Jump to content

Pustehjelp ved dykking


REM

Recommended Posts

Veldig mange år senere gikk min kone på intensiv kurs i PADI regi. Jeg mente hun ikke hadde forutsetninger for å dykke, i vertfall ikke uten betydelig trening på vannfølelse etc.. Hun har i dag sitt PADI bevis og har fortsatt like mye klaustrofobi som den gang.

Tok selv PADI kurs i 81, og vi hadde i tillegg til mange kvelder teori både øvelser i basseng, deriblant puste uten maske og en rekke dykk på forskjellige dybder i Biskobshavn i Bergen. Følte meg etter det kurset på ingen måte utlært, men dykket mye og fikk erfaring.

 

Senere tok jeg Advanced OW kurset (30m), som dengang innebar undervannsnavigasjon etter kompass i dårlig sikt med innlagte monteringsøvelser av sementblokker/skruer. Tok senere PADI redningsdykker kurs i Boblen regi/F&G hvor rednigsdukker ennå ikke var oppfunnet til formålet :smiley: Han jeg "reddet" hadde fullt helskjegg, og for å bestå måtte vi padle 30m i overflate samtidig som vi gav munn til munn. Lang historie kort; jeg besto, og han hadde ingen farlige sykdommer som ble overført! :lol:

 

Til trådstarters problemstilling; støtter de som sier at trykkluft ikke er til å leke med, og at selv om du har aldri så mange kurs kan det gå galt! I min kurstid var det et krav om skjermbilde før sertifikat ble uttdelt, da enkelte naturlig er "utstyrt" med en defekt (pose) i lungene som ikke vil fungere som normalt ved bruk av trykkluft. Ta rådet fra 2. trikker'n med 1. trinn på overflate og lang slange til 2. trinn om du vil benytte trykkluft!

Link to post
Share on other sites

Greit med slike små flasker, men man bør absolutt ha litt peiling på dykking før man tar slike i bruk.

 

Da jeg tok dykkersertifikat var krigen mellom PADI og CMAS i Norge godt i gang. Jeg tok PADI-kurs og synes det var veldig grundig og krevende. Etter en stund med litt drittslenging om PADI, konverterte noen av oss CMAS 3 stjerner, med dertil tilhørende praktiske øvelser og flere spesialdykk. Kan derimot ikke huske at vi måtte ha mer teori.

 

Og i etterkant? Det blir som med billappen. Det er treninga vannfølelsen og erfaringa som teller og at jeg ble noen bedre dykker fordi det nå stod CMAS på sertifikatet blir bare tull. Hvor bra eller dårlig var kun et spørsmål om trening, undervannsrugby, vannfølelse, mer trening, flere dykk, drittdårlig sikt, kaldt og jævlig, flere spesialdykk og mere trening.

 

Her for et par år siden var det en dykkeleder i syden som spurte hvor dypt jeg pleide å dykke. Mens jeg stod der og tok på meg utstyret, svarte jeg at jeg ikke dykket særlig dypt og prøvde i de aller fleste dykk å holde meg under 30 meter. Han fortalte da at med Padi-sertifikatet, hadde jeg bare lov å dykke til 18 meter. Ooops. Det ante jeg faktisk ikke, må ha glemt det, men med CMAS 3 stjerner var det plutselig ikke noen diskusjon lenger. Tenkte i mitt stille sinn at det var fornuftig å ta CMAS sertifikatet den gangen selv om jeg bare gjorde det for å vise av vi PADI-dykkere var like gode som resten av gjengen.

 

Uansett. Dykker man med trykkluft, bør man ha et kurs eller vite nøyaktig hva man driver med.

Link to post
Share on other sites

Her for et par år siden var det en dykkeleder i syden som spurte hvor dypt jeg pleide å dykke. Mens jeg stod der og tok på meg utstyret, svarte jeg at jeg ikke dykket særlig dypt og prøvde i de aller fleste dykk å holde meg under 30 meter. Han fortalte da at med Padi-sertifikatet, hadde jeg bare lov å dykke til 18 meter.

Nå er det vel 20m som står på "lappen", men de tidlige PADI tabellene for max tid var nok litt mer beregnet for marinedykkere i US navy enn for oss kjølige nordmenn. Hadde en instruktør på Curacao i karibien som skrøt av at han var den eneste sertifiserte rednigsdykker på øyen, (hadde med meg en gjeng som skulle ta et intensivkurs) så han ble litt brydd da jeg la frem sertifikatet. Men, men, jeg fikk jo fritt utstyr og luft da :yesnod:

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, vi hadde ingen sjanser mot de beste. Hadde mer enn nok med den lokale motstanden og å klare å mose nabobyenes lag. Nyttet ikke å konkurrere med folk som har gjeller. Gøy var det og det jeg husker aller best var en bortekamp mot Sandefjord der jeg scoret utligningsmålet til 4-4 og hissigproppen på det andre laget knuste maska si i fullt sinne mot bassengkanten, mens man svømmer tilbake til egen side med høyrearmen hevet og hører at dommeren blåser for full tid.

Link to post
Share on other sites

hey, hey, HEY Lotus! er du en av de som måtte bite i gresset etter en kamp mot Norges beste UVR lag-Boblen? (Hvor jeg var den som brøt reglene og oppførte meg litt på kanten) ?

 

Flere med UV rugby bakgrunn her?

Hadde en uheldig episode... En av motstanderene hadde blitt taklet litt hardt av en av de andre på mitt lag, han kom opp, der svømte jeg, småstresset som alltid, klar til å vippe ned... Riktig farge på hetta. Bang... En ubegripelig hard rett høyre i fleisen min, to brekte jeksler, og vel, smellen i harddisken var så hard at systemet gikk ned. Lå der og fløyt , før dommeren blåste og de fikk trukket meg opp. Unsupported Restart skjedde automatisk og uten problemer. Vi fikk inn en innbytter og motstanderne fikk en mann ut....

 

Boblen og Akkaren var brysomme ja.... Samme med NTH (som de het da vel..?) sitt lag....

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hvis du har en Norsk produsert fasongsydd dykkerdrakt vet du kanskje hvem jeg er. :smiley:

 

Jeg vet at dette er et gammelt innlegg. Jeg har det på tungespissen hvem som produserte fasongsydde våtdrakter i gamledager. Men hvem var det???

Jeg var inne på tanken å bestille en slik før min første tur til rødehavet. Men hvem lagde dem?

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...