SF Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Min bil kan gå langt over 100km/t, men det er klart definert hvor jeg kan kjøre i hundre, og hvor jeg måp dempe farten. Men er ikke dette i tråd med tanken om en øvre grense Det er jo en øvre grense for hastighet på vei i dag, det betyr ikke at det er en øvre grense for hvor raskt bilen kan gå. Dersom det skulle bli en øvre hastighetsbegrensning til sjøs så er ikke det, det samme som at det ikke kan selges båter som kan bryte hastighetsbestemmelsene. Redigert 10.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fanafjord Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Prinsipiellt er jeg helt imot fartsgrenser på sjøs. (Untatt havner o.l.) Fri fart for frie borgere. Som autobahn-glad tysker er "fri fart" en dypt sittende, grunnleggende verdi som bør være styrende for alle samferdselsformer. Seilbåteier Redigert 10.Juni.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Gliset Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Har kanskje ikke så mye med kun fart å gjøre, men her om dagen fikk vi kappet to dorgesnører på kort tid av meget hurtigående båter som kjørte slalom mellom båttrafikken. Problemet er jo når høy fart blir koblet med uansvarlig kjøring. //Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Her er det mange som kappes om å slå inn åpne dører..... Som enkelte har påpekt mangler det ikke regelverk. At det er mange på sjøen som ikke forholder seg til gjeldende regler er en litt annen skål. Det er vel tvilsomt om det i særlig grad vil hjelpe med en regel til Minner litt om promilledebatten, hver gang noen blir tatt med 2 i promille hyles det opp om at grensen må senkes fra 0,8 til absolutt 0, eventuelt 0,2. Er det noen som tror det vil hjelpe i forhold til de som velger å kjøre med betydelig promille?? Ref. hundeholdsdebatten så er det vel ikke lenge før noen tar til orde for en fortøyningstvang i tidsrommet april - august, i alle fall for hurtiggående båter. Disse er jo potensielt farlig, slik som enkelte oppfatter hunder, da er det tryggest å holde disse i bånd/fortøyning Hvis vi virkelig ønsker en adferdsendring på sjøen har jeg langt større tro på informasjon om, og håndhevelse av, gjeldende regler enn flere forbud. Sitér dette innlegget Link to post
torhv Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hva er dere EGENTLIG mest plaget av, fartsbåter som strekker ut på åpne strekk eller hekkbølger fra halv/helplanere av en viss størrelse. Enig. Det som plager mest er jo store halvplanere som lager gigantiske bølger. Og som kjøre for nærme land. Burde vært regler på at båter som lager så store bølger burde kjøre lengre ute. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Gliset: Det er vel kanskje ikke nødvendig å dorge midt båttrafikken heller da... Har vært borti de merkeligste fiskere: Dorging på tvers av trange sund det er mye trafikk i, inne i trafikkerte havner osv... Redigert 10.Juni.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 fartsbegrensning innenfor en gitt grense fra land skal jeg være med på .. men å stå å si til media at grensen burde være på 40 eller 30 knop over alt er jo hinsides... Føler dette er litt "gammel mann med hatt" blir liksom : Jeg trives i 8,5 knop da skal alle gjøre det også. trives godt på sjøen i marsjfart (40)knop jeg .. er jeg nødt å ligge nærmere en 30 m fra annen båt ved passering så kjører jeg selvfølgelig ikke så fort , men avpasser farten etter forholdene.. og det er nok der mange slurver/ikke tenker seg om godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Jeg synes det er helt greit med fri fart i åpen sjø. Innaskjærs derimot synes jeg gjerne det burde vært vurdert fartsbegrensning. Opplevde selv mandag i Pinse å møte svært mange båter på min vei hjem innaskjærs med hastigheter som tilsier at de ikke ville hatt en sjans til unnamanøver hvis dette ble påkrevet. Videre så var det svært mange av disse store båter som igjen dro opp sjøen så godt at mange andre båter hev seg på kryss og tvers for å møte bølgene som oppsto. Værstingene her var båter av typen Broom, store Princesser osv. Ikke en av de var vel under 38 fot. Var da selv en av mange som også sto opp gjennom takluka og knyttet både knyttneve og viste den berømte langfingeren. Hørte også svært mange som plutselig begynte snakk på VHF`en om akkurat de jæv....ne som ødela hele idyllen for oss andre. En del av de store med høy hastighet hadde også vært svært nær innpå 2 båter som ble slept og da har man ingen mulighet for unnamanøver men må heller bare prøve å holde seg fast som best man kan. Derav så vil jeg ha fartsbegrensning i trange farvann mens det på åpen sjø er noe helt annet. Der kan nemlig jeg styre unna hvis jeg ser en komme mot meg i stor hastighet. Greit nok at vi har for lite Politi på sjøen til å passe på dette men hva med en meldetjeneste med bildedokumentasjon til den offentlige etaten som igjen kanskje kunne resultert i en skriftlig advarsel for nettopp å hjelpe hverandre med å være litt mer lovlydige på sjøen. Lurer på om det kanskjer er slk at jo større båt du har jo mindre bryr du deg om andre med små båter (25 - 35 fot) og deres trivsel på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Ingen vits å innføre en øvre fartsgrense. Disse som har stemt for en fartsgrense på 20 knop lurer jeg på om er seriøse eller om det er ren trolling. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Ville heller hatt gjort om 5knops grensen. Fra 5knop til Ingen hekk-bølge! Hvis du med det mener 8 knop er fy, men 40 knop er greit, fordi du da lager mindre bølger, er du helt ute på feil jorde... Grunnen til å ville ha hastighetsbegrensning er vel så mye at det lett oppstår ulykke ri høye hastigheter som at noen står i fare for å søle ut kaffen sin... Nei men da.. nå må du ta det som det jeg skrev og ikke vri på det. Redigert 10.