Jump to content

Sjøassistanse fra Telenor Maritim


Luigi

Recommended Posts

Sitter og funderer litt på om jeg skal melde meg inn, men er usikker på om det gir meg noen fordeler når jeg er Redningsselskapet Total medlem... Noen som har noen erfaringer? Jeg ser av en brosjyre at de har en tjeneste der man kan melde i fra hvor man drar fra, og hvor man skal til - og det kan være en fordel for andre dersom man skal over strekker som er litt mer krevende, men dette står i Telenor sin VHF brosjyre (der Sjøassistanse er omtalt), men ikke i brosjyren til Sjøassistanse - som er en egen. Hm... Ikke helt klok på dette.... Anyone?

Link to post
Share on other sites

Ah... Gadd ikke å vente på svar her, jeg ringte de heller direkte:) Ser en funksjon som jeg selv har etterlyst, man kan melde i fra hvor man går fra, og hvor man skal til, og dersom man ikke melder ankomst innen tidspunktet som er opplyst, vil undersøkelser settes igang. DET er nyttig når man reiser feks alene over lengre strekninger.

 

Så da var undertegnede medlem:)

Link to post
Share on other sites

Har bra erfaringer med sjøassistanse! Hadde en hendelse og det gikk veldig bra med de. Er medlem i både kystpatruljen og sjøassistanse...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

..... men dette står i Telenor sin VHF brosjyre (der Sjøassistanse er omtalt), men ikke i brosjyren til Sjøassistanse - som er en egen. Hm... Ikke helt klok på dette.... Anyone?

 

 

Hei du! Er det 2009-brosjyren du ser i? Om du ser på side 2 under "Servicedelen" står "meld fra hvor du drar" sammen med "ring gratis på VHF" osv.

Så det er nok med ...:yesnod:

 

Under "Garantidelen" står det på samme side nevnt en del andre fordeler som dekning av: egenandel ved bruk av forsikring, utgifter til slep, utgifter til hjemtransport, utgifter til utbringing av dykker / reservedeler / drivstoff, osv. Så det er mange fordeler knyttet til medlemsskapet, lykke til :smiley:

 

mvh

Helge (Florø radio )

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Stopp ! Ikke meld deg inn i Sjøassistanse av prinsipielle grunner.

 

Hele Sjøassstanse bør legges og alle resurser dyttes inn i Redningselskapets arbeid.

 

Skomaker bli ved din lest heter det og radiooperatørene bør absilutt fortsette som radiooperatører og ikke redning.

 

Eneste fornuftige er at alle redningoppdrag via telenor maritime radio videreformidles til redningselskapet, kystvakten eller andre uavhengig av noe Sjøassistansemedlemskap.

 

At staten via det private selskapet Telenor konkurerer med redningsselskapet er resurssløsing.

 

Alle ser at Sjøassistsne er et krampaktig forsøk på å få folk til å bruke VHF radio.....isteden for å gå omveien ved å bygge opp en Sjøassistanseorganisasjon og en formue på markedsføring av denne bør telenor heller gjøre terskelen lavere for å kjøpe og bruke VHF. Den maritime radioen er antagelig ikke selvfinansierende, men sponset av staten.

 

- Integrer VHF sertifikat i båtførrerprøven og gjør det gratis for småbåter å ha en VHF i båten uten tilegstjenerter.........da vil Telenor nå sitt mål om VHF tl folket uten denne meningsløse omveien via Sjøassistanse.

 

Hvis du vil si fra hvor du skal på båttur kan du vel si fra til en eller annen bekjent som eventuelt kan varsle redningselskspet hvis du ikke kommer fram.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stopp ! Ikke meld deg inn i Sjøassistanse av prinsipielle grunner.

 

Hele Sjøassstanse bør legges og alle resurser dyttes inn i Redningselskapets arbeid.

 

Skomaker bli ved din lest heter det og radiooperatørene bør absilutt fortsette som radiooperatører og ikke redning.

 

Salt, du har tydligvis ikke forstått dette!

For det første: Du må skille mellom NØD/Haster-situasjoner og dette produktet som vi kaller sjøassistanse. ALLE som kommer ut for en nød- eller hastersituasjon får selvsagt hjelp fra Kystradio, UANSETT. I tillegg så prøver Kystradio å hjelper de fleste med det meste, og vi er tilgjengelige ALLTiD. Dette skal det ikke være noen tvil om.

Sjøassistanse er ment som en hjelp og "forsikring" når man trenger hjelp av mindre alvorlig karakter.

 

Og når du du kommer med råd om hva kystradio bør jobbe med så har jeg dette å si:

Kystradiopersonalet har drevet med sjøredning og sjøsikkerhetsarbeide "alltid", det er dette som er selve grunnlaget for kystradiotjenestens eksistens. Jeg ser ingen grunn til at vi skal slutte med dette, det er ingen andre som kan gjøre jobben bedre.

