Jump to content

Startbatteriet tappes når båten ligger stille


Fevik 21

Recommended Posts

Selvfølgelig kan man spekulere i hvor elektronene finner feilen i et ladesystem, men ikke glem at man har forskjellige forutsetninger alt etter hvor langt man har kommet i ladeprosessen og eller om man har en feil i anlegget eller batteriet.

 

Et alternativ ville være å lade et utladet batteri med en strømforsyning som har justerbar strømbegrensning. Så måler man ladestrømmen inn på batteriet og kobler et fulladet batteri til strømforsyningen.

 

Hvis det fulle batteriet klarer å lade det tomme batteriet i tillegg til det strømforsyningen klarer så vil dette vise på amperemeteret. Så må man gjenta testen 100 ganger og justere strømbegrensningen litt hver gang.

 

Alternativt kan de som har batterimonitor og lader servicebatteriet direkte fra dynamoen koble inn og ut startbatteriet via batteriskille og se om strømmen som avleses på monitoren endrer seg.

 

En annen måte er å lade ut et batteri og lade dette med en strømforsyning men da justere spenningen. Man kan da se hvor høy spenningen må bli før det begynner å gå en viss mengde strøm inn på batteriet. Gjenta testen 100 ganger med forskjellig grad av utladning.

 

Jeg antar dere vil da se at man må ha relativt sett høy spenning før det går nevneverdig strøm gjennom det tomme batteriet og at hvilespenningen til et fulladet batteri ligger under den spenningen som gjør det tomme batteriet blir mottakelig for nevneverdig strøm.

 

Jeg vil si begge påstander er til dels riktige men her må man definere noen grenser.

Men sommeren kan jo benyttes til andre ting også :fishing:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være uhøflig, men jeg gjentar for tredje gang:

 

- For å få lading må du ha spenning på D+. Denne tas normalt fra ladelampe/tenningsbryterkretsen.

- Du har ingen ladelampe men får fremdeles lading. Da er du nødt til å få spenningen til D+ fra et annet sted.

- Jeg mistenker bestemt at denne da istedet er koblet til full battterispenning, kanskje til B+.

- Dette vil medføre normal lading under gange, men "åpning" av dynamoen og strømgjennomgang gjennom denne når den står.

 

For å finne feilen:

Mål med et tangamperemeter når motoren står. Det kan fort gå 5-10 ampere feil vei som "forbrukes" over viklingene i dynamoen.

Dersom du ikke har amperemeter, vent til motoren er helt kald og kjenn om dynamoen er varm. dette vil bekrefte feilen.

 

Dersom du finner ut at D+ er koblet til full batterispenning og ikke vil ha ladelampe, må du koble inn en tilsvarende motstand, eller aller lettest en liten pære på 2-5 watt i kretsen i stedet.

 

Mange har gjort denne feilen så jeg anbefaler deg å sjekke dette ut.

 

Beklager at jeg ikke har svart på denne.

Jeg tror du har helt rett. Skal sjekke dette med et tangampermeter som du foreslår.

 

Har du funnet ut av strømtrekket ?? :flag:

 

Får ikke sjekket dette før til helga. Bor desverre ikke i samme by som båten min for tiden.

 

Takker for alle fornuftige svar. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Blir mutteren på reimhjulet til dynamoen svakt magnetisk med tenning av er dynamoen exitert og da trekker feltet strøm. (Hurtigtest).

Det har hendt at dynamoer med en feil i regulatoren blir svakt excitert gjennom senseledningen, og da klarer man ikke å måle feilen ved å kontrollmåle strømmen i D+ kretsen.

Link to post
Share on other sites

Blir mutteren på reimhjulet til dynamoen svakt magnetisk med tenning av er dynamoen exitert og da trekker feltet strøm. (Hurtigtest).

Det har hendt at dynamoer med en feil i regulatoren blir svakt excitert gjennom senseledningen, og da klarer man ikke å måle feilen ved å kontrollmåle strømmen i D+ kretsen.

 

Yesss. :yesnod:

Der beskriver du problemet mitt, antakelig. På snekka mi, så ble batteri dønn flatt etter 1 uke uten bruk. Jeg kravlet, lette og målte, i en liten båt, med mye forvirrende ledninger (utrolig hvor mye tidlegere eiere har lagt igjen!) Alle ledningene røde.... Fant etter endel plunder ut at strømtrekket mitt, var over dynamo. Ny dynamo; dyrt. Enkleste løsning var å legge inn en hovedstrømsbryter på batteri (hadde uansett ikke det og det er jo kjekt å ha). Så når en går fra båten, så skrur en av batteri. Strømforbruket over dynamo er ikke sååå veldig stort, tror jeg kom til ca 10w, som ei lyspære altså, så en dag/ kveld går helt greit, varmeutvikling kan heller ikke være så mye at en trenger å være bekymret for varme i dynamo, tror jeg.....

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har studert litt på disse svarene som er kommet.

ut ifra det jeg forstår skal ledningen fra B+ PÅ dynamo kobles til skilledioden da det er denne som styrer ladingen til start eller forbruk.

Sann som dette er koblet ser det ut for meg at startbatteri får all lading fra dynamo.

 

Ellers er det nokså vanlig at diodefeil i dynamo tapper ned batteriet. Trur kanskje det noe som mangler i dette skjemaet ditt, kanskje har du en 230v ladder som ikke er tegnet inn?

 

har selv et problem med en landstrømsladder som er koblet direkte til forbruksbatteriene. jeg får dermed ikke laddet startbatteriet.

 

Har også skillediode ombord, så mitt spørsmål blir om jeg kan koble landstrømladderen inn på skilledioden slik at denne styrer hvor strømmen går?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...