Jump to content

Maks fartsgrense til sjøs


SF

Maks fartsgrense til sjøs  

251 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

All reklame er god reklame......og Aftenbladet får litt å fylle sidene sine med. Dette er jo et engasjement tatt av Aftenbladet grunnet ulykken i Stavanger i helgen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Agurktiden nærmer seg tydeligvis når man skal begynne å diskutere å innføre en fartsgrense på sjøen på 40 knop! Men for all del, all reklame er god reklame

 

En øvre fartsgrense bør innføres. Har sett speedbåter som har drevet kappkjøring og skulle man forville seg inn i leia kan man bli kappet i to. Det er viktigere enn å diskutere om vi drikker kaffe på sjøen.

 

kollisjonou3.jpg

Link to post

En lignende sak som bildet til (-- reference to evil site removed --) hadde vi inne i båthavnen for noen år siden. "Torpedoen" gikk ikke like langt inn som på dette bildet men klarte i alle fall å flytte toalettet til motsatt side av båten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
[...]Jeg synes det burde være max 7 kn 185 m. fra land, og max 20 kn 1 nm. fra land. Ellers fri fart.[...]

 

Helt enig :yesnod: Selv om kanskje avstandene til "land" (skjær/grunne/fastland?) og hvilken hastighet som gjelder hvor nok må ha litt mer diskusjon :flag:

Er prinsippet med en "sakte fart" sone (havneområder og trangt farvann?) en "innaskjærs" sone med en hastighet som tillater 90%(?) av fritidsflåten å holde marsfart og seilbåter (untatt de mest ekstreme) ikke vil trenge å tenke på. og en "utaskjærs" sone med "fri fart" genialt. Og det er vel uansett sånn det har fungert i praksis, men det er kanskje på tide å få formelle begrensninger på plass?

 

 

Det jeg derimot absolutt ikke liker er argumentasjonen i artikkelen med "Ingen trenger å kjøre så fort". Der mener jeg vi er helt på villspor, ingen av oss trenger å være på sjøen på fritiden i det hele tatt. Når det uansett er så lett å finne argumenter blant temaene "sikkerhet", "trivsel" og "dyreliv" for å få innført fornuftige begrensninger, er det helt unødvendig å bevege seg ut på den (tvilsomme) stien...

Link to post

Vi skal ha i bakhodet at dette er skrevet av en journalist.

Journalister gjengir skjeldent ordrett det intervjuobjektet sier.

Journalisten skal vinkle og skape en story.

 

I dette tilfellet ser det ut som om journalisten har forsøkt å finne en kritisk røst til racet forrige uke.

 

Et race jeg synes er klin høl i hue.

 

Skal det kjøres fort, skal det skje på oppmerket, annonsert bane med banemannskaper og helsepersonell tilstede.

Deltagere skal ha lisens og nødvendig verneutstyr.

Link to post
Vi skal ha i bakhodet at dette er skrevet av en journalist.

Journalister gjengir skjeldent ordrett det intervjuobjektet sier.[...]

 

Nuvel, jeg regner med Posidon både kan og vil oppklare om det er journalisten som har vridd på ting.

 

Med utgangspunkt i artikkelen var alle klisjeene på plass:

"- Ingen har behov for å gå fortere enn 30-40 knop på sjøen"

"- Før hadde vi båtfolk, nå har vi folk i båt."

"- Det har vært for lett å få tak i penger. Folk som burde holdt seg på Autobahn i Tyskland, har dessverre havnet på sjøen i stedet. Hvor de ikke har noe å gjøre"

"- Eller kanskje grensen like gjerne kan være 30 knop. Hvis noen har behov for å gå fortere enn dette, får de heller søke om dispensasjon. "

 

Eneste som mangler er Rød-3 i brystlomma og skipperlua på hodet på bildet...

 

edit: leif er jaget på dør

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
[...]Fra 5knop til Ingen hekk-bølge!

 

Hvis du med det mener 8 knop er fy, men 40 knop er greit, fordi du da lager mindre bølger, er du helt ute på feil jorde... Grunnen til å ville ha hastighetsbegrensning er vel så mye at det lett oppstår ulykke ri høye hastigheter som at noen står i fare for å søle ut kaffen sin...

Link to post

Nei futtti He#&@".....

