se om det kommer tilbake. Viktig å få ordnet alle slike ting innenfor garantitiden.

 

Det meste pleier å ordne seg så lenge en opptrer saklig med forhandler, som det blir nevnt ovenfor. Har man en instilling der en forbereder seg på å "klikke", tror jeg det kan være verre å få ordnet sakene. Som det blir nevnt lengre opp i tråden har forhandler/leverandør plikt å ordne opp, og kommer nok til å benytte seg av retten sin til å ordne opp i problemene for det evt. blir snakk om å levere ut ny båt eller heve kjøpet.

 

Slik som jeg forstår det i trådstarters innledning, så har ikke leverandører vært motstridig eller vanskelig i forhold til de feil og mangler som har oppstått, og det vil nok være en fordel å holde en god tone med dem så lenge det er mulig.

 

Trist at slike ting skjer, men det er nok veldig vanlig desverre.

 

Til de som sier at de ikke hadde godtatt feil på en ny båt, så er jo dette helt forståelig. Det skal jo ingen godta. Men det som er faktum er at på de alle fleste nye båter finnes det feil og mangler, og en må derfor gi leverandøren en sjangs å ordne opp i det.

 

Håper det ordner seg for deg, og at du får mye glede av båten i sommer.

 

Lykke til

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Bunnstoffing skaller av i flak, ingen pussing eller grunning under.

 

Hva var avtalt her eller hva står i kontrakten? Kjøpte ny båt for et par år siden og jeg fikk med i kontrakten nøyaktig hva de skulle gjøre, hvor mange lag av hva og hvilke produkter de skulle bruke av primer/bunnstoff. Dette er noe je vil anbefale alle å gjøre! Ble fortalt av forhandler at de hadde sjekket med en som hadde drevet i bransjen i en generasjon og den fremgangsmåten jeg insisterte på var nøyaktig som denne fagmannen benyttet og som forhandleren nå også benytter. Og jobben er godt utført uten antydning til avskalling eller annet.

Uansett så er jo den jobben som her er gjort ikke håndverksmessig utført,og hele jobben må gjøres på nytt, strippe ned til gelcoat, pusse og avfette og så på med primer/antipest og bunnstoff. Dette bør være en enkel reklamasjonssak. Resten er kommentert av andre, men jeg tror nok i din situasjon at jeg hadde hatt det best om båten ble returnert til avsender!

 

Hva med å informere forhandler om dette forumet og denne tråden og deretter la oss vite hvem vi, eventuelt, skal holde oss unna?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Greit nok at de kan reparere det som er nå, men jeg har jo ingen garanti for at det ikke fortsetter å sprekke når jeg går derfra.

Du har vel 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett? Så lenge produsent/forhandler ikke går konkurs skal det da ordne seg, men ulempen er jo tiden og styret med levering og henting etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hele tiden hatt en fin tone med forhandler ang saken. "Klikke" er vel mest ment som når jeg kan si nok er nok... De vil ha båten inn igjen så fort som mulig, jeg nevnte en dato i Juli, da jeg er på kurs ei uke, men de har trodd at det var Juni, så de vil ha den inn på torsdag 11. Da skal det komme en kar fra Nordkapp Boats og se på den. for som det står i mailen, Nordkapp båter skal ikke sprekke. Jeg er ikke i tvil om at de ønsker å reparere båten og gjøre hva de kan for at jeg skal få en god båt. Jeg har god erfaring med servicen til Nordkapp Boats, men jeg er ikke så sugen på en båt som er reparert 2 ganger i løpet av 6 uker... Det er der skoen klemmer...

 

Og til dere som kryptisk prøver å gjette forhandler, så står det skrevet i en annen tråd :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Snakket med forhandler i dag, og senere ringte de fra Nordkapp. De sender som sagt en for å fikse båten, og hvis det kom mer skulle vi diskutere en kompensasjon. Men det virker som om det ordner seg med båten, i denne omgang.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ringte Nordkapp i dag, og de mente at båten skulle være ferdig i morgen, slik at jeg kunne få den til helga.

 

Mens den har vært på verksted, for andre gang, har jeg gått og grublet en del. Lista er på over 20 punkt, med store og små feil. Jeg har ikke vært vanskelig, kn vært vennlig og krevd at de skulle fikse de tingen som er påpekt, men alt som blir gjort med båten blir loggført hos Nordkapp, slik at en potensiell kjøper av båten, den gang jeg selger den, kan sjekke båtens historie. Og da vil jeg jo ha en båt med en betydelig verdiforringelse pga masse reperasjoner. Jeg vet at teoretisk sett er båten like god, men man kan ikke vite om det dukker opp mer. Så derfor skrev jeg til Nordkapp i dag og forklarte dette. Og ønsket derfor at de sendte meg det av ekstrautstyr som kan leveres til båten, som ikke allerede er montert. Jeg er kompetent nok til å montere dette på en proff måte, og at jeg skulle gjøre dette i vinter, slik at jeg da etterpå hadde en båt som fremdeles var verdt litt...

 

Lista over ekstrautstyr ser slik ut:

(Ting merket med ^ har jeg fra før, ting merket med * er de ting som jeg ser for meg å kunne ha.)

 

 

 

*Ankervinsj akter med syrefast kjetting Kr 34500

*Baugpropell Kr 24800

Bunnstoff Kr 5800

^Elektrisk lensepumpe Kr 2650

Elektrisk toalett og tank Kr 14900

*Fjernkontroll ankervinsj Kr 2200

Garmin 5008 Kr 34500

^Garmin 520s Kr 9000

*Havnepressening Kr 7100

*Innfellbart kokebluss Kr 2900

^Kjøleskuff 12 v Kr 8950

^Radio/CD Kr 5800

Syrefast vindskjerm Kr 19900

Teak akter og baugluke Kr 6200

Teak dekk, smal Kr 4700

Transportpresenning Kr 4800

 

Riktignok ser prisen på tingene stiv ut, men det er jo ferdig montert, og de gir nok neppe så mye for delene...

 

Så kommer spørsmålet. Er jeg nå urimelig, da de fikser feilene, eller er det fornuft i galskapen? Jeg har jo vært uten båten i nesten 2 av de 6-7 ukene jeg har hatt båten..

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...