Lakecaptain Startet 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2009 Jada, jeg spissformulerer emnetittelen. Og misforstå meg ikke, jeg synes det er utrolig fint å ha et slik diskusjonsforum der man kan få hjelp til å løse sine problemer, for problemer vil vel de fleste få med båten sin, i større eller mindre grad, før eller senere. Men mitt inntrykk etter å ha vært medlem i forumet i en drøy måned, er at 95% av alle trådene er folk som har problemer med båten, er irritert over dårlige eller grådige forhandlere eller verksteder, kjefter på eller harselerer over andres uvettige båtbruk, eller har et eller annet problem som må luftes. Det er sikkert bra og nødvendig å få luftet ut slike ting også. Men, jeg vil tro at de aller fleste som har båt, har det fordi de koser seg i båten, har fine turer, treffer gamle og nye venner og får fine naturopplevelser. Jeg tillater meg også å tro at disse typer opplevelser er i flertall. Da hadde det vært fint om dere delte dem med andre også, synes jeg. Så ikke båtplassen.no fremstår som et forum for fortvilede båteiere. Nå skal jeg snart ut med båten på den første virkelige fine sommerdagen i år jeg har sjansen til båttur i min nye båt. Senere skal jeg lage en tråd her med bilder og vise dere hvor hyggelig vi hadde det. (Så får vi bare håpe at vi ikke får problemer, så jeg må lage en problemtråd her isteden ) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) Jeg er her på baatplassen av i all hovedsak 2 grunner; 1. Søke kunnskap om båthold 2. Dele kunnskap om båthold Båtlivets gleder deler jeg med familie og venner og finner ikke grunn til å "plage" helt ukjente mennesker med mine subjektive opplevelser... Redigert 26.Juni.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Lakecaptain Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Så da lar jeg være å fortelle dere om min fine tur, av fare for å plage Tranen2 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 På ett diskusjonsforum deltar jeg primært for å diskutere og søke ny kunnskap, samt dele mine erfaringer med andre. Fortellinger om "drømmeturen til..." kan være hyggelig å lese en gang i mellom, men jeg må i ærlighetes navn si at det er ikke de trådene jeg primært holder øye med. Det er mangfoldet som gjør det morro og snuse rundt på BP. Og litt god gammeldags juging om egne båter og motorers fortreffelighet fremfor andre som er både grønne, blå og svarte er alltid artig... Der har alle rett til en mening. Vanskelig å kommentere din "dette var en flott tur" med "Nei, det er helt feil, dummeste jeg har hørt". Må ha litt temperatur innimellom... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Det er sikkert bra og nødvendig å få luftet ut slike ting også. Selv om de kanskje ikke vet det så er det sikkert mange koner og barn som kan prise seg lykkelig over at så mange menn får ut sine frustrasjoner og gruff på dette (og andre?) fora. Denne tråden er høyst relevant for det er utrolig hvor mye folk klarer å irritere seg over "småting" i stedet for å glede seg over det å være på sjøen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tranen2 Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Så da lar jeg være å fortelle dere om min fine tur, av fare for å plage Tranen2 Nei, for all del; fortell! Men opprett en egen tråd til det så folk kan lese der. Jeg bare prøver å fortelle at baatplassen.no er en info/kunnskaps-base - slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Lakecaptain Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) Kanskje det burde opprettes et eget underforum der man kan fortelle om de hyggelige opplevelsene? Her er jo et godt eksempel på en tråd om båtlivets gleder: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=56498 Redigert 26.Juni.2009 av Lakecaptain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 NeiNei! Nå må vi ikke begynne oppdelingsdiskusjonen også Vi vil gjerne høre om turen din kaptein! Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Wasco Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Selvsagt har det vært tråder om båtlivets gleder.... Men båtlivets "gleder" er jo i videste forstand et utvidet begrep. For noen er båtlivets gleder ene og alene et spørsmål om de turene de er ute på. For andre (slik som meg) handler båtlivets gleder like mye om å snekkre, male, lakke, pusse, mekke og stelle med "dama" mi. Når jeg er ombord i min gamle trebåt og kjenner lukta av maling, lakk, disel, olje og sjø, og kan tillate meg å få litt skitt under neglene... da er livet godt å leve. Problemene som oppstår blir derfor en mulighet til selvrealisering og ikke en irritasjon. Gleden ved å skape noe, eller få noe som ikke fungerer til å fungere - det er lykke og glede.....ekte båtglede Så er vi så heldige å ha BP hvor vi kan treffe forlk som har erfaring og som kan veilede en ukyndig nybegynner. Personlig kan jeg si at 70% av det jeg vet om båt og båtliv har jeg lært på BP. Men for all del, legg ut bilder fra turene dine. Det er mange som gleder seg over det. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Øya Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Hei.! De aller fleste søker nok kunnskap her ja, men for min egen del har jeg ingen problemer med at folk forteller om gleden også. Selv er jeg vel nærmest oppfødt med tean i tanga og fikk min første jolle med motor som 7 åring. I årenes løp har det blitt ganske mange joller og andre typer båter. Når jeg nå som 45 åring ser litt tilbake (men helst fremover) så har det nok vært en og annen ergrelse, som når toppen på en AQAD 40 røk og jeg egentlig var ganske blakk i utgangspunktet. Men som kona sier. (vi jobber i finans begge to) Det er forskjell på penger og Båtpenger (herlig kone). Vi bruker Båten hver helg fra Påske til Oktober og storkoser oss. Dynamicen tar oss raskt på turer til Lyngør og Lillesand for helgeturer og til Skagen og Marstrand og mange andre steder i sommerferien. Såpass ofte er Båten i bruk nå etter at ungene ble store at vi nok må få oss en større båt igjen selv om sjøegenskapene i dynamicen er fantastiske. (får nok ikke den i en annen båt). Denne helgen går turen til Blindleia. Vi skal en tur innom Lillesand på konsert Lørdag kveld men ellers blir det avslapping, sol, sommer og sørland. