Kallethekid Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Jeg synes disse var ganske flinke... https://www.facebook.com/reel/1325533668366096 Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 On 7/26/2023 at 2:18 PM, Havarita said: El-bil lager brann på Ro-Ro skip. Det haster med elbil forbud på ferger. Og forbud mot el-ferger. Ja? Eller ikke. https://elbil.no/elbilene-om-bord-fikk-skylda-men-det-er-antakelig-feil/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
jotto Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Arne Henriksen skrev for 9 timer siden: Ja? Eller ikke. https://elbil.no/elbilene-om-bord-fikk-skylda-men-det-er-antakelig-feil/ Ikke ødelegg en "god" historie med fakta nå da! Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Sorry @jotto for å ødelegge en god fake-story med fakta: Bilder av utbrente EV er allerede publisert og diskutert i denne videoen. Tror vi venter på granskningsrapporten før vi konkluderer årsaken, men branner som involverer Litiumbatterier (som brukes i El-biler og hybridbiler) er umulig å slukke. Brannen trenger ikke å starte i en EV / Hybrid. Håper ikke noen av oss er ombord neste gang det skjer. Jeg mener det uansett er riktig å adressere brannrisikoen med EV & Hybrider i lukkede rom som ferger og parkeringsanlegg heller enn å prøve late som om risikoen ikke eksisterer eller bortforklare den med falske eller misledende artikler. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 6 hours ago, Havarita said: Jeg mener det uansett er riktig å adressere brannrisikoen med EV & Hybrider i lukkede rom som ferger og parkeringsanlegg heller enn å prøve late som om risikoen ikke eksisterer eller bortforklare den med falske eller misledende artikler. Det er vel ingen som motsier at lithiumbatterier brenner godt når de brenner, men man reagerer vel mer på dette at hver gang noe brenner som er i nærheten av en elbil er det automatisk denne som startet brannen. Linken din virket forresten ikke... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
ezach Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Derfor kantret Hydroliften, og det kan få store konsekvenser: (pluss-artikkel) https://www.f-b.no/feil-pa-bat-fra-hydrolift-kan-endre-sertifisering-av-smabater-i-hele-eu/s/5-59-3050038 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 ezach skrev for 2 timer siden: kan få store konsekvenser: Gidde du å legge ut LITT av innholdet for oss som ikke abonerer på 250 av de lokale avisene i landet. ? Eller penere spurt; det hadde vært hyggelig om noen kunne dele Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 @Thomas_h Abonnementet på én avis åpner for førten andre aviser... ? Rått kopiert: Gå til sidens hovedinnhold Espen Zachariassen MENY SIKKERHET Feil på båt fra Hydrolift kan endre sertifisering av småbåter i hele EU Båten, en Hydrolift X-27 SUV, produsert i Fredrikstad, etter havarieti fjor høst. Foto: Statens Havarikommisjon Åpne deleknapper for artikkelen 25.08.23 17:16 Ivar Brynildsen Havarikommisjonen har gransket årsaken til at en hurtiggående fritidsbåt av typen Hydrolift X-27 SUV, produsert i Fredrikstad, kantret i fjor. Vise din egen annonse her? For abonnenter Konklusjonen er at båten var bygd med dårlige stabilitetsegenskaper. Havarikommisjonen mener Hydrolift testet båtens egenskaper på feil måte. Og at dette må få konsekvenser for hele bransjen. I fjor høst kantret en Hydrolift X-27 SUV da kursdeltagere i et høyhastighetskurs skulle passere en bøye. Fartøyet kantret og ble liggende med skutebunnen opp med alle om bord i styrehuset. Disse ble reddet ut av båten. To ble fraktet til sykehus for behandling. Fartøyet ble senere berget. Havarikommisjonen er normalt mest opptatt av yrkesfartøy, og ikke så ofte fritidsbåter, men bestemte seg altså for å granske denne ulykken. Rapporten foreligger nå, og den kommer med en rekke tilrådinger, både til produsenten Hydrolift AS, og til Sjøfartsdirektoratet. Båten har gjennomgått grundig testing av Statens Havarikommisjon. Foto: Statens Havarikommisjon Tre av 16 båter har kantret Havarikommisjonen fastslår