 

ingen øvre fartsgrense er ønsket fra min side men kanskje en kunne prøvd å håndheve fartsbegrensningene en allerede har??kanskje også slått ned hardere på dem som ikke følger dem. NoWake sone ken nevner over her er kanskje veien å gå.

 

Jan er en cooole kar og må få mene det han vil men jeg er ikke enig!!!!!!!!!!!!

Link to post

Dårlig argument....

Det har vært for lett å få tak i penger. Folk som burde holdt seg på Autobahn i Tyskland, har dessverre havnet på sjøen i stedet. Hvor de ikke har noe å gjøre, mener han.

 

Men nok om det... I grunn en spennende diskusjon, men det jeg lurer på hvorfor akkurat forslag på 40 knop? Er det noe som tilser at de som ligger i 40 knop+ er en større trussel en de som ligger i 30 knop+ ? Hva sier statestikken? Man kan da ikke argumentere for en fartsgrensa ut av hva man selv følger er riktig, man må ha noe fakta bak slike påstander ellers har de ikke rot i virkeligheten...

 

Også kom denne...

- Eller kanskje grensen like gjerne kan være 30 knop.

 

Da burde kanskje grensen være på 30 knop....

Som nevnt tidligere, hvor sier statestikken? Sier den kanskje???

 

Hvis noen har behov for å gå fortere enn dette, får de heller søke om dispensasjon.

Ingen har behov for å kjøre fortere en 30 knop bortsett fra yrkestrafikk, politi, lege etc etc....

 

Hvem skal så godkjenne dispensasjon til en fritidsbåt? Hvilke argument har man da?

 

Enig at diskusjon er på sin plass. Vi kan ikke leve med disse idioti ulykkene som har vært de siste årene. Men er de værste fart alene, eller har det flere faktorer inne også? Alkohol, ikke sjødyktig nok til å føre båten osv osv...

 

Argumenter som også ble nevnt i artikkelen er farten i Kalhagsundet. Håper dette var en "2 delt artikkel" og ikke blandet disse sakene sammen...

 

 

Før man diskuterer enda flere ikke gjennomførbare regler og lover bør man heller skjerpe dagens lovgivning, båtførerprøven for alle og mer ressurser til myndighen som skal kontrollere dette...

Link to post

Fartsbegrensninger bør absolutt innføres i skjærgården. Det er ingen behov for å ferdes i 50 knop+ inn mellom holmer å skjær.

 

Det er på tide å ta opp dette nå siden det blir mer å mer villmanns kjøring.

 

Hadde selv en episode på lørdag, hørte et brøl og ble passert av to hydrolifter en på hver side av båten tett inn til skutesiden i 50 knop+. Ikke noe gøy å sitte å se at de kommer bak deg og lure på om dette går bra!!

Link to post

På lik linje med ferdsel i trafikken på land (motoriserte kjøretøy) der vi har vegtrafikkloven, har vi også på sjøen Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt (med og uten motor).

 

Fra vegtrafikkloven mener jeg disse to paragrafene sier ganske mye:

 

§ 3: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

 

§ 5: "Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.-"

 

Fra sjøveisreglene:

 

Regel 6. Sikker fart

 

"Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

 

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

(a) Av alle fartøy:

(i) Siktforholdene.

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

(b) Dessuten av fartøy som bruker radar:

(i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning.

(ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører.

(iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner.

(iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avstand.

(v) Antall, posisjon og bevegelse av fartøy som observeres ved hjelp av radar.

(vi) Den mer nøyaktige bestemmelse av sikten som kan være mulig når radar brukes for å bestemme avstanden til fartøy eller andre gjenstander i nærheten."

 

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. "

 

Regel 5. Utkikk

 

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

 

Regel 7. Fare for sammenstøt

(a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt.

(b) Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart skal det brukes riktig inkludert søking på lang avstand for å få tidlig varsel om fare for sammenstøt samt radarplotting eller tilsvarende systematisk observasjon av observerte gjenstander.

© Slutninger skal ikke trekkes på grunnlag av sparsomme opplysninger, spesielt sparsomme radaropplysninger.

(d) For å avgjøre om det er fare for sammenstøt skal blant annet følgende tas i betraktning:

(i) Det skal regnes med at det er slik fare hvis kompasspeilingen av det fartøy som nærmer seg ikke forandrer seg merkbart.

(ii) Slik fare kan undertiden foreligge selv om det helt klart er en merkbar forandring i peilingen, spesielt når man nærmer seg et meget stort fartøy eller et slep eller når man nærmer seg et fartøy på kort avstand.

