Jump to content

Pustehjelp ved dykking


REM

Recommended Posts

Kan dette være en kjekk hjelp å ty til ved taug eller lignende i propellen? Jeg har sjøl prøvd å inspisere/jobbe under båten, og til tross for at jeg er i relativt god form var det ikke mange sekundene jeg klarte på ca 1m dyp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også tenkt på, kunne ha litt luft og gå på om man må under for og sjekke noe.

Har sett disse på film og sewr unektlige kjekt ut, får vel kjøpt disse lokalt i Norge også, er det noen med dykkerefaring her??.

 

Nå vil sikkert mange si at dette har veeeldig lite kapasitet, sikkert men som du sier rem det er ikke lenge man klarer under vann om du sammtidig skal gjøre noe. Vi har et stort badekar hjemme hvor jeg og ungene ofter bader sammen, og da er det jo vanlig med konkurranse om og holde pusten. Jente 12 år 98 sekunder Gutt 9 år 70 sekunder superpappa på 41 70 sekunder

 

Vel vel røkte muligens litt for mye i min ungdom (aktiv ikke røker nå)

Link to post
Share on other sites

Med så lite luft, så er det vell en viss fare for at man "holder" pusten litt for å spare luft. Det må man imidlertid ikke gjøre da man utsetter seg for lungesprenging. Så pass på, denne er kunn ment til pusting ved oppstigning, der man samtidig slipper ut overflødig luft.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Øøøøh.... Den er akkurat like farlig som "skikkelig dykkerutstyr", risikoen for f.eks lungesprengning er den samme, trykkfallsyke (dykkesyke, 'bends') greier du vel ikke å pådra deg når du holder på på propellen uansett, faren for å sette seg fast er den samme (men du har betydelig mindre luft å løse problemer med), farene med å puste dårlig gass er de samme og de varer utrolig kort (du rekker antakelig å puste den tom på under 1 minutt om du er litt stresset).

 

Dykking er ikke noe man burde "leke" med, det er faktisk farlig og med "smarte løsninger" og snarveier blir helt uskyldige operasjoner veldig farlige. Den opplæringen man trenger for å bruke en slik "spare air" sikkert og forsvarlig blir omtrent den samme som trengs for å lære seg å dykke med "fullt utstyr" og selv om det meste går ann å lese seg til er det mye man helst bør lære seg ved å ptøve under kyndig veiledning. Småting som f.eks at mange (hvertfall 10-20 %) har en refleks som gjør at de ikke klarer å puste med (kaldt)vann i ansiktet kan fort få fatale følger om du plutselig mister dykkemaska der nede mellom propellen, den trålposen som sitter fast og roret....

 

Edit: At noen "har sett på film" at de er "skikkelig kjekke", det hadde jeg tatt med en spade salt... Det er myyye av det på film som er bare sprøyt og/eller kreativ klipping :crazy:

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dykking er vel stengt tatt noe og ta i, vi snakker om og gå under båten for og eventuelt sjekke noe.

 

Skyting er vel muligens hakke verre, der skader du andre men dykker du så tar du deg selv, så ikke ta helt av her da millitæristen/mlillisivert. Du skyter og jeg dykker.

 

Det er jo ikke slik at vi skal ned på de store dyp. De fleste som er litt erfarner ute med vann og sjøliv har nok tatt et fridykk i ny og ned uten og tatt skade av litt kaldt vann i ansiktet.

 

Har sjekket litt rundt på nettet nå og komplett sett med vent og 3 liter flaske ca 3000.-

Link to post
Share on other sites

Dykking er ikke til å spøke med, selv på grunt vann. Jeg snakket med en gammel dykker en gang som fortalte at han hadde klart å få dykkersyke under steinrydding på grunt vann: Han stod med vann til litt over livet, og bøyde seg under for å plukke opp stein og legge dem på en flåte. Etter noen timer med dette bar det rett i trykkammeret. Så grunt vann er ikke alltid helt trygt det heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ikke dum den der men ville prøvd den på grunt vann først. Bruker man en sånn så er man jo i realiteten over på dykking, og hvis man ikke holder orden på sysakene sine da så kan det jo gå galt.

