Jump to content

Sjøassistanse fra Telenor Maritim


Luigi

Recommended Posts

Jeg har en enkel Mtec MT-500 og jeg har testet DSC både båt mot båt, og mot Tjøme. Fungerer veldig bra, og for en gang skyld kan jeg også si at manualen faktisk er særdeles bra og forklarende. Lærte alt jeg trengte om DSC i den blekka.

 

Men en ting jeg lurer litt på, og som kanskje kunne ha vært nevnt i en ny tråd, men jeg tar det nå her en gang siden jeg er her:

 

Jeg har en Garmin 3010C og MT-500 VHF. GPS signalene er koblet opp mot GPS'en slik at den til en hver tid vet kurs, posisjon, og hastighet. MEN: GPSen har en DSC log, og her får jeg ikke noe signal opp. Er det noen som vet om dette er en egen kabel, eller om det skal gå over samme signaler som GPS signalene?

Link to post
Share on other sites

Under "Garantidelen" står det på samme side nevnt en del andre fordeler som dekning av: egenandel ved bruk av forsikring, utgifter til slep, utgifter til hjemtransport, utgifter til utbringing av dykker / reservedeler / drivstoff, osv. Så det er mange fordeler knyttet til medlemsskapet
(understreking av meg)

 

Vel, jeg opplevde å få tau i propellen midt i Kosterfjorden i Sverige og fikk hjelp av Sjøasistanse via Stockholm Radio på VHF'n. Jeg satt bom fast i en line mellom noen ruser hvor linen hadde kommet helt opp i vannskorpen og surret ser ørten ganger rundt propellen. Jeg måtte betale på stedet til dykkeren som skar meg løs, men hørte aldri noe om noen regning for taxibåten som fraktet ham ut og tilbake igjen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hipp hurra for Kystpatruljen som jeg gjerne betaler årsavgift til selv om jeg forløpig ikke har hatt bruk for den.......dårlige kopier som Sjøassistanse som via faktureringer ofte ender oppp med Redningselskapets hjelp sier jeg nei takk til.

 

Nå har ikke jeg testet Sjøassistanse, men jeg har hatt bruk for Redningsselskapet to ganger. Ingen av gangene kom de. Den ene gangen hadde båten bak oss fått vår kjetting (!) i propellen, og den andre gangen var det en skipper jeg var med som hadde gått inn på en grunne fordi vannet sank noe helt enormt over natten.

 

Ingen av gangene kom Redningsselskapet, og jeg bebreider de ikke. Det var midt i fellesferien, og det hadde særlig den ene gangen med dreggen blåst opp en del, slik at det var andre som var i langt større nød enn meg.

 

Mitt medlemskap i Sjøassistanse er vurdert ut fra flere ting:

 

1. Meld fra hvor du skal - tjeneste

 

Tjenesten som jeg selv har ønsket mange ganger, og har brukt andre private venner til dette når jeg tidligere har hatt behov. Dette er nyttig hvis man feks er på vei over Skagerak og det begynner å blåse kraftig på veien

 

2. De har gode referanser

 

De jeg har sjekket med, har flere "solskinnshistorier" å komme med.

 

3. Jeg mener at VHF tjenesten er det helt overlegne verktøy sammenlignet med alle andre tjenester, når det gjelder sikkerhet på sjøen. Ingen over, ingen ved siden som jeg kaller det. Det er derfor litt "politisk" motivert at jeg betaler noen skarve hundrelapper i kontingent.

 

Begge selskapene utfyller hverandre på en helt super måte (tror jeg). jeg gir i alle fall villig bort litt for å bedre min egen og andres sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Løfter denne litt. Ved registrering av VHF meldemskap så blir man automatisk medlem av sjøassistanse i et år.

 

Nå sender Telenor ut betalingsvarsel for medlemssakp i Sjøassitanse på en faktura som kan se ut handler om VHF/Maritim Radio (390,-). Denne skal kun dekke sjøassistanse etter det jeg ser?

 

Har hørt tidligere snakk om årlig gebyr for VHF, men det er vel ikke dette?

 

Andre med liknende faktura?

Link to post
Share on other sites

Løfter denne litt. Ved registrering av VHF meldemskap så blir man automatisk medlem av sjøassistanse i et år.

 

Andre med liknende faktura?

Ja, sikkert mange.

Jeg fikk et års gratis medlemskap da jeg tok VHF kurs.(2005)

Året etter fikk jeg regning på fornying, da ringte jeg og medelte at jeg ikke var intressert.

Har siden fått faktura på medlemskap hvert år ca. en måned før konsesjonsavgiften.

Jeg vet at noen har betalt denne regningen i den tro at de betalte konsesjonsavgiften. Jeg tror dette gjøres bevisst.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke grenser for hva en kan bruke penger på til båt, ulike leverandører overgår hverandre i oppfinnsomhet for å lokke penger ut av lommeboken din.

