Jump to content

Hvor mye klatt kan man godta på ny båt?


Kjetil1

Recommended Posts

Ok, her er hele lista. Noen punkter kan virke pirkete, men de skal ikke forekomme på en ny båt, mener jeg...

 

 

Punkter som er ordnet.

 

1. Batteri for lite/defekt. Båten lot seg ikke starte dagen etter levering, uten annet batteri som

starthjelp.

 

2. Motoren var meget tregstartet når den var kald, noe skyltes innkjøringsmodus, fikk jeg opplyst, men den var noe bedre etter batteribytte.

 

3. Fremre fester til rekker på baug var løse. Er festet bedre nå.

 

4. Blører i støp i kabintaket. Ble reparert.

 

5. Motor var ikke Secur-merket. Dette ble gjort, men jeg ønsket flere synlig inngraverte

merker i skrog og innerliner. Men micropod-merking skulle være godt nok merket...

 

6. Det ble ikke oplyst at Garmin'en ikke hadde montert dybde-giver som standard. Kjøpte og

monterte en selv.

 

7. Plate ved toalett-rom hadde ulike skruer, der glassfiberen var revet slik at de ikke festet på

babord side. Byttet selv skruer på begge sider og limte plata med Teroson 9220 Kraftlim.

 

 

Punkter som har dukket opp etterpå.

 

8. Sprekk i innerliner i kabin, framme mot skott i baug, babord side.

 

9. Sprekker i begge vasker.

 

10. Sprekker rundt sluk i dørklukeåpning i cockpit.

 

11. Puter i cockpit går opp i sømmene, rundt de gråe felta.

 

12. Bunnstoffing løsner/faller av i flak, ser ut til at det ikke er pusset og primet under. Samt

vannlinja er altfor lavt satt i baugen.

 

13. Motoren er vanskelig å starte noen ganger ennå. Starter kanskje på 3.-4. forsøk, for å

harke og hoste litt og så dø ut. Starter igjen, må da ruse den litt for at den skal "oppføre"

seg.

 

14. Etter båten var inne første gang, viser turtelleren feil turtall. Oppstod trolig da en

mekaniker forandret forbruksvisning fra gallons til liter, og trykket litt feil. Dette må

justeres med ekstern turteller visning for å få rett visning. Jeg har prøvd selv, men det er

ikke riktig ennå tror jeg...

 

Mindre viktige punkt, som er litt irriterende...

 

15. Skruer som holder knapper på luke over kalesje-garasje er for lange og går igjennom luka

og lager hakk i kanten under.

 

16. Noe som ser ut som sprekker, på samme kant, altså oppå vegg mot cockpit.

 

17. En skrudd knapp bak styrbord rygg-sofapute står i skjevt og topcoat er sprekt der.

 

18. Tapet borrelås som holder ryggputer er "sjaskete" påsatt.

 

19. Indre feste for justerbar ryggstøtte på passasjerstor er løs, og skruene er revet i kryss-

sporet, slik at de ikke kan etterstrammes.

 

20. Liten lekkasje fra styring, bak ved motor.

 

21. Gummihette på lås i skyvedøra til kabinen er løs, faller nesten av.

 

22. Flaggstanga er for løs i festet og vibrerer ut i fart. Har holdt på å miste den et par ganger.

 

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Synes listen ser ut som om det kunne vært hvilken som helst nybåt i dette segmentet.

Ikke at du skal godta noe som helst av det du lister opp, men kvalitetssikringen er ikke bedre.

Dette fører til en masse frustrasjon og irritasjon for kjøper.

Forstår bare ikke at det skal være så forbaska vanskelig å levere et produkt som holder mål.

Link to post
Share on other sites

Synes listen ser ut som om det kunne vært hvilken som helst nybåt i dette segmentet.

Ikke at du skal godta noe som helst av det du lister opp, men kvalitetssikringen er ikke bedre.

Dette fører til en masse frustrasjon og irritasjon for kjøper.

Forstår bare ikke at det skal være så forbaska vanskelig å levere et produkt som holder mål.

 

 

Men da kommer vi inn på et annet tema... Er folk flest slik at de godtar slikt ting, eller skriver alle båtkjøpere ei slik liste? Hadde det vært en ny bil med ei slik liste, ville den kommet i kasser :lol: ...

