Jump to content

Pustehjelp ved dykking


REM

Recommended Posts

Etter og ha lest alt dette så tolker jegt det dit hen at om jeg nå skulle komme til og dykke så er ikke faren for at jeg drukne så stor, men sannsynligheten for at jeg sprenger i et atmofærisk trykk er mye større.

Poenget er at det er klare faremomenter forbundet med å puste trykkluft under vann. Har du kunnskap om disse faremomentene, og har fått nødvendig trening, og ellers ikke har klaustrofobiske tendenser eller har lett for å få panikk, så vet du hvordan du skal te deg slik at det til tross for farene blir en trygg operasjon.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Skage: Merk at det er å puste TRYKKLUFT som er "farleg" under vatn. Puster du vanleg luft i overflata, og fridykker ned.. for så å gå oppigjenn til overflata. Så vil ikkje lufta utvide seg noko meir i forhald til det trykket som er i overflata. Nemmlig 1 ATM.

 

Og eit lite appropo til det at folk dykker uten sertifikat (OBS: Ikkje tolk dette til at eg legaliserer å dykke aparatdykking uten nødvendig opplæring).

Det er i Noreg ikkje krav til sertifikat ved sportsdykking. Men det er ein ekstremt stor fordel. For då veit du at du sjølv har gjennomgått den opplæringa som skal til for å bli ein tryggare dykker.

Men det er også ein del som har blitt opplært av venner og bekjente. Som etterkvart også er trygge dykkera. Men som manglar plastkortet for å bevise kompetansa.

 

Så kven det er tryggast å dykke med, om det er 17-åringen som nettop er ferdig med grunnkurset, eller om det er 45-åringen med over 200-dykk. Det får ver opp til kvar enkelt å bedømme.

Link to post
Share on other sites

Håper det fortsatt er slik at forretningene kun fyller luft til folk med sertifikat.

Jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang har blitt avkrevd sertifikat for å fylle luft.

Datostemplingen på flaskene er de derimot flinke til å sjekke.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Testet med en hage slange på ca 1,5 meters dyp. Trodde pokker meg eg sku daue. Trakk pusten på overflaten og dykket ned og skulle puste ut og inn gjennom slangen, Med en gang eg slappet av og pustet ut for all luften ut av lungene og det kjentes ut som om lungene var halveis oppe i den pokkers slangen. Do not try this. Totalt panikk blir det ut av slikt. Bare flaks eg ikke dro inn vann.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hmmm, man skal tydeligvis være svært forsiktig med hva man skriver her :eek:

 

Nå ble det vel forholdsvis klart og tydelig presisert at du ikke skulle puste ut gjennom slangen.

Dessuten ble det også klart uttrykt tvil om det var tilrådelig å prøve dette i det hele tatt. Det ble klart advart mot at det ville være tungt å puste på det dypet, og du burde i det minste gå trinnvis til verks, f eks prøve først på en halv meter eller mindre, og så gå gradvis nedover derfra.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Før i tiden, når sportsdykking ble introdusert i Norge og min far var med på å starte dykkerklubber og dykkerskoler langs kysten, -var det også kjent at dykking innebar en viss risiko.

 

Mange vil vel si at det var ville vesten tilstander på den tiden, spesielt hvis de fikk vite at jeg som femtenåring var dykkerinstruktør.

 

På den tiden tok det noen måneder å få seg et dykkersertifikat fordi det ble brukt mye tid på opptrening av vannfølelse i basseng og relativt mange skoledykk. De som ville fikk være med på neste kurs helt gratis og slik ble dykkerklubbene etablert på dugnad. Jeg tror det kostet 200 kroner å gå på dykkerkurs i begynnelsen, og disse pengene tilfalt vel klubben.

 

Etter noen år begynte politiet og brannvesenet å gå på kurs, og de opprettet redningsavdelinger. Når vi reiste på dykketurer rund om i landet fylte vi luft gratis på mange brannstasjoner.

 

Vi hadde kompressor hjemme og fylte luft til de som måtte trenge det, og av og til lånte vi ut en bensindreven kompressor til besøkende som skulle dykke i vår region en helg.

 

Men så kom vel til slutt PADI inn i bildet, og da ble det satt fokus på hvor farlig dykking var og alt skulle vel da gjøres litt mer ordentlig for sikkerhetens skyld. Det ble da plutselig mulig å skaffe seg dykkerbevis gjennom et intensivkurt som varte en helg.

 

Så ble klubbdykkingen en helt annen, for på papiret var sikkerheten i skjønneste orden mens dykkerkollegaen du tilfeldigvis hoppet i vannet med hadde kulerunde øyne som omtrent berørte glasset på innsiden av dykkermasken.

