Luigi Startet 18.Juni.2009 Del på Facebook Startet 18.Juni.2009 Når er det vi skal feire St Hans egentlig? Kvelden er vel natt til tirsdag eller natt til onsdag, men så sier en del kollegaer til meg at den feires nå første fredag FØR dagen? Når har folket tenkt å samle seg på sjøen? Mange som skal til Middagsbukta? (jaja, er en del som IKKE er fra Oslo her, men noen er jo....) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 I år er St. Hans på ein lite gunstig dag (tysdag). Difor vel mange å flytte feiringa til helga før eller helga etter. Her står det litt om dette: http://www.f-b.no/article/20090616/NYHET/951147240 I Sverige har dei alltid lagt midtsommarsfeiringa til helga som er nærast 24. juni, med fest fredagen. Det kan sjå ut til at vi ser liknande tendensar også i Noreg no. Forøvrig synest eg burde vi feire komande helg, då solkverv er søndag 21. juni. Det er lengste døgnet i året, ikkje tysdagen. Som så mange andre helligdagar, er dette ei gamal feiring som kristendomen har kapra og gjort om til si feiring. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lakecaptain Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 For å være helt korrekt: St.Hans er 24. juni. St.Hans-aften er altså 23. juni. I Sverige er midsommarfirandet alltid tredje helgen i juni. De skal altså feire midsommarafton nå på fredag, lørdag er midsommardagen og helligdag i Sverige. (Hint til de som hadde tenkt seg på Harry-tur i helgen, systemet er stengt på lørdag!) Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Vi burde lære av våre svenske venner, feiring alltid på en fredag.... :cheers: Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Wasco Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Ellers er det vel ikke mye å lære fra den kanten.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 For å være helt korrekt: St.Hans er 24. juni. St.Hans-aften er altså 23. juni. dette er dager som ikke endres i kalenderen. I Sverige er midsommarfirandet alltid tredje helgen i juni. De skal altså feire midsommarafton nå på fredag, lørdag er midsommardagen og helligdag i Sverige. Det er altså midtsommer de feirer, ikke sankt Hans. Og det er jo greit nok. Og så kan vi glede oss over at nettene blir lengre fra og med søndag Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Hekksjø Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Takk skal du ha, Lakecaptain! Der lærte jeg noe. Jeg har hittil trodd at midsommarafton var den fredagen som var nærmest sommersolvervsdatoen. Og her er en liten tilleggsopplysning (som kanskje ikke er så liten likevel når en leser og hører hva enkelte mener å vite om svensk midsommarfirande og dets gunstige virkning hva gjelder belastning på arbeidsgivere): Midsommarafton er jo alltid en fredag: Men det er hele fredag, og midsommarafton er helt og fullt fridag. Så bilkøene for å komme ut til sommarlandet er et fenomen som gjelder torsdagen før. Altså topper trafikken seg nå utover ettermiddagen idag. For imorgen er det midsommarafton 2009. Svenske mennesker kler seg i sin fineste stas fra tidlig på dagen av. Yndige pikebarn i alle aldre har blomsterkrans i håret. Storfamilier og venneflokker møtes. Også kommer dansen om midsommarstången. Mange sånne har stått blomsterpyntet siden Valborgsmässoafton, 30. april, hvilket vil si at vårblomstene har visnet, sånn at oppfriskning kreves som ledd i midtsommerfeiringen. Dansen rundt ligner til forveksling vår gang rundt juletreet, og mange av sangene som synges ligner til forveksling sånne som vi bruker på juletrefester, bare med helt andre, og sommertilpassede, tekster. En av de store klassikerne er "Små grodorna, små grodorna, är lustiga att se ..." Etter som dagen går og de tradisjonsrike måltidene settes frem (sill, nypotatis - og akevitt, som nedskylles med ett utall av drikkeviser), blir svenskemenneskene mer og mer forfriskede. Og utover kveld og natt kan man komme til å iakkta god, gammeldags svensk flatfyll - som selvsagt ikke avviker så mye fra god, gammeldags norsk flatfyll. Lørdagen etter - midsommardagen - er en uvanlig fredfyllt dag i det svenske broderriket. Hilsen Hekksjø/ihuga sverigevenn Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Lakecaptain Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 For imorgen er det midsommarafton 2009. Svenske mennesker kler seg i sin fineste stas fra tidlig på dagen av. Yndige pikebarn i alle aldre har blomsterkrans i håret. Storfamilier og venneflokker møtes. 