Gambler forhandlere på at kunden ikke er nøye på det han kjøper? Jeg kjenner til en som kjøpte seg en ny båt nettopp. En liknende min, fra en annen forhandler. Han skrev kontrakt på en NY båt, og måtte vente i over 3 uker på at en av de båtene som var på lager skulle klargjøres til ham. Da han fikk båten fant han ut at han hadde fått utstillingsbåten som hadde ligget i butikken hele tiden. Den hadde skade, lekkasjer og andre småfeil. Forhandler hadde ikke sagt noe om at han fikk utstillingsbåten i stedet for en ny båt...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vi har kjøpt noen nye båter, og det er alltid en del som må utbedres. Det som skiller mellom gode og dårlige forhandlere er hvordan de utbedrer ting.

 

Mit råd er å fikse det som må fikses nå i sesongen. Resten avtaler dere å ta til vinteren. Gled deg over båten og det fine været.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en mengde med nye båter, både norske og utenlandske. Har pr. i dag en svensk båt av den dyre sorten.

Samtlige har det vært reklamersjoner. Jævlig irriterende, spør du meg. Kvalitets kontrollen er fraværende.

Kan det være polyesteren som har skylden?

Jeg skriver også smørbrøds liste til forhandlene og produsentene. Dette er dessverre helt normalt.

Normar er helt på topp for sin kunde service, De ga meg helt ny skute. SLÅ DEN!

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at denne listen dessverre føyer seg inn i rekken av en helt normal ny båt i denne størrelsen og dette segmentet. Jeg jobber med slike saker nesten hver eneste dag, og synes ikke dette var noe avskrekkende i forhold til andre båter jeg har blitt leid inn for å reparere.

 

Kan f.eks. nevne kliss nye båter hvor

-kjølevannslanger har sprukket på første turen og fylt hele motorrom med vann og tilhørende motorreparasjon,

-drev som har skjært seg etter 10 timers drift pga. altfor lite olje (denne skulle forøvrig fra oslo til bergen),

-et par båter som har gått ned få dager etter overlevering pga. feilmontert motor, toalett o.li. ,

-lekkasjer i fleng (da prater vi ikke om noen drypp, men stuerom, motorrom o.li. som må lenses for titalls liter vann etter et par dager regnvær,

-dieseltank som fikk store lekkasjer etter en tur på fjorden, hele motorrom, og deler av kabin full av diesel,

-feilmontert drev med tilhørende girtrøbbel (dette har alltid blitt avdekket og utbedret før levering.

- Oljeslanger som har sprukket på første turen med tilhørende havari (dette skyldes feil fra fabrikk og ikke har vært mulig å forutse i forkant). -

-Turbohavarier etter maks 20 timer har jeg også vært borti flere ganger.

 

I tillegg til dette kommer selvfølgelig slike typiske punkter som nevnt i denne tråden i tillegg og opptil flere ganger?

 

Glemte jeg å nevne at flesteparten av disse tingene er ting jeg har vært borti bare siden påske i år :rolleyes: ??

 

Må også understreke at jeg kun har blitt leid inn til å reparere disse båtene, og ikke har hatt noe med klargjøringen og leveringen i forkant. Glad det ikke er jeg som har solgt disse båtene :fishing:

 

Det er mange ganger jeg virkelig synes synd på kundene som kjøper ny båt. Det kan dessverre av og til være en virkelig prøvelse, men inntrykket er at de fleste problemene dukker opp første sesongen, og i etterkant følger det mange år med forholdsvis problemfritt vedlikehold. De fleste kundene er fornøyd i etterkant

Link to post
Share on other sites

Personlig syns jeg at listen over de ting du ønsker å få som erstatning er..... - endel i overkant!! --- De reparerer feilene, gjør de ikke? :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med slike saker nesten hver eneste dag, og synes ikke dette var noe avskrekkende i forhold til andre båter jeg har blitt leid inn for å reparere.

Glemte jeg å nevne at flesteparten av disse tingene er ting jeg har vært borti bare siden påske i år :rolleyes: ??

Det er mange ganger jeg virkelig synes synd på kundene som kjøper ny båt.

 

Ja, dette var ikke mye beroligende lesning for potensielle nybåtkjøpere. Kjøpte en ny svensk produsert båt for noen år siden, som faktisk var feilfri, så jeg har nok hatt utrolig flaks.