Så lita som den flaska er, så får man neppe tid til å opparbeide seg så mye nitrogenmetning i kroppen at dykkersyke kan bli noe problem, og holder man seg over 5m dyp, så er det uansett ikke noe problem. Det man skal være oppmerksom på er imidlertid faren for lungesprengnig. Man puster trykkluft med samme trykk som vanntrykket på det dypet man befinner seg. Går man da opp til overflaten samtidig som man holder pusten, så kan trykket i lungene føre til at lungevevet prenges. Dette kan være livstruende.

 

Regel nr 1: Pust normalt, og hold aldri pusten når du bruker SCUBA-utstyr!

 

Men er det verdt pengene, da? Et par båtlapper i innkjøp pluss ca 50 kr pr fylling for mindre enn 60 innpust? I tillegg kommer trykkprøving og ventilservice annethvert år, ca 500-1000kr hver gang...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

[...]Skyting er vel muligens hakke verre, der skader du andre men dykker du så tar du deg selv, så ikke ta helt av her da millitæristen/mlillisivert. Du skyter og jeg dykker.

 

Prøver du å kommentere en vittig skrivefeil jeg ikke har fått med meg? Eller er du bare helt på viddene?

 

Det er jo ikke slik at vi skal ned på de store dyp. De fleste som er litt erfarner ute med vann og sjøliv har nok tatt et fridykk i ny og ned uten og tatt skade av litt kaldt vann i ansiktet.[...]

 

Å "skulle bare" ett eller annet du ikke aner hvordan skal gjøres er en klassiker blandt berømte siste ord, tror den er på topp tre, rett etter "hold øllen min og følg med nå"

Link to post
Share on other sites

Dykking er ikke til å spøke med, selv på grunt vann. Jeg snakket med en gammel dykker en gang som fortalte at han hadde klart å få dykkersyke under steinrydding på grunt vann: Han stod med vann til litt over livet, og bøyde seg under for å plukke opp stein og legge dem på en flåte. Etter noen timer med dette bar det rett i trykkammeret. Så grunt vann er ikke alltid helt trygt det heller...

Det er fysisk umulig å pådra seg dykkersyke når man står til livet i vann og puster vanlig luft med normalt trykk.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Nitrogenmetning i blodet forekommer på større dyp enn dette er beregnet for,

så den faren er ikke reell.

 

Etter en del år med dykking er jeg likevel skeptisk til at "hvermansen" bare skal kjøpe

seg trykkluftbasert utstyr og hoppe i vannet.

Feil med utstyr under vann kan ende katastrofalt,

og 200 kg trykk er mye hvis ventilen skulle "blåse ut" mens man er under.

 

Hva slags kvalitet er dette?

Og hvor skal du fylle den opp?

200 kg er standard trykk, men får du et dykkersenter til å fylle opp den greia der uten videre?

Hva med sikkerheten under bruk; Hvilke indikeringer har du som forteller deg at du har 1-2 minutter igjen?

Her er det neppe noen reservefunksjon.

2-3 meters dyp kan være farlig nok hvis luften tar bråslutt.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er fysisk umulig å pådra seg dykkersyke når man står til livet i vann og puster vanlig luft med normalt trykk.

 

Det er riktig, historien som Index refererer til er nok en god gammeldags "lungesprengning". Det er nemlig ved havoverflaten at den relative trykkforskjellen er størst (og derfor hvor volumet utvider seg rasket), og det går historier om at folk har klart å få til dette helt på grunna. Dette fordi dykkeren bøyer seg ned, fyller lungene helt med luft og så holder pusten når han løfter tungt. I marinen har det vistnok vært tilfeller der dykkere har holdt pusten mens de har jobbet på på skipspropeller i stor sjø med lungesprengning til følge.

 

Dette er elementær læring ved et dykkerkurs, og bare en av grunnene til at man bør ta kurs før man begynner med slike aktiviteter.

