Jump to content

Sjøassistanse fra Telenor Maritim


Luigi

Recommended Posts

Men hvordan fungerer dette i praksis? Går det via kystradiostasjonene som så tilkaller assistansen? Og hvem er det som utfører assistansen? Er det Redningsselskapet eller hvem? Og dersom det er Redningsselskapet, har medlemskap der større prioritet enn via dette nye produktet?

 

Vilkår og betingelser hadde det jo vært greit å vite litt om. Om "nærmeste havn" er langt unna, blir det da ekstraregning? Nei, her har Telenor Maritim Radio rotet seg bort i en svært diffus sak.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse er IKKE et Telenor Maritim produkt lenger - som nevnt tidligere i tråden - men ser jo at utsendt info i forbindelse med lisensen kan misforståes.

Atlantica er det selskapet som nå tilbyr dette produktet, og de kan nås på 800 65 117.

 

Har Telenor solgt Sjøassistanse, med navn og logo, bør de også få Atlanticas til å fjerne at en må ringe/kontakte Sjøassistanse. - Maritim Radio – 800 88 878

Postboks 7150, 5020 BERGEN

Eller har det aldri hvert er Telenor Maritim produkt?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan fungerer dette i praksis? Går det via kystradiostasjonene som så tilkaller assistansen? Og hvem er det som utfører assistansen? Er det Redningsselskapet eller hvem? Og dersom det er Redningsselskapet, har medlemskap der større prioritet enn via dette nye produktet?

 

Vilkår og betingelser hadde det jo vært greit å vite litt om. Om "nærmeste havn" er langt unna, blir det da ekstraregning? Nei, her har Telenor Maritim Radio rotet seg bort i en svært diffus sak.

 

Lars H.

 

Synd at det virker som om Telenor Maritim radio har rotet seg bort i en difus sak, det er selvsagt ikke meningen.

 

Skal prøve å gi litt svar på dine spørsmål Lars H (takk for sist, Homlmsbu for ett par helger siden)

 

ALLE båter/fartøy har rett til assistanse på havet, er det nød det gjelder så er det ingen tvil, da er det en sak for HRS, og Kystradio (KS) er bindeleddet der.

Vi på KS formidler assistanse til alle som trenger det, og reglen er slik at om båten som trenger hjelp ikke er fortøyd til brygge/ligger til land så skal også HRS varsles, men vi på KS står for kommunikasjonen mellom de forskjellige som hjelper til.

Hva og hvilke resurser vi sender ut er litt avhengi av hva det gjelder, og litt hva som finnes av resurser i området.

Her i Oslofjorden - Tjøme Radio - så er det mange redningsskøyter, og god dekkning + mange andre resurser å hente hjelp fra, så er den som har behov for hjelp medlem av R/S så blir det som regel sendt ut en skøyte fra de - alt da i sammarbeid med HRS.

Vi har selvsagt anledning til å bruke en hvilken som helst båt som er i området, og stiller seg til disposisjon. Vi har mange ganger kallt alle båter i ett gitt område, og således fått meget god hjelp intil en "offisiel" båt kan komme å bistå.

 

Er du medlem av Atlantica`s Sjøassistanse,og trenger hjelp, så gjør som alle burde gjøre, ta kontakt med nærmeste kystradiostasjon på 120, og vi formidler hjelp til alle som trenger det, ev oppgjør om man ikke her dekning gjennom forsikring/NSSR eller lignende blir en sak mellom båtfører og de som hjelper dem.

Husk at vi på KS har direktekontakt med alle redningsenheter i området vi dekker + AMK og Politsentralene.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Her er hva som blir lagt ut på www.maritimradio.no i løpet av dagen.

Årsavgift for maritim radiolisens 2012 er sendt ut

 

Alle våre kunder vil i disse dager ha mottatt eller straks motta faktura for årets radiolisens. Sammen med fakturaen følger en brosjyre som omtaler våre tjenester.

 

I tillegg ligger det ved et innstikk fra Atlantica Båtforsikring som nå tilbyr Sjøassistanse til rabattert pris for våre lisenskunder. Telenor Maritim Radio la ned Sjøassistanse 31.12.2010 etter en helhetsvurdering. Atlantica Båtforsikring har imidlertid tatt opp tråden igjen etter modell av vårt gamle produkt og står nå bak produktet Sjøassistanse. Atlanticas kundeservice kan kontaktes på telefon 800 65 117 eller e-mail info@atlantica.no

 

Dersom det er spørsmål angående radiolisensen eller fakturaen kan Lisensavdelingen i Telenor Maritim Radio kontaktes på telefon 815 32 008 eller e-mail lisensavdelingen@telenor.com%20

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hever denne igjen:

http://kystradio.no/privat/nyheter/kjenner-du-til-meld-fra-hvor-du-drar/

Brukte denne tjenesten på min maratontur til Lysefjorden og tilbake til Trondheim på 14 dager, alene i båten.

Følte en viss trygghet med at de fulgte med og kalte meg opp av og til. (Med AIS ombord så de hele tiden hvor jeg var :-)

.

Takk til operatørene på Florø og Rogaland Radio! :-)

Mvh. M/B Boas

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Går en inn på den siden hos Kystradio, finner en mye fin informasjon om hva de driver med og kan tilby. Jeg scrollet litt nedover siden og kom til en side med tittelen: "Vet du hva VHF-kanalene brukes til?" Og da ble jeg virkelig stolt!

 

kanalbruk1.jpg.2dcd5b753b03c023edee8a23498415dc.jpg

 

 

 

Klikker en der på oversikt.jpg.178697a3963f5d558e3d1c7f5851fb72.jpg kommer en faktisk til min egen hjemmeside! Jeg laget nemlig for en god del år siden en oversikt over bruk av de forskjellige VHF-kanalene, og en hos Telenor Maritim Radio likte oversikten så godt at han spurte pent om at de kunne få bruke den. Nedenfor en skjermdump litt fra øverste del av kanalplanen, og det gjør de faktisk fremdeles!

Direktelink her.

 

kanalbruk2.jpg.5acf41862c4ab7b3abe27483e9d9656d.jpg

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Marwin skrev On 8.7.2017 at 14.36:

Hever denne igjen:

http://kystradio.no/privat/nyheter/kjenner-du-til-meld-fra-hvor-du-drar/

Brukte denne tjenesten på min maratontur til Lysefjorden og tilbake til Trondheim på 14 dager, alene i båten.

Følte en viss trygghet med at de fulgte med og kalte meg opp av og til. (Med AIS ombord så de hele tiden hvor jeg var :-)

.

Takk til operatørene på Florø og Rogaland Radio! :-)

Mvh. M/B Boas

Men fikk en overaskelse da jeg fikk telefonregningen:

For ikke å belaste VHF-nettet mere enn nødvendig, brukte jeg telefonen på nr. 120 for kontakt med stasjonene flere ganger.

Har sluttet med det nå: DET er kostbart!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...