Jump to content

Mariner Optimax, nødvendige instrumenter.


fs

Recommended Posts

Forøvrig så merket jeg meg trøbbelet til han stakkars sjelen med ny Askeladden. Ikke spesielt betryggende dette, men mandagsmotorer forekommer vel fortsatt....

 

Er sikkert meg du mener her....(?)

 

Ja.. jeg har hatt trøbbel med motoren min. Hvorfor vet jeg sannelig ikke, men etter litt testing av fart og litt hard kjøring (etter innkjøring) så stoppet den helt. Kuttet helt ut rett og slett.

Jeg startet den igjen og den startet like lett som før. Jeg kjørte dog veeeldig pent inn til bryggen i frykt for å presse den for hardt slik at den stoppet igjen. Forøvrig så fikk jeg en mekanisk tikkelyd i motoren også.

 

Båten ble hentet fra brygga dagen etterpå av forhandler og etter 4 dager sa jeg at jeg kunne komme å hente den. (dem tilbød seg faktisk å frakte båten tilbake til båtplassen!)

Etter at hele blokken ble byttet (dem ville byttet hele motoren, men det var ingen motor og oppdrive) har den gått som en drøm. Jeg har også presset den litt nå i det siste da innkjøringen er ferdig. Ingen problemer overhodet.

 

Så jeg vil anta at det var en mandagsmotor.

Mekaniske lyder skal jo uansett ikke forekomme mener jeg. Så jeg tror jeg frikjenner meg selv fra dette.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Det er bra det ordnet seg Bjerknez

 

Når det gjelder mine problemer, så har jeg ringt litt rundt i dag. Jeg har imidlertid ikke truffet på noen som kan forklare mitt problem. En teori kan være at motoren "tror den står i fri", og flg. gi alarm ved høyt turtall. Dette burde vel imidlertid skje allerede ved ca. 2500 omdr.? Og i tillegg burde vel motoren sperre på disse omdreiningene, ikke bare gi alarm?

Ingen kjenner til noe sperre i forb. med innkjøringsodus, så da forsvant jo det håpet...........

 

 

Når jeg monterte motoren så stusset jeg forøvrig litt på 3 pinneskruer, ca 30-40mm lange med "løs" mutter skrudd inn på enden. Disse er skrudd inn i selve motorblokken rett bakenfor luftfilteret. Det ser ut til at noe skulle vært montert her, ekstrautstyr eller manglende motordel?? Motoren har ligget lagret noen år før salg, så det kan jo ev. være "lånt" en vital del tidligere og glemt.........

Noen som kjenner disse skruene? De danner sirkel med 120 graders deling, ca 30mm mellom skruene. M5 tror jeg det var.

 

 

Jeg skal prøve å få tatt et bilde.

Link to post

Chagall

Takk for link.

Forstår mindre og mindre av denne motoren....

Dersom jeg klamper inn flatt jern fra tomgang, så piper den temmelig raskt.

Dersom jeg tar den rolig opp i plan, for deretter å øke gradvsi, så piper den ved 4500 omdr.

Det virker som om den piper konsekvent ved et visst moment. Dette er uavhengig av tilt, motortemp etc.

Jeg må først og fremst få et verskted til å lese av feilkoden.

Link to post

Når jeg ruser min motor i fri, så får jeg også pipelyder. Men dette antar jeg er forde den sier ifra hvis turtall øker for kjapt.

Når jeg kjører ellers så får jeg ingen pipelyd.

 

Dette skal vist være normalt i følge forhandler.

 

Men hvis dette skjer når du kjører, så er det jo noe som ikke stemmer vil jeg tro.