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Nike Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Regelen med at man skal gå med sikker fart etc. er vel egentlig god nok i dag. Problemet er at den ikke blir håndhevet i kombinasjon med at det kan være mye uvitenhet om farer og skader blant nye "folk i båt". Så det som trengs er bedre opplæring og mere politi på sjøen. Helt enig med dette Fartsgrenser er og blir veldig vanskelig å følge opp uansett og x antall meter fra land er ihvertfall håpløst slik som kysten vår er. Mere politi på sjøen (gjerne i "sivile" båter) og klekkelige bøter for uvøren kjøring bør vel få de fleste til å tenke seg om. Bøter beregnet etter vekt og fart muligens? Er tross alt ikke like ille med en 8 fots gummibåt i 9 knop som en 40 foter i 9 knop Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Mere politi på sjøen (gjerne i "sivile" båter) og klekkelige bøter for uvøren kjøring bør vel få de fleste til å tenke seg om. Dette med uniformert kontra sivilt politi har man slått fast en gang for alle når det gjelder landeveien i hvert fall. Uniformert Politi har en preventiv virkning, det har ikke sivilt. Jeg er i hvert fall sterk motstander av sivile båter med Politi som ikke virker preventivt, men kun deler ut bøter.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nautilus Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Mere politi på sjøen (gjerne i "sivile" båter) og klekkelige bøter for uvøren kjøring bør vel få de fleste til å tenke seg om. Tvert imot, en uniformert politibåt er mange ganger mer verd i forhold til å få folk til å tenke seg om. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hva kan vel være mer preventivt en en "kamuflert" politibåt? Det er vel ingen som råkjører dersom de ser en uniformert en! Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Fri fart og kjør på, frem til det er politi som kan håndheve noe som helst på sjøen gjelder Kardemommeby loven og sunn fornuft, kjør fort når det er tid og rett sted for det Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Mouche Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hva kan vel være mer preventivt en en "kamuflert" politibåt? Det er vel ingen som råkjører dersom de ser en uniformert en! Hvis målet er at ingen skal råkjøre så er det vel en godt synlig politibåt som man til stadighet skal se? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Hva kan vel være mer preventivt en en "kamuflert" politibåt? Det er vel ingen som råkjører dersom de ser en uniformert en! Har du fått heteslag Trikker`n..... Ordet preventivt betyr å forebygge/forhindre....altså ingen råkjører dersom de ser en uniformert en.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nike Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Ordet preventivt betyr å forebygge/forhindre....altså ingen råkjører dersom de ser en uniformert en.... Det var jo poenger det. Om hvilke som helst båt kan være politibåt... etter å ha blitt stoppet av en sivil politibåt så tenker man seg gjerne om Med uniformert kan man like gjerne sette ut en boye med "her er det politi" skilt på Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Er det noe jeg har misforstått? Er det ikke ordensmaktas oppgave like mye å forhindre overtredelser som å hanke inn en skyldig? Eller er jeg kommet til lokallaget av Frp? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Disse store cabincruiserene som ikke tar hensyn har jeg også vært borti, og uten å dra alle under en kam har jeg vel fått inntrykk av at det er en del folk i 40-50årene som aldri har vært på sjøen som finner ut at de helle skal bruke sine overflødige penger på båt enn hytte på fjellet, jeg tror nok at obligatorisk båtførerprøve og god kontroll av dette vil lære iallefall de som ikke vet bedre å ta mer hensyn på sjøen, enten det gjelder fart, fyll eller hekkbølger. Og de som seriøst mener det er greit å kjøre gjennom et trangt sund med mye folk og båter i 40 knop i en stor cabincruiser får man ikke gjort stort med uansett, de har dessuten sikkert råd til bøtene de evt hadde fått med nye lover og regler. Og disse politibåtene det er snakk om, de klarer jo ikke å ta innpå en speedbåt som "råkjører". Redigert 10.Juni.2009 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
oslofjord Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Sitat fra artikkel : "- Eller kanskje grensen like gjerne kan være 30 knop. Hvis noen har behov for å gå fortere enn dette, får de heller søke om dispensasjon. " Spørmålet om hvor stor fart man har behov for er jo merkelig......en koselig aften i middagsbukta er det vel ikke en eneste kan dokumentere at de har behov for å være på båttur i det heletatt. Man koser seg på sjøen over eller under 30 knop for morro skyld...ikke fordi man har behov. Dog er vel faktisk på transportetapper til hytta eller butikken i over 30 knop man har behov for båten....ikke de dagene man bare skal putre for kosens skyld.....så behovsprøvd båtbruk etter invilget dispensasjon bør vel primert gis til de med fart over 30 knop som ikke bare ligger å duver uten mål og mening. Redigert 10.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Og disse politibåtene det er snakk om, de klarer jo ikke å ta innpå en speedbåt som "råkjører". Tja... Hokky; Det kommer vel an på politibåten det. Vi har fått en slik en i vårt distrikt Selv om "vår" bare går i 60... http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?cat=5867&id=217773 Redigert 10.Juni.2009 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Har da sett både snekker og andre saktegående båter kjøre på de utroligste ting og steder, tror det er lite ulykker sett i antall speedbåter og andre hurtiggående fartøy. Syns det altid blir lett og peke fingeren på fart osv P.S raser rundt i 7knop selv Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Har du fått heteslag Trikker`n..... Og når du lurer på om "den båten der borte" er polti-i-sivil? Det virker peventivt på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.