chagall Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Hei igjen, du sier du får et lydsignal. Hvis det er kontinuerlig kan det være lav oljestand, kjøleproblemer, etc. Foreslår at du tar kontakt med selgeren all den tid du har 3 års garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Forøvrig så merket jeg meg trøbbelet til han stakkars sjelen med ny Askeladden. Ikke spesielt betryggende dette, men mandagsmotorer forekommer vel fortsatt.... Er sikkert meg du mener her....(?) Ja.. jeg har hatt trøbbel med motoren min. Hvorfor vet jeg sannelig ikke, men etter litt testing av fart og litt hard kjøring (etter innkjøring) så stoppet den helt. Kuttet helt ut rett og slett. Jeg startet den igjen og den startet like lett som før. Jeg kjørte dog veeeldig pent inn til bryggen i frykt for å presse den for hardt slik at den stoppet igjen. Forøvrig så fikk jeg en mekanisk tikkelyd i motoren også. Båten ble hentet fra brygga dagen etterpå av forhandler og etter 4 dager sa jeg at jeg kunne komme å hente den. (dem tilbød seg faktisk å frakte båten tilbake til båtplassen!) Etter at hele blokken ble byttet (dem ville byttet hele motoren, men det var ingen motor og oppdrive) har den gått som en drøm. Jeg har også presset den litt nå i det siste da innkjøringen er ferdig. Ingen problemer overhodet. Så jeg vil anta at det var en mandagsmotor. Mekaniske lyder skal jo uansett ikke forekomme mener jeg. Så jeg tror jeg frikjenner meg selv fra dette. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
fs Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Det er bra det ordnet seg Bjerknez Når det gjelder mine problemer, så har jeg ringt litt rundt i dag. Jeg har imidlertid ikke truffet på noen som kan forklare mitt problem. En teori kan være at motoren "tror den står i fri", og flg. gi alarm ved høyt turtall. Dette burde vel imidlertid skje allerede ved ca. 2500 omdr.? Og i tillegg burde vel motoren sperre på disse omdreiningene, ikke bare gi alarm? Ingen kjenner til noe sperre i forb. med innkjøringsodus, så da forsvant jo det håpet........... Når jeg monterte motoren så stusset jeg forøvrig litt på 3 pinneskruer, ca 30-40mm lange med "løs" mutter skrudd inn på enden. Disse er skrudd inn i selve motorblokken rett bakenfor luftfilteret. Det ser ut til at noe skulle vært montert her, ekstrautstyr eller manglende motordel?? Motoren har ligget lagret noen år før salg, så det kan jo ev. være "lånt" en vital del tidligere og glemt......... Noen som kjenner disse skruene? De danner sirkel med 120 graders deling, ca 30mm mellom skruene. M5 tror jeg det var. Jeg skal prøve å få tatt et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) nødvendige intrumenter med eige av mercury er lommebok og god tolmodighet og toleranse for inkompetanse i alle ledd i apparatet rundt. Redigert 26.Juni.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Hei igjen Jeg fant et dårlig bilde jeg tok ved montasje. Jeg stusset på disse skruene allerede da. Det ser ikke ut til at de er skrudd i blokka, men uansett, de befinner seg rett bak luftfilteret på syrbord side. Noen som kjenner seg igjen? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Løfter denne Ingen som kan hjlepe? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Du kan gå inn på denne linken. http://www.usboatsupply.com/Mercury_Mercru...log3a.php?mc=02 Søk deg ned til din motor, serie nr. etc og du får frem en deleliste. Mulig du kan få hjelp der. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Chagall Takk for link. Forstår mindre og mindre av denne motoren.... Dersom jeg klamper inn flatt jern fra tomgang, så piper den temmelig raskt. Dersom jeg tar den rolig opp i plan, for deretter å øke gradvsi, så piper den ved 4500 omdr. Det virker som om den piper konsekvent ved et visst moment. Dette er uavhengig av tilt, motortemp etc. Jeg må først og fremst få et verskted til å lese av feilkoden. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Enig at du tar den til en forhandler for å lese av eventtuell feilmelding. Et spørsmål. Hva med monteringshøyden på akterspeilet? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Når jeg ruser min motor i fri, så får jeg også pipelyder. Men dette antar jeg er forde den sier ifra hvis turtall øker for kjapt. Når jeg kjører ellers så får jeg ingen pipelyd. Dette skal vist være normalt i følge forhandler. Men hvis dette skjer når du kjører, så er det jo noe som ikke stemmer vil jeg tro. Hva dette kan være blir ren gjetting fra min side, så derfor lar jeg være... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
