Wasco Startet 13.Juni.2009 Del på Facebook Startet 13.Juni.2009 Kjenner til reglene om heising og firing av flagg. Det jeg lurer på om de samme reglene også gjelder for bruk av en vimpel. Jeg tenker da på en vimpen med de norske fargene. Ser at mange lar disse vimplene henge oppe hele tiden, både natt og dag. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jens_P Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Det er ingen regler for vimpler. Disse kan henge oppe 24/365. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TB2855 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Ingen restiksjoner på bruk av vimpel med eller uten de norske farger. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
treklogg Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Ingen restiksjoner på bruk av vimpel med eller uten de norske farger. Restriksjon på "Bergensvimpel". Denne skal behandlast som eit flagg. (Norsk vimpel med kross) Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Wasco Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Vil det si at hvis du har en vimpel med "kors" så skal den behanles som et flagg? Men hvis du har en vimpel med nasjonalfargene, men hvor disse går i horisentale linjer, da gjelder ikke flaggreglene? Redigert 14.Juni.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
treklogg Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vil det si at hvis du har en vimpel med "kors" så skal den behanles som et flagg?Men hvis du har en vimpel med nasjonalfargene, men hvor disse går i horisentale linjer, da gjelder ikke flaggreglene? Kun vimpel med kors med nasjonalfargane som skal behandlast som flagg. Vimpel med nasjonalfargane som horisontale linjer kan henga heile døgeret. Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Salt Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) Restriksjon på "Bergensvimpel". Denne skal behandlast som eit flagg.(Norsk vimpel med kross) Og det går fram av hvilken bestemmelse? Bergensk tradisjon, eller forskrifter fra UD? (men jeg fører ikke nasjonalfarget vimpel ombord i det hele tatt, jeg. Jfr også vimpelforbudet man kan finne i Lovdata) Redigert 14.Juni.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 For å sette saken litt på spissen...er dette med heising og firing av flagg et spørsmål om "skikk og bruk" eller finnes det lovbestemmelser om dette. I så fall, er det noen som kjenner til at noe er blitt bøtlagt for å ha glemt å fire flagget om kvelden Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Maskinmeisteren Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Kun for offentlige byggninger o.l at påbud for følging av flaggregler gjelder. Når det er sagt så synes jeg vel at en bør etterstrebe å følge flaggreglene også som privatmann, men at man naturligvis ikke skal kunne straffes for å ha gjort det litt mer på "sin egen måte". Dette har det forøvrig vært skrevet veldig mye om tidligere her på baatplassen, og det er tydelig at det er veldig mange måter å gjøre ting på! Alt fra å la flagget henge oppe så lenge en sjøl gidder å ha det der, til meget punktlige heisinger og firinger... ja, endog med "fanfare" har jeg sett. For oss private så mener jeg at vanlig god respekt for flagget bør kunne holde sånn til daglig... en kommer langt med et lite snev av folkeskikk også på dette området. Vimpel er vimpel... ikke noe flagg så lenge blå- og hvitfargene går horisontalt gjennom uten kors ja! Flaggreglene gjelder jo kun for flagget. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Jeg er helt enig i at skikk og bruk skal følges, og at flagget skal æres og respekteres.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
treklogg Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Og det går fram av hvilken bestemmelse? Bergensk tradisjon, eller forskrifter fra UD?(men jeg fører ikke nasjonalfarget vimpel ombord i det hele tatt, jeg. Jfr også vimpelforbudet man kan finne i Lovdata) Dette kjem frå sentralt hold frå gamalt av. Dog noko usikker på kor eg snappa det opp. For å sette saken litt på spissen...er dette med heising og firing av flagg et spørsmål om "skikk og bruk" eller finnes det lovbestemmelser om dette. I så fall, er det noen som kjenner til at noe er blitt bøtlagt for å ha glemt å fire flagget om kvelden Ingen som har blitt bøtelagt for å bryta flagglova. Er forskrift og skikk og bruk Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 1000 og hales kl. 1500. Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs. Dette er for land. Til sjøss er det flagginstruks for den norske handelsflåta som seier bort imot det same. Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
TB2855 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Restriksjon på "Bergensvimpel". Denne skal behandlast som eit flagg.(Norsk vimpel med kross) BERGENSVIMPELEN? Dere bergensere må no ha eit eller annet spessielt med alt mulig, vi snakker buekorps(for.... bråkmakere) dere går ikke i tog , men i prosesjon, og det neste er vel at der melder dere ut av Norge, og danner egen stat. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Salt Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Vimpel er vimpel... ikke noe flagg så lenge blå- og hvitfargene går horisontalt gjennom uten kors ja! Flaggreglene gjelder jo kun for flagget. Flagget er firkantet, med sidelengde 16 deler ganger 22 deler (handelsflagget). Det er omtrent den eneste _lov_regel som gjelder (her gjengitt ytterst forkortet). En vimpel har ikke dette forholdstallet, sjøl om den skulle være tverr i enden og derfor firkantet, så den er ikke flagg, uansett om det blå og hvite er i korsform eller i striper. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
treklogg Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 BERGENSVIMPELEN? Dere bergensere må no ha eit eller annet spessielt med alt mulig,[....] Trur strengt tatt bergensarar flest ikkje er klar over at den heiter det For min del er eg ikkje Bergensar Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Blanco Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 .............i prosesjon, og det neste er vel at der melder dere ut av Norge, og danner egen stat. Av hensyn til resten av landets velbefinnende, er dette en diskusjon som foreløpig er lagt på is. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Honduras Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Hvis det hadde blitt folkeavstemning skal du ikke se bort fra at flertallet av stemmen for utmeldelse hadde kommet fra resten av kongeriket Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.