6. juni har vært "Svenska flaggans dag", men for to år siden døpte de den om til Nasjonaldag, i et forsøk på å få til en feiring lik den vi har i Norge 17. mai. Foreløpig har det ikke slått an noe særlig. Og årsaken er at de fleste svensker mener at det er midsommarafton som er Sveriges egentlige nasjonalfeiring. Den gjør de grundig, velorganisert og tradisjonsrikt, som du beskriver. (Og ettersom det er fridag dagen etter kan de tillate seg litt "flatfyll" om kvelden også. ) Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Og årsaken er at de fleste svensker mener at det er midsommarafton som er Sveriges egentlige nasjonalfeiring. Ja, og derfor har jeg alltid ment at vårt nærmeste broderfolk i østeuropa burde ha bestemt seg for midtsommeraften som nasjonaldag. Men - av en eller annen merkelig grunn har de aldri spurt meg ... Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Ribtjenester Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Vi får starte feiringen på Fredag, og holde det gående til neste Søndag, da har vi ikke gått glipp av no ihvertal. Er du enig T Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bidevind Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Men - av en eller annen merkelig grunn har de aldri spurt meg ... Kanskje fordi du mener de tilhører østeuropa Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Det kan nok hende at vi lager eit bål i fjære ein fredagskveld både før og etter jonsok. Men dei må ikkje ta frå oss jonsokaftan / sankthansaftan av den grunn. Den kjem i tillegg. At vi skal på arbeid dagen etter, er ikkje noko problem. Sankthansfeiring er ein familiefest, ikkje ei fyllekule. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 I Vestfold så var St. hans dagen en "offentlig" fridag i mange mange mange år. Men så har blåruss og butikk kjeder kommet og ødelagt den tradisjonen. Det var vist for dyrt å ha butikkene stengt den dagen. Så nå er det desverre slutt. I år tror jeg faktisk Sandefjords-blad kommer ut St hans dagen. Det er i såfall for første gang. Er mas om at vi skal ta etter Svenkene og feire 3. fredag i juni. Ok men da får de tan helt ut i hermingen. I Sverige så stenger de fleste foretninger og bedrifter 12.00 på Mittsommar afton. Og holder stengt på lørdagen. Hvor ble besparelsen for blårussen da? Kortesja i Sandefjord går i allefall i år på ST.HANS AFTEN som er 23. JUNI Hva med å flytte julaften til en Fredag, slik at 1. og 2. Juledag kommer i helga? Eller 17. Mai til nærmeste Lørdag. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kompismannen Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Savner en skikkelig feiring av St. Hans / midtsommer i Norge også. Kanskje ikke like seriøst som i Sverige med fridag/butikkstengt også videre, men å flytte til nærmeste fredag vil jo hjelpe til å sparke igang denne egentlig koselige tradisjonen. Husker jeg var liten (født i 1975) så gledet jeg meg fælt til St.Hans. Da var det bål, grilling og leker for både store og voksne, men nå har jo dette dødd en del ut, sikkert pga at denne dagen faller på uheldige ukedager ganske ofte. Gi meg tilbake en skikkelig St. Hans /midtsommer feiring! Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Savner en skikkelig feiring av St. Hans / midtsommer i Norge også. (...) men nå har jo dette dødd en del ut, sikkert pgaat denne dagen faller på uheldige ukedager ganske ofte. Ja, vi er dessverre blitt ganske pinglete til å feire på festkvelder med arbeidsdag f.o.m. morgenen etter. Jeg var guttunge på 50-tallet, og husker jeg ikke feil fra de stedene vi bodde, var det helt vanlig å St. Hans-feste til lyse morran. Stillferdig eller hektisk festlig, folk var oppe så å si til sola rant (selv om det var allerede i 02-tiden dengang p.g.a. at det ikke var sommertid). Så fikk arbeidsgiverne ta det de fikk dagen etter ... Noe lignende gjelder jo 17. mai. Arrangører av 17. mai-fester nå om dagen får vel ikke akkurat så stort fremmøte. Annet var det før, 17. mai-supé med dans og spell på mange byhoteller, i foreningslokaler - pluss nokså hyppig festing i privat regi. 18. mai var det mange som kalte "skogbrukets dag", les: "tømmermennas dag". Jo, litt pinglete er vi nok blitt. Det er litt viktig også, dette her, for vi er et land med veldig på felles festdager. Spørs om vi ikke skulle spandere på oss noen kuppelhuer 18. mai og St. Hans-dagen? (De som har jobber med "pliktmessig avhold" skal og må selvsagt avstå!) Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Hansi Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 (redigert) Begynner som regel ved pinsetider å feire st hans, pleier å gi meg i slutten av august når veden skal i hus for vinteren. Redigert 18.Juni.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Indiana II Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Dagen feires på Tirsdag i år. Det positive her nede på Sørlandet (og sikkert mange andre steder i det Norske kongeriket) er at det er meldt knallvær med opp til 25 grader varmt....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.