Jump to content

Hvor mye klatt kan man godta på ny båt?


Kjetil1

Recommended Posts

Kjøpte selv en norskprodusert båt for to år siden og har enda ikke funnet noen feil på den!

 

Samme her..

 

 

Her er noen som snakker mitt språk.

Og unnskylde med at de er håndbygget er en vits. Hva med de dyre håndbygde luksus-sportsbilene da? Skal en kjøper av en slik, etter å ha gjerne brukt en mille eller to, få en bil som så vidt henger sammen og sviver, bare for at den er håndbygd? Jeg trodde at laget man noe for hånd ble alt kontrollert hele tiden. I en fabrikk blir de viktige og kritiske sveiser i en bilramme feks, gjort av mennesker for at det skal være best resultat...

 

Kjetil S

 

Har en båt som er HÅNDBYGD og det er ingen vits, men mange års erfaring og utvikling som holder mål mot de fleste, ingen luksus og heler ikke spesilt dyr....

 

 

Jeg trodde forøvrig at båtbygging ble mere og mere industrialisert? :confused:

 

Ikke hos alle..

Hos noen går ære og kvalitet forran i rekken ennu..

 

Som noen allere har nevnt brukes det billigst mulig arbeidskraft for å kunne konkurere! Dvs. at størsteparten av de som bygger båter kun er ungdommer som akkurat er ferdig på skolen, ingen eller veldig få er faglærte båtbyggere, med yrkesstolthet (disse må gjerne ha litt mer lønn). Det er også ganske stor gjennomtrekk i båtfabrikkene. Unge folk jobber der et år eller to også er de lei og begynner på skole eller annen jobb. Problemet er nok at arbeidsmoralen blant disse ikke er helt på topp. Tipper også av noen høyere i ledelsen pusher de slik at arbeidspresset er ganske stort. Har vært på noen båtfabrikker, og tror ikke jeg ville hatt en slik jobb.

 

Når det er sagt, så ligger mye av ansvaret i sluttkontrollen hos forhandler. Det er de som sjøsetter båten og i siste ledd skal kontrollere at alle folka før de har gjort en skikkelig jobb får den leveres til sluttbruker. Men når det koker over hos forhandler på våren (slik det stort sett alltid gjør), så blir dessverre denne sluttkontrollen altfor dårlig, og forhandleren gambler med at de kan forsøke å skyve mest mulig av reklamasjonene til vinteren og ta det da. Jeg har forøvrig jobbet med både dyre og

billige båter, norske, svenske, amerikanske, finske, franske og tyske, og har sett mye rart på alle disse båtene. At kunden får en båt som fungerer feilfritt fra dag en og fremover slik flere har opplevd her er dessverre noe som skjer altfor sjeldent.

 

Selv hos min "båtbygger" kan det forkomme reklamasjon, men det er ikke noen årlig hendelse !

 

:smiley: :smiley: :smiley:

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ikkee hos alle..

Hos noen går ære og kvalitet forran i rekken ennu..

 

Det som vel i dag er verdens største produsent av båter som er best "value for money" i følge ekspertene så gjør i allefall de det. Jeg tillater meg da å sitere Atle Strøm i Lunde Båt AS som uttalte for et par år siden;

 

Bavaria-verftet produserer rett og slett seilbåter etter samlebåndsprinsippet, og i stort volum, ikke ulikt det bilindustrien har holdt på med siden Henry Fords tid.

 

Jeg tror det er flere av de andre større båtprodusentene som jobber/produserer etter de samme metoder så flertallet av båtene idag er vel industriprodukter på godt og vondt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I dag ble tålmodigheten min brukt opp!

Jeg har ikke fått båten tilbake i dag heller. De hadde på fredag funnet enda en sprekk som måtte fikses. Dette understreker min frykt for at den kommer til å fortsette å sprekke. Jeg kan ikke ta en bølge litt kvasst uten å lure på hvor det sprekker neste gang.

Jeg sa til Yacht-senteret at ble ikke båten ferdig i tide, skulle jeg ha lånebåt. Men jeg har funnet ut at jeg ikke gidder å dra inn og ut med båter hele tiden...

