Jump to content

Startbatteriet tappes når båten ligger stille


Fevik 21

Recommended Posts

Vel, først måtte jeg få inn i hue om tegningen av releet var riktig eller ikke. Det har du avklart at det er. Takk

 

Da begynner jeg å lure på hva som skjer dersom en ladekilde ikke klarer å levere tilstrekkelig til å dekke forbruket. Kan det ene batteriet ofre seg selv i en slik situasjon?

 

Tror jeg blir nødt til å forklare hvordan jeg har tenkt når jeg har tegnet og lagt opp dette.

 

Blue sea elektronisk skillerele fungerer på samme måte som BEP. Det skal koples mellom pluss på forbruk og pluss på start.

Når man starter motoren begynner dynamoen å lade på startbatteriet, når startbatteriet når 12,8V slår rellet inn og kopler sammen forbruk og start. Dynamoen lader da begge batteriene. Når man stopper motoren, vil batteriene være koplet sammen helt til startbatteriet faller under 12,8V. Releet slår da ut, og man tapper ikke mer strøm av startbatteriet. :yesnod:

 

Hovedbryteren er en bryter som følger med i pakken til det elektroniske skille releet. Dette bryter begge batteriene, men har også en nød mulighet som kopler sammen batteriene hvis startbatteriet skulle være tomt.

 

Alt annet enn starteren er koplet på forbrukssiden. Det vil si at det ikke er mulig at noe annet enn starteren, dynamo, og tenningsnøkkel som kan trekke strøm. Jeg tror mest sannsynlig at feilen ligger i koplingen av dynamoen.

 

Spørsmål 1: Er det noen som har et enkelt skjema for hvordan man skal kople dynamoen riktig?

spørsmål 2: Må man ha ladelampe tilkoplet dynamoen? (droppet denne siden jeg har digitale voltmeter tilkoplet batteriene)

spørsmål 3: Lønner det seg å kople dynamoen gjennom hovedstrømsbryteren?

 

Hilsen Fevik 21 :flag:

Link to post
Share on other sites

Og herved er Ohm's lov opphevet

Nei, Ohms lov er ikke opphevet. Det er bare du som ikke forstår hvordan dette funker.

Samme prinsipp for en landstrømslader som for dynamoen. Du kan trekke en viss mengde strøm uten at den strømmen tas av batteriet. Så lenge strømtrekket er under det landstrømsladeren eller dynamoen kan levere, skjer trekket direkte fra dynamoen eller landstrømsladeren fordi trekket skjer alltid fra den enhet som leverer den høyeste spenningen.

 

I går ladet jeg batteribanken min samtidig som jeg kjørte en del pumper. Strømmen til pumpene ble tatt fra landstrømsladeren, mens batteribanken fortsatte å bli toppet med de samme 3 ampere.

Link to post
Share on other sites

men er det potensialforskjell mellom batteriene når de kobles sammen, vil det likevel IKKE gå noen strøm fra det ene til det andre batteriet når dynamoens spenning er høyere enn batterispenningen. Det spiller altså null og nada rolle at det er potensialforskjell mellom de to batteribankene.

har ikke peiling på dette. men når man kobler til en lader på to paralellkoblede batterier , hvor det ene er på 10 v og det andre er på 12,7 v. ladespenning feks 14 v.. mener du at KUN laderen føder det batteriet med minst volt?

jeg trodde i min uvitenhet at det fulle batteriet også ville klare å fordele strøm til det flate batteriet selv om det står på en liten vedlikeholdslader på 14v .

 

eller misforstår jeg hele saken?.-.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nei, hifo. Da må du lese det jeg skrev lenger oppe. Poenget er at laderen eller dynamoen føder begge batterier og at det ikke går strøm fra det ene til det andre batteriet.

 

Med en liten vedlikeholdslader og et tomt batteri, vil ikke vedlikeholdsladeren klare å levere nok strøm. Først da vil det gå spenning fra det ene batteriet til det andre og utelukkende fordi den enheten som nå har høyest potensial i systemet er det fulladede batteriet.

 

Du kan godta at det er sånn eller du kan la være. Uansett er det slik det fungerer.

 

Hvis man har 3 vannkraner sammenkoblet med 3 forskjellige trykk, vil det bare tappes vann fra den krana som har høyest trykk, så fremt den har kapasitet til å gi så mye vann hageslangen trenger. Slik er det faktisk også med batterier. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

spørsmål 2: Må man ha ladelampe tilkoplet dynamoen? (droppet denne siden jeg har digitale voltmeter tilkoplet batteriene)

Vanligvis så inngår ladelampa i "dynamokretsen" og dynamo lader ikke uten. Lampa kan byttes ut med en passende motstand.

spørsmål 3: Lønner det seg å kople dynamoen gjennom hovedstrømsbryteren?