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Fusebox Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Er det ikke det man gjerne bruker en blogg til, da ? Ser at det er listet opp blogger på siden, og jeg tar meg rett som det er en liten tur inn i andres verden :-) for å lese om spennende turer, opplevelser og inntrykk. Ofte lærer jeg noe da også. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Å fortelle andre hva man driver med samg hvordan man har hatt det i forskjellige situasjoner blir vel mer blogging. Fint at noen her gjør dette ved å åpne en egen tråd. For NOEN av oss liker å lese slikt. De som ikke liker å lese om andres flotte tur på sjøen kan jo bare la være egentlig.... Personlig så kunne jeg godt startet en tråd om hvordan jeg har hatt det på sjøen en helg. Men da måtte det vært litt spesielt synes jeg. Feks. hvis jeg bestemte meg for å krysse fjorden over til Sandefjord. Noe som fo meg er enn litt lang og smårisikabel ettappe med min båt. Men vanlige sjøturer gidder jeg ikke å skrive om her inne. Dette bruker jeg min egen blogg til som dere kan lese ved å klikke på bildet i signaturen min. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
mor Amica Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Dersom du bruker linken blogger øverst til høyre på denne sida, vil du finne masse reportasjer fra glade båtturer og hyggelig båtliv. Det blir stadig flere her på baatpassen som oppretter blogger, der de legger ut bilder og beskrivelser fra sine turer. Hyggelig lesning mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Vi skal en tur innom Lillesand på konsert Lørdag kveld men ellers blir det avslapping, sol, sommer og sørland. Hvor Lillesands Da'ene er i full gang som du sikkert vet, været er flott og masse liv og folk i byen og med god stemning. Godt med plass i gjestehavna fortsatt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JanB Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) Lurer litt på om Lakecaptain er medlem av same forum som meg... ;-) Her deler me både gleder og sorger. Her er mange flotte båtopplevingar omtalt i både tekst og bilde, ikkje minst i bloggane. Men ikkje minst er her mange praktiske tips. Det er båtglede også. Redigert 26.Juni.2009 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Det finnes bare to lykklige dager i en båteiers liv den dagen han kjøper båten den dagen han selger båten Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Bitteliten VI? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Det er da mange flotte tråder her på BP, bl.a. om båtlivsopplevelser på Svenskekysten og i Danmark, for å nevne to tråder. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Det finnes bare... Det tror jeg er første innlegget fra deg som jeg har syntes var helt på jordet. En omskriving av "Lykkelige dager i en bileiers liv" passer ikke på båter! Jeg var bekymret om jeg hadde tatt meg vann over hodet da jeg kjøpte så stor båt som 25 fot. Noen dagers eirskap gjorde at jeg så at balje fortsatte å flyte, og nybegynnernervene avtok. Nå er eneste bekymringen min hvordan jeg skal få råd til større maskin. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
tjaldur Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) Jeg har da hatt stor glede av dette forumet. Opplever at jeg kan finne elelr få kloke svar på de fleste undringer jeg har omkring bårelaterte tema. Har også hatt glede av de som har delt sine gleder og sorger. Dersom vi kan si at det som gjør oss til siviliserte mennekser er "fri vilje" og "ansvar for egne handlinger", så kan jeg ikke foretille meg noe valg som er friere enn valget om man vil eller ikke vil eie en båt. I hvert fall er det ingen av mine exxer som har forsøkt å presse meg til å være båteier. Forøvrig deler jeg mine gleder og sorger om båtliv på: min blogg Redigert 26.Juni.2009 av tjaldur (see edit history) Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Svolværpostei Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) Men mitt inntrykk etter å ha vært medlem i forumet i en drøy måned, er at 95% av alle trådene er folk som har problemer med båten, er irritert over dårlige eller grådige forhandlere eller verksteder, kjefter på eller harselerer over andres uvettige båtbruk, eller har et eller annet problem som må luftes. Eh -hvilket forum er det du leser på? Ikke det samme som jeg leser ihvertfall. Jeg har kost meg med båtplassen daglig i flere år, og følelsene du utrykker er helt ukjent for meg. Tvert i mot; jeg blir engasjert når jeg leser om Hekksjøgeneraler, dypt imponert over oppussingsprosjekter og inspirert av flotte bilder. For å "spissformulere" litt, tror jeg du har lest et par krangletråder, og bestemt deg for at hele forumet består av klaging. Hvis du absolutt må bruke prosentregning vil jeg anslå at 30-40% av trådene omhandler det jeg vil kalle problemløsning. Noe som jeg vil tro gjenspeiler rimelig bra hva folk vil leser. Men du er tydeligvis ikke med i det regnestykket. Redigert 26.Juni.2009 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Setter stor pris på BP. Det beste er når noen får løst problemer, og en kan bidra med tips Men eg synest av og til at det er flest innlegg i de trådene en kan anse som klagetråder ja. Der tråkkes det ofte på andre BP brukere, og vises ofte lite forståelse, i stedet for å argumentere fint for egen sak og så gi slipp. Det er selvsagt greit på den måten at en får iaffal fram poenget sitt, og eg er glad det ikkje er sensur Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.