Jump to content

Hvordan sikrer du båten/motoren din mot tyveri

Helge

Hvordan sikrer du båten/motoren din mot tyveri  

112 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Beklager en ny poll, men jeg synes det var litt interessant å se hvor mange eller få som har sikret båten sin mot tyveri og hvilke tiltak som er mest vanlig.

Har du tatt i bruk flere tiltak, kryss av for alle de aktuelle.

(Edit: tyrkleif ang. merking)

Redigert av Ingar (see edit history)

Har alarm, men kjøper ny i morra, samt blitzstrobe og utvendig sirene.

Båten er låst til brygga med kjetting og begge motorene er låst til båten + at alt løst er fjernet, sånt som ekkolodd og GPS, radioer etc.

Når den ikke er på vannet står den på tralle utenfor huset til fatter og han har kameraovervåket gårdsplass (som de bryr seg) med sensorstyrt utelys. Har selvsagt lås på draget.

Stoler ikke på en eneste kart, men paranoid er jeg ikke. Tar bare noen enkle forholdsregler. Når man har kalesjebåt kan man ikke stoppe noen uansett.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Båten har merking fra NSSR (samme som Securemark), er låst til brygga, som igjen er under organisert vakthold fra medlemmer hele døgnet, og hvor man ikke kommer til brygga fra landsiden uten nøkkel. Videre har jeg gps-sporing som sier ifra til min tlf. dersom båten flytter seg, og gir så kontinuerlig oppdatering om hvor den befinner seg, også denne fra NSSR.

I tillegg kobler jeg fra strømmen på batteriet, og låser dette rommet.

Må innrømme at jeg egentlig tenker at dersom noen virkelig ønsker å stjele båten min så får de jo garantert til det. Kjettingen til brygga er mest for syns skyld, samt grei å ha i gjestehavner for å luke ut de som stjeler for en rask "joy-ride". Nettopp derfor har jeg kjøpt sporingsenhet. Hvis noen stjeler båten min midt i ferien, vil jeg heller ha den tilbake så fort som mulig fremfor å få forsikringspengene på slutten av sommeren...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

min er ikke sikret på noe vis annet enn at nøkkelen er tatt hjem. så savner et alternativ for meg

Beklager... men jeg anså det å ta med nøkkkelen hjem som en selvfølge og satte derfor ikke det opp som et alternativ.

samt "snap-off" ratt.

Snap-off ratt burde kanskje vært med som alternativ ja selv om det nok er relativt få som har dette.

båten er sikret på samme vis som bilen, tar med nøkkelen ellers står den åpen.. va dårlige alternativ her gitt.

Som nevnt over anså jeg å ta med nøkkelen hjem som en selvfølge... Jeg våger samtidig påstanden om at det gjerne er lettere å stjele en båt uten tenningsnøkkel enn en bil så å bare ta med nøkkelen hjem anser jeg for min del som en dårligere sikring av båt enn bil. Bilen har normalt rattlås og er gjerne litt vanskeligere å tyvkoble for de som ikke er proffe. Blant annet må du gjerne ha en data-chip som stytringsenheten i bilen må gjenkjenne for at det skal være noen vits i å forsøke å starte bilen (dette var min kones gamle 1999-modell Peugeot 206 allerede utstyrt med da den var ny for 10 år siden).

Jeg har båten min på tralle og når jeg ikke bruker den, står den innelåst i garasje, med låst motor og låst drag

Det var kanskje et alternativ som burde vært med: tar opp båten og tar den med hjem for hver gang den brukes...?

...er låst til brygga, som igjen er under organisert vakthold fra medlemmer hele døgnet, og hvor man ikke kommer til brygga fra landsiden uten nøkkel.

Vaktordning, privat eller innleid, burde nok vært med som alternativ :blush:

Som noen andre allerede har vært inne på så klarer vel de proffeste å stjele båten nesten uansett hva man setter i verk av tiltak, men jeg har stor tro på at om man gjør jobben vanskeligere og mer tidkrevende så velger tyvene heller å gå videre og eventuelt prøve seg på en annen båt. Derfor har jeg for min del både GPS/sporing (m/områdealarm), lokal alarm i båten, Secure-merking, båtplass i båthavn med vaktordning og låser båten fast i brygga med FG-godkjent lås og kjetting. Ingen garanti mot tyveri av båt/motor det heller, men sannsynligheten for tyveri er nok meget kraftig redusert.

For ca 30 år siden spurte jeg forsikringsselskapet om det var krav til låsing av båt, altså med kjetting eller tilsvarende til brygga. Svaret var at Nei, det er bedre hvis båten ikke er låst, fordi hvis vind og vær fører til at båten sliter seg så kan andre gripe inn og berge båten.

Dette er jo noe som kanskje fortsatt er aktuelt på enkelte plasser, men i beskyttet havn med flytebrygge og nok av skumle typer med norsk rekord i varebil (full av påhengsmotorer) til svenskegrensen, ja da er det vel lurt med lås..

Redigert av Havgap (see edit history)
Beklager... men jeg anså det å ta med nøkkkelen hjem som en selvfølge og satte derfor ikke det opp som et alternativ.

Trenger ikke beklage deg . alle glemmer av og til. kunne hatt et alternativ med : ingen sikring utover det selvsagte å ta med nøkkelen hjem.

ser at endel gjør det samme som meg. og derfor mener jeg det kunne passet inn. men det er din poll.:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Legger så langt merke til at ca hver fjerde båt er låst fast i bryggeanlegg el.lign (min inkludert). Dette er litt interessant da det har vært en del diskusjon i den båtforeningen jeg tilhører med hensyn til å låse fast båten i brygga. Ikke alle synes dette er bra ut fra at det ikke mulighet for å flytte båtene:

- ved brann i en eller flere nabobåter.

- ved nødvendige hastereparasjoner endringer på bryggeanleggene.

Det virker likevel som om flere og flere nå mener risikoen for tyveri er blitt veldig mye større enn risikoen for brann.

Min båt er låst til bryggen med en kraftig lås jeg kjøpte.

I tillegg er jo båt og motor secumark merket.

Jeg tar sef. med meg kartplotter/frontdeksel på spiller hjem. Ingen av rommene i båten låser jeg.

Ikke noen grunn til å gjøre dem nyskjerrige slik at dem bryter opp og ødelegger, når det alikevel ikke ligger noe av verdi i rommene.

Det jeg er mest redd for er pøbelstreker ala sukker på tanken etc. Dette er mye værre synes jeg enn å bli frastjålet dregg og frontdeksel.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...