 

Jeg er tilhenger av det, men vær klar over faren for å "ta livet" av dynamoen dersom bryteren slås av under gange.

Jeg ville også ha bryter mellom batteriene og relèet. Ulempen ved dette er et ekstra batteri til alt som krever kontinuerlig 12V for å holde minnet i live.

Link to post
Share on other sites

har ikke peiling på dette. men når man kobler til en lader på to paralellkoblede batterier , hvor det ene er på 10 v og det andre er på 12,7 v. ladespenning feks 14 v.. mener du at KUN laderen føder det batteriet med minst volt?

jeg trodde i min uvitenhet at det fulle batteriet også ville klare å fordele strøm til det flate batteriet selv om det står på en liten vedlikeholdslader på 14v .

 

eller misforstår jeg hele saken?.-.

Neida du misforstår ikke

Link to post
Share on other sites

Mulig vi mener det samme, men er det potensialforskjell mellom batteriene når de kobles sammen, vil det likevel IKKE gå noen strøm fra det ene til det andre batteriet når dynamoens spenning er høyere enn batterispenningen. Det spiller altså null og nada rolle at det er potensialforskjell mellom de to batteribankene.

her skriver du kun om spenninng

 

 

Med en liten vedlikeholdslader og et tomt batteri, vil ikke vedlikeholdsladeren klare å levere nok strøm. Først da vil det gå spenning fra det ene batteriet til det andre og utelukkende fordi den enheten som nå har høyest potensial i systemet er det fulladede batteriet.

 

nå ble plutselig ikke spenningen så viktig lengre hvis laderen ikke klarer å gi nok strøm til det utladede batteriet.

.det var vel noe sånn jeg trodde det var.

nytt spm. vil ikke et batteri som er på 10v suge til seg mye mere strøm enn en hva vanlig lader feks 30amp klarer å levere?

med alle forbehold om at jeg holder tunga rett i munnen her :seeya:

prøver bare å lære , og da er beste læringen å diskutere.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

... men vær klar over faren for å "ta livet" av dynamoen dersom bryteren slås av under gange.

Jeg ville også ha bryter mellom batteriene og relèet. Ulempen ved dette er et ekstra batteri til alt som krever kontinuerlig 12V for å holde minnet i live.

Hvor mange bil finnes som du vet om at den ha hovedbrytere mellom dynamo og batteri?

 

Jeg sa det allerede flere ganger på andre tråder, og gjentar det gjerne 500 ganger til.

Hovedbrytere er for å makulere sin egen usikkerhet og feil man ikke gidder å rette opp.

Antakelsen er: Jo flere hovedbrytere desto flere feil.

 

Med normalt vedlikehold på systemet er dette alt helt unødvendig.

 

Så holder det fullstendig med:

- o.k. dynamo, siden diodene sperrer mot strømtap.

=> mister man strøm den veien da er det likevel et must å reparere den.

 

- o.k. tenningslås.

=> som blir da hovedbryter mot motorkrets og instrumenter.

 

- Hovedbryter mot FORBRUKSKRETSEN

=> kun for å ikke glemme "radioen, et lys, m.m."

 

- Hovedbryter mot baugtruster / kanskje ankervinsj.

=> gjelder bare som nødstopp.

 

Mer, kjære venner, produserer bare flere feil.

Det ha vært så før og det er det fortsatt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis så inngår ladelampa i "dynamokretsen" og dynamo lader ikke uten. Lampa kan byttes ut med en passende motstand.

 

Har ikke koplet noen lampe eller motstand her. Kan prøve å kople opp en provisorisk lampe.

 

Jeg er tilhenger av det, men vær klar over faren for å "ta livet" av dynamoen dersom bryteren slås av under gange.

Jeg ville også ha bryter mellom batteriene og relèet. Ulempen ved dette er et ekstra batteri til alt som krever kontinuerlig 12V for å holde minnet i live.

 

Tror jeg skal prøve å kople gjennom hovedbryteren. Er veldig nøye med å stoppe motoren før jeg rører hovedbryteren.

 

Hva er vitsen med bryter mellom batteriene og relèet? Det eneste dette relèet gjør er å kople sammen batteriene når strømmen kommer over 12,8V på startbatteriet. Forsvinner ikke da litt av vitsen med dette elektroniske relèet hvis jeg glemmer å slå på bryterne til batteriene.

Når jeg slår av hovedstrømsbryteren kutter all strøm. Starter og alt av forbruk er dødt. Dette har jeg lagt opp sånn siden jeg ikke trenger minne på noe av det elektroniske jeg har.

 

Takk for svar :seeya:

Link to post
Share on other sites

nytt spm. vil ikke et batteri som er på 10v suge til seg mye mere strøm enn en hva vanlig lader feks 30amp klarer å levere?

med alle forbehold om at jeg holder tunga rett i munnen her :seeya:

prøver bare å lære , og da er beste læringen å diskutere.

