Jump to content

Sjøloven! Tid for endring av lovverk?


kjellsea

Recommended Posts

Sjøloven er helt grei den, så lenge man kjenner den! Og Bergingslønn: Det kreves at man faktisk har berget båten fra stor skade/havari for at man faktisk skal ha krav på betaling. Slep til lands en stille sommerkveld vil f.eks ikke utløse krav om bergingslønn. Mitt syn er at hvis båten ville gått ned om man ikke fikk hjelp, så er en 5-10% bergingslønn helt kurant. Særlig hvis den som berget båten har satt seg selv og sin båt i fare ved å hjelpe. Uansett så er det som oftest forsikringsselskapet som betaler bergingslønnen, så hva er problemet?? Heller lyst på ny båt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

At folk syter over ansvarsreglene i SJøloven betyr vel ikke mer enn at de ikke har satt seg inn i reglene som gjelder for de sted hvor de ferdes, i grunnen en ganske hasardiøs måte å forholde seg på. Sjølovens regler er samsvarende med det alminnelige (ulovfestete) skyldansvaret som gjelder på alle livets områder og sikkert i de fleste kulturer. Det er det objektive ansvaret etter Vegtrafikkloven som er unntaket -- og slett ikke hovedregelen slik mange later til å tro. At man velger å begi seg inn på en arena -- båtlivet -- i blind ignorans for hvilket ansvar man kan pådra eg/bli utsatt for, er sikkert et klart tegn på langt fremskreden dekadanse i de "nyere" deler av båtfolket...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

......., er sikkert et klart tegn på langt fremskreden dekadanse i de "nyere" deler av båtfolket...

 

Det var en meget vakker formulering skipper :flag:

 

Mon det kan være det samme som gjør seg gjeldende i en annen tråd; hvor enkelte tviholder på sine høyst private fortolkninger av sjøveisreglene; f.eks som at man kan være "innhentende" ihht Regel 13 når man treffer på en båt som ligger stille med baugen imot . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mon det kan være det samme som gjør seg gjeldende i en annen tråd; hvor enkelte tviholder på sine høyst private fortolkninger av sjøveisreglene; f.eks som at man kan være "innhentende" ihht Regel 13 når man treffer på en båt som ligger stille med baugen imot . . . .

Baugen imot? Det er ikke opplyst i tråden. Er det noe du fant på for å forsvare deg selv og dine tolkinger av loven?

 

Om en båt ligger i ro på din kurs er den å oppfatte som innhentet.

 

Anbefalt lesing:

 

Regel 9g, 10a, 13a, 16, 17b, 18a3.

 

Driver ikke du med opplæring??

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ryddig og grei formulering av Skipper Worse her... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kunne du av hensyn til oss ulærde fortelle hva det egentlig betyr? Tenker spesielt på bruken av ordet "dekadanse".

 

Dekadanse betyr "forfall og oppløsning på grunn av overdreven forfinelse"

 

 

Subjektivt ansvar er erstatningsansvar man kan bli pålagt på bakgrunn av at man har skyld i å ha begått noe uaktsomt.

 

Objektivt ansvar er erstatningsansvar man kan bli pålagt selv om man ikke har direkte skyld eller har utvist uaktsomhet i saksforholdet som førte fram til tapet som kreves erstattet. Teorien som har ført til at objektivt ansvar er mindre utbredt for navigasjonsskader til sjøs enn i andre sammenhenger, er en oppfatning av at sjølivet er risikabelt, og at alle som ferdes her må vite (og selv ta ansvar for) at "shit can happen".

Link to post
Share on other sites

Baugen imot? Det er ikke opplyst i tråden. Er det noe du fant på for å forsvare deg selv og dine tolkinger av loven?

Nei, det var ikke noe jeg fant på for å forsvare noe som helst.

Det var kun brukt som et eksempel på en situasjon som absolutt ikke ville være innhentende i sjøveisreglenes forstand.

Om en båt ligger i ro på din kurs er den å oppfatte som innhentet.

NEI; NEI; NEI og det er her du bommer så fullstendig!

 

Anbefalt lesing:

Regel 9g, 10a, 13a, 16, 17b, 18a3.

Alle de reglene du viser til kan jeg på rams og jeg har lest hundrevis av sider omkring fortolkning og rettsavgjørelser knyttet til sjøveisreglene.

Men du glemte å ta med Regel 13b som viser at du misforstår fullstendig:

Regel 13. Innhenting

.....

(b) Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, såfremt det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5 grader aktenfor tvers i forhold til det andre fartøy, det vil si at det om natten vil være i stand til å se bare akterlanternen til det andre fartøyet, men ingen av dets sidelanterner. .....

 

Driver ikke du med opplæring??

Jo, det gjør jeg - og du ser ut for å ha et skrikende behov :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

Jo takk, jeg kan også google! Personlig så forbinder jeg det mest med det moralske forfall som fant sted i det gamle Roma eller Lenins betraktninger om senkapitalismen, så litt spent på hvordan Poseidon ville putte dette inn i sitt pensum om trygg ferdsel til sjøs? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...