Jump to content

Startbatteriet tappes når båten ligger stille


Fevik 21

Recommended Posts

Tror helt bestemt at skillereleet skal trekke når det tilføres spenning og slippe, dvs ikke forbruke strøm når spenningen opphører. Alt annet er jo helt unaturlig. Dette er imidlertid lett å måle vha et enkelt multimeter. Sjekk også etter at motoren er skikkelig kald, om dynamoen fremdeles er varm. Dette vil i så fall bety at det er her strømmen forbrukes. Jeg gjentar meg selv da på at du må sjekke tilkoblingene til dynamoen, og da spesielt D+ som skal gå til ladelampe og tenningsbryter. Denne må ikke stå spenningssatt når dynamoen ikke lader. I motsatt tilfelle vil den "åpne" for strømvandring fra batteriet til dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter sa jo at han fikk start etter å ha koblet sammen start og forbruksbatteri. Da må jo konklusjonen være at forbruksbatteriet ikke er nedtappet.

 

Dette var spørsmålet mitt:

Skjønner ikke helt skjema. + fra både forbruk og start er koblet til rele, og den gjenværende koblingen på relèet går til minus.

 

Så ballet det på seg. Mens jeg fortsatt venter på svar på det jeg spurte om.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen lader og startbatteri er bra ladet når forbruksbatt blir koblet inn

så skal ikke bety noe det.

 

Husk at jeg fortsatt venter på en forklaring om skjemaet.

 

I mellom tiden - har du noen gang koblet et fulladet og et "tomt" batteri i parallell?

Link to post
Share on other sites

Så relèet kobler sammen + på start og + på forbruk - Æhh... når og hvorfor?

(Jeg spør av uvitenhet.)

når dynamoen har ladet opp startbatteriet vil spenningen stige høyt nok til at rele slår inn forbruksbanken også (automatisk)

når man stopper båten , vil rele kutte og startbatteri blir ikke tappet .. kun forbruk..

Neida, men dersom forbruksbatteriene er tappet ned, så "raser" det jo strøm ut av startbatteriet når relèet kobler dem sammen.

 

Nei, det raser ikke strøm ut av startbatteriet fordi dynamoespenningen er høyere enn batterispenningen på startbatteriet. Ergo blir strømmen i startbatteriet værende i startbatteriet og dynamoen lader nå begge batteriene. Startbatteriet får enda litt men forbrukabanken får det alt vesentlige. Det er vel slik automatiske skillereleer skal funke? Koble sammen begge banker?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hiovedbrytere lekker ikke strøm i avslått tilstand.

Da er det enten dynamo eller starter/startrele som kan trekke strøm fra batteriet. Alt annet er jo koblet vekk med hovedbryteren.

 

Så er spørsmålet: Er alt annet koblet vekk? Er det kanskje noe annet enn dynamo og starter som er koblet inn på startbatteriet?

 

Er svaret nei, er dynamoen først aktuelle kandidat til å feilsøke. Et tangamperemeter rundt ladeledningen fra dynamo til batteri, bør fortelle deg om dynamoen er synderen eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Husk at jeg fortsatt venter på en forklaring om skjemaet.

 

I mellom tiden - har du noen gang koblet et fulladet og et "tomt" batteri i parallell?

 

 

Hva mener du med dette innlegget, trodde du hadde fått litt svar.. ?

og hva er problemet med å koble et full ladet batteri + ett "tomt" batteri sammen når en dymano står å lade :flag: r ?

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål kanskje, men er du 100% sikker på at du ikke har byttet om noe?

1) Feks satt dynamo på ikke-voltsensitiv side av releet?

2) Evt satt dynamo, voltsensitiv side og forbruk på samme side?

Ved den siste kan du ved lite kjøring og mye forbruk risikere null

lading av startbatteri.

Link to post
Share on other sites

har du noen gang koblet et fulladet og et "tomt" batteri i parallell?

Alle som har gitt starthjelp til en med flatt batteri har vel prøvd det.

Det spruter gjerne litt gnister...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

...Så er spørsmålet: Er alt annet koblet vekk? Er det kanskje noe annet enn dynamo og starter som er koblet inn på startbatteriet?

Nettopp. :yesnod:

Sikker på at det ikke er en "avslått radio" eller noe annet som er avglemt på den første tegnimngen din?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Neida, men dersom forbruksbatteriene er tappet ned, så "raser" det jo strøm ut av startbatteriet når relèet kobler dem sammen.

Når spenningen er over 13,7V legger releet inn den andre batteribanken, og fra igjen ved 12,8V

Så lenge spenningen er såpass høy, vil ikke strømmen "rase ut"

 

Tror helt bestemt at skillereleet skal trekke når det tilføres spenning og slippe, dvs ikke forbruke strøm når spenningen opphører. Alt annet er jo helt unaturlig.

Har ikke lest alle innlegga, men er det er BEP vsr så trekker dette ca 0,01A når det er passivt.

