fs Startet 10.Juni.2009 Del på Facebook Startet 10.Juni.2009 Hei Jeg vurderer å kjøpe en Mariner 115 optimax. Modell 2005 Med motoren følger det kun turteller og fart. Jeg har hørt rykter om at jeg trenger et multiinstrument for å få alarmer etc. Er dette riktig, eller vil motoren pipe fra gass/gear controller eller motor ved ev. feil (olje, varmgang, vantemp etc) Neste spørsmål: Hva er ev. prisen for å oppgradere instrumentering? Og siste spørsmål: noen som kjenner til ev. problemer med denne modellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Du greier deg utmerket uten multiinstrument, da motoren gir deg varsel via lydsignaler hvis noe er galt. Mariner Optimax er identisk med Mercury Optimax. Har hatt en Optimax siden 2004 uten multiinstrument, men det er "kjekt å ha". Prisen for ettermontering kan sikkert "KenBjork`gi deg mer eksakte opplysninger om. Har ikke hatt problemer før i disse dager , da termostaten må byttes regner jeg med.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Dersom denne motoren har et såkalt Smartcraft interface, kan du jo få opp endel motordata på bl.a. Simrad og Northstart m.fl. plottere... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Takk for svar. Da trenger jeg mao. ikke noe ekstra mikk makk for å få nødvendige alarmer. Det hadde selvsagt vært greit å vite hvorfor det piper, men det gjør det forhåpentligvis aldri. hehe. Interessant at Smart-craft kan kommunisere mot Simrad plotter, da jeg har en slik i en annen båt. Men hadde Optimax dette allerede i 2005 da mon tro.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Nytt spørsmål: Er det mulig å lese av motorens driftstimer via verkstedets diagnose-system? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Takker Shagal! Dette er motoren: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Antar at det er et godt kjøp. Er optimax-menigheten enige? Henter den forhåpentligvis i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Ser absolutt ut til å være et bra kjøp, med kun 10 min på timetelleren. ? Et tips til deg er at du følger innkjøringsprosedyren nøye. Bruk kun Optimax olje og du har motor i mange år. Sjekk selvfølgelig gearolje etc. før du tar den i bruk. Lykke til og velkommen i menigheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Ja. vil mene at dette er et greit kjøp. Hyggelig å bli inkludert i menigheten på direkten. Jeg må imidlertid innrømme at jeg er litt spent. Etter å ha kjørt 50hk yamaha 4t et par år, så er jeg relativt bortskjemt mht. støy... Blir jeg fornøyd eller kommer jeg til å irritere meg over bråk ?? Forøvrig så merket jeg meg trøbbelet til han stakkars sjelen med ny Askeladden. Ikke spesielt betryggende dette, men mandagsmotorer forekommer vel fortsatt.... Mitt inntrykk er at det ikke er mer tull med Optimax enn andre moderne "elektronikere" (og elektronikk + injection er det jo rikelig av også på 4-t. ) Jeg innser at epoken med gammeldags 2-takt er over. Les: Dra 3 ganger i snora, null vedlikehold; null problemer før kjølekanalene er tette etter 20-25 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils1 Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 --- Les: Dra 3 ganger i snora, null vedlikehold; null problemer før kjølekanalene er tette etter 20-25 år. Nå får du det enda bedre - vri EN gang på nøkkelen - vrooomm ikke noe problemer. I mange år. Har selv en Optimax 90 2005 modell. Går som et urverk- men - husk - vær VELDIG nøye med innkjøringen - ikke test ut maks fart og propell og maks tturtall - før den er innkjørt ( så slipper du problemer lik noen andre her inne nå har ) Ang smartcraft - så har de det i 2005 ( tillegsutstyr) løp og kjøp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Blir jeg fornøyd eller kommer jeg til å irritere meg over bråk ?? Tror du blir behagelig overrasket over lydnivået på 115 Optimax, som omtrent er på samme nivå som en 4-takter i samme størrelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Hei Nå viste det seg at motoren var 2004 modell. Er det fortsatt mulig å koble til smartcraft? Ang. innkjøring så blir nok denne kjørt inn temmelig forsiktig ja. Jeg har hatt båt noen "10-år" og er flg. ganske avslappet til dette med toppfart etc. I tillegg er motoren i noe overkant til denne båten (wester 18) Jeg er vel mer spent på støybildet enn toppfart. Bruker båten litt til også... Har hentet vidunderet i dag. Jeg får prøve å montere den i helgen. Jeg fikk ikke med instruksjonsbok. Er det noen som har link til dette på nettet etc? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Her http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...d=4〈=EN Rekner med denne er også SC-kompatibel ja Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils1 Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Rekner med denne er også SC-kompatibel ja Er det en 2004 - så er den det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
