Jump to content

Flytebrygge - heter det utrigger eller utligger, eller...?


Ronald

Recommended Posts

Vi har en diskusjon gående, i anledning nye flytebrygger. Hva heter det som ligger mellom båtene? Min oppfatning er at det heter utrigger, men mange (flere enn meg) bruker utligger. Noe også sågar uteligger, men det er etter min mening sånne som ikke kommer hjem om natten...

 

For å finne svaret en gang for alle, så tenkte jeg å google litt. Og gjett - ja, nettopp - som ellers når man googler, så ser man at alle varianter er brukt. Det interessante er også at bryggeprodusenter, som altså burde kunne dette, også bruker alle varianter.

 

Så da er spørsmålet hva "fagfolket" her mener. Navnet er...?

A - Utrigger

B - Utligger

C - Uteligger

 

Og videre, er dette også navnet på både den man kan gå på, og den som kun er av metall som kun skal skille båtene? Jeg mener ja, og at de ordmessig skilles mellom "Gangbar u...." og "Ikke gangbar u....". Er det riktig?

 

(Og kommer svaret om at f.eks. både A og B er riktig, så protesterer jeg. Jeg føler meg ganske sikker på at kun en er riktig/opprinnelig, og at de andre er avarter oppstått over tid som følge av misforståelser.)

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Produsentane sier utriggar, og det gir og flest treff på google, så eg brukar det ordet.

 

Ordboka seier:

 

utrigger

(etter eng. outrigger)

1 kapproingsbåt med tollegangene på armer som går ut fra esingene

2 bom som rigges ut fra skroget el. den faste riggen på fartøy

 

utligger (delvis etter lty)

1 framstikkende del av redskap e.l.

2 stang e l utenbords på båt som hindrer den i å kantre

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg til utligger og utrigger, brukes jo også betegnelsen bom, både gangbar og ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel om lag same diskusjonen som baugspryd/baugspyd.

Mnja...

 

spyd n1 (norr spjót)

1 kaste- el. støtvåpen brukt i eldre tid el. blant naturfolk

2 redskap som ligner spyd (1) brukt til kasteøvelse i friidrett

3 spydkast hun vant s- med 68,40 m

 

baugspryd ~spryd (av *spryd) stor rundholt på seilskip som går ut fra forstavnen og tjener som feste for forseilene

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Utrigger... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det heter krabba, jakken og baugsprydet.

Baugsprydet, ja!

 

Men ...

Mine kommentarer er subjektive og deles ikke alltid av flere enn meg selv.

Hvis de mot formodning skulle være objektive - så skal jeg si fra.

Det er godt å vite :smiley: Så kan vi fortsette å si "e jakke" og "jakka" :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Og varainten med 'e' i midten er det eksempel på i denne siden ("...Vi leverer også enkle uteliggere til våre brygger...")

Enkle uteliggere er de som flytter seg til et annet sted når de blir tilsnakket. Vanskelige uteliggere begynner heller å krangle...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her vi nå ligger i Holmsbu, har vi en gangbar Y-bom på den ene siden av båten, og en ikke gangbar Y-bom på den andre siden! :yesnod:

 

ybom1.jpgybom2.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Nei sier du det? Men er det noe en har bastante meninger om, kan en vel ikke gjenta det for ofte? Men egentlig kverulerer jeg bare litt her nå.

 

Det jeg er mer opptatt av er hvorfor jeg har lekkasje inn i båten via stevnsbeslaget. Det tror jeg at jeg har løsningen på, og når jeg bare har fått meg litt middag, skal jeg skrive litt mer om det i tråden om det.Der blir det mange "gilde" bilder også.

 

Ha en god eftermiddag!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Dette tema har vært diskutert flere ganger her på forumet. Sist dette var oppe, sendte jeg - som formann i Bokmålsforbundet - en henvendelse til Språkrådet for å høre om de har noen formening om hva som bør brukes. Svaret kom i dag. Språkrådet har registrert at både "utligger" og "utrigger" benyttes, men de har ikke tatt stilling til hva som bør foretrekkes. Altså står vi - inntil videre - fritt til å benytte de to uttrykkene om hverandre. Men - som flere har vært inne på - det viktige er at vi holder oss unna det tredje uttrykkket som har vært oppe i diskusjonnen, nemlig "uteligger"!   

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev 25 minutter siden:

Dette tema har vært diskutert flere ganger her på forumet. Sist dette var oppe, sendte jeg - som formann i Bokmålsforbundet - en henvendelse til Språkrådet for å høre om de har noen formening om hva som bør brukes. Svaret kom i dag. Språkrådet har registrert at både "utligger" og "utrigger" benyttes, men de har ikke tatt stilling til hva som bør foretrekkes. Altså står vi - inntil videre - fritt til å benytte de to uttrykkene om hverandre. Men - som flere har vært inne på - det viktige er at vi holder oss unna det tredje uttrykkket som har vært oppe i diskusjonnen, nemlig "uteligger"!   

 

Artig at du har tatt saken opp til Språkrådet :thumbsup: 

For de som har sett litt på Eides Språkjov hvor Gunnstein Akselberg er fast gjest, så har lignende dilemmaer vært oppe en rekke ganger. Det Gunnstein da gjerne har konkludert med er at begge variantene av et ord kan brukes, og at det som definerer om et ord er etablert eller ikke er i hvilken omfang det er i bruk. Altså, hvis mange nok sier og skriver "utligger", så blir det til slutt etablert og korrekt å bruke. Dette med forbehold om at jeg har forstått ham rett. 

 

Ellers synes jeg egentlig "utligger" er et helt greit ord for det vi snakker om. Det er jo en gangvei som ligger ut fra brygga. I båtforeningen vår ser jeg at de i styret konsekvent kaller det for uteliggere, noe jeg forsiktig har kommentert og påpekt at er noe helt annet :giggle: Tilbakemeldingen har da vært at: "Javel, hva heter det da?", fulgt av et nedlatende blikk som antyder at jeg er en kverulant og en idiot som gidder å henge meg opp i et slikt ord :lol: 

 

På lørdag var jeg på årsmøte i en annen båtforening her ute. De brukte også "uteligger" for å beskrive dette objektet. Kan se ut som om det er et innarbeidet begrep her på Hvaler. Holdt klokelig kjeft på det møtet :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...