fs Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Monteringshøyden er ok. Ok i den forstand at den IKKE er montert for høyt, garantert. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Ja du sier garantert at mont. høyden er korrekt.?Hvor ligger kav. plata i forhold til bunnen.? Har du stålprop eller alu.? Motoren du har kjøpt har vel ikke vært brukt siden 2005 og derav kan vel muligens termostaten henge i åpen stilling. Impeller kan vel også være sprø og i dårlig kondisjon. Har nettop byttet impeller og termostat på min 2004 mod. Optimax og alt fungerer OK nå. Du har vel ennå ikke nevnt hvilken båt du har montert motoren på.? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hei Chagall Takker for fornuftige tilbakemeldinger! Kav plata flukter med nedre kjøl-spiss. Faktisk også en anelse under ved vertikal motor. Jeg har montert noen motorer, og mener selv ata jeg har kontroll på dette. Jeg gidder ikke å løfte maksimalt for å tyne en ekstra knop, dette gir bare problemer ved ut-tilting, ditto kjøleproblemer, i sving etc. Båt = Wester 18; dvs motor litt i overkant sett i forhold til båt Propell = Sort mercury, har ikke sjekket dim, men motoren akselererer videre dersom jeg lukker ørene for pipingen. (har dog vært noe forsiktig med dette) Propellen er flg. ikke så stor at den ikke "orker mer" Dårlig impeller har jeg tenkt på, men da ville jeg vel merket forskjell henholdsvis ved kald og varm motor? Mitt problem er 100% konsekvent. Dessuten er kontrollstrålen helt fin. Dersom termostaten henger, ville jeg vel heller fått alarm på for lav temp ved liten belastning? I tillegg til alt dette, så får jeg ikke motoren til å respondere på "fri-gass". Svært merkelig også dette. Også er det disse skruene da ref. bilde...... Hvordan ser det ut hos deg Chagall? Du har jo samme motor/modell. Skal det være montert noe her? Mistenker at det er "lånt" noe mens motoren har ligget og støvet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Også er det disse skruene da ref. bilde...... Hvordan ser det ut hos deg Chagall? Du har jo samme motor/modell. Skal det være montert noe her? Mistenker at det er "lånt" noe mens motoren har ligget og støvet. Har sett på bildet ditt, men kan ikke umiddelbart si deg hva som skal sitte der. Båthavna mi ligger 30 km fra hjemstedet , men lover å se etter din "missing link" ved neste anledning (ca: 8-10 dager) Mulig noen andre Optimax venner kunne gi deg et raskere svar. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hei. Jeg skal ta å printe ut bildet ditt og stikke ned å se på min motor etter jobb jeg. Spassertur på 4min Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Bra vi har slike karer som `KenBjork`i "menigheten" . Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hehe 'chagall' Er usikker på om jeg fant riktig sted..... Kan ikke si jeg fant de 3 skruene som du har på ditt bilde. Så tok 2 bilder fra hvor jeg tittet. Er kanskje også en mulighet at det er endret noe siden min er nyere... Du får se om du kjenner igjen noe fra bildene jeg har tatt: Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
fs Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 KenBjork: først og fremst: Tusen takk! Det er visst litt av en "menighet" jeg nå har trådd inn i Det står respekt av din innsats, spesielt i dette fine været. Du må utvilsomt være en fin fyr, og du fortjener noen Jeg må ta en titt på motoren da det er noen uker siden jeg tok bildet. Jeg skal også få tatt noen flere bilder, så kan vi lettere sammenligne. Det virker imidlertid som om "dingsen" som fremgår litt under rørstussen på ditt nedre bilde er festet med 3 skruer tilsvarende mine spøkelseskruer. Den hvite åpne rørstussen fra oljetanken på ditt bilde tilsvarer den sorte stussen på mitt bilde. (sort tank hos meg, hvit tank hos deg) Spørsmålet blir da; Hva i allverden er skrudd fast her? Jeg ser at gasswiren ligger rundt/i nærheten av denne enheten, slik at det er nærliggende å tro at dette har noe med gasspådrag etc å gjøre. I og med at jeg ikke får "frigass" så vil jeg anta at problemet kan ligge her. Igjen: Tusen takk, jeg skal huske dette leeenge God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Ahja, så da har jeg trolig funnet og tatt bilde av riktig område da. Skal ta å se litt nærmere på det der, men det er hvertfall oljepumpen bak der. Såg ut som det er montert/skrudd fast på oljepumpa faktisk. Wiren såg ut for meg som den går i loop, samt det er en elektrisk kontakt/kobling/føler. På siste bilde "den armen" man ser den beveger seg, trolig sammen med wire-bevegelsen. Noen som har del-tegning av gitt område kanskje? Droll, har du oppdaterte deg på nyere motorer nå.... Redigert 1.Juli.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