Hva dette kan være blir ren gjetting fra min side, så derfor lar jeg være...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Ja du sier garantert at mont. høyden er korrekt.?Hvor ligger kav. plata i forhold til bunnen.? Har du stålprop eller alu.? Motoren du har kjøpt har vel ikke vært brukt siden 2005 og derav kan vel muligens termostaten henge i åpen stilling. Impeller kan vel også være sprø og i dårlig kondisjon. Har nettop byttet impeller og termostat på min 2004 mod. Optimax og alt fungerer OK nå. Du har vel ennå ikke nevnt hvilken båt du har montert motoren på.?

Link to post

Hei Chagall

Takker for fornuftige tilbakemeldinger!

 

Kav plata flukter med nedre kjøl-spiss. Faktisk også en anelse under ved vertikal motor. Jeg har montert noen motorer, og mener selv ata jeg har kontroll på dette. Jeg gidder ikke å løfte maksimalt for å tyne en ekstra knop, dette gir bare problemer ved ut-tilting, ditto kjøleproblemer, i sving etc.

Båt = Wester 18; dvs motor litt i overkant sett i forhold til båt

Propell = Sort mercury, har ikke sjekket dim, men motoren akselererer videre dersom jeg lukker ørene for pipingen. (har dog vært noe forsiktig med dette) Propellen er flg. ikke så stor at den ikke "orker mer"

 

Dårlig impeller har jeg tenkt på, men da ville jeg vel merket forskjell henholdsvis ved kald og varm motor? Mitt problem er 100% konsekvent. Dessuten er kontrollstrålen helt fin.

 

Dersom termostaten henger, ville jeg vel heller fått alarm på for lav temp ved liten belastning?

 

I tillegg til alt dette, så får jeg ikke motoren til å respondere på "fri-gass". Svært merkelig også dette.

 

Også er det disse skruene da ref. bilde......

Hvordan ser det ut hos deg Chagall? Du har jo samme motor/modell. Skal det være montert noe her?

Mistenker at det er "lånt" noe mens motoren har ligget og støvet.

Link to post
Også er det disse skruene da ref. bilde......

Hvordan ser det ut hos deg Chagall? Du har jo samme motor/modell. Skal det være montert noe her?

Mistenker at det er "lånt" noe mens motoren har ligget og støvet.

 

Har sett på bildet ditt, men kan ikke umiddelbart si deg hva som skal sitte der. Båthavna mi ligger 30 km fra hjemstedet , men lover å se etter din "missing link" ved neste anledning (ca: 8-10 dager) Mulig noen andre Optimax venner kunne gi deg et raskere svar.

Link to post

Hehe 'chagall' :flag:

 

Er usikker på om jeg fant riktig sted.....

Kan ikke si jeg fant de 3 skruene som du har på ditt bilde.

Så tok 2 bilder fra hvor jeg tittet. Er kanskje også en mulighet at det er endret noe siden min er nyere...

Du får se om du kjenner igjen noe fra bildene jeg har tatt:

img2479.jpg

img2480b.jpg

Link to post

KenBjork: først og fremst: Tusen takk! :flag: Det er visst litt av en "menighet" jeg nå har trådd inn i :yesnod:

Det står respekt av din innsats, spesielt i dette fine været. Du må utvilsomt være en fin fyr, og du fortjener noen :drink:

 

Jeg må ta en titt på motoren da det er noen uker siden jeg tok bildet. Jeg skal også få tatt noen flere bilder, så kan vi lettere sammenligne.

 

Det virker imidlertid som om "dingsen" som fremgår litt under rørstussen på ditt nedre bilde er festet med 3 skruer tilsvarende mine spøkelseskruer. Den hvite åpne rørstussen fra oljetanken på ditt bilde tilsvarer den sorte stussen på mitt bilde. (sort tank hos meg, hvit tank hos deg) Spørsmålet blir da; Hva i allverden er skrudd fast her? Jeg ser at gasswiren ligger rundt/i nærheten av denne enheten, slik at det er nærliggende å tro at dette har noe med gasspådrag etc å gjøre. I og med at jeg ikke får "frigass" så vil jeg anta at problemet kan ligge her.