 

Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt

(a) Enhver manøver for å unngå sammenstøt skal utføres i samsvar med reglene i denne del, og skal, såfremt omstendighetene tillater det, være markert, utføres i god tid og i samsvar med godt sjømannskap.

(b) Enhver forandring av kurs og/eller fart for å unngå sammenstøt skal, såfremt omstendighetene tillater det, være så stor at den er helt tydelig for et annet fartøy som ser den eller observerer den på radar. En rekke små forandringer av kurs og/eller fart bør unngås.

© Hvis det er tilstrekkelig fritt farvann kan en forandring av kurs alene være den mest effektive manøver for å unngå en nærsituasjon forutsatt den utføres i god tid, er vesentlig og ikke resulterer i at man kommer for nær andre fartøy.

(d) En manøver for å unngå sammenstøt med et annet fartøy skal utføres slik at dette passeres på trygg avstand. Manøvrens effektivitet skal kontrolleres omhyggelig inntil det annet fartøy er endelig passert og klaret.

(e) Om nødvendig for å unngå sammenstøt eller for å få mer tid til å vurdere situasjonen skal et fartøy slakke på farten eller stoppe farten, ved å stoppe eller reversere fremdriftsmidlene.

(f) (i) Et fartøy som i henhold til disse regler skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart, skal når de foreliggende omstendigheter krever det, i god tid gjøre manøvre for å gi tilstrekkelig fritt farvann til det andre fartøyets gjennomfart.

(ii) Et fartøy som skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart fritas ikke for denne plikten hvis det nærmer seg det andre fartøyet slik at det er fare for sammenstøt og skal, når det gjør manøvre, fullt ut ta hensyn til de manøvre som kreves i følge reglene i denne del.

(iii) Et fartøy hvis gjennomfart ikke skal hindres er fullt ut pliktig til å overholde reglene i denne del når de to fartøyene nærmer seg hverandre slik at det er fare for sammenstøt.

 

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

(e)

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

(ii) Denne regel fritar ikke det fartøy som innhenter et annet fra dets forpliktelse i henhold til regel 13.

(f) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en trang lei eller et trangt løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring skal navigere særlig aktsomt og forsiktig og skal gi et passende signal slik det er foreskrevet i regel 34 (e).

(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.

 

Ute på åpent hav er noe helt annet enn seilas innasjærs og da spesielt i trange farvann der veldig mange overvurderer sine evner og sin kjennskap til båtens manureringsdyktighet.

 

Capella.

Link to post

Hva er dere EGENTLIG mest plaget av, fartsbåter som strekker ut på åpne strekk eller hekkbølger fra halv/helplanere av en viss størrelse.

 

Har selv hatt speedbåt som gikk i 40+, og ser ingen problemer med å kjøre mye fortere enn det også. Men på riktige steder

I tråkle seg frem i 40+ mellom andre båter er uforsvarlig, men det bør ikke innføres fartbegrensninger for alle/over alt for det.

 

Min bil kan gå langt over 100km/t, men det er klart definert hvor jeg kan kjøre i hundre, og hvor jeg måp dempe farten.

At noen "med hatt" synes at alle biler bør gå i max 70, og at denne hastigheten til gjengjeld kan holdes over alt er ikke korrekt løsning selv om den praktiseres av enkelte :cool:

Link to post

Jeg synes uttalelsen til Jan er helt grei når båter suser rundt ørene på oss i 100 knop. En debatt rundt dette for å få noen fornuftige regler på sikt er nok på sin plass.

 

Det jeg også synes er litt relevant å diskutere er bruken av disse båtene som tas inn til Norge som løpsbåter uten krav til CE merking, for dette er vel tilfelle både med Stig Bakke og Johs Lunde sin båt.

 

Vi har altså et båtløp i regionen som ikke er et båtløp på papiret for det er påstått å være en familietur, men hvor løpsbåter som er fritatt CE merking forsøker å sprenge lydmuren på en fartsetappe i et farvann som er åpen for fri ferdsel.

 

Jeg har hele tiden trodd at løpsbåter skulle holdes adskilt fra øvrig trafikk på sjøen???????

 

Til og med måkene som ligger i skuddlinjen på disse båtene kommer jo ut i bak som dyndyner for de har ikke mulighet til å komme seg bort i tide.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...