 

Alle bør sette seg ned å foreta en "risikoanalyse" av sin egen situasjon å velge ut de tingene som de synes de bør ha etter en seriøs vurdering.

Så kan man gjøre noen tilvalg til slutt basert på veldedighetstanken om man ønsker det.

 

I Nød vil alle få hjelp uansett.

 

I mitt tilfelle nådde ikke sjøassistanse opp, det gjorde derimot kystpatruljen basis, knbf, norske sjø (forsikring), VHF årslisens.

Link to post
Share on other sites

Har hørt tidligere snakk om årlig gebyr for VHF, men det er vel ikke dette?

 

Andre med liknende faktura?

 

I Telenor Maritimes prisliste over skipsradiolisenser fremgår følgende:

 

1.1. Fritidsfartøy

Radiostasjon og/eller identifiserbar nødpeilesender........................................... kr 475,-

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk regning for lisensavgift i går, men har ikke fått regning for sjøassistanse enda. Så det er nok ikke systematisk lureri i dette.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Det ser ut til at telenor her åpner for noen fler fordeler for oss som allerede betaler lisens og. Om ikke jeg misforstår fulstendig skal samtaler til land og mobiltelefoner i norge nå bli gratis om en går gjenom norsk radiostasjon i følge deres nettsider. Blir sjøassistanse nå nedlagt og erstattet med en vanlig vhf lisens, eller har de laget et produkt som heter det samme men som inneholder mer for tidligere sjøassistanse? det er litt uklart for meg.

 

Fornuftig å putte litt mer fordeler inn i lisensen, forandringen ønskes velkommen.

Link to post
Share on other sites

]. Blir sjøassistanse nå nedlagt og erstattet med en vanlig vhf lisens, eller har de laget et produkt som heter det samme men som inneholder mer for tidligere sjøassistanse? det er litt uklart for meg.

Fornuftig å putte litt mer fordeler inn i lisensen, forandringen ønskes velkommen.

Det er vel ikke uklart?

 

Navnet SjøAssistanse blir nedlagt fra 31.12.2010, men produktets fordeler som service - og garanti delen vil bestå i ny form som: VHF-lisensen (inkl. servicedel) og VHF lisens Pluss (inkl. garantidel)1. Beholde medlemskapet ditt i Sjøassistanse til forfallsdato 00.00.0000

 

2. Telenor Maritim radio gir deg VHF-lisens Pluss for kun kr. 475,- for år 2011

 

Fra 2012 blir det ordinær pris, dagenspris kr. 695,-.

 

Dette betyr at du får beholde alle fordelene i Sjøassistanse ut hele år 2011, uansett når forfallet ditt i Sjøassistanse går ut.

 

VHF-lisens

SIKKERHET

 

Lisens søknad:

Kallesignal og MMSI nr

Gratis vær- og navigasjonsvarsel

Gratis nummeropplysning

Gratis å ringe på VHF

Gratis Meld fra hvor du drar

Gratis bruk av Mobil Sjøportal

Gunstige forsikringsrabatter

Gunstige forhandlerrabatter

24 timers lyttevakt på kystradio- stasjonene

 

Pris: kr. 475,-

 

VHF-lisens Pluss

SIKKERHET og ØKONOMISK TRYGGHE

Samme fordelene som VHF-lisens

I tillegg:

Slep til nærmeste havn.

Dekker opp til kr. 7.500

Bruk av egenandel på hovedforsikring

Dekker opp til kr. 3.000,-

Må forlate båten og reise hjem

Dekker opp til kr. 5.000,-

Transport av dykker/reservedeler/ drivstoff. Dekker opptil kr. 1.500,-

 

Pris: kr. 695,-

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det som for meg er litt uklart er om alle disse fordelene som du ramset opp her vil gjelde for alle som har en vanlig vhf lisens... å som aldri har vert med i sjøassistanse.

 

Ja, det som står under avsnittet om "VHF-lisens" (Dette tilsvarer det som var/er "servicedelen" i Sjøassistanse) vil fom. 2011 være inkludert i den vanlige VHF-lisensen. Likevel er prisen på VHF-lisensen den samme som før; kr 475.

De som også vil ha med seg de andre fordelene i Sjøassistanse, det som blir kalt "garantidelen" og omfatter bl.a. diverse økonomiske kompensasjoner ved skade/assistanse, kan få dette ved å oppgradere til "Lisens Pluss", dette vil koste kr 220 ekstra pr. år, altså totalt kr 695.

 

mvh

Helge (Florø Radio)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Hva er Mobil Sjøportal?

Før gjaldt Sjøassistanse også i Sverige, hvordan blir dette med den nye ordningen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva er Mobil Sjøportal?

Før gjaldt Sjøassistanse også i Sverige,

Lars H.

