index Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Helt enig! Trebåtene derimot, er det mye greiere med. For de synker helt av seg selv.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Hehehe...ikke min trebåt, den har holt seg flytende i 59 år...og det finnes ikke EN plastbåt i verden som har holdt seg flytende sååååå lenge...nemlig Redigert 15.Juni.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Baywatch Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Men det kommer det til å bli. Bare 25 år til min båt er like gammel Og det er ikke den eldste plastbåten på fjorden heller. Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Om denne 58 åringen ikke hadde blitt kjöpt ny,så kunne heller ikke du ha ervervet den. ELLER? Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 325000 er da ikke mere enn 4 års renter på en viknes... Blir da ny trebåt galskap? NEI Blir ny Viknes galskap? NEI Hvorfor? Fordi den dagen du bryr deg om hva du taper på båtinteressen bør du vinne i lotto eller kjøpe kano! Samme hvilke båt man har, bare den dekker behovet... Og får blodpumpa ned til et fornuftig nivå... Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 En ny er nyere, færre feil og mangler. Har selv en i bua som oldefar kjøpte i 1926, den var da ny- men er det ikke lenger. Wascos sjekte er allerede merket av tidens tann, med blåved og jordslag i veden, (selv om det lar seg bleke med blekemiddel). Selv om en trebåt med godt stell varer lenge. så vil 30 år sette sitt preg på den. En ny sjekte blir i dag bygd med mere rafinement en de som ble bygd 60-80tallet. Noen foretrekker en ny klasikker (retro) og andre koser seg med veteranene. Vi er forskjellige Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Ben Sin Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Mye snakk om penger her. Hadde man brukt de timene man bruker på å vedlikeholde og reparere en gammel råtten trebåt på lønnet arbeid, er jeg sikker på at man hadde spart opp til en ny rimelig raskt. Kanskje de som verdsetter en utrangert trebåt ikke har lønnet arbeid? Redigert 15.Juni.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Wascos sjekte er allerede merket av tidens tann, med blåved og jordslag i veden, (selv om det lar seg bleke med blekemiddel) Den er merket av tidens tann ja...men en godt vedlikeholdt trebåt eldes som en edel vin av god årgang ..og forresten min Sophie er kjemisk fri for jordslag og blåved....det eneste innslaget av fargeskjær i treverket er det som kalles al, det er den naturlige impregneringen som kommer fram i gammelt treverk etter mange år Mye snakk om penger her. Hadde man brukt de timene man bruker på å vedlikeholde og reparere en gammel råtten trebåt på lønnet arbeid, er jeg sikker på at man hadde spart opp til en ny rimelig raskt. Hvorfor snakkes det alltid om "gamle råttne" trebåter... Det finnes da trebåter som ikke er råttne!! Men de som liker å restaurere eller bare pusse og stelle på gamle båter...enten de nå er råttne eller ikke, gjør selvsagt dette fordi de synes det er morro.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
bindaling Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Da bindalingen fra 1920 ble lagt på sankthansbålet, blei det sjelesorg. For noen ja, og lettelse for andre... Hadde det vært i dag, tenk å tatt vare på den superlette(var omtrent bare tørr tjæra igjen...) og lange historiske traveren heller som blomsterbedd i det minste. Vi forstår at trebåt med virkelig sjel, kan bety mye. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Det skal bli spennende å se om 20-25 åg hvor mange plastbåter fra 60 tallet som fremdeles flyter omkring, og også spennende å se hvor fine de er... Den som lever får se Vel, det er bare ta turen nedom Bærtes i Kristiansand, der på plass 880 ligger (om en ukes tid... nå er den på "plassen") "Miss Sixty af Bærtes" ei 21' Fram snekke, bygd i 1965, dårlig støypt, tynn i støypen på steder der det burde ha vært mye mere..... Flexer allesteder, men i live... Skroget ser....slitt ut, men det har voldet veldig lite hodebry og arbeide i forhold til gamlesnekka.... ("Per")... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
bymma Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 amen til det :) for meg er "sjel" viktigere enn at båten må se strøken ut. Det grenser nesten til kjedelig enkelte ganger. integritet er viktigst, rent kosmetisk. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Så fin i "veden" kan en trebåt på snart 60 år være.... En ørliten anntydning til blåved helt nede på baugen...men ellers...strøken Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Enig! Ser veldig fin ut! Men det tyder jo på at det har vært utført godt vedlikehold i alle disse 60 årene... Ikke mange år med slurv før det er ødelagt... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Ja vedlikeholdet er jo alfa og omega... Det finnes ikke noe finere en en velholdt trebåt, men må også innrømme at det finnes ikke noe styggere en nedsarva trebåter Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Honduras Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Det finnes ikke noe finere en en velholdt trebåt, men må også innrømme at det finnes ikke noe styggere en nedsarva trebåter Jo, en nedsarva plastbåt... DET er styggt det... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wasco Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Skal vel være enig med deg i det... Nedsarva båter er stygge...enten de er laget av plast, stål eller tre Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
aileenll Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Wasco orresten min Sophie er kjemisk fri for jordslag Beklager Wasco det var ikke Sophie jeg anklaget for å ha jordslag, men sjekta til 25 lapper! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Wasco Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Hehe...det er greit...på vegne av Sophie er unskyldningen mottatt og registrert... Du vet, en skal være forsiktig med å si til en gammel dame at hun begynner å vise tegn på alderdom Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.