Hele tiden mens båten har vært til rep. har jeg selv måttet ringe og spør hvordan det ligger an. Og i dag når jeg trodde jeg skulle få båten igjen, hadde de problemer med noe software-oppdateringer til motoren, antagelig den oppdateringen jeg spurte om trengtes da jeg kjøpte båten. Jeg ble lovet at de skulle levere båten såsnart det var iorden. Men da jeg hadde ventet på telefon fra mekanikeren som skulle levere, uten noen ringte, prøvde jeg selv, men kommer kun til mobilsvar.

Så jeg tok en telefon til Nordkapp Boats og fortalte at nok er nok! Enten får jeg ny båt, eller så får de komme med en kraftig kompensasjon, eller pengene tilbake. De fikk til kl 12 i morgen med å komme med løsning. Jeg akter ikke være nok en "sau i flokken" som godtar at kvalitetskontrollen skal være fraværende i båtbransjen! Og jeg akter ikke godta at en ny båt skal måtte repareres såpass omfattende i to uker av totalt seks ukers eie. Den ble levert 30.04.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takk og Amen !

La forhandler og produsent få kjørt seg litt.

Stå på!, la de forstå at neste skritt blir lokalavisa og TV2 Hjelper deg,

om ikke noe annet, la oss håpe det forstår seg på penger og negativ publisitet.

 

Om ikke forhandler er så proff, la oss håpe Nordkapp er !

 

Eller mener jeg "kompensasjon" er for gjerriknarker,

her må et være 100% produkt eller hevet kjøp som gjelder.

 

:-)

Redigert av BjA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller mener jeg "kompensasjon" er for gjerriknarker,

her må et være 100% produkt eller hevet kjøp som gjelder.

 

:-)

 

Er forsåvidt av samme oppfatning, men det er en løsning som av ren høflighet må nevnes, det er det som jeg ser på minst attraktivt. Nordkapp's rykte har fått en seriøs knekk hos meg, så jeg er faktisk ikke overivrig på ny båt heller. Hva om den er i tilsvarende form?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Etter å ha avlagt Yacht-senteret et besøk i kveld har jeg sendt dem en ny mail, der jeg forteller hvorfor to av løsningsalternativene ikke lenger er aktuelle.

I dag da jeg ringte dem, fikk jeg vite at det kun var noe software-oppdatering som de ikke hadde fått helt til, som gjenstod.

Jeg har godtatt mye, men jeg godtar ikke å bli holdt for narr!

Båten var ennå ikke ferdig rep, hva topcoaten angår, det skal fremdeles slipes og poleres på flere plasser, og ikke alt er tatt. Bunnstoffinga er blåspraglet flere plasser, og de har hatt av giveren til ekkoloddet og klart å sette det på igjen oppned! Hele båten og kalesja er nedstøvet...

Så etter å ha lurt meg, har de kun et alternativ igjen. Jeg vil nå ha pengene igjen, og forventer å kunne hente hengeren og mine personlige ting der imorgen etter jobb.

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Her tror jeg det er flere som har litt for høye forhåpninger til ny båt og bil. Kjøpsloven er vel ganske klar på at selger har rett til å utbedre mindre feil, (samme) feil opptil 3 ganger. Derimot om det er vesentlig feil slik at det ikke er mulig å bruke/kjøre båten eller bilen stilll saken seg anderledes.

 

Kjøpte selv ny (svensk) bil til 450.000 for 2 år siden. Den har vært inne til sjekk minst 10 ganger og omentrent like mange reperasjoner. Dvs en gang i måneden. Ingen av feilene har vært av en slik art at bilen har vært kjørbar, men for en skuffelse og for et mas. Typsike feil som har vært er:

- Skrangling i forstilling, lyd av metall mot metall, reparert flere ganger, men venter bare på at det kommer tilbake

- Ulyder i hjuloppheng bak

- Generelt høyere støynivå i min bil en i demobilen

- Ryggealarm som kommer og går. Medførte at jeg rygget inn inoe. Både NAF og verksted var enig i at forhandler ikke kunne anses som ansvarlig

- Førerdør går ikke like lett i lås som de andre, derfor skrangler den litt, ikke reparerbart, innenfor det normale sier forhandler

- Luke i bakasjerom har løsnet flere ganger

- Annen luke i bagasjerom knakk i festene. Etter dette ble dette justert og det virker bra

- Kule i forstilling må skiftes etter 40.000.

