Jump to content

115 Optimax går for kald, skadelig å kjøre med?


Fersken

Recommended Posts

Hei!

Mitt første innlegg etter å ha fulgt med en stund på dette flotte forum!

 

Jeg har en 2008 mod 115 Optimax der det har oppsttått problemer med for kald motor.

Temperatur er tilsynelatende ok på tomgang, men ved ca. 1500-2000 rpm. synker tempertur og går helt ned i 27-29 grader. Her blir den liggende.

Har snakket med forhandler og hatt diagnose som indikerer termostatfeil. kan tyde på at termostatt eller poppit ventil henger

 

Det er vel innlysende at det ikke er heldig på lang sikt å kjøre med dette, men er dumt å gjøresom forhandler sier å bruke båten med forsiktighet og opp til marsjfart mens jeg venter på reperasjon?(ca en uke)

 

Jeg lurer også på om noen vet hva normalt kjølevanns trykk skal være?

 

Takknemlig for svar

Link to post
Share on other sites

Hei

 

se bildet: http://bildr.no/view/118832

 

Under fart er vel min oppi 0,8bar om jeg ikke husker feil.

Tomgangs tempen ligger på rundt 58-61 grader.

 

Hvilke andre symptomer? annet enn at tempen synker under fart...

Link to post
Share on other sites

Fikk alarm "check engine" som forsvant ved avslått tenning. Denne har ikke kommet igjen siden.

 

Vanntrykk ligger stort sett rundt 0.60 bar. bortsett fra ved på tomgang ca 0,3

 

Ved en liten prøvetur her om dagen var temp. helt normal igjen (vanntrykk var da ca1.2 bar) etter ca.et kvarter gikk jeg ned til tomgang. ved neste pådrag sank temperatur igjen.

Link to post
Share on other sites

hmm ok.

 

Hvertfall så synker tempen under fart, for vannet er kortere tid værende inne i motoren.

I vinter var tempen nede i 18grader ved godt pådrag.

 

Skal legge det på minnet og sjekke hvilken temp den har på godt pådrag neste tur.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det utgjør noen risiko å kjøre litt "forsiktig" i en kortere periode, mens du venter på rep/sjekk av motoren,selv om den har for lav driftstemperatur. Har forøvrig samme båt som deg, men jeg har en 115efi(firetakt) påmontert. Kjølevannstrykket ser nokså normalt ut etter avlesning på Smart-craft. Ca. 0,3 bar på tomgang, ca 0,8 bar v 2000omd., ca 1,3bar v 4000omdr osv. Temperaturen svinger jo litt opp og ned på veldig sakte fart, mellom ca 48-59 grader, alt etter som thermostaten åpner og lukker seg. Ved større fart ( høyere turtall) så stabiliserer tempen seg helt jevnt på ca 51 grader. Har motoren på tredje sesong i fra i år, og har kjørt ca 100 timer. Den har fungert helt prikkfritt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2008 mod 115 Optimax der det har oppsttått problemer med for kald motor.

Har snakket med forhandler og hatt diagnose som indikerer termostatfeil. kan tyde på at termostatt eller poppit ventil henger

 

Har samme problem. Leverte inn min motor til forhandler 3/6-09 for sjekk av alarmsignaler og timeteller, da signalene indikerte "kald motor". Fikk også beskjed fra forhandler at diagnosen indikerte termostatfeil. Termostaten skal skiftes, men det utrolige er at termostaten ikke er på lager i Norge. Etter hva jeg får opplyst har ikke Brunswick Marine (Mercury) noe hovedlager for reservedeler i Norge. Alt må bestilles via hovedlager i Belgia. Blir litt betenkt ved valg av motorleverandør ved et eventuellt motorbytte.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Slik var det i mitt tilfelle også, men termostaten kom i løpet av noen få dager.

Båten ble etter avtale levert til forhandler for reperasjon og det var da det hele etter mitt syn begynte å bli litt underlig..