Hvis eksempelet til `Kjetil 1`ikke var avskrekkende , så er det "Wild West" i bransjen etter min mening. :eek:

Link to post
Share on other sites

Personlig syns jeg at listen over de ting du ønsker å få som erstatning er..... - endel i overkant!! --- De reparerer feilene, gjør de ikke? :wink:

 

Joda, det gjør de. Men jeg synes ikke det er noe særlig med en 7 uker gammel båt som har stått 2 av ukene på verksted for omfattende reperasjoner. Omfattende, fordi båten er ny, og skal ikke trenge reperasjoner i det hele tatt etter min mening.

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Omfattende, fordi båten er ny, og skal ikke trenge reperasjoner i det hele tatt etter min mening.

Kjetil S

Jeg er helt enig med deg i dette, men summerer du bruttoverdien av dine krav, så er de høye. Jeg er klar over at du kun etterspør netto innkjøpsverdi og vil montere dette selv. Men... skal en båtleverandør risikere å måtte ta høyde for slike krav, vil kalkylene for avanse måtte heves betraktelig. Det er ingen båtkjøper tjent med på sikt.

 

Det eneste som nytter (etter min mening) er å reklamere på den minste ting som ikke står til forventningene ved mottak. Skaper man en aksept for feil, er det lett å tilpasse seg markedets toleransenivå. Holder man igjen 10% av salgssummen (Som ikke er akseptert i dag) vil nok kvalitetsnivået kunne skjerpes slik at det blir på forventningsnivå for kundene?? På en annen side; holder man i gjen 10% av kjøpesum på bil i dag? :nonod:

 

Man har en lovgivning i dag som leverandører til forbrukere må forholde seg til. Der står ganske klart hvordan man skal forholde seg til feil og mangler - både når det gjelder selger og kunde. Norge er vel kanskje et av de land som har best rettigheter for forbrukerkjøp.... ???

 

Kanskje jeg ender opp med å syns at du er grådig?? :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ja, dette var ikke mye beroligende lesning for potensielle nybåtkjøpere. Kjøpte en ny svensk produsert båt for noen år siden, som faktisk var feilfri, så jeg har nok hatt utrolig flaks.

Hvis eksempelet til `Kjetil 1`ikke var avskrekkende , så er det "Wild West" i bransjen etter min mening. :eek:

 

Kjøpte selv en norskprodusert båt for to år siden og har enda ikke funnet noen feil på den!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg til når dere blir uheldige.... - Men.. jeg er redd at jeg vil måtte vente lenge.... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Joda var mye småting å sette fingeren på da jeg overtok ny båt også, og jeg gjorde meg faktisk de samme tankene - om jeg ikke hadde fått mindre bekymringer ved å kjøpe en som var ett år eller to. Med ny båt har man i det minste kontroll på historikken. Imidlertid kan man nok ikke sammenlikne dette med en nybil. Bilproduksjon foregår vel i stor grad helautomatisert, og jeg er faktisk imponert over hvor lite feil det er på nye biler. Båtproduksjon foregår for hånd, og for å få økonomi, brukes rimligste arbeidkraft på alle felter det er mulig. Tror dette er noe av årsaken til det du opplever.

 

Ting som lar seg bytte/reparere innen rimelighet er greitt synes jeg, men gelcoatsprekker i vitale deler er kjedelig å starte med - selv om de kommer etterhvert likevel. Kanskje et prisavslag ?

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Er så lei av uttalelsen om at en ikke kan sammenligne med bil.

For meg så var nybåtkjøp i kr. omtrent det jeg ville lagt i en ny bil. For meg som forbruker så spiller det da ingen rolle hvordan ting produseres? Jeg betaler x kr. og har forventninger til det jeg har betalt. Båtindustrien kan da ikke forvente særregler eller forvente at forbruker skal ta hensyn til hvordan båten er produsert.

Jeg betaler x antall hudre tusen for et produkt og forventer at produktet holder mål. Det er jeg som har pengene, så produsenten (selger) får føye seg etter mine krav og ikke forvente at jeg skal føye meg etter en minstestandard som produsentene har.

Skal en bare si at biler og bilforhandlere er blitt så gode at de ikke er sammenlignbar med andre kjøp? Nope, det godtar jeg ikke. Bil er bedre enn båt, men ingen er gode nok! Kjøper ikke bil eller båt der en ikke kan tilby en god kontrakt. Og i segmentet under 500 000 kan de bare glemme forhåndsbetaling fra meg! Er irritert og indignert over båtforhandlere og deres oppfatning av at vi er avhengige av dem...