 

Trykkfallsyke krever normalt at man har dykket dypere enn 10 meter.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Flaskene jeg referer til som er på 3 liter fylles på vanlige "fyllesteder" må jo naturligvis godkjennes igjenn om 3 år. Godkjent i bruk og i salg. Flaskene er ikke nor jall om noen tror det. Det er jo de samme flaskene som dykkerer bruker som nød flasker ved dykking.

 

De varer ikke trolig ikke lenge ved en arbeidsom økt under vann, men trolig lenge nok til og ........ ja skrape propellen muligens, lite trolig vi får dykkesyken av det.

Link to post
Share on other sites

200 kg er standard trykk, men får du et dykkersenter til å fylle opp den greia der uten videre?

Slike flasker har vært i salg i norske dykkerbutikker i flere år, så dette er nok ikke noe problem.

Men det er samme krav til regelmessig trykkprøving som større flasker, så kostnadene er betydelig høyere enn innkjøpsprisen...

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Man kan sprenge lungene på 80cm dyp og arbeid under vann medfører ekstra risiko iom at man er konsentrert på andre ting en selve dykkingen. Lungsprenging kan medføre døden hvis man ikke kommer under øyeblikelig behandling i trykkammer.

Skal man benytte luft ville jeg iallfall kjøpt ordentlig utstyr, flaske på ryggen og pusteventil.

Link to post
Share on other sites

Den saken som er linket til er på 0,42 ltr og 200 bar, dvs 80-90 liter ved atmosfæres trykk.

En trenger ca 30 ltr pr minutt (rolig pusting). dvs den holder til (snaue) 3 minutter, akkurat i overflaten, det halve av dette på 10 m... Og litt elting med verktøy/ baufil rindt en propell er, eller kan være.... kavete... tro meg....

 

Som riktig nevnt over; dykkersyke er vel omtrent klin umulig å pådra seg, dersom en benytter normalt utstyr og ikke går dypere enn 10 m.

 

Lungesprengning, mener jeg å ha hørt at skal kunne gå an å pådra seg ved så små trykkvariasjoner som 70 cm dyp og opp til overflaten.

Du har lite med nerver inne i lungene som forteller deg at vevet er utsatt for strekk/ smerte, lungesprengning fører til at lungene etter dykket fylles opp av væske/ blod, så det er en slags drukningssituasjon..... Du har i tilfelle veldig dårlig tid på deg til å komme under behandling. Normal behandling er O2 og trykkammer, i tillegg er det langt mellom trykkammerene forresten, om du skjønner hvor jeg vil hen.... Men behandling med O2 _kan_ i noen tilfeller være tilstrekkelig.

 

Dersom du ønsker å kjøpe en slik sak, så anbefales _sterkt_ å ta et dykkerkurs. Den er nok i utgangspunktet ment for å være et supplement for dykkeres standardutrustning.

 

Eventuelt sats på snorkling og fridykking, bruk heller pengene på ei kvalitetsmaske og gode svømmeføtter, det går det også.

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Men det er samme krav til regelmessig trykkprøving som større flasker, så kostnadene er betydelig høyere enn innkjøpsprisen...

 

Mja, dersom du kjøper din egen kompressor, så er kontrollutgiftene noe lavere.... :giggle:

 

Trykk x volum her er vel strengt tatt en del under det som krever kontroll i forskrifter....?

 

Men; dersom jeg hadde en butikk med kompressor, og ansatte som skulle fylle slike flasker, så ville jeg nok si at de skal kreve at plaskene skal ha kontroll - basta.

Dersom de blir brukt, så er sjansen stor for at de blir sugd dønn tomme, med resulterende fare for innvendig sjøvann/ kondsens = korrosjon. Smeller en slik, så er eksplosjonskraften rimelig kraftig i 80-90 liter gass som slippes fritt i brøkdelen av et sekund, legg til splinter, så har du en rimelig sikker oppskrift på en dårlig dag på jobben....

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er dykkeinstruktør og ser du har fått en del svar.