Men du må imidlertid være klar over at sjøredningstjenesten er et samarbeide mellom flere instanser; kystradio står for den delen som handler om vakthold og kommunikasjon! Andre instanser som redningsskøytene, kystvaktfartøyene, 330-skvadronen, andre fartøy i området osv. står ofte for det praktiske redningsarbeidet "ute i feltet". Alle har en viktig rolle, og redningsskøytene gjør selvsagt en fantastisk innsats som også kystradiooperatørene vet å sette pris på, vi har daglig et veldig godt og proffesjonelt samarbeide med skøytene langs hele kysten.

 

Eneste fornuftige er at alle redningoppdrag via telenor maritime radio videreformidles til redningselskapet, kystvakten eller andre uavhengig av noe Sjøassistansemedlemskap.

 

Ja, nettopp, det er ofte slik det foregår.

 

At staten via det private selskapet Telenor konkurerer med redningsselskapet er resurssløsing.

 

Alle ser at Sjøassistsne er et krampaktig forsøk på å få folk til å bruke VHF radio.....isteden for å gå omveien ved å bygge opp en Sjøassistanseorganisasjon og en formue på markedsføring av denne bør telenor heller gjøre terskelen lavere for å kjøpe og bruke VHF. Den maritime radioen er antagelig ikke selvfinansierende, men sponset av staten.

 

- Integrer VHF sertifikat i båtførrerprøven og gjør det gratis for småbåter å ha en VHF i båten uten tilegstjenerter.........da vil Telenor nå sitt mål om VHF tl folket uten denne meningsløse omveien via Sjøassistanse.

 

Hvis du vil si fra hvor du skal på båttur kan du vel si fra til en eller annen bekjent som eventuelt kan varsle redningselskspet hvis du ikke kommer fram.

 

Mitt inntrykk er at VHF selger seg selv, det er rett og slett en fornuftig ting å ha ombord.

 

Og NEI, Kystradio er ikke sponset av staten. Men staten KJØPER livsviktige redningstjenester av Kystradio. Og jeg tviler på at noen tjener seg rik på dette, spesielt ikke Telenor :nonod:

 

mvh

Helge (Florø radio)

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

....... kystradio står for den delen som handler om vakthold og kommunikasjon!

 

 

Flott ! Fortsett med vakthold og kommunikasjon.

 

Ingen betviler evne, vilje, kompetanse eller behov når det det gjelden den utmerkede driften av kystradioene.

 

Når det dukker opp annonser for Sjøassistanse lurer jeg dog hvorfor telenor maritime radio sysler med et medlems-tilbud isteden for å ha all fokus på vakthold og kommunikasjon.

 

Uten å kunne sitere kilder mener jeg å ha lest at det hender båtbrukerne som kaller opp radioen (når ikke livstruende) blir forvirret når det gjelder arbeidsfordelingen, mellom kystradioen, Sjøassistanse og Redningselskapet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det dukker opp annonser for Sjøassistanse lurer jeg dog hvorfor telenor maritime radio sysler med et medlems-tilbud isteden for å ha all fokus på vakthold og kommunikasjon.

 

Javel? Da har du vel sikkert også lurt på hvorfor NSSR, "Norsk Selskap til Skibbrudnes Redning" nå også har et produkt som de kaller Kystpatruljen? Hvorfor de ikke konsentrerer seg om å berge folk i nød i stedet for å hjelpe hjelpeløse sjeler som ikke får løsnet dreggen?

 

Jeg kan gi deg svaret: det er snakk om fornuftig utnyttelse av ledige ressurser, til beste for både NSSR og kundene, en vinn-vinn situasjon med andre ord.

Kystradio og sjøassistanse kan på tilsvarende måte være et gode for både kystradio og medlemmene :cheers:

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser lite på tv innimellom, men såvidt jeg kunne lese i et leserinnlegg i en avis har NSSR hatt et program eller en serie. Innskriver reagerer på at et av innslagene viser en redningsskøyte som unnsetter en båt i havn med tett septik. Hvorpå han spør om det er slike tjenester Kystnorge strikker sokker for å finansiere....

Link to post
Share on other sites

det er snakk om fornuftig utnyttelse av ledige ressurser

Så lenge det er snakk om dette er det jo helt greit, men nå antar jeg at Maritim Radio ikke til enhver tid har en masse ledige ressurser?

 

Når man skal gi et tilbud til almennheten utover kjernevirksomheten, så kreves det faktisk at man kan levere dette tilbudet ved normal belastning, ikke bare når man har ledige ressurser. At man ved spesielle situasjoner ikke kan levere forstår jeg selvsagt, det gjelder vel også for NSSR.

 

Med fare for at enkelte mistolker meg som motstander av Telenor eller Maritim radio, vil jeg presisere at jeg synes dere gjør en fantastisk god jobb!