Så kunne de ikke være med på å tilvenne seg nattdykk og dypdykk, for først skulle de gå på kurs for å lære seg hvor farlig det var, -virket det som.

 

Så falt dykkeraktiviteten rundt omkring, kanskje på grunn av at mange følte seg utrygge etter for mye teori og for lite praktisk trening osv. PADI er kanskje greit nå om dagen, ikke vet jeg. Men jeg vil si PADI var en medvirkende årsak til å rasere et bra system og en bra dugnadsånd i mange dykkerklubber rundt omkring.

 

På et tidspunkt kunne man se forskjell på sportsdykkere, de med erfaring og de med PADI som hadde moteriktig utstyr i alle farger og som så ut som et juletre.

 

Jeg vet ikke hvor mange tusen dykk jeg har, men jeg burde kanskje ikke hatt noen etter å ha lest hvor farlig det er og hvorfor.

 

Min erfaring tilsier at ingen burde puste komprimert luft uten å være 100 % trygge på seg selv i vann og ha trent litt på tømming av maske under vann etc. (Jeg har sett hva som skjer med åndedrett systemene når en dykker plutselig får panikk).

Link to post
Share on other sites

OT. Det var mye idealisme før PADI. PADI er kommers. De to går ikke sammen. PADI er en organisasjon for instruktører ikke dykkere. Dugnadsånden var til for dykkerene.

 

Jeg var CMAS før jeg var med på crossover til PADI. Med PADI ble jeg en bedre instruktør.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter, det bildet du tegner her stemmer ikke helt overens med det jeg husker fra denne perioden (eller snarere litt senere enn pionertiden du beskriver).

 

Da jeg startet med dykking i 1985 var striden mellom Norges dykkerforbund (CMAS) og Norges dykkerskoleforbund (PADI) godt etablert. CMAS-systemet hadde som sitt merkevare at grunnutdannelsen var grundig med ubehagelige bassengøvelser, mye teori (Boyles lov mfl), mens PADI hadde mere "hyggelige" kurs, og ikke minst kunne man ta en rekke tilleggskurs med tilhørende sertifikater. I CMAS-verden var det derimot lite fokus på å etterutdanne dykkerne, og kombinert med en "macho-kultur" i klubbene ble det en del ulykker knyttet til risikofylt dykking.

 

PADI har etter mitt syn aldri fokusert på hvor farlig dykking snarere tvert om. PADI har som filosofi at dykking skulle være en breddesport, og ikke minst en godt betalt bransje. Det betydde strømlinjeformede organisasjoner og kurs, mer trendy utstyr mm. Klubbene fikk mindre å si fordi butikkene ønsket å ha turer som en del av sitt marked. Jeg tror ikke det er grunnlag for å hevde at den ene utdanningen er mer sikker enn den andre. Problemet er at folk ikke behersker de situasjonene de kommer i, og rundt 1990 var det i hvertfall stor forskjell i hva en CMAS dykker følte seg kompetent til sammenlignet med en med kun grunnkurs fra PADI.

 

Hvordan det er i dag vet jeg ikke, da dette er en hobby som for tiden ligger litt på hylla.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker feil, så gikk det kurset på Ringshaug (Det første PADI kurset til utvalgte instruktører og skolesjefer). Jeg gikk på et senere kurs på Stord.

 

Æh - kanskje du spør om CMAS kurset hvor FG strøk. Jeg gikk heller ikke på det.

Men, vi kan jo ha møtt hverander for det. På dykkerball, vrakdykking i regi av nsm.

Link to post
Share on other sites

Hei. kan legge til mine erfaringer fra forsvaret, og 15 år med dykking.

 

Vist du skal dykke med pressluft skal du ha dykkersertifikat, minimum 1 stjernes i privat regi.

 

Som div. erfarne folk her på forumet kan du få lungesprenging på 1 meters dyp. Ingen vits å finregne på dette hva som går eller ikke går.

 

Kan refferere til en ulykke under dykkerkurs: Han miste sitt sidesyn etter å ha dykket i basseng 1,5 meters dyp. Årsak: Ingen legesjekk for oppstart av dykkingen. Han har idag restriksjoner på hvor han får kjøre med bil. Kun kjente steder.