 

Dette er noe som absolutt ikke er å anbefale, omtrent i de fleste tilfellene. Med så lite luft er det omtrent umulig å få bends ("dykkesyke") men faren er lungesprenging. Faren for dette er paradoksalt nok større jo nærmere overflaten du er og med dette bruket vil du antagelig være på 1-3 m. Det som ofte skjer her er at man anstrenger seg og holder pusten et øyeblikk slik at man stiger litt oppover. Luften du har pustet inn vil derfor utvide seg i lungene og dette kan være dødelig.

 

Som en nødhjelp for dykkere har det også svært begrenset nytte. De eneste som jeg har sett som virkelig kan bruke disse er Baywatch som har luft nok til opptil flere dykk med disse flaskene. :headbang:

 

En til dels farlig fremstilling av dykking.

Link to post
Share on other sites

dette er en såkalt spare air som er til bruk hvis du går tom for luft under vann. brukes til oppstigningen, for at denne ikke skal bli for brå.

har dykkersertifiktatet , og vurdert å kjøpe meg en slik en for å "snorkle" rett på utsiden av der jeg bor i svelvik .

disse små tankene kan du fylle rett fra evnt en stor dykkertank for de som har det.

 

MEN for dere som vurderer å kjøpe dette , vil jeg anbefale å gå dykkerkurs. dette har med måten man skal puste på osv..

 

dersom dere ikke tar dette rådet vil jeg hvertfall si , husk å puste tilnærmet normalt. aldri hold pusten......

 

du tuller ikke med bobler i boksen(bobler i blodet) eller lungesprengning. .. men vanskelig å få bobler i boksen med den type flaske vil jeg tro.. men at du kan sprenge lungene .. dersom du holder pusten....

Redigert av Ronnymo (see edit history)

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Satt tender i kammeret på Haakonsvern med en brite som hadde fått lungesprenging under grunn dykking i Nordsjøen. Tror arbeidet var på 8-9 meter, Trykkvariasjonen i dønningene utløste skaden.

 

Husker fra leksjonene til Dr. Eidsvik at lungene tåler max 10% utvidelse før de 'sprenger' Dvs. at hvis du holder pusten på 1 meter og går opp, så er det nok. Og ja, han hadde et helt konkret eksempel på en hjelmdykker som hadde omkommet ved arbeide i fjæra pga dette. Vedkommende drev med tungt steinarbeid rett under vannskorpen. Når han skulle løfte en stein glapp taket, han føk opp og døde kort tid etterpå. Så dette er ikke til å spøke med :smash: Det er den relative trykkvariasjonen som er vitkig, og den blir større jo grunnere du er. Det er faktisk tryggere, og mer behagelig, å jobbe på 10 meters dyp enn helt oppe i fjæra.

 

Mener forøvrig at SpareAir brukes av mannskapet på bl.a. 330 skv. i tilfelle de må nødlande på sjøen. Til arbeidsdykking blir den rimelig ubrukelig. Ville heller satset på en 3-liters 300 bar flaske hvis jeg skulle hatt et 'nødapparat' i båten. Og selvfølgelig et dykkerkurs :diving:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Man kan sprenge lungene på 80cm dyp

Største tullet jeg har lest på BP siden jeg begynte her. :giggle: (med mindre man bruker sprengstoff eller lignende).

For at dette skal skje må man ha oppstigning fra et visst dyp og glemme og puste

ut etterhvert som man stiger oppover og lufta i lungene utvider seg. Trykket ved en slik

dybde (80 cm) er så lite at det knapt er merkbart.

Redigert av Comicguy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Største tullet jeg har lest på BP siden jeg begynte her.

 

du stiller deg i rekken med din kommentar...

 

Hvis en fyller lungene med 6 liter luft på 1 meters dyp og så går til overflaten uten å puste ut vil volumet av gassen i lungene ha økt til 6,6 liter, for noen er det tilstrekkelig til å gi det som på godt norsk kalles lungesprengning. Det er egentlig er dårlig begrep siden det hverken sier "poff" eller krever sprengstoff, men i alle fall trenger gassbobler inn i blodbanen eller ut i vevet og kan gi alvorlige skader

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...