fs Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Hei igjen Da har jeg vært en tur i båten og tatt flere bilder, ikke at jeg ble spesielt mer klok, men likevel. Gasswiren går i loop rundt plastflensen hvor skruene er festet. I senter av flensen er det et slags plastdrev med fire tenner/vinger. j.fr bilde under. Dette var ikke mulig å rotere, men var litt "løst i fisken" Dvs. det virket egentilg som om det var dårlig lagret. Mulig at dette står fast, mens resten av enheten roterer ved gasspådrag. Litt vanskelig å vurdere da jeg var alene i båten. Dersom dette er korrekt vil vel enheten som skal skrues på utsiden (som jeg mangler) kunne være koblet mot drevet, og derved få et utslag ved pådrag. Dersom Kenbjork har rett i at det ligger en giver her, så vil jeg anta at jeg mangler et signal relatert til turtall, og da er vi ved sakens kjerne. Det lå en ukoblet kabel med flatstift (en slags USB, dog med andre dimensjoner) nede på siden av motoren. Mulig denne skulle vært koblet inn på ev. manglende sensor, men jeg trodde egentlig at dette var pluggen som verkstedet koblet inn diagnoseringsgreiene? Til slutt ligger det også to løse ledninger fra controlleren som bildet under viser (babord side). En brun ledning, samt en brun og hvit. Jeg fant ikke noe motpart til disse når jeg monterte opp motoren. Antar at disse skal kobles mot ev. ekstra givere etc utover standard. Eller har jeg gått på en smell med disse?? Ref bilde: Redigert 1.Juli.2009 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hei! Ser ut for at du mangler en vesentlig del på motoren din, nemlig sensoren som registrerer åpningen på luftspjeldet. Se del 26 på bildet. For å få trimindikasjon på motoren må du sette på en trimsensor og koble den til den brune & hvite ledningen. R Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Rhummels; Takk så mye. Regnet med at jeg manglet en sensor her. Det stemmer imidlertid ikke helt da pos 26 er fastskrudd med 2 skruer, ikke 3 som hos meg. Dette kan selvsagt bare være avvik mellom modeller. Imidlertid, hvordan ser ledningen ut som skal kobles til denne? Er det "USB" pluggen jeg refererer lenger oppe?? Jeg har ikke funnet andre ledningstumper på styrbordsiden av motoren. Jeg antar forøvrig at manglende trottle-sensor har sammenheng med at jeg ikke får "frigass", samt at motoren piper over 4500omdr. Brun/hvit ledning er trimsensor, ok. Jeg får prøve å fiske dette til høsten, jeg klarer meg greit uten triminstrument i sommer. Redigert 3.Juli.2009 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Pressisering: Den tredje skruen fremgår ikke på bilde da den har gjemt seg bak oljeslangene. Ser forøvrig av bildet til Kenbjork at også denne sensoren ser ut til å være festet med tre skruer, så da nærmer jeg meg mål. Redigert: Fant riktig del via Chagall-linken: http://www.usboatsupply.com/Mercury_Mercru...log3a.php?mc=02 Mercury har tydligvis revidert sensoren ved et eller annet tidspunkt. Dette burde jeg ha funnet ut selv langt tidligere, jeg fikk jo linken, og er endog maskiningeniør Jeg får skylde på varmen. I dag er det 33 grader på utsiden av veggen. Redigert 3.Juli.2009 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Det stemmer imidlertid ikke helt da pos 26 er fastskrudd med 2 skruer, ikke 3 som hos meg. Dette kan selvsagt bare være avvik mellom modeller. Det er nok avvik som du sier. Når jeg ser på tegn. for min 2004 mod. er det 3 festeskruer. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Shagall; Ref mitt inlegg over, jeg reviderte mens du la inn ditt svar. Det gjenstår imidlertid el-kobling: Er det noen som kan svare på om det er "USB" dingsen som skal brukes, eller mangler jeg i tillegg et kabelsett etc. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.