Joda du har helt rett. Og om du ønsker å lære dette så kan jeg anbefale å lære seg det mest grunnleggende i elektrisitetslære som er Ohm's lov (U=RxI). Den er enkel, genial og stemmer helt med praksisen.

 

Erfaringsmessig så skaper diskusjoner om batteri, ladere, strøm osv lange og hete diskusjoner og derfor ønsker jeg ikke å fortsette en slik diskusjon her (OT).

 

Burde muligens starte en annen tråd om grunnleggende elektrisitet? Det er jo mange på forumet så kan dette og kan bidra med kunnskap og så er det mange som har sine egne teorier/meninger om temaet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er typen som går med belte og bukseseler og makulere min egen usikkerhet som JB sier. Og har har helt rett.

 

Men siden jeg gjør alt selv ombord, liker jeg å vite at når bryterene er av, så er anlegget strømløst.

 

Liten kommentar til Lotus, med det samme.

 

Jeg er usikker på teorien din om strømflyt mellom batterier - så jeg skal ta to batterier, topplade det en, tappe det andre, koble dem i paralell med lading tilkoblet + på det "tappede" og et A-meter mellom + på batteriene. Kan godt hende at du har rett og at det ikke vil gå strøm gjennom A-meteret men jeg tror det ikke før jeg ser det

Link to post
Share on other sites

Hei det er en ting jeg lur på.

Du har fjernet ladelampe likvel har du ikke problem med å få dynamo til å starte å lade? Det skulle du egentlig ha fordi vekselstrøms dynamo må ha en form for formagnitisering av rotor.

Spørsmålet er har du koblet til noen erstatning for ladelampe inn på dynamo?

Har du lagt en direkte ledning inn på ladeinngang på dynamo og ikke lagt denne om bryter? I så tilfelle vil der her lekke strøm.

Bare en tanke ut fra det du skriver?

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være uhøflig, men jeg gjentar for tredje gang:

 

- For å få lading må du ha spenning på D+. Denne tas normalt fra ladelampe/tenningsbryterkretsen.

- Du har ingen ladelampe men får fremdeles lading. Da er du nødt til å få spenningen til D+ fra et annet sted.

- Jeg mistenker bestemt at denne da istedet er koblet til full battterispenning, kanskje til B+.

- Dette vil medføre normal lading under gange, men "åpning" av dynamoen og strømgjennomgang gjennom denne når den står.

 

For å finne feilen:

Mål med et tangamperemeter når motoren står. Det kan fort gå 5-10 ampere feil vei som "forbrukes" over viklingene i dynamoen.

Dersom du ikke har amperemeter, vent til motoren er helt kald og kjenn om dynamoen er varm. dette vil bekrefte feilen.

 

Dersom du finner ut at D+ er koblet til full batterispenning og ikke vil ha ladelampe, må du koble inn en tilsvarende motstand, eller aller lettest en liten pære på 2-5 watt i kretsen i stedet.

 

Mange har gjort denne feilen så jeg anbefaler deg å sjekke dette ut.

Redigert av Confusius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på teorien din om strømflyt mellom batterier - så jeg skal ta to batterier, topplade det en, tappe det andre, koble dem i paralell med lading tilkoblet + på det "tappede" og et A-meter mellom + på batteriene. Kan godt hende at du har rett og at det ikke vil gå strøm gjennom A-meteret men jeg tror det ikke før jeg ser det

 

Dersom de to batteriene er koblet i parallell og samtidig tilkoblet lader, vil potensialet på begge plusspolene være det samme, nemlig ladespenningen til laderen. Siden begge polene har samme portensial, vil det ikke gå strøm mellom batteriene (ohms lov). Dette forutsetter at laderen greier å holde spenningen på et nivå som er høyere enn hvilespenningen til det toppladete batteriet. Dette vil jo være tilfelle i trådstarters oppsett, siden skillereleet kobler batteriene fra hverandre dersom spenningen faller under 12.8 V.

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på teorien din om strømflyt mellom batterier - så jeg skal ta to batterier, topplade det en, tappe det andre, koble dem i paralell med lading tilkoblet + på det "tappede" og et A-meter mellom + på batteriene. Kan godt hende at du har rett og at det ikke vil gå strøm gjennom A-meteret men jeg tror det ikke før jeg ser det

Ja, ingen ting er som å teste sjæl. Da blir nok du og Nike overbevist. Seeing is believing - if it's not an illusion :wink:

 

Nike prater om Ohms lov. Ohms lov er relevant, men poenget er å skjønne hvilken vei strømmen går.

