Jump to content

Hva er forskjellen på ei sjekte og ei snekke?

Wasco

Recommended Posts

Da jeg var noe yngre, var e sjekte en spiss-endet båt med to tolleganger og hull i ei tofte (og feste i bunnen under denne tofta, mellom to bånntiljer) for en mast. Knapt nok noe dollbord.

E snekke var litt større og hadde innenbordsmotor og dollbord. Kanskje også halvdekk og vindskjerm.

Dette var i Østfold (Sponvika).

De fleste hadde eker eller (Tune-)joller, noen hadde sjekte, ytterst få hadde (motor-)snekke i det hytteområdet jeg vanket i den gangen.

Inne i byen (Halden) hadde mange arbeidere med skiftarbeid snekker (med motor); de gikk ut mot Hvaler i friukene og fiska eller besøkte hytta de hadde bygd seg på de østre Hvaler-øyene eller på fastlandet innafor.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Og hva er en kogg?

Så vidt jeg vet er både sjekte, kogg og snekke åpene eller delvis åpne spissgattede småbåter med deplacementskrog. Sjekte og kogg finnes i variant med seil mens snekke vel kun er med motor(?). En og samme båt kan gjerne bli kalt Snekke i oslo, Sjekte i arendal og Kogg i Kragerø.

:wink:

Det er dialektord for den samme båten.

På Sørlandet: Sjekte

Telemark /Søndre Vestfold: Kogg

Østlandet forøvrig: Snekke

På Sørlandet hvor jeg kommer fra skiller vi mellom åpen sjekte, skjermsjekte, rosjekte, seilsjekte og hyttesjekte.

Redigert av NovaMalin (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

På Sørlandet hvor jeg kommer fra skiller vi mellom åpen sjekte, skjermsjekte, rosjekte, seilsjekte og hyttesjekte.

Regnet med at det egentlig var snakk om lokale varianter av samme sak...

Her ramser du opp hva det kalles på Sørlandet, Telemark og på østlandet - men hva med Vestlandet og resten av landet??

I Nord-Norge har det tidligere vært ganske vanlig med noen spesielle, små robåter for bruk innenlands. Disse hadde en fjollet fasong, tverr bak og butt foran, og var uten kjøl...lignet faktisk på et auskar uten håndtak. Disse kallte vi for sjekte...

Wasco: Jeg har ikke oversikt over hva ei sjekte kalles i resten av landet. Uansett flytter folk mer på seg enn før, og slike dialektvarianter av navn på båter blir mer og mer utvannet. På Gjeving hvor jeg kommer fra er i hvertfall alt sjekte. Ei sjekte i plast er ei plastsjekte. Hadde tidligere en Nidelv 24. Typisk plastsjekte.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Disse hadde en fjollet fasong, tverr bak og butt foran, og var uten kjøl.

En pram. Onsinger og svensker kaller det ei eke.

Egentlig et spesialfartøy for bruk på vassdrag på grunn av sin fenomenale manøvrerbarhet under årer og relativt gode lasteevne.

• 1 år senere...

Regnet med at det egentlig var snakk om lokale varianter av samme sak...

Her ramser du opp hva det kalles på Sørlandet, Telemark og på østlandet - men hva med Vestlandet og resten av landet??

Dette var en artig tråd; har ikke vært oppmerksom på den før!

Det ble visst ikke helt avklart hva de forskjellige betegnelsene sto for den gangen i 2009, og det er vel tegn på at det er en god del ulik bruk rundt om.

Men mitt inntrykk er at det er flest ulike betegnelser, og også flest ulike båttyper, på Agder og Østlandet. Begrepene 'sjekte', ´kogg', 'snekke' og 'eke/eike' tror jeg knapt finnes på Vestlandet og i Nord-Norge; derimot en haug med forskjellige betegnelser for ulike typer og størrelser av robåter. 'Færing' har forresten etterhvert fått to ulike betydninger: 1) Fire-året båt; dette er det opprinnelige. 2) Rett og slett robåt, uten tilknytning til størrelse; har selv hørt folk omtale en seksæring - seksåret båt - som "færing".