 

Etter kontroll viste det seg nemlig at både termostat og popit ventil tilsynelatende var i orden. Termostaten ble sjekket ved koking og funnet i orden og dermed ikke byttet. En pakning på popit ventil lå muligens litt skjevt på, dette ble rettet og det hele ble montert igjen.

Motor ble testkjørt på land og skulle nå iflg. verksmester fungere normalt igjen.

 

Blid og fornøyd etter å fått igjen båten la jeg ut første prøve tur med temp.måler fremme i displayet. Ved tomgangskjøringen ut av havna så ok ut med temp rundt 50 grader. Når jeg så legger båten opp i plan daler temperaturen raskt og stbiliserer seg på 27-29 grader. Ny skuffelse... med påfølgende tlf. til forhandler neste morgen.

 

Verksmesteren ble litt forundret, beklagde og sa at han ville bestille popit ventil også og komme å bytte både den og termostaten og til slutt prøve kjøre på sjøen or å være sikker på at alt var i orden.

 

Neste morgen ringte verksmester og sa at Brunsvick hadde avvist reklamasjons søknaden og sagt at det ikke var unormalt med slike temperaturer...

Samtidig sa han at det ikke sto noe om dette i verksted håndbøker eller lignende.

Jeg sa at dette ville jeg undersøke litt mer før jeg evt. gav meg på dette.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an, men er det feks. noen med samme motor og smartcraft som kan hjelpe med avlesning av temperatur ved henholdsvis tomgang, 4000 rpm og fullgass?

 

Dette vil jo kunne gi en pekepinn på om dette kan være riktig?

Link to post
Share on other sites

Hm så det er flere som har temperaturproblemer med Optimax...

 

Min 175hk ble kjøpt ny i fjor. Den ligger på 35 grader når motor går på mer en 3-4000 omd. Derimot blir den så varm at alarmen går når jeg ligger i området fra 1000 til opp mot 2500. Det betyr at jeg enten må gå i 3 knop, eller i minst 20. Selv når motoren går med under 1000 omdr blir temperaturen på 68-70 grader. Utrolig irriterende. Skal ha den inn på verksted til uka, og håper at de finner ut av det.

Link to post
Share on other sites

men det utrolige er at termostaten ikke er på lager i Norge. Etter hva jeg får opplyst har ikke Brunswick Marine (Mercury) noe hovedlager for reservedeler i Norge. Alt må bestilles via hovedlager i Belgia. Blir litt betenkt ved valg av motorleverandør ved et eventuellt motorbytte.

 

men er det ikkje akkurat det eg he sagt heile tida da? 3-8 uke levering på sjøl den mest elementære ting. og feilsøking på en motor uten å ha deler på lager å prøve med er dødfødt. nei bare å kvitte seg med skiten mens den er varm :smash:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir jo også litt betenkt, når man leser innlegget til `Stevens`. :eek:

 

Men, Brunswick har et alvorlig problem med service- og garantihåndteringen sin nå som de har sagt opp nesten hele servicestaben i Norge og alle garantisaker nå skal godkjennes på både nordisk HK i Finland og europeisk HK i Belgia. .
Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket dette med en tilfeldig valgt annen merkeforhandler også.

Der fikk jeg oppgitt at normal temperatur burde ligge rundt 55-65 grader.

Da jeg sa hva Brunswick hadde svart på henvendelsen fra "min" forhandler sa han at dette nok delvis kunne forsvares da hjernen på motoren var intelligent nok til å gi "riktig" mengde bensin og oljeblanding i forhold til aktuell drifts temperatur.

 

Når det gjelder påstanden til Steven om servicestaben i Norge som er nesten borte, kan jo svaret ha en sammenheng med akkurat dette.