 

Etter et kjapt svar til Fevik 21 om hvor feilen kan være, er det på tide med et innføringskurs i grunnleggende el-lære og Ohms lov:

 

Hva skjer egentlig når man lader et batteri? Jo man kobler plussiden på en lader til pluss på batteriet. Minus på laderen til minus på batteriet. For å få ladet batteriet, må det gå en strøm fra pluss til minus som er større enn batteriets potensialforskjell. Det har man fordi batteriladeren lader med godt over 14 volt mens batteriet har omlag 2 volt lavere potensial. Dvs at batteriladeren eller dynamoen gjør den positive polen enda mer positiv og tvinger strømmen til å gå i en ny krets - ladekretsen - fra pluss på laderen, til pluss på batteriet, overvinne potensialet til batteriet gå gjennom batteriet ut gjennom minuspolen og tilbake til laderen - i motsetning til utladningskretsen som batteriet fortrinnsvis ønsker å gå.

 

Strømmen går altså den ene veien. Da kan den ikke samtidig går den andre veien, dvs ut av batteriet, dvs ut av plusspolen. Strømmen går fra pluss til minus selv om elektronene går fra minus til pluss. Drivkraften er potensialforskjellen og når lader eller dynamo har den største påtensialforskjellen, er det en umulighet at strømmen kan gå motsatt vei. Dette er grunnleggende el-lære. Er det vanskelig å forstå? Vel, da kan man godta at slik er det fordi strømmen alltid går fra høyt potensial til lavt fra pluss til minus. Og hvorfor det? Fordi slik er det bare.

 

Klarer ikke dynamo eller lader å levere den strømmen batteriet vil ha ved en gitt ladespenning? Da dannes det bare et nytt likevektspunkt mellom strøm og spenning der spenningen er lavere, potensialforskjellen mindre, forskjellen mellom batteriets potensial og laderens potensial mindre. Da blir strømmen mindre ihht ohms lov om at I=U/R og nytt likevektspunkt er opprettet.

 

Først i det øyeblikket likevektspunktet ligger under batteriets potensial, vil det begynne å gå strøm fra batteriet. Når det går strøm fra batteriet, synker potensialet i batteriet og nytt likevektspunkt dannes som gjør at laderen/dynamoen kan levere det den klarer og batteriet leverer resten.

 

Jeg ser at noen har problemer med å fatte prinsippet her, men det er nå i alle fall slik ohms lov virker. Strømmen går fra pluss til minus og pluss er alltid det stedet med høyest potensial. Dynamo/lader har alltid høyest potensial inntil strømtrekket blir så stort at lader/dynamo ikke klarer leveransen den blir bedt om å levere. Da dannes det et nytt likevektspunkt mellom strøm og spenning som gjør at det fulladede startbatteriet plutselig er kongen på haugen. Vel, ikke helt sant. Det er kongen på haugen sammen med dymao/laders nye og eksakt samme potensial. Et nytt joint venture likevektspunkt.

 

Så kan Nike gjenta at jeg må lære meg Ohms lov. Til det er det bare å si: Lær deg forskjellen på hvilken vei strømmen går når man lader et batteri og når man utlader det. Kongen på haugen er den som står høyest, les har det høyeste potensialet. Det har dynamo/lader inntil en forbruker ønsker mer strøm enn dynamo/lader kan levere. Forbrukeren i dette tilfellet er det lite oppladede batteriet. Hvor mye strøm det ønsker å spise, er helt avhengig av potensialforskjellen. Jo høyere potensial, jo mer sultent blir batteriet.

Link to post
Share on other sites

Dersom de to batteriene er koblet i parallell og samtidig tilkoblet lader, vil potensialet på begge plusspolene være det samme, nemlig ladespenningen til laderen. Siden begge polene har samme portensial, vil det ikke gå strøm mellom batteriene (ohms lov).

Dette bestrides jo ikke. Men her var det snakk om at det går strøm mellom batteriene idet batteriene kobles sammen (via releet). Hvordan tror du ellers polene får samme potensial?

 

Dette forutsetter at laderen greier å holde spenningen på et nivå som er høyere enn hvilespenningen til det toppladete batteriet. Dette vil jo være tilfelle i trådstarters oppsett, siden skillereleet kobler batteriene fra hverandre dersom spenningen faller under 12.8 V.

Når batteriene er paralellkoblet er de sett som ett batteri, riktignok med en annen karakteristikk enn hver for seg men dog ett batteri.

Link to post
Share on other sites

Dette bestrides jo ikke. Men her var det snakk om at det går strøm mellom batteriene idet batteriene kobles sammen (via releet). Hvordan tror du ellers polene får samme potensial?

Polene får samme potensial av strømmen fra dynamoen. Dynamoen lader begge batteribanker, både den utladede og den fulladede. Nei, det går ikke strøm fra den fulladede batteribanken, uansett hvor uenig du er.

 

Nå er bakgrunnen for at det er slik blitt forklart. Om du ikke godtar at det er slik får være din sak, men slik er det nå i alle fall. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...