 

Jeg har klaget til verkstedet og tatt det opp med NAF's advokat for å sjekke hvilke rettigheter jeg har. Svaret er klart. Om jeg har hatt økonomiske tap rundt dette, kan jeg sette frem krav, utover dette ingen grunn til å heve kjøpet. Jeg har nok utrykkt min frustrasjon ganske klart til verkstedet. Det eneste jeg har oppnådd er at så snart jeg eller min kone viser oss hos forhandleren trekker kundebandlerene seg vekk.

 

 

Kjøpte 2 år gammel Saga 315 for 2 år siden. Her har det også vært mange småfeil. Da jeg er rimelig skruenem reparerer jeg det meste selv, men uansett Sagaboats har vært utrolig servicemindet, alt jeg har bedt om (sikkert 5-6 forsendelser) av deler har kommet i posten etter noen få dager. Eller de har bedt meg kontakt sine medleverandører og de har også vist kjempebra service.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange slike spørsmål er veldig vanskelige å ta stilling til, for skulle man produsere alt for det mest følsomme eller kresne kjøperne så må produksjonstoleransene være betydelig mindre. Dette ville uten tvil være svært fordyrende.

 

Jeg deltok på et seminar om dette for en del år siden og da ble bil brukt som eksempel. På grunn av alle bilavgiftene vi har i Norge blir selv de billigste bilene kostbare for oss. Dette fører til at forventningene våre ikke står i forhold til produksjonskostnaden og så klager vi på ting som folk i andre land fullt ut aksepterer.

 

En ting som jeg har lagt merke til er de mange skapdørhengsler og låsemekanismer som er av dårlig kvalitet i mange båter. Man må rett og slett åpne og lukke skapene veldig forsiktig for at de ikke skal gå i stykker.

 

Hvis de da går i stykker, har de da blitt ødelagt som følge av feil bruk eller er det en fabrikasjonsfeil i delene?

 

Jeg har til og med fått tilsendt en del til en båt til et skap som jeg skulle skifte. Etter at jeg skiftet delen kommenterte eieren at nå var begge låsene defekt og ikke bare den ene. Jeg stiller meg da litt uforstående til dette men tor en tur i båten for å sjekke.

 

Det viser seg da at den låsen som båteieren opplever som best er den som er ødelagt for den mangler en låsesperre som eieren av båten ikke kjenner til.

 

Hadde låsene vært av en bedre kvalitet vil jeg påstå at eieren av båten hadde funnet ut hvordan låsene virket før han ødela dem. (Disse låsene kunne man uten nevneverdige problemer tvinge over låsesperrene).

Link to post
Share on other sites

Jeg deltok på et seminar om dette for en del år siden og da ble bil brukt som eksempel. På grunn av alle bilavgiftene vi har i Norge blir selv de billigste bilene kostbare for oss. Dette fører til at forventningene våre ikke står i forhold til produksjonskostnaden og så klager vi på ting som folk i andre land fullt ut aksepterer.

 

Båtbransjen fornekter seg ikke.

Det er ingen noe sted som aksepterer mangler på ny bil.

Behersker du fler språk enn norsk og leser litt utenlandske bilblader ser du fort det.

 

Vi aksepterer altfor mye på nye båter. Alle hentetrådene her viser dette. Feil skal ikke forekomme.

En bekjent med relativt ny båt av tysk fabrikat må lade startbatteriet sitt etpar ganger i sesongen fordi det mangler lading fra både landstrøm og generator. Han tror det skal være sånn. Båtbransjen prøver seg hele tiden med hvor mye de kan komme unna med.

Å bygge båter har gått fra å være håndtverk til ren industriproduksjon hvor materialvalg, byggeprosess og kvalitetskontroll er en utgift som holdes på et minimum.

