Jump to content

Mariner Optimax, nødvendige instrumenter.


fs

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en Mariner 115 optimax. Modell 2005

Med motoren følger det kun turteller og fart.

Jeg har hørt rykter om at jeg trenger et multiinstrument for å få alarmer etc. Er dette riktig, eller vil motoren pipe fra gass/gear controller eller motor ved ev. feil (olje, varmgang, vantemp etc)

 

Neste spørsmål: Hva er ev. prisen for å oppgradere instrumentering?

 

Og siste spørsmål:

noen som kjenner til ev. problemer med denne modellen?

Link to post
Share on other sites

Du greier deg utmerket uten multiinstrument, da motoren gir deg varsel via lydsignaler hvis noe er galt. Mariner Optimax er identisk med Mercury Optimax. Har hatt en Optimax siden 2004 uten multiinstrument, men det er "kjekt å ha". Prisen for ettermontering kan sikkert "KenBjork`gi deg mer eksakte opplysninger om. Har ikke hatt problemer før i disse dager , da termostaten må byttes regner jeg med.Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. :smiley:

Da trenger jeg mao. ikke noe ekstra mikk makk for å få nødvendige alarmer. Det hadde selvsagt vært greit å vite hvorfor det piper, men det gjør det forhåpentligvis aldri. hehe.

Interessant at Smart-craft kan kommunisere mot Simrad plotter, da jeg har en slik i en annen båt. Men hadde Optimax dette allerede i 2005 da mon tro..

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt ut til å være et bra kjøp, med kun 10 min på timetelleren. ? Et tips til deg er at du følger innkjøringsprosedyren nøye. Bruk kun Optimax olje og du har motor i mange år. Sjekk selvfølgelig gearolje etc. før du tar den i bruk. Lykke til og velkommen i menigheten. :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja. vil mene at dette er et greit kjøp.

Hyggelig å bli inkludert i menigheten på direkten. :smiley:

Jeg må imidlertid innrømme at jeg er litt spent. Etter å ha kjørt 50hk yamaha 4t et par år, så er jeg relativt bortskjemt mht. støy...

Blir jeg fornøyd eller kommer jeg til å irritere meg over bråk ??

 

 

Forøvrig så merket jeg meg trøbbelet til han stakkars sjelen med ny Askeladden. Ikke spesielt betryggende dette, men mandagsmotorer forekommer vel fortsatt.... Mitt inntrykk er at det ikke er mer tull med Optimax enn andre moderne "elektronikere" (og elektronikk + injection er det jo rikelig av også på 4-t. ) Jeg innser at epoken med gammeldags 2-takt er over. Les: Dra 3 ganger i snora, null vedlikehold; null problemer før kjølekanalene er tette etter 20-25 år.

Link to post
Share on other sites

--- Les: Dra 3 ganger i snora, null vedlikehold; null problemer før kjølekanalene er tette etter 20-25 år.

 

Nå får du det enda bedre - vri EN gang på nøkkelen - vrooomm ikke noe problemer.

I mange år. Har selv en Optimax 90 2005 modell.

Går som et urverk-

men - husk - vær VELDIG nøye med innkjøringen -

ikke test ut maks fart og propell og maks tturtall - før den er innkjørt

( så slipper du problemer lik noen andre her inne nå har )

 

Ang smartcraft - så har de det i 2005 ( tillegsutstyr)

 

løp og kjøp

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå viste det seg at motoren var 2004 modell. Er det fortsatt mulig å koble til smartcraft?

Ang. innkjøring så blir nok denne kjørt inn temmelig forsiktig ja. :yesnod:

Jeg har hatt båt noen "10-år" og er flg. ganske avslappet til dette med toppfart etc. I tillegg er motoren i noe overkant til denne båten (wester 18)

 

Jeg er vel mer spent på støybildet enn toppfart. Bruker båten litt til :fishing: også...

 

Har hentet vidunderet i dag. Jeg får prøve å montere den i helgen.

 

 

 

Jeg fikk ikke med instruksjonsbok. Er det noen som har link til dette på nettet etc?

Link to post
Share on other sites

Nei.

 

Er ett uttak på motor, hvor man kobler til en datakabel, og hvor man i andre enden kobler til rett på en sc-monitor eller en "junction-box" Dvs en forgrening, og hvor man der igjen kobler til evt SC-monitor ( det er flere typer) og instrument-klokker (SC-1000). SC-100 tank trim osv, kobles via SC-1000 klokkene eller via overgangs kabel til "Junction-box"

 

Det er etter dette det bli "kompilsert" å konfigurere instrumentene/monitorene, men er også ganske rett frem.

Men info man får ut er avhengig av hvilken motor man har, dvs jo mindre motor, jo mindre standar følere er montert.

Men man kan igjen kjøpe ekstra følere og montere både på motor og drivstoff/vanntank/olje tank osv..

Er steike dyrt utstyr her til lands, men kan kjøpes mye rimeligere på ebay us.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte også å nevne at, navman kartplottere er SC-kompatible og kan kobles på enten alene eller sammen med anna SC-utstyr.

Da får man også frem skrevne feil koder (mener jeg) og ikke bare symbol og hyl og blink.

Samt div grafer vedrørende motor info

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg monterte et (Mercury) trim-instrument, men jeg får ikke dette til å fungere. :nonod:

På multiplug-ledningen står det en label med: "tach, trim, horn", slik at jeg trodde input for trimvinkel var ok.

Er det imidlertid slik at det i tillegg må monteres giver på motoren? Jeg ser at det kun går 2 ledninger ned til trimsylinderen, men giveren kan vel også ligge andre steder. f.eks. kvikksølvgiver?? )

Noen som vet??

 

Spørsmål nr to:

Er det riktig at motorens turtall ikke er mulig å øke i fri?? Først trodde jeg gass-wiren måtte strammes, men dette er i orden. Motoren nekter å "lystre ordre" når jeg napper i fri-gass hendelen.

Link to post
Share on other sites

Pressisering. Controlleren er av utenpåliggende type. Den dere refererer til er for innfelling i sidepanel.

 

Nytt problem:

 

Jeg var nettopp på en liten tur med båten. Pga innkjøring har jeg ikke inntil nå ikke vært over 4500 o/min. Jeg har nå kjørt 2-3 timer med motoren, og tenkte jeg skulle prøve noe mer belastning. Motoren begynner imidlertid å pipe når den kommer over 4500 omdr. Hva kan dette være? (nei jeg har ikke tiltet for langt ut)

Er det mulig at det ligger noen sperrer/alarmer i elektronikken pga innkjøringsmodus? Dette kan isåfall også forklare at den nekter å "ruse" i fri....

Det er litt besynderlig at den piper når jeg overstiger 4500, da dette også er maksimalt anbefalt turtall under innkjøring......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...