Link to post
Share on other sites

Er så lei av uttalelsen om at en ikke kan sammenligne med bil.

For meg så var nybåtkjøp i kr. omtrent det jeg ville lagt i en ny bil. For meg som forbruker så spiller det da ingen rolle hvordan ting produseres? Jeg betaler x kr. og har forventninger til det jeg har betalt. Båtindustrien kan da ikke forvente særregler eller forvente at forbruker skal ta hensyn til hvordan båten er produsert.

Jeg betaler x antall hudre tusen for et produkt og forventer at produktet holder mål. Det er jeg som har pengene, så produsenten (selger) får føye seg etter mine krav og ikke forvente at jeg skal føye meg etter en minstestandard som produsentene har.

Skal en bare si at biler og bilforhandlere er blitt så gode at de ikke er sammenlignbar med andre kjøp? Nope, det godtar jeg ikke. Bil er bedre enn båt, men ingen er gode nok! Kjøper ikke bil eller båt der en ikke kan tilby en god kontrakt. Og i segmentet under 500 000 kan de bare glemme forhåndsbetaling fra meg! Er irritert og indignert over båtforhandlere og deres oppfatning av at vi er avhengige av dem...

 

Her er noen som snakker mitt språk.

Og unnskylde med at de er håndbygget er en vits. Hva med de dyre håndbygde luksus-sportsbilene da? Skal en kjøper av en slik, etter å ha gjerne brukt en mille eller to, få en bil som så vidt henger sammen og sviver, bare for at den er håndbygd? Jeg trodde at laget man noe for hånd ble alt kontrollert hele tiden. I en fabrikk blir de viktige og kritiske sveiser i en bilramme feks, gjort av mennesker for at det skal være best resultat...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Som noen allere har nevnt brukes det billigst mulig arbeidskraft for å kunne konkurere! Dvs. at størsteparten av de som bygger båter kun er ungdommer som akkurat er ferdig på skolen, ingen eller veldig få er faglærte båtbyggere, med yrkesstolthet (disse må gjerne ha litt mer lønn). Det er også ganske stor gjennomtrekk i båtfabrikkene. Unge folk jobber der et år eller to også er de lei og begynner på skole eller annen jobb. Problemet er nok at arbeidsmoralen blant disse ikke er helt på topp. Tipper også av noen høyere i ledelsen pusher de slik at arbeidspresset er ganske stort. Har vært på noen båtfabrikker, og tror ikke jeg ville hatt en slik jobb.

 

Når det er sagt, så ligger mye av ansvaret i sluttkontrollen hos forhandler. Det er de som sjøsetter båten og i siste ledd skal kontrollere at alle folka før de har gjort en skikkelig jobb får den leveres til sluttbruker. Men når det koker over hos forhandler på våren (slik det stort sett alltid gjør), så blir dessverre denne sluttkontrollen altfor dårlig, og forhandleren gambler med at de kan forsøke å skyve mest mulig av reklamasjonene til vinteren og ta det da. Jeg har forøvrig jobbet med både dyre og billige båter, norske, svenske, amerikanske, finske, franske og tyske, og har sett mye rart på alle disse båtene. At kunden får en båt som fungerer feilfritt fra dag en og fremover slik flere har opplevd her er dessverre noe som skjer altfor sjeldent.

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler x antall hudre tusen for et produkt og forventer at produktet holder mål. Det er jeg som har pengene, så produsenten (selger) får føye seg etter mine krav og ikke forvente at jeg skal føye meg etter en minstestandard som produsentene har.

 

Drøm søtt... eller krangle deg fra produsent til produsent mens magesåret vokser om det er det du vil bruke livet ditt til.

 

Det er slik det er ! Og de som tror at håndlaget blir bedre en maskinprodusert har vel neppe satt seg veldig inn i sakene. MEN for at det skal lønne seg å lage helautomatiske produksjonslinjer kreves produsjonsvolumer som vel ingen norske båtprodusenter er i nærheten av. Jeg skal ikke gå inn på hva slags mennesker som jobber hos norske båtprodusenter, men entusiaster er det nok langt imellom.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...