Jump to content

Vernetiltak ved støping av blybarrer


gunped

Recommended Posts

Brune filter er primært mot organiske gasser. Bly er uorganisk, og dermed er det grå filter du skal bruke. Hos Arbeidstilsynet fant jeg brosjyren "Åndedrettsvern". Der kan man bl.a. lese:

 

De vanligste er type A (brunt filter) mot visse organiske gasser og damper, f.eks. løsemidler, og type B (grått filter) mot visse uorganiske gasser og damper, f.eks. klor og hydrogensulfid (H2S). Det finnes også en rekke filtre for ulike gasser, som svoveldioksid, ammoniakk, kvikksølv, osv. Filtre mot visse organiske stoffer (A: brunt) fanger ikke like lett opp de ulike stoffene. Vanligvis virker filtrene bedre jo høyere kokepunkt stoffet har. Dette betyr at stoffer med lave kokepunkt, under 65 °C, fanges opp i for liten grad til å gi effektiv beskyttelse. For disse stoffer er det utviklet et spesielt filter, det såkalte AXfilteret (brunt).

 

Jeg er på ingen måte noen ekspert på dette, men ut fra det jeg kan lese vil et "vanlig brunt filter" ikke være det riktige valg for beskyttelse mot blydamp. Rent bly har kokepunkt på 1740 °C, Blyoksid (PbO) koker ved 1477 °C. Uansett er man langt unna grensen på 65 °C med god margin.

 

Hvis du skal jobe mye med dette ville jeg kontaktet arbeidstilsynet og fått kvalifiserte råd, ikke nøy deg med halvstuderte røvere som meg...

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

For litt over ett år siden fikk vi støpt en ny blykjøl på 23 tonn til Mohawk der hun ligger til på Isegran i Fredrikstad. Da brukte de helmasker med lufttilførsel. Jeg ville tro det var et fornuftig valg med tanke på sikkerheten.

 

leadkeel.jpg

 

Interesserte kan forøvrig finne flere bilder på denne bloggen:

 

http://fremdrift.savemohawk.com/#home

 

Klikk deg fram til januar 2008 for bilder av kjølen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Et av de viktigste vernetiltakene er at elt utstyret, former mm må være helt tørt. Det er nok med en dråpe vann i forma for å få en kraftig dampeksplosjon.

Du kan også få en overraskelse hvis du kjøler med vann for tidlig.

 

Hvis du bruker en gryte el til å smelte i og det størkner en smalte i gryta må du varme slik at det smelter ovenfra/fra siden og nedover slik at du ikke får bly i bunnen som utvider seg under et tett "lokk" som ikke har smeltet ennå.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Blydamp er ikke så farlig , så ved normal lufting og tidsbegrenset bruk så går det bra uten spessielle vernetiltak mot blydamp.

Rørleggerne smeltet bly daglig da det ble brukt bly i skjøtene på soil avløpsrørene , dette ble som oftest gjort i rom uten lufting.

Link to post
Share on other sites

Selve blyet avgir ikke noe damp og snakke om når det blir smeltet. Men for og ungå oksydasjon av blyet med påfølgende slagdanelse benytter man somregel jornøtolje eller lignende i smelten den blir da liggende på toppen og hindrer kontakt melom blyet og luften. Oljen derimot avgir en del damp men det blir vel ikke stort farligere en og bruke en frityr og jeg har aldrig set noen med vernemaske på et gatekjøkken sjønt det etter lukten og dømme kansje ikke hadde vert så dumt. Om du bruker gamle avbalangseringslodd eller anet bly fra støpte gjenstander er det ikke rent bly men inneholder en del tinn for og få det hardere da kan det også være tilsat noe arsen og det er ikke direkte helsebringende. De fleste uhel som har skjed under blystøping henger sammen med fukt i støpeformen et par dråper vann der og man får blyet i retur med ekspresfart. Varm derfor altid opp støpeformen med en gasbrenner før støping. En grei metode for og sikre at støpen slipper formen er og sote formen det kan gjøres i samme operasjonen som man forvarmer formen om man da bruker et autosjenbrender og kjører med stort asetylenoverskug.

Link to post
Share on other sites

Jeg smeltet 60-70 kg avbalanseringsbly til SDkarpnesen vi hadde. Gjorde det i fri luft en dag det luftet litt i vinden :-) Smeltet i gryte og støpte i kakeform (som ikke ble brukt igjen, noe av det)

Om jeg har fått senskader, se det får andre uttale seg om. Dog vil noen sikkert mene at utgangspunktet mitt tilsier at det er noe gæli som sådan..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da var støpejobben gjordt og helsa ser ut til å holde.Takker for alle innlegg med gode råd.Jeg tok en lang prat med en hyggelig dame hos Arbeidstilsynet som for sikkerhets skyld foretok en intern spørrerunde før hun ringte tilbake.God service var det i alle fall.Det viser seg at forskrifter for arbeide med bly ikke er særlig entydende og ingen produsenter av filtermasker tar ansvaret med å si at dette filteret skal du bruke.I England bruker man nå hepafilter mot mikropartikler som eneste beskyttelse.Det vi endte opp med var et trippelfilter med brun ,grå og gul merking pluss hepafilter utenpå dette.Litt artig var det at verkstedet vi lånte smelteutstyr av,leita frem fra glemselen, ei snart hundreår gammel gryte som en gang i tiden ble brukt til å smelte hvitmetall til å støpe rammelager av.Moral; kast ikke gammelt rask,det kan komme til nytte.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...