"Mobil Sjøportal" PASS, hvor fant du det utrykker?

 

Ser ingen endring i vilkårene.

http://www.maritimradio.no/index.php?pid=401

§3 Hvor gjelder Sjøassistanse?

 

Sjøassistanse gjelder innenfor Skandinavisk farvann. Med farvann menes det området for Skandinavisk sjøredning som er fastsatt av Sjøfartsverket. Skandinavisk farvann er definert som Norge, Danmark og Sverige, samt disse landenes territorialfarvann. Østersjøen med dens tilgrensende hav og viker. Kattegat og Skagerrak øst for linjen Hanstholm-Lindesnes.

§4 Når gjelder garantien?

 

Garantien gjelder ved tegning av medlemskap i Sjøassistanse og 12 måneder fremover. Garantien fornyes årlig og forutsetter medlemskap i Sjøassistanse. Ca. en måned før avtalen om medlemskap i Sjøassistanse opphører, sendes det ut en ny faktura på medlemskap for neste år. Fakturaen skal være betalt senest den dagen den nye avtaleperioden begynner å løpe.

 

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

 

* Hvem skal jeg kontakte dersom jeg er i Sverige eller Danmark?

 

I Sverige kontaktes Stockholm radio og i Danmark Lyngby radio.

 

"Mobil Sjøportal" ??

HER ??

Alt maritimt radiokommunikasjonsutstyr, det være seg bærbare – og fastmonterte VHF-radio, samt nødpeilesender er registreringspliktig, og det er kun ved registrering at du får lisenspapirer med kallesignal og MMSI nr (Maritim Mobile Service Identity).http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19890927-0951.html

 

 

Eller dette.

Gratis telefonering fra båt

Med lisens kan du ringe gratis fra din VHF-radio til norsk fasttelefon og mobiltelefon. Forutsetningen er at samtalen koples opp over norsk kystradiostasjon.

Samtalen kan bestilles fra båt (over VHF). Dersom en ønsker at samtaler fra land skal noteres på medlemskapet, så må fartøyet selv gi informasjon til operatør på kystradiostasjonen umiddelbart etter at samtalen har funnet sted.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva er Mobil Sjøportal?

Før gjaldt Sjøassistanse også i Sverige, hvordan blir dette med den nye ordningen?

 

 

Hei, Mobil Sjøportal er et tilbud til mobilbrukere, er ikke helt inne på dette, men du kan lese om det her: Mobil Sjøportal.

 

Samarbeidet med Svenske/Danske Sjøassistanse er det meningen å videreføre i den nye ordningen.

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fikk VHF lisensen i dag og ser ar Sjøassistanse har gjenoppstått , Norge, Sverige og Danmark. .

 

 

Gratis service og assistanse 24 timer i døgnet ring 120.

Sleping til nærmeste havn (beløpsgrense kr. 7.500)

Hjemtransport av deg og din besetning (beløpsgrense kr. 5.000)

Refusjon av egenandel på hovedforsikring (beløpsgrense kr. 3.000)

Dekning av mistet tenningsnøkkel til båten (beløpsgrense kr. 2.000)

Transport av drivstoff og reservedeler (beløpsgrense kr. 1.500)

 

Spesialtilbud for Telenor Maritime Radio-under kr. 220 pr. år

 

Må oppgi forsikringsselskap.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne greien med "sjøassistanse" er noe som Atlantica forsikring prøver å ta til seg?

 

www.sjoassistanse.no linker til en side som tilhører Atlantica forsikring og nevner ingenting om VHF - bare om assistanse, mens

www.sjoassistanse.com linker til maritim radio og her er det ikke et ord om assistanse - bare om fordeler med VHFen.

 

Noen som vet noe mer?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne greien med "sjøassistanse" er noe som Atlantica forsikring prøver å ta til seg?

Noen som vet noe mer?

 

Ikke mer en at "sjøassistanse" fortsetter som før. Spesialtilbud for Telenor Maritime Radio-kunder kr. 220 pr. år Billig

Og at innmelding sendes, sjøassistanse 0097 OSLO. ??

Atlanticas Helforsikring inkluderer medlemsskap i Sjøassistanse.

Og at en må ringe Sjøassistanse - Maritim Radio – 800 88 878

Postboks 7150, 5020 BERGEN

Får vente og se hvem som svarer.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det var jo minimalt med info på "nye" Sjøassistanse sine sider da.

Klikk for: Ja, jeg har lest og akseptert vilkår og betingelser ga heller lite. :giggle:

 

 

Her er en liten opklarning på dette.

Sjøassistanse er IKKE et Telenor Maritim produkt lenger - som nevnt tidligere i tråden - men ser jo at utsendt info i forbindelse med lisensen kan misforståes.

Atlantica er det selskapet som nå tilbyr dette produktet, og de kan nås på 800 65 117.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...