Link to post
Share on other sites

Nei, det raser ikke strøm ut av startbatteriet fordi dynamoespenningen er høyere enn batterispenningen på startbatteriet. Ergo blir strømmen i startbatteriet værende i startbatteriet og dynamoen lader nå begge batteriene.

Strømmen går den veien den finner (klarer) mao så lenge der er en potensialforskjell så går strømmen. I dette tilfellet går strømmen mellom bankene til spenningen er samme på begge bankene

 

Når spenningen er over 13,7V legger releet inn den andre batteribanken, og fra igjen ved 12,8V

Så lenge spenningen er såpass høy, vil ikke strømmen "rase ut"

Strømmen vil rase ut til evt spenningen er samme eller releer stenger

Link to post
Share on other sites

Dersom det er så mye som antydning til gnister når du tar av + polen på startbatteriet, for så å "kakke" den bortpå batteripolen-

Da er det vel bare å nappe av ledninger til gnisten forsvinner for å finne synderen.

Legger til at det ikke bør lades under seansen....

Link to post
Share on other sites

Strømmen går den veien den finner (klarer) mao så lenge der er en potensialforskjell så går strømmen. I dette tilfellet går strømmen mellom bankene til spenningen er samme på begge bankene

Det er feil. Siden dynamoen lader gir den et spenningstrykk som er høyere enn startbatteriets spenning. Når spenningen fra dynamoen er høyere enn spenningen på startbatteriet, vil det gå strøm inn i startbatteriet. Potensialforskjellen mellom bankene har intet å si så lenge dynamoen klarer å gi en høyere spenning.

 

Det kan i meget spesielle tilfeller skje at det går strøm fra startbatteriet til forbruksbatteriet. Hvis forbruksbanken er svært nedtappet og dynamoen ikke klarer å gi særlig med strøm, vil det gå strøm fra startbatteriet til forbruksbatteriet. men bare et lite øyeblikk, for når startbatteriets spenning går under 12,8V åpner relet igjen og skiller bankene. BEP Marine stter krav til en viss dynamostørrelse i forhold til batteribankstørrelse slik at dette normalt ikke skal skje.

Link to post
Share on other sites

Siden dynamoen lader gir den et spenningstrykk som er høyere enn startbatteriets spenning. Når spenningen fra dynamoen er høyere enn spenningen på startbatteriet, vil det gå strøm inn i startbatteriet. Potensialforskjellen mellom bankene har intet å si så lenge dynamoen klarer å gi en høyere spenning.

 

Det kan i meget spesielle tilfeller skje at det går strøm fra startbatteriet til forbruksbatteriet. Hvis forbruksbanken er svært nedtappet og dynamoen ikke klarer å gi særlig med strøm, vil det gå strøm fra startbatteriet til forbruksbatteriet. men bare et lite øyeblikk, for når startbatteriets spenning går under 12,8V åpner relet igjen og skiller bankene. BEP Marine stter krav til en viss dynamostørrelse i forhold til batteribankstørrelse slik at dette normalt ikke skal skje.

Men det er akkurat det som skjer, Lotus, og faktisk bare hos batteribenker med kapasitetsforskjell mellom start og forbruk.

Verre blir det omvent så snart det finnes større forbrukere som f.eks. vinsj og baugtruster.

Ved korte "støtt" blir det gjerne flere hundre Ampere og spenningsspisser opp til noen tusen Volt.

 

Derfor brenner releer og kontaktpunkter smelter, og derfor finnes det nå bedre løsninger enn et vanlig skillerelé.

Billig er billig og godt er godt.

Men begge skal brukes tilpasset oppgaveområdet.

 

Den diskusjonen hadde vi forresten for lengst og ang. meg siden 20år.

Jeg ville aldri ha montert en relé som ikke ta hensyn til spenningen, fordi da blir det "flamenco" på reléet.

Hver "klikk" er o.k, mens hver "rattata" betyr slitasje og de fleste reléer takler ikke noe slitasje mens det finnes strømbelastning.

 

Siste setningen din er forresten ønskelig, også hos BEP.

Men dette ta ikke hensyn på alle faktorer og funker ikke feilfritt og er dårlig gjort med det

selv om BEP er om lengder bedre enn billiggreier.

 

Problemet ligger her alltid og bare på faktor kapasitetsforskjell.

Spenningsforløpet, og med det reléets funksjon på båt, er bare avhengig av det men ikke omvent.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Endelig - en som skjønner elektrisitet.

 

Så, dersom releet er feilkoblet og manglere forbindelse til dynamo,men får ladespenning inn via utgangen til startbatteriet - Hva skjer da?

Det du her anser som en feilkobling er leverandørens anbefalte måte å koble opp releet på. Releet skal ikke ha noen forbindelse til dynamo!

 

Releet SKAL få ladestrømment til forbruksbanken inn fra startbatteriet. Startbatteriet skal få dynamoenstrømmen inn.

 

Hva er det du prøver å si? Kan du ikke heller si hva du tror er problemet?

Link to post
Share on other sites

Men det er akkurat det som skjer, Lotus, og faktisk bare hos batteribenker med kapasitetsforskjell mellom start og forbruk.