 

Håper dette var oppklarende. For de som ønsker det vil jeg anbefale å ta kontakt med DFS på Håkonsvern

Link to post
Share on other sites

Det første først: Den Ponybottle'n har jeg også sjekket ut da jeg drev med dykking (4-5 år siden). Da var beskjeden at den får du nok ikke fylt i Norge, da den ikke er godkjent av Arbeidstilsynet (?) Det er vel også en grunn til at den ikke er tilsalgs i Norge? Kun i en større variant med egen slange og munnstykke, ikke med munnstykket integrert på flasken.

Må også si at jeg ikke gikk disse påstandene etter noe nøyere etter det så sannhetsgestalten kan være lav, men jeg tror på det.

 

Når det gjelder lungesprengning, så stemmer nok det som blir sagt her at det er mulig. Det minst farlige eksperimentet man kan gjøre, er å blåse opp en ballong halveis mens man er over vann, ta den med ned til 10 m, blåse inn litt mer luft der og så gå til overflaten igjen. Det vil gi deg et bilde på hva lungene dine utsettes for under dykking.

Link to post
Share on other sites

Når man vet at fridykkere kan gå ned til langt under 100m uten at lungene kollapser [etc]

 

Fridykkeren puster inn på overflaten i vanlig atmosfærisk trykk. Etter hvert som han/hun dykker komprimeres luften i lungene. Under en viss dybde erlungene så komprimert at man ikke har oppdrift lenger, og mindre og minder får man jo lenger ned man dykker. Når han/hun svømmer opp igjen utvides volumet igjen, og gitt at ingeinting slippes ut er volumet det samme som før dykket starter. Men sannsynligvis slipper dykkeren ut litt underveis da.

Link to post
Share on other sites

Ja nå er det vel dem som har fridykket til 1000m også men de er enu ikke kommet opp.

 

har selv dervet en del med dukking og har vanlig dykkerutstyr i båten. Men dette med og dykke ned og skjere ren en propell er nokk noe av det farlikste en kan gjøre som dukker, om ikke det er helt flat hav. Har selv vært noen turer som dykker på kystvakta i barenshavet. Det og gå net på propellen til en tråler som ligger og hiver i sjøen med en masse trållin i propellen er ingen spøk.

Forøvrig kan en jo være opmerksom på at det eneste brukbare redskapet for og skjære løs tauverk som er rid skikkelig till er en god baugfil.

Har mann ikke skikkelig dykkererfaring er det nokk best og holde seg til fridykking men det er utrolig hva man kan få till bare med en god maske og et par svømeføter.

Link to post
Share on other sites

Den Ponybottle'n har jeg også sjekket ut da jeg drev med dykking (4-5 år siden). Da var beskjeden at den får du nok ikke fylt i Norge, da den ikke er godkjent av Arbeidstilsynet (?) Det er vel også en grunn til at den ikke er tilsalgs i Norge?

 

 

selvsagt får du fylt de i norge..det følger med en overgang fra den til enten påfyllingsenhet eller større tank..så har du en større dykketank , kan du fylle spare air tanken med den. ellers får du vanlige overganger......

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

[...]selvsagt får du fylt de i norge..det følger med en overgang fra den til enten påfyllingsenhet eller større tank.[...]

 

Kjøper du de av en seriøs forhandler i Norge skulle det ikke være noe problem, men betsiller du på nettet fra utlandet risikerer du å få flasker som er DOT og ikke CE- merket. Da sliter du med å finne noen som gidder å fylle de for deg.

Link to post
Share on other sites

Kjøper du de av en seriøs forhandler i Norge skulle det ikke være noe problem, men betsiller du på nettet fra utlandet risikerer du å få flasker som er DOT og ikke CE- merket. Da sliter du med å finne noen som gidder å fylle de for deg.

 

 

du kjøper ikke dykker utstyr(livreddende) av en useriøs forhandler? eller forsikre seg om hva du får , før du evnt bestiller fra utlandet. .. dykkerutstyr er en ting du ikke bare tar det billigste , eller nødvendigvis kjøper det billigste stedet. du må kunne stole på utstyret du får og forhandleren/selgeren du kjøpte det av. med nødvendig dokumentasjon.

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker om tiden før og kanskje frem til 1985 Framtia. Jeg mener min far startet med dykkeskole aktiviteten rundt 1975. Jeg overlevde tydeligvis selv om jeg bare var en 12 -13 år gammel når jeg begynte.

 

Veldig mange år senere gikk min kone på intensiv kurs i PADI regi. Jeg mente hun ikke hadde forutsetninger for å dykke, i vertfall ikke uten betydelig trening på vannfølelse etc.. Hun har i dag sitt PADI bevis og har fortsatt like mye klaustrofobi som den gang.

 

Hvis du har en Norsk produsert fasongsydd dykkerdrakt vet du kanskje hvem jeg er. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...