at høyt tyngdepunkt og dårlig stabilitet, i kombinasjon med krengende moment fra masse- og hydrodynamiske krefter resulterte i at fartøyet kantret. Rapporten viser at den dårlige stabiliteten utgjorde et sikkerhetsproblem for fartøytypen Hydrolift X-27 SUV. Tre av totalt 16 produserte båter har kantret. Produsenten har i ettertid midlertidig sikret at eksisterende fartøy ikke benyttes, men Havarikommisjonen tilrår produsenten å gjennomføre tiltak som sikrer fartøytypen gode stabilitetsegenskaper og Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre en revisjon av produsenten. Vise din egen annonse her? Bård Eker ønsker å fortsette produksjonen av båttypen som havarerte, men da med forbedringer i tråd med alle tester gjenomført i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet og Statens HAvarikommisjon. Foto: Statens Havarikommisjon Brukte feil metode Den praksis produsenten benyttet på testene som ble gjennomført ved opprinnelig CE-merking av fritidsbåten, var etter Havarikommisjonens vurdering basert på feil plassering av personer om bord, og dermed en feil tolkning av standarden NS-EN ISO 12217-1:2017. Dette resulterte i at forutsetningene for CE-merkingen ikke var til stede. Havarikommisjonen mener at om testene hadde blitt gjennomført korrekt, ville resultatet gitt en klar indikasjon på fartøyets svake stabilitet. VIDEO: Se Havarikommisjonens egen video her: STATENS HAVARIKOMMISJONS UNDERSØKELSE AV FRITIDSBÅTEN MALMHELLA En kombinasjon av høy hastighet inn i sving og fartsreduksjon som medførte en spinout og en påfølgende kantring, var hovedårsaken til hendelsen med fritidsbåten Malmhella, produsert av Hydrolift. Kantringen ville sannsynligvis ikke inntruffet om fartøyet hadde... 04:33 Kantringen ville sannsynligvis ikke inntruffet om fartøyet hadde hatt gode stabilitetsegenskaper, skriver havarikommisjonen i sin rapport. – Dette er et sikkerhetsproblem, og Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre hyppigere kontroller i forbindelse med CE-merking av fritidsbåter som omsettes i Norge. Havarikommisjonens rapport slår fast at Hydrolift AS har tolket regelverket for praktisk testing feil. Det er benyttet bagasjevekter som fiktivt kunne medvirke til at stabiliteten kunne bedres ved å plassere dem under båtens tyngdepunkt som fast ballast. Vektene blir da en forutsetning for å tilfredsstille standardens stabilitetskrav. Sjøfartsdirektoratet tilrås å gjennomføre tiltak som sikrer riktig uttesting av fritidsbåter. Vise din egen annonse her? ISO-standarden er lite egnet Havarikommisjonen mener dagens iso-standard for stabilitet som ligger til grunn for CE-merking av fritidsbåter er lite egnet for å vurdere hvordan dynamiske stabilitetsforhold innvirker på fartøy med høyt fartspotensial som X-27 SUV. I tillegg mener kommisjonen at standarden er mangelfull da den ikke stiller krav til en helhetlig kartlegging av statisk stabilitet, spesielt i forhold til krav om reststabilitet i ulike lastetilstander. Havarikommisjonen fremmer totalt fem sikkerhetstilrådinger som følge av undersøkelsen. Dette er tilrådingene: Statens havarikommisjon tilrår produsenten Hydrolift AS å gjennomføre tiltak som sikrer at fartøytypen X-27 SUV har gode stabilitetsegenskaper. Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre revisjon av Hydrolift AS for å sikre nødvendig produksjonskontroll. Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å øke hyppigheten av revisjoner mot produsenter med særlig fokus på stabilitet. Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak som sikrer riktig uttesting av fritidsbåter som leveres med CE-merking. Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak slik at regelverket til CE-merkede fritidsfartøy har nødvendige krav til grunnleggende god stabilitet. Vise din egen annonse her? Kan endre regelverket i hele EU Avdelingsdirektør Dag Liseth i Statens Havarikommisjon sier til Fredriksstad Blad at anbefalingene i rapporten har potensial i seg til å endre regelverket for all sertifisering av fritidsbåter, ikke bare i Norge, men i hele EU. Selv om vi tar utgangspunkt i en ulykke som har skjedd med en båt, så indikerer funnene våre at standarden er mangelfull. Det er et felles regelverk i EU for hvordan fritidsbåter testes og for ISO-standarden. Om en nasjon ser behov for endring av reglene må dette løftes opp på et internasjonalt nivå, og eventuelle endringer som vedtas vil gjelde i hele EU. – Enkelt sagt mener vi det er et behov for større marginer i sertifiseringen av fritidsfartøy. Når det gjelder kommersielle fartøy kreves det alltid en god margin for hvor mye en båt tåler. Mens en liten åpen CE-merket fritidsbåt som er beregnet for fem personer kanskje ikke tåler mer enn akkurat vekten av fem personer, og står i fare for å kantre om den belastes med større vekt. Vi mener altså det er behov for bedre sikkerhetsmarginer, ikke bare for hurtiggående båter, men for alle typer fritidsbåter, sier Liseth. En god prosess Bård Eker i Hydrolift AS opplyser at alle de 16 båtene av denne typen nå er tatt ut av bruk. Og at det har vært en lang og konstruktiv prosess mellom hans selskap, Havarikommisjonen og Sjøfartsdirektoratet i etterkant av ulykken i fjor. – Havarikommisjonen har levert en veldig god rapport. Vi mener fortsatt at vi har laget en veldig god båt. Men erkjenner at den krever større ferdigheter av fører enn andre båter vi har laget. Vi har kunder som har kjørt den i to år, og er veldig fornøyd, En av dem har gått med turister på Grønland under svært krevende forhold, uten problemer av noe slag. Men vi erkjenner at båten har litt for mye av tyngdepunktet litt for lavt på styrbord side. Dette har vi jobbet mye med å forbedre, i dialog med Sjøfartsdirektoratet. Nå har vi en løsning på plass, og regner med å kunne fortsette å produsere båten med alle sertifikater og godkjenninger som trengs, sier Eker. Brukerfeil Eker mener samtlige av de tre havariene med båttypen skyldes brukerfeil. Uten at han bruker det som unnskyldning. – Jeg mener som sagt at Havarikommisjonen har gjort en veldig god jobb. Ikke minst er jeg enig i at regelverket trenger en gjennomgang og en fornyelse. Det er altfor stort rom for skjønn. Og dermed uenighet. Jeg tror mange båtbyggere skjelver litt i buksene etter å ha lest denne rapporten. Men jeg mener det er nødvendig med revisjon, for å få på plass mye tidligere regler. Det har vi sett, ikke bare i forbindelse med denne båttypen., men også i forbindelse med den elektriske byfergen, og med våre redningsbåter, sier Bård Eker. – Skulle ikke vært på markedet Kommunikasjonsrådgiver Marit Nilsen i Sjøfartsdirektoratet sier det er Produktkontrolloven og Fritidbåtforskriften som regulerer CE-merking og eventuelle brudd. – Det er produsentens ansvar å kun sette båter på markedet som oppfyller krav til CE-merking. X27 besto ikke grunnleggende krav til stabilitet som gjelder for denne type båt og skulle derfor ikke vært satt på markedet. –Hvordan følger direktoratet opp Hydrolift i etterkant? – Sjøfartsdirektoratet har i tiden etter ulykken som førte til Havarikommisjonens gransking, vært i nær dialog med Hydrolift i forhold til korrigering av mangler for X27 (herunder mulige løsninger, tester o.l.) samt bruksforbud inntil mangler er korrigert. Det er varslet en gjennomgang av produsentens øvrige modeller. Tar rådene alvorlig – Hvordan følger direktoratet opp de fire rådene som er stilet til Sjøfartsdirektoratet? – Havarikommisjonens tilrådninger tas alltid alvorlig. Det er allerede spilt inn endringsforslag til relevante internasjonale fora ift. de svakheter som er avdekket i noen av de harmoniserte standardene som er benyttet for X27, og denne produsenten følges særskilt opp. –Hvilke konsekvenser kan rapporten potensielt få for CE-merking nasjonalt og internasjonalt? Rapporten peker på forhold knyttet til vurdering av statisk og dynamisk stabilitet som er mangelfulle og/eller utydelige/vanskelige å forstå – noe som gir mulighet for læring og forbedring av regelverket, sier. Marit Nilsen. --- Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 ezach skrev 1 time siden: Abonnementet på én avis åpner for førten andre aviser... ? Rått kopiert: Ja, jeg vet, men min dekket ikke denne. Tusen takk.. det var for meget. Tenkte bare en setning med konklusjonen. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/proevde-aa-stjele-baat-glemte-aa-sjekke-om-det-var-noen-om-bord.o8Dvd9Mv-?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1&utm_medium=dre-64e9a7a8376e929d5af93c21 Sitér dette innlegget Link to post