Pram/pråm i betydningen rundbunnet båt uten kjøl, med stort speil bak og lite speil foran, finnes over hele landet, med en del ulike betegnelser - og i utlandet med betegnelsen "norsk pram"! Mye brukt i sjøen på Agder og Østlandet.

Telemark og kun helt i søndre Vestfold (Helgeroa/Nevlunghavn)er det kogg. Fra Naverfjorden/Stavern/Larvik og til forbi Ula/Kjerringvik heter det sjekte. Videre mot Tønsberg og indre Oslofjord er det snekke.

I Nord-Norge har det tidligere vært ganske vanlig med noen spesielle, små robåter for bruk innenlands. Disse hadde en fjollet fasong, tverr bak og butt foran, og var uten kjøl...lignet faktisk på et auskar uten håndtak. Disse kallte vi for sjekte...

Disse ble også kalt for trau i enkelte deler nordover.

En pram. Onsinger og svensker kaller det ei eke.

Egentlig et spesialfartøy for bruk på vassdrag på grunn av sin fenomenale manøvrerbarhet under årer og relativt gode lasteevne.

Ikke noe spesielt innlandsfartøy for vassdrag dette. De to kjente pramtypene i Norge er Holmsbuprammen og Arendalsprammen. Begge er for bruk på sjøen. Holmsbuprammen kjennes ved det smekre skroget med stort spring og litet forspeil. Arendelsprammen er drektigere, har relativt lite spring og stort forspeil. En av hovedgrunnene til populariten var den enkle byggemåten uten kjøl og med speil i begge ender. Enhver fiskerbonde langs Skagerakkysten kunne bygge sin egen pram (eller prom som er den gamle betegnelsen på Sydostkysten.

Husker at foreldrene mine hadde en pram for mange år siden. Den var tverr bak, men ikke butt forann.

Da var det nok ikke noen pram heller.

mvh tuffff

En hver ekte sørlending bruker ordet sjekte.

Ordet snekke stammer østfra ( muligens fra snipe/a) fra svenskekysten) Begge betegnelsene er forøvrig røfflig en benevnelse av en liten/mellomstor deplasement båt med eller uten dekk, motor eller overbygg.

Som tidligere nevnt i tråden ble ordet sjekte brukt som fellesbegrep. Eks. rosjekte, seilsjekte, motorsjekte, fiskesjekte, tursjekte/ bysjekte.

Siste bidrag? Neppe, men her er mitt:

Rosnekke har jeg aldri hørt om, derav tolker jeg det dithen at en snekke ALLTID har en motor (med eller uten seilmast i tillegg).

Har sett sjekte (altså åpen båt uten dollbord) med motor, men den var innsatt senere og det funket dårlig pga undervannsskrogets utforming.

Nå har jeg bodd langs hele vår langstrakte kyst med start i Nord Norge via Telemark, Akershus, Rogaland til Møre og fortsatt betegner jeg en åpen og delvis åpen båt med motor for motorbåt (til nød for ei snekke) enten den har speil eller ei. Videre oppover i skalaen kommer lettbåt, notbåt, livbåt osv. Overgangen fra motorbåt til helt lukket båt har betegnelsen kabinbåt med motor. Derfra og videre med betegnelsen sjark og skøyte avhengig av bruksområde.

Jolle er en liten fysak på ca. 12-14 fot som er budt i baugen med akterspeil hvor en har fordypning for en åre slik at en kan vrikke jolla fremover. Og mer eller mindre eggformet skrog. Samme utseende som jolla men fra 14 fot og oppover har betegnelsen pram. Pram kan også være flatbunnet men er ikke noe syn for øyet som ser.

Robåt skiller jeg mellom en lettrodd og tungrodd båt som skal være spis i begge ender. Lengden kan variere fra 12 til 20 fot. Og skrog skal ha kjøl i hele lengden og er selvfølgelig åpen. En smekker robåt er et syn en sjelden glemmer.

Overgang fra robåt til robåt med seil blir til en sneseiler med ballast av stein. Videre har vi jo børingene, men det blir jo en annen historie.

Snekke og sjekte var ord vi ikke brukte da dette pekte mot noe som for oss var uoppnåelig og forbeholdt "prestene" :saint: og dette henger nok fortsatt igjen i oss :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...