Det gjør det ikke mer riktig, men i pressede situasjoner er det mange som tyr til lettvinte løsninger på kort sikt.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Etter kontroll viste det seg nemlig at både termostat og popit ventil tilsynelatende var i orden. Termostaten ble sjekket ved koking og funnet i orden og dermed ikke byttet.

Motor ble testkjørt på land og skulle nå iflg. verksmester fungere normalt igjen.

 

Hei `Fersken`, nysgjerrig om problemet ditt ble løst.? Jeg har nå skiftet termostat og alt fungerer som det skal. Skal legge til at jeg måtte fremskaffe termostaten selv, da forhandler ikke hadde denne på lager. :nonod:

Det at Brunswick avviser reklamasjon på en termostat til ca:kr. 300,00 ,på en såpass ny motor, syntes jeg er helt horribelt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hm så det er flere som har temperaturproblemer med Optimax...

 

Min 175hk ble kjøpt ny i fjor. Den ligger på 35 grader når motor går på mer en 3-4000 omd. Derimot blir den så varm at alarmen går når jeg ligger i området fra 1000 til opp mot 2500. Det betyr at jeg enten må gå i 3 knop, eller i minst 20. Selv når motoren går med under 1000 omdr blir temperaturen på 68-70 grader. Utrolig irriterende. Skal ha den inn på verksted til uka, og håper at de finner ut av det.

 

Hei Goggen,

 

Jeg har akkurat samme problem med min Optimax 115 Hk. Fant verkstedet løsningen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en OM 90

Naboen en OM 90

Hyttenaboen en OM115

ALLE - har ca 55-60 grader ved tomgang - og 25-30 grader ved pådrag.

 

Har sjekket uavnegig hos leverandør - OG importør - Begge sier det er normalt.

 

I vinter var tempen nede i 19-22 grader .

 

Vi har slått oss til ro med dette --- til nå -- skal bli interesssant å se hva som skjer videre med deg Fersken

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har akkurat skaffet meg en Bella 530 excel med optimax 115, her fulgte det ikke med "smart-instrumentet", hva koster det å få ettermontert dette? Når jeg drar på helt fullt, piper det av og til en alarm? Noen som har en teori om hva det kan være? Tenkte selv at det kunne være "max-turtall" alarm. Bør jeg bytte propell for å få ned turtallet litt og kanskje øke farten litt? Knopmåler viser ca. 42 knop, stemmer dette? Godt mulig jeg har "driti" meg ut med mye av det jeg har skrevet, men jeg er ny i gamet så håper dere kan lære meg opp litt:)

Link to post
Share on other sites

Det var noe sånt som slo meg også, da var jeg kanskje ikke helt på bærtur:) Jeg aner ikke hvilke stigning som er på den nå, "original" hvis det er noe som heter. Jeg spurte Bakken-Motor, der jeg kjøpte både båt og motor, om det gikk an å bytte til en annen propell, men det virket å være vanskelig. Hva koster en ny propell?

Link to post
Share on other sites

Hei, du kan lese av stigningen på propellbosset. Regner det som mest sannsynlig at du har en 19 P propell. Syntes det er dårlig service av forhandler å ikke la deg få prøve en annen propell, når du har kjøpt båt og motor der. (IKKE GI DEG) Et annet medlem `KenBjork``har samme båt og motor som deg, mener han har 21 P propell.

 

Til `Fersken: Beklager avsporingen i tråden.

Link to post
Share on other sites

feil husk 'chagall' :wink: 19p orginal alu og 19p ballistic stålvisp.

 

Har mottatt im fra 'Kal-El' og har gående noe der nå. Så dere ikke tror jeg ignorere han her i tråden :flag:

 

Til Nils1 i Innlegg #19

 

Slik er det hos meg også.

Men jeg legger merke til at vanntrykket varierer etter i forholdt til motor-temp/kjølevanns-temp.

Altså ikke at den har 0,x bar tomgang og dette øker etter hvert som rpm øker.

Dog, dette ser jeg via SC-monitor.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...