PolarOslo Svart 2.September.2023 Link til dette innlegget Svart 2.September.2023 https://www.batmagasinet.no/batplass-batpolitikk-knbf/batplassene-ma-bort/835910 Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Hummerfiske krevde 2 liv. Godt de ble funnet. Våre tanker gå til de pårørende. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 https://www.dagbladet.no/nyheter/nordmann-reddet-av-britisk-luftforsvar/80463957 Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 https://www.nrk.no/sorlandet/sorlandets-maritime-vil-ha-strengere-regler-for-teinefiske-i-tvedestrand-1.16632088 Så var det disse teinefiskerne igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.November.2023 Link til dette innlegget Svart 15.November.2023 Er vel ikke mange land som godtar så dårlig merket utstyr som i røysa. Cola flasker å tilsvarende, samt små blåser det er umuligt å se i mørket eller dårlig sikt. Hadde en brukt dette i Danmark, hadde en ikke hatt igjen utstyr. Få krav til skikkelige bøyer på utstyr. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tom Rør Svart 3.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EQ1llA/storstilt-leteaksjon-etter-noedsignaler Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 23.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2023 46 containere i sjøen fra Maersk skip i Danmark Håper de blir plukke topp eller synker fort før noen kjører i dem! https://www.fvn.no/norgeogverden/i/veqjg5/46-konteinere-falt-av-skip-utenfor-danskekysten Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=155732?post=155732 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 Tom Rør skrev 28 minutter siden: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=155732?post=155732 les tråden om The Fling som er aktiv nå Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Erik Svart 24.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2024 28 meter lang Yacht sunket ved kai. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/eJ3vpl/denne-baaten-er-i-ferd-med-aa-synke-paa-hundvaag Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
GeirFrode Svart 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 Nå er det mange tyveriraid i Østfold. Rundt 20 båter har hatt uønsket besøk i Moss natt til i dag. Er plottere og motorinstrumenter som er tatt, Sikkert andre ting også. https://www.nrk.no/ostfold/tyveriraid-pa-bathavn-i-moss-1.16822676 Flere saker i Moss avis. Har visst vært et skikkelig raid i Skjeberg også. Ca 40 bater skal være berørt der, ifølge avisen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GyQnAJ/nordmann-sendte-ut-noedanrop Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 alidal skrev 12 minutter siden: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GyQnAJ/nordmann-sendte-ut-noedanrop Traff han/dem i Rudkøbing og senere i Marstal. Se Byggingen av Hulda og gutta som skulle til Barcelone. Trist at han/de ikke kom frem. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 https://www.batmagasinet.no/toppsak-ulykker/nektes-erstatning-for-havarert-skolebat/885019?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3iqaWnqjxiYsDiowtJMAcfN9cPdsqo4hgjbGSj0RbDPdwYKkBU6jmVj1U_aem_uI6MYlFGpoxNGyQE4FqQ_g Båtmagasinet har mer. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Kanskje noen burde forklare VG forskjellen på en cabincruiser og en daycruiser... Det daffe ordspillet ville da fungert like bra med det! https://www.vg.no/rampelys/i/3MpgQ0/martha-og-durek-cruiset-rundt-i-oslo-med-kamerateam For de som ikke gidder å legge klikk til en klikkjaktsak, her er bildet av "cabincruiseren". Pen båt, men ikke stor nok til å være cabincruiser i min forstand, iallfall. Spoiler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.