 

For å komme tilbake til trådstart; hadde en leverandør prøvd å levere meg en ny båt med sprekker i laminatet hadde jeg slått ham over ryggstykkene med båten til han hadde lovet å aldri prøve på noe slikt igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jo, jeg hentet båten på Yachtsenteret, etter å ha fått "kranglet" den ferdig på St.Hans-dagen. Jeg har etter det prøvd å ikke tenke på saken og kun nyte båtlivet, men etter motorfjusk og treigstart, fremdeles, sendte jeg ny mail til Yachtsenteret, sist mandag. Da de ikke svarte, rinte jeg Nordkapp, og sendte en mail med lang forklaring om saken og den berømmelige lista, "ny og revidert", og fikk svar idag, les her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry796479 ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg telefon og mail fra Nordkapp Boats.

De vil komme og hente båten og ta den med til Sarpsborg, i høst etter endt sesong. Der vil de gå over båten og utbedre det som ikke er gjort, og det som ikke er godt nok ellers. De vil få orden på motoren, og montere ankervinsjen jeg har fått "kranglet" meg til kostnadsfritt, og levere den til meg i shipshape til våren. Altså da også ha den i vinteropplag hos dem. De vil på den måten påse at det ikke er noe å sette fingen på, når de er ferdige med den. Så det virker som om de endelig tar tak i saken og "årnær opp".

Akkurat vinteropplaget er jeg ikke så overbegeistret for. Har/hadde planer om montering av forbruksbatteri og litt div i vinter, siden jeg ikke har villet gjøre slikt nå grunnet usikkerhet om båten.

Men dette viser jo at de tar saken seriøst (håper jeg), og det blir Nordkapp's egne (norske) folk som tar reperasjonen denne gang.

Jeg kan nok ikke stå på at jeg vil ha ny båt eller hevet handel, sålenge de har tilbudt denne løsningen, selv om jeg fremdeles er usikker på båten...

Hva tror mengden? "Deal, or no deal"?

 

Kjetil S

 

En ting du skal tenke på, er nettopp at du som selger ( hvis du har tenkt å gjøre det en gang) har opplysnings plikt i forhold til båten din. Det betyr med andre ord at andre håndsverdien er lavere enn normalt pågrunn av all rep. Og gleden ved båten er vel også ikke som forventet, eller?

Bruk dette mot Nordkapp og samtidig opplys om dette forumet.

Jeg ville IKKE kjøpt en brukt båt som har hatt så mange feil (les barnesykdommer).

 

Nimbus har nå lovet meg en NY båt våren 2010. Pågrunn av mange feil.

Det jeg har nå nevnt for deg Kjetil1, har jeg brukt mot både Normar og Nimbus. Og fått nye båter.

Da ser vi hvem som er seriøse og ikke av forhandlere og produsenter.

 

Ja, jeg er klar over at de fleste nye båter har en eller annen form for feil. Men jeg mener at mengden med feil er avgjørende for heving av handelen eller nytt produkt som man i utgangs punktet har kjøpt i god tro.

Redigert av My Tax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting du skal tenke på, er nettopp at du som selger ( hvis du har tenkt å gjøre det en gang) har opplysnings plikt i forhold til båten din. Det betyr med andre ord at andre håndsverdien er lavere enn normalt pågrunn av all rep. Og gleden ved båten er vel også ikke som forventet, eller?

Bruk dette mot Nordkapp og samtidig opplys om dette forumet.

Jeg ville IKKE kjøpt en brukt båt som har hatt så mange feil (les barnesykdommer).

 

Nimbus har nå lovet meg en NY båt våren 2010. Pågrunn av mange feil.

Det jeg har nå nevnt for deg Kjetil1, har jeg brukt mot både Normar og Nimbus. Og fått nye båter.

Da ser vi hvem som er seriøse og ikke av forhandlere og produsenter.

 

Ja, jeg er klar over at de fleste nye båter har en eller annen form for feil. Men jeg mener at mengden med feil er avgjørende for heving av handelen eller nytt produkt som man i utgangs punktet har kjøpt i god tro.