askepott Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Er det "komplisert" å montere SC? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 (redigert) Nei. Er ett uttak på motor, hvor man kobler til en datakabel, og hvor man i andre enden kobler til rett på en sc-monitor eller en "junction-box" Dvs en forgrening, og hvor man der igjen kobler til evt SC-monitor ( det er flere typer) og instrument-klokker (SC-1000). SC-100 tank trim osv, kobles via SC-1000 klokkene eller via overgangs kabel til "Junction-box" Det er etter dette det bli "kompilsert" å konfigurere instrumentene/monitorene, men er også ganske rett frem. Men info man får ut er avhengig av hvilken motor man har, dvs jo mindre motor, jo mindre standar følere er montert. Men man kan igjen kjøpe ekstra følere og montere både på motor og drivstoff/vanntank/olje tank osv.. Er steike dyrt utstyr her til lands, men kan kjøpes mye rimeligere på ebay us. Redigert 12.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Glemte også å nevne at, navman kartplottere er SC-kompatible og kan kobles på enten alene eller sammen med anna SC-utstyr. Da får man også frem skrevne feil koder (mener jeg) og ikke bare symbol og hyl og blink. Samt div grafer vedrørende motor info Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
askepott Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Takk for tips... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Hei Jeg monterte et (Mercury) trim-instrument, men jeg får ikke dette til å fungere. På multiplug-ledningen står det en label med: "tach, trim, horn", slik at jeg trodde input for trimvinkel var ok. Er det imidlertid slik at det i tillegg må monteres giver på motoren? Jeg ser at det kun går 2 ledninger ned til trimsylinderen, men giveren kan vel også ligge andre steder. f.eks. kvikksølvgiver?? ) Noen som vet?? Spørsmål nr to: Er det riktig at motorens turtall ikke er mulig å øke i fri?? Først trodde jeg gass-wiren måtte strammes, men dette er i orden. Motoren nekter å "lystre ordre" når jeg napper i fri-gass hendelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Hei , har du en eller to spak kontroll? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Vanlig sidemontert Mercury 1-spakskontroll med ekstra hendel for "fri-turtall" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Håper jeg ikke misforstår når du sier ekstra hendel for fri turtall.? Du trykker inn den runde knappen nederst på 1-spak kontrollen samtidig som du trykker inn utløseren for gearvelger og fører hendelen fremover. Dette skal fungere for å ruse motoren i fri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Riktig som Chagall sier. Du må jo naturligvis føre gass/gear spaken forholdsvis langt frem før turtallet øker.(Forbi der som spaken valigvis står når den står i gear) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Nix. Egen spak til å løfte, slik det var i gamle dager...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Pressisering. Controlleren er av utenpåliggende type. Den dere refererer til er for innfelling i sidepanel. Nytt problem: Jeg var nettopp på en liten tur med båten. Pga innkjøring har jeg ikke inntil nå ikke vært over 4500 o/min. Jeg har nå kjørt 2-3 timer med motoren, og tenkte jeg skulle prøve noe mer belastning. Motoren begynner imidlertid å pipe når den kommer over 4500 omdr. Hva kan dette være? (nei jeg har ikke tiltet for langt ut) Er det mulig at det ligger noen sperrer/alarmer i elektronikken pga innkjøringsmodus? Dette kan isåfall også forklare at den nekter å "ruse" i fri.... Det er litt besynderlig at den piper når jeg overstiger 4500, da dette også er maksimalt anbefalt turtall under innkjøring...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.