Link to post
Share on other sites

Men er Sjøassistanse kun radiooperatører suplert med et adminstrativt organ som betjener medlemmene eller har de også redningsbåter selv ??

 

Husker jeg feil eller så jeg for noen år siden en sjøassistanse-rib på fjorden ??

 

 

Sjøassistanse samarbeider i hvertfall med en økende røde-kors redningflåte. Isteden for å konkurere med redningselskapets frivillige sjøredeningkorps, mener jeg røde kors isteden burde samarbeide med Redningselskspet for å finanisiere og drifte redningsselskspets sjøredningskorps.

 

Nå kan situasjonen være at det sitter frivillige røde-korsfolk og frivillige redningsselskapsfolk i samme området. Hvem som hjelper en vanlig familie med motortrøbbel en solskinnsdag vil da være avhengig om man er medlem i Sjøassstanse eller kystpatruljen....

 

 

Vår langstrakte kyst trenger samarbeid og ikke konkuranse for å få et best mulig hjelpeaparat for båtførere med små og store problemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen mellom NSSR, Røde Kors og private aktører, på samme måte som Falck, Viking, NAF mfl på landjorda, i de tilfellene det ikke er snakk om regelrett redning/berging. Meg bekjent har ikke sjøassistanse egne båter, men formidler tjenester fra tilgjengelige aktører. Når det er sagt ryktes det også i distriktet her at Røde Kors favoriseres til fordel for NSSR. Dog, sålenge dette er et privat marked og ikke en offentlig tjeneste er det vel slik at man pleier forbindelsene med de man kommer best utav det med?

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er snakk om dette er det jo helt greit, men nå antar jeg at Maritim Radio ikke til enhver tid har en masse ledige ressurser?

 

Kystradio har selvsagt ikke "masse ledige ressurser" til enhver tid. Men veldig ofte har vi ledige ressurser, slik vil det alltid være når man driver en helkontinuerlig vakttjeneste. Men prioritet 1 er selvsagt ALLTID nød/haster-trafikk, så visst vi er opptatt med dette så må nok sjøassistanse vente, og dette er det sjelden vanskelig å få forståelse for.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Men er Sjøassistanse kun radiooperatører suplert med et adminstrativt organ som betjener medlemmene eller har de også redningsbåter selv ??

 

Husker jeg feil eller så jeg for noen år siden en sjøassistanse-rib på fjorden ??

 

Sjøassistanse samarbeider i hvertfall med en økende røde-kors redningflåte. Isteden for å konkurere med redningselskapets frivillige sjøredeningkorps, mener jeg røde kors isteden burde samarbeide med Redningselskspet for å finanisiere og drifte redningsselskspets sjøredningskorps.

 

Sjøassistanse har ikke egne båter, vi kan kontakte de ressursene som er nærmest eller mest hensiktsmessig. Og dette med Røde Kors er en veldig lokal problemstilling. I "min verden", dvs. strekningen Fedje-Rørvik, har Røde Kors ikke denne type fartøy i det hele tatt.

Men om Røde Kors hadde hatt egnede båter og mannskap og kunne levert assistanse rimeligere så ser jeg ikke det helt store problemet med å bruke desse. I de fleste tilfellene så går jeg ut ifra at folk vil ha hjelpen levert så billig som mulig, litt sunn konkurranse skader ikke :wflag:

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Javel? Da har du vel sikkert også lurt på hvorfor NSSR, "Norsk Selskap til Skibbrudnes Redning" nå også har et produkt som de kaller Kystpatruljen? Hvorfor de ikke konsentrerer seg om å berge folk i nød i stedet for å hjelpe hjelpeløse sjeler som ikke får løsnet dreggen?

 

Er det en motsetning her?

 

Kystpatruljen har eksistert siden 1972 er et supplement til nødarbeidet.

 

Men det interessange er at jo større engasjement Kystpatruljen utgjør med aktiviteter og økning i medlemsmassen, gjør at Redningsselskapets formål "å redde liv og berge verdier" blir vesentlig bedre grunnet en bedre økonomi og derved bedre tilgjengelighet.

 

At flåten utvides og bekostes av Kystpatruljemdlemmene, kommer derfor for ALLE til gode mht. nød. Også for Sjøassistansemedlemmer eller de som ikke har noen medlemskap til noen.

 

At profesjonelle leter etter mistede dregger, høres i en slik kontekst rart ut, men er jo litt smart da det er KP-medlemmene selv som bekoster en beredskap som kommer alle tilgode.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

330 skvadronen er organsisert som en del av Luftforsvaret, finansiert av Justisdepartementet og disponert av blant andre Hovedredningssentralene (som er den instans som scrambler helikoptre for SAR). Typiske oppdrag er søk og redningtjeneste og ambulanseoppdrag (på steder der det ikke finnes sivil kapasitet). Leting etter dregger ligger definitivt ikke inne i oppdragsporteføljen.

