Jump to content

Hvorfor kjøper noen helt ny trebåt?

Wasco

Recommended Posts

Du er i butikken og skal kjøpe et brød til 25 kr. Ved sidenav dette brøde ligger det et annen brød som koster 325 kr!! Da bør det brødet til 325 være betydelig mye bedre en det til 25!! Og hvor mange ville kjøp brødet til 325...

Hvis brødet til 25 kroner hadde vært 30 år gammelt, tørt, muggent og med mulige andre skjulte feil hadde i det minste ikke jeg vært i tvil om hva jeg skulle kjøpe :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg har en kunde (med fler millioner enn jeg har tusenlapper) som kjøpte ei hytte bare for å få tak i taksteinen og de gamle rutene. Resten ble skrotet :-)
Kan du si til han at jeg har noen gamle ruter liggende?

Blir fornøyd med 200000 for dem jeg :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Den gamle: funker nok helt fint, men er omtrent 50 år (1965-modell sier annonsen) og må nok "snart" påkostes mye penger og arbeidstimer for å fortsatt være sjødyktig (timene og tusenlappene raser fort når en to-tre-fire spant, en bordgang eller fem, halvannen meter bunnstokk og 579 klink skal skiftes), kanskje er den rett og slatt moden for skraphaugen om en 10-12 år. Uansett vil stadig mer av det orginale trenge utskifting eller radikal renovering.

Den nye: ett møbel pr. i dag og med god pleie kan den fremdeles være i familiens eie om 50-60-70 år.

Guest Avmønstret#

Enig. Om jeg skulle hatt en ny kogg så måtte den vært som den gamle. Syns den nye er stygg og da hjelper det lite at den er ny. Den nye har også færre bord over vannlinja og bordene smalner mer mot baugen, mens den gamle har flere bord som smalner mindre mot baugen. Syns det gjør utseendet bedre i den gamle båtens favør.

Skroget på den nye er ikke pent i forhold til den gamle, som er harmonisk. Skroget på nybåten er jo rett og slett mindre pent.

Rart egentlig hvordan detaljer kan gjøre to ellers "like" båter så ulike.

Kan vel være enig i at det sikkert oftes kan være mest moro å kjøpe en ny ting kontra noe gammelt brukt.

Men alså; her snakker vi om trebåt og snekker. Setter det på samme hylle som gamle biler i veteran klassen feks. Da er jeg ikke i tvil om jeg hadde hatt utømmlig med penger så er det langt i fra umuligt at jeg likevell hadde kjøpte en gammel trebåt med historie og klassike tegng osv. Og heller brukt av min utømlige formue til å fikse alt ifra a til å på den gammle damen.

Ellers så synes jge ikke båten på bilde forsvarer en pris på over 300k. Ang. motor så er de vel ikke så fantastisk mye forskjell på pris på gammelt og nytt i denne HK størrelsen. Selv er jeg av den sorten som mener at en del motorer bla. ofte var bedre gjennomført før en i dag. Samlebånds produksjonen gjør vel sitt til dette.

Tror også at treverke generlet sett ofta var bedre før en det som brukes nå. Prisene på trevirke til båt er jo skyhøye sammenlignet bare for 15-20 år siden. DEtte vile jeg tippe gjør at man tenker mer økonomisk i dag når man bygger i forhold til før hvor man kunne skrote emner av trevirke om man var det minste usikker på om det var bra nok. I dag skal man vel gjerne utnytte vær "flis" i all produksjon, og tersklen til innkjenning er mye lavere en før!

Samme er med hytte; hadde jeg hatt penger til å kjøpe meg en hytte så hadde jeg heller valgt en gammel med historie og kanskje loft og kjeller med masse historie gjemt. SÅ kunnejeg heler fikset og modifisert det jeg ønsket og ville.

Moralen min blir:

En plast båt blir aldri en antikvitet; det blir en trebåt (ihvertfall KAN bli!). Så for folk velge om dem ønsker "møbler" som anses som antikvitet eller "møbler" fra IKEA... :flag_sw:

Tja... Jeg ser vel ikke problemet.

Begge båtene er fine, men den nye ser ut som om den er bygget i lerk. Personlig synet jeg furu er finere.

Jeg har selv hatt flere eldre brukte sjekter, og har altid vært fornøyd med det.

Nå er den gamle sjekta snart på søpla, og en nybygget båt klar for vannet om en måndes tid. Grunnen til NY sjekte? Selvrealisering og egosime? Som du skjønner har jeg ingen fornuftige forklaringer på dette... Men skal hobby være fornuftig??? er det ikke det som er poenget? Skulle vi vært fornuftige ville vi vel kjørt rundt med buster XL og yamaha motor hele gjengen?

Som ivrig trebåt entusiast, blir liksom det den ulitimate tingen for meg. Ha min egen helt nye sjekte, som jeg kan legge min egen "sjel" i.