 

Det er derfor jeg er usikker. Tilbudet er jo ikke ille, men jeg sitter fremdeles med samme båt, full av reperasjoner. Som jeg må, som nevnt, informere en eventuell kjøper om, den gang jeg eventuelt selger. Og som da har en negativ effekt på salget og pris.

Og vil en eventuell ny båt være bedre :rolleyes: ?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vært skeptisk til å kjøpe en båt som var full av feil men der fabrikk/importør har tatt inn båten og fikset alt på en skikkelig måte.

 

Men det er jo et mareritt dette med masse feil , spesielt om man kjøper en båt fra utenlandsk fabrikk og har forskuddsbetalt slik det gjøres i nært alle tilfeller.

Hva har man å stille opp med om man står på brygga i f.eks Tyskland og båten er i feil farge , det er gelcoatfeil og installert feil type autopilot ,instrumenter og båten er sjøsatt med bunnstoff men uten primer. Kan man da si at dette holder ikke , tilbakefør pengene mine i dag eller må man bare ta med seg båten og håpe på å få endret det snart ?

I tilfelle feil farge så er det jo ikke mulig , kan man bli tvunget til å ta en hvit båt når man har bestilt en grå ?

Link to post
Share on other sites

Jaja... Da dukket det opp ting i går som gjorde at jeg ikke ser anledning til å gå for Nordkapps løsning. Skal sende ny mail i kveld, etter å ha snakket med daglig leder på Nordkapp i går kveld (har mine kontakter der på speed-dial :wink: ), så da får jeg kanskje/forhåpentligvis ny og akseptabel løsning i morgen...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Idag fikk jeg mail fra Nordkapp. De henter min båt, og til våren får jeg tilbake en 2010 modell båt, med min motor, garantert fjuskefri og lettstartet. De installerer start og forbruks batterier og setter over det utstyret jeg allerede har montert i min. Ankervinsjen inngår ikke i denne avtalen, men jeg kunne få en grei deal på den...

Så da ser det ut til at det ordner seg likevel.

Jeg var forøvrig ute på Yachtsenteret og studerte de tre tre Nordkappene de har utstilt. Ingen av dem hadde tegn til blærer og støpefeil. Men 600 og 620 Avanten de har der er produsert på en annen plass, samme som skal lage min nye, og samme plass som tidligere støpte Nordkapps båter.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Personlig så har jeg faktisk ikke hatt noe å klage på når det gjelder båten. Jeg kom med ett innlegg her for litt siden angående "brun missfarging" men den samme "missfargingen" ser jeg faktisk under der kalesjen har ligget også... så det er vertfall ikke rust eller rester av rust som gjor dette. Er vel heller litt fuktighet som har ligget og "surnet"

 

Jeg er over middels fornøyd med båten min så langt, og har ikke hatt så mye å klage på enda.

Ikke noe knirking og risting i dører etc.

 

Har jo hatt litt problemer med motoren for en stund tilbake, men det ser ut til at den nye motoren jeg fikk fungerer utmerket.

 

Jeg synes Askeladden er fantastiske båter. Det eneste jeg har å utsette på min båt er at vindskjermen er LITT i det laveste laget. Med mine 182cm. så får jeg listen midt i synsfeltet hvis jeg sitter godt oppreist. Synker jeg LITT ned i setet går det bra.. men det er altså heeelt på håret... Men dette er jo ingen feil sån sett.

 

Personlig så hadde jeg ikke godtatt noe som helst slingrer i valsen når det gjelder båt/motor. Når jeg leser om så mange her inne som har relativt mye plaget ved at ting sprekker og henglser detter av, så lurer jeg faktisk på om det kun er jeg som har vært heldig med min båt....(?)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Personlig så hadde jeg ikke godtatt noe som helst slingrer i valsen når det gjelder båt/motor. Når jeg leser om så mange her inne som har relativt mye plaget ved at ting sprekker og henglser detter av, så lurer jeg faktisk på om det kun er jeg som har vært heldig med min båt....(?)

 

Det er nok noen fler enn deg som har vært heldig med feilfri båt, så vi får være glade vi som har vært "heldige" med båtvalget.

Ellers til trådstarter var det fin P.R. av Nordkapp å komme med ny båt til våren. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...