Verre blir det omvent så snart det finnes større forbrukere som f.eks. vinsj og baugtruster.

Ved korte "støtt" blir det gjerne flere hundre Ampere og spenningsspisser opp til noen tusen Volt.

 

Derfor brenner releer og kontaktpunkter smelter, og derfor finnes det nå bedre løsninger enn et vanlig skillerelé.

Dette blir feil Jørg. Vinsj, baugthruster og start går alle via startbatteriet. Startbatteriet har dynamoen tilkoblet. Releet kan umulig brenne fordi denne strømmen aldri går via releet. Det eneste som går via releet er ladestrøm til forbruksbanken. Og forbruksbanken har ingen store forbrukere. Dette er intet problem! Dette er jo hele hensikten med et spenningsstyrt automatisk skillerele.

 

Så kan man se for seg det tilfellet der startbatteribanken ikke klarer å levere nok strøm. Hva skjer da? Jo det automatiske skillerelet skiller bankene da startbatteriets spenning igjen synker til under 12,8V. Altså fortsatt ingen strøm som går gjennom skillereleet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det du prøver å si? Kan du ikke heller si hva du tror er problemet?

 

 

Vel, først måtte jeg få inn i hue om tegningen av releet var riktig eller ikke. Det har du avklart at det er. Takk

 

Da begynner jeg å lure på hva som skjer dersom en ladekilde ikke klarer å levere tilstrekkelig til å dekke forbruket. Kan det ene batteriet ofre seg selv i en slik situasjon?

Link to post
Share on other sites

Burde ant meg at dette ville skape diskusjoner...

Det er feil. Siden dynamoen lader gir den et spenningstrykk som er høyere enn startbatteriets spenning. Når spenningen fra dynamoen er høyere enn spenningen på startbatteriet, vil det gå strøm inn i startbatteriet.

Dette er jo det jeg sier Lotus. Har aldri sagt noe annet forresten

 

Potensialforskjellen mellom bankene har intet å si så lenge dynamoen klarer å gi en høyere spenning.

Potensialforskjell (spenning) er nødvendig for at det skal gå strøm. Er det potensialforskjell mellom batteriene når de kobles sammen så vil det gå strøm mellom dem. Mengde strøm er det andre faktorer som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Burde ant meg at dette ville skape diskusjoner...

 

Dette er jo det jeg sier Lotus. Har aldri sagt noe annet forresten

Beklager, da misforstod jeg.

Potensialforskjell (spenning) er nødvendig for at det skal gå strøm. Er det potensialforskjell mellom batteriene når de kobles sammen så vil det gå strøm mellom dem. Mengde strøm er det andre faktorer som bestemmer.

Mulig vi mener det samme, men er det potensialforskjell mellom batteriene når de kobles sammen, vil det likevel IKKE gå noen strøm fra det ene til det andre batteriet når dynamoens spenning er høyere enn batterispenningen. Det spiller altså null og nada rolle at det er potensialforskjell mellom de to batteribankene.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, Lotus, det blir ikke feil og verre blir det så snart det finnes vinsj og truster. (80 til 500A?)

3 "billigbatterier" på forbruk, snakkes vi om 1500CCA den kan levere?

Det går også ann med 2400A på den side.

 

Problemet er da både konstruksjon og hastigheten av et relé.

Det blir verre jo gamlere / slit at reléet blir.

 

I tillegg kommer effekten når en storforbruker først går:

Flytter strømmen, da flytter den.

Blir en strømleverandør for svak da henter forbrukeren strøm i fra andre steder.

Slurver viftereimen? Fantastisk grunnlag så snart forbruksstrømmen er på maks.

 

For strømen er det helt uviktig hvilken vei den går så lenge veien tilbyr lite motstand.

 

Og når den først flytter fordi forbrukerene krever, da gjør den det i nødtilsfelle også via lysbue hvis reléet ikke klarer å slukke den,

 

Hele saken får også støtte av tynne dynamoledninger,

flest er nemlig ettermonterte kabler mellom batteriene tykkere enn originale dynamoledninger.

 

Jeg tror at mange overvurderer reléer kanskje litt for mye, eller ser det litt for allminnelig.

Det som kan skje skjer forholdsvis skjelden, men det skjer ofte nok.

Er det bare et relé mellom start og forbruk som ikke virker, da er man heldig.

Men den kan faktisk også vaporiseres.

Og da er det ofte ikke lengre morsomt pga. både mulig brannfare men også spenningsspisser.

 

Men tro det eller ei, så er det bare for meg.

 

...bare en skam at jeg ikke lengre har bilde av oppbrente reléer siden siste datacrashen her.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

men er det potensialforskjell mellom batteriene når de kobles sammen, vil det likevel IKKE gå noen strøm fra det ene til det andre batteriet når dynamoens spenning er høyere enn batterispenningen. Det spiller altså null og nada rolle at det er potensialforskjell mellom de to batteribankene.

Og herved er Ohm's lov opphevet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...