 

Igjen:

Tusen takk, jeg skal huske dette leeenge

God sommer!

Link to post

:blush::cheers:

 

 

Ahja, så da har jeg trolig funnet og tatt bilde av riktig område da.

Skal ta å se litt nærmere på det der, men det er hvertfall oljepumpen bak der. Såg ut som det er montert/skrudd fast på oljepumpa faktisk.

Wiren såg ut for meg som den går i loop, samt det er en elektrisk kontakt/kobling/føler.

På siste bilde "den armen" man ser den beveger seg, trolig sammen med wire-bevegelsen.

 

Noen som har del-tegning av gitt område kanskje?

 

Droll, har du oppdaterte deg på nyere motorer nå.... :wink:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Hei igjen

Da har jeg vært en tur i båten og tatt flere bilder, ikke at jeg ble spesielt mer klok, men likevel. Gasswiren går i loop rundt plastflensen hvor skruene er festet. I senter av flensen er det et slags plastdrev med fire tenner/vinger. j.fr bilde under. Dette var ikke mulig å rotere, men var litt "løst i fisken" Dvs. det virket egentilg som om det var dårlig lagret. Mulig at dette står fast, mens resten av enheten roterer ved gasspådrag. Litt vanskelig å vurdere da jeg var alene i båten. Dersom dette er korrekt vil vel enheten som skal skrues på utsiden (som jeg mangler) kunne være koblet mot drevet, og derved få et utslag ved pådrag. Dersom Kenbjork har rett i at det ligger en giver her, så vil jeg anta at jeg mangler et signal relatert til turtall, og da er vi ved sakens kjerne. Det lå en ukoblet kabel med flatstift (en slags USB, dog med andre dimensjoner) nede på siden av motoren. Mulig denne skulle vært koblet inn på ev. manglende sensor, men jeg trodde egentlig at dette var pluggen som verkstedet koblet inn diagnoseringsgreiene?

 

bilde2_006.jpg

 

 

bilde2_008.jpg

 

 

Til slutt ligger det også to løse ledninger fra controlleren som bildet under viser (babord side). En brun ledning, samt en brun og hvit. Jeg fant ikke noe motpart til disse når jeg monterte opp motoren. Antar at disse skal kobles mot ev. ekstra givere etc utover standard. Eller har jeg gått på en smell med disse??

Ref bilde:

 

bilde2_012.jpg

Redigert av fs (see edit history)
Link to post

Rhummels; Takk så mye.

 

Regnet med at jeg manglet en sensor her. Det stemmer imidlertid ikke helt da pos 26 er fastskrudd med 2 skruer, ikke 3 som hos meg. Dette kan selvsagt bare være avvik mellom modeller.

Imidlertid, hvordan ser ledningen ut som skal kobles til denne? Er det "USB" pluggen jeg refererer lenger oppe?? Jeg har ikke funnet andre ledningstumper på styrbordsiden av motoren.

Jeg antar forøvrig at manglende trottle-sensor har sammenheng med at jeg ikke får "frigass", samt at motoren piper over 4500omdr.

 

Brun/hvit ledning er trimsensor, ok. Jeg får prøve å fiske dette til høsten, jeg klarer meg greit uten triminstrument i sommer.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post

Pressisering: Den tredje skruen fremgår ikke på bilde da den har gjemt seg bak oljeslangene. Ser forøvrig av bildet til Kenbjork at også denne sensoren ser ut til å være festet med tre skruer, så da nærmer jeg meg mål.

Redigert:

Fant riktig del via Chagall-linken: http://www.usboatsupply.com/Mercury_Mercru...log3a.php?mc=02

Mercury har tydligvis revidert sensoren ved et eller annet tidspunkt. Dette burde jeg ha funnet ut selv langt tidligere, jeg fikk jo linken, og er endog maskiningeniør :headbang:

 

Jeg får skylde på varmen. I dag er det 33 grader på utsiden av veggen.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...