Men vil si at gamle trebåter tiltaler meg på en helt spesiell måte.

Kan vi sammenligene med bil?

Tenk en stolt eier av en feks ford mustang 69 fastback. Vil tro han drømmer om å kunne ha både 69 modellen og en helt ny shelby i garagen...

Fornuftig? neppe... Fult ut forstålig for meg? JA :flag:

Personlig, så liker jeg best den eldre snekka, med det springet den har, den nye, ser ut til at båtbygger har lagt bordinga i baugen nokså rette (eller med springen ørlite ned..?) rett fremfor vindskjermen og fremover.

Den eldre har bare 2 sidevinduer, jeg mener at det ser penere ut, har hatt ei snekke med nokså lik fasong, ulempen er når hele ruklet blir eldre, så blir også styrken på toppen over det aktre vinduet litt dårligere, folk lener seg/ holder akkurat der. Det resulterer fort i en "knakk" lyd, og nytt glass, den nye vindskjermen er nok sterkere, da linja fra bakkant av bakre vindu og esing er rettere frem mot øvre siden av frontvinduene. De kunne ha prøvd å sette in 2 vinduer, men de ville igjen muligens ha virket rare pga lite høyde i forhold til den bredden de ville fått...?

Ny snekke er nok satt inn med et bedre program, olje lakk, med tanke på vedlikehold, og ny motor er ny motor..... Den snekka jeg har nå.... ALLE ledninger er røde... De gamle sliterene (motorene) er riktignok nokså evigvarende, men det forutsetter at en er litt interessert i å skru litt og stille på ting, og akkurat det er ikke noe som passer for alle....

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Nja, vil nå faktisk påstå at på på steder som Tjøme/Vasser, Kragerø og Blindleia så har alle "med respekt for seg selv" og stor hytte også et eller annet møbel liggende og duppe i en bøye eller langs brygga, hører liksom med. Om de bruker disse møblene? Tja, kanskje en gang eller to i løpet av sesongen når de skal i champagneselskap hos sine venner Preben og Sofie Helene!

Noen 'møbler' er det jo i Leia - men de fleste Prebener har nok heller Fjordterne/Hankøterne enn trebåt.

Noe av det fineste møbelet i Blindleia er jolla som henger i daviter på Haraldsholmen. Den kom forøvrig på plass før helga. Ser på denne hver dag om sommeren jeg :smiley:

Ellers er 'One mans ceiling another mans floor' som Paul Simon så fint har beskrevet det.

Legger ved link til kalkulator over dårlige investeringer. Akk ja. Hver tur med båten vår kommer på et firesifret beløp. Men det er verdt det. Ikke alt kan måles i penger!

Hvis man skal ha en åpen snekke, kan man kjøpe en glassfiber-sak til 350' eller en trebåt til 350'.

Samme pris, samme størrelse, samme layout og samme motor. Polar 22, Skager 660 osv kontra f.eks Wiksten eller Eikeli

Jeg ville valgt trebåten. Uten tvil.

Man kan ikke sammenligne vedlikehold på en nyere plastbåt med en 40 år gammel tresnekke, men en nybygd trebåt krever ikke så mye mer vedlikehold enn en plastbåt.

Har noen av dere noengang kommentert hvor fin en eldre båt ser ut i plasten, at den har så fine tegninger eller nydelig farge og dybde i gelcoaten.

En plastbåt kommer aldri til å bli noe annet enn en plastbåt, mens en trebåt blir med riktig stell bare finere og finere.

Plastbåt tiltaler fornuften, men en vakker trebåt taler direkte med sjelen.... :yesnod:

Har noen av dere noengang kommentert hvor fin en eldre båt ser ut i plasten, at den har så fine tegninger eller nydelig farge og dybde i gelcoaten.

En plastbåt kommer aldri til å bli noe annet enn en plastbåt, mens en trebåt blir med riktig stell bare finere og finere.

Plastbåt tiltaler fornuften, men en vakker trebåt taler direkte med sjelen.... :yesnod:

Og dette er selvfølgelig en objektiv sannhet?

Ja, flere ganger. Dvs ikke tegninger da, det viser bare at eieren har unger som har vært uten tilsyn på dekk :lol: . Men en velholdt, eldre plastbåt kan være et syn den, og vel verdt å beundre... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Men en velholdt, eldre plastbåt kan være et syn den, og vel verdt å beundre... :wink:

Nå er også denne tråden i ferd med å utvikle seg til å bli en diskusjon omkring trebåt VS plast....men ok, la gå. :yesnod:

Bare en kommentar til ovenforstående påstand.

Av naturlige årsaker finnes det ingen skikkelig gamle plastbåter...eldre javell, men ikke gamle. Derfor er sammenligningsgrunnlaget fraværende.

Det skal bli spennende å se om 20-25 åg hvor mange plastbåter fra 60 tallet som fremdeles flyter omkring, og også spennende å se hvor fine de er...

Den som lever får se :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...