Link to post
Share on other sites

Er det en motsetning her?

 

Kystpatruljen har eksistert siden 1972 er et supplement til nødarbeidet.

 

Det er et litt kunstig skille mellom nødsarbeid og ekstraservice her...det er jo ofte to sider av samme sak.

 

Hvis man får motorstopp en solskinsdag på bunnefjorden og kaster ut dreggen er hjelpen ikke nødsarbeid.

 

Hvis man derimot får motorstopp i orkan ved ved Færder nær skipsleden og skjær...en vinternatt er det åpenbart behov for nødshjelp.

 

men de fleste krisesituasjoner er jo mellomting melleom disse ytterpunktene, men likevel kan det være fare for liv. Motorstans i bedagelige dønningger en rolig solskinsdag 50 meter fra strømtangen kan være en livstruende situasjon.

 

Motorstanns en vakker sommerdag i skipsleden kan også være en livsfarlig situasjon. Tau i propellen kan i mange situasjoner også utvikles til en farlig situasjon.

 

Det fabelagtige med Kystpatruljen er at man slippe å ringe en nødstelefon hvor man helst skal ha mindre enn 35 i kropstemperatur før tilater seg å bry vakten og man slipper å bli beskylt for å rope ulv. Når man ringer kystpatruljen får man ganske enkelt hjelp uten å bli krysseksaminert om man virkelig er i havsnød.

 

Hipp hurra for Kystpatruljen som jeg gjerne betaler årsavgift til selv om jeg forløpig ikke har hatt bruk for den.......dårlige kopier som Sjøassistanse som via faktureringer ofte ender oppp med Redningselskapets hjelp sier jeg nei takk til.

 

Så altså tross Redningselskspets noe nedlatende holdning overfor fritidsflåten når de interjues i aviser.....støtter jeg helhjertet opp om Kystpatruljen og det burde Røde kors også gjøre isteden for å skaffe seg kunder via Sjøassistanse.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stopp ! Ikke meld deg inn i Sjøassistanse av prinsipielle grunner.

 

Tror du virkelig at dine og andres lusne hundrelapper i året monner stort i kassa til NSSR? Jeg er medlem av Sjøassistanse da dette passer best for meg. Trenger jeg øyeblikkelig hjelp, er det store sjanser for at det er ei NSSR-skøyte som kommer til unnsetning. Da får de vel noe bedre betalt enn en skarve årskontingent?

Link to post
Share on other sites

Stopp! Jeg er medlem av sjøassistanse av prinsipielle grunner! :lol:

 

Konkuranse er alltid bra. Det får folk til å skjerpe seg. Bare viten om at man ikke er helt uerstattelig når man gjør en ikke fullgod jobb er gull verdt. Det å utnytte resursser optimalt er nettopp konkurranse. Blir det resurssløsing vil samarbeid tvinge seg frem uansett. For eksempel kommer ofte en reddningskøyte selv om du som sjøassistansemedlem har bedt om hjelp. - Samarbeid utenom konkurranse er det som oftest fører til halvgode løsninger og resurssløsing. Det finnes utallige eksempler der konkurranse har ført til bedre og billigere tjenester. (Telekommunikasjon, Luftfart, etc.) Gevinnsten kommer ikke at noen blir skvist men rett og slett at resurssene blir utnyttet optimalt. Derfor må det være fritt frem for Sjøassistanse å prøve seg. Leverer de et bra konsept som folk kjøper - så klart har de livets rett. NSSR kommer nok ikke å bukke under for det.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok opp dette temaet i en anne tråd, men siden De tydeligvis er ansatt i Telenor, kystradioen, kan De kanskje svare meg på hvordan man kan teste rød-knappen på en DSC-radio ? Uten å aktivere kremvispene til 330-skvadronen ?

 

Første gangen jeg har sett noen bruke De-formen på noe forum :crazy:

Distress-knappen får du ikke testet i båten uten fare for at den går på lufta som nødanrop. Du kan imidlertid sende et vanlig DSC-anrop, funksjonaliteten som benyttes i senderen er den samme.

Link to post
Share on other sites

Under "Garantidelen" står det på samme side nevnt en del andre fordeler som dekning av: egenandel ved bruk av forsikring, utgifter til slep, utgifter til hjemtransport, utgifter til utbringing av dykker / reservedeler / drivstoff, osv. Så det er mange fordeler knyttet til medlemsskapet, lykke til :smiley:

 

Beklager, jeg så det nå - det kom bare litt tydeligere frem som en tjeneste i selve VHF brosjyren. Har lest veldig mye positivt om tjenesten, så jeg gleder meg til å teste den, selv om jeg håper jeg aldri får bruk for den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...