Jump to content

Diesel på Filtvedt, dårligere kvalitet enn ellers?


bjoris

Recommended Posts

Jeg skjønner heller ikke påstanden om å ikke etterfylle motorolje før nederste merke på peilepinnen. Kan noen forklare meg grunnen til dette?

Hei

Min- max merkene en produsentens krav til smøreoljemengde.

Alt derimellom er innenfor kravene til produsent.

På Scania lastebilmotorer ble olje ned til medium kastet av med en gang.(Før i tiden) :wink:

Når nivået var på min, var det tid for oljeskift, ingen etterfylling.

Dette forutsatt at motoren ikke søler/svetter.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei Giver!

 

At man velger å skifte olje ved min.merke er OK for meg. Men det ble påstått at en ikke skulle etterfylle (for de som ønsker det) før ved min. oljestand. Det er det jeg ikke skjønner.

Ha en god dag!

Hei

Det må du gjerne gjøre, men det er bortkastede penger så lenge du holder deg innefor produsentspec.

Anbefalt øvre og nedre oljenivå fra fabrikken er angitt på peilepinnen.

For mye kan være like galt som for lite.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

For mye kan være like galt som for lite.

mvh

giver

Men vi snakker jo ikke om for mye? Ikke for lite heller.

Jeg snakker i alle fall om området mellom min og maks.

F.eks å etterfylle til maks når peilepinnen viser midt mellom halv og min er vel ok?

Skal man vente til min, så er det jo fort gjort at man plutselig har ventet alt for lenge.

 

Det må da være bedre å fylle på en ekstra liter og få nivået opp fra f.eks. kvart til 3/4 på peilepinnen enn fra MIN til 1/2? Fatter ikke hvorfor jeg må vente til nivået er helt nede på min for å etterfylle.

 

Uansett. Effem kan vel bare si hvorfor det har seg slik.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker heller ikke om for mye eller for lite olje. Heller ikke om skifte av olje ved minimumsmerket. Det er det andre som gjør. Mitt spørsmål var: Hvorfor ikke etterfylle olje før minimun oljestand? Dessuten påpekte jeg at moderne motorer ikke plasker veivakselen ned i oljesumpen.

 

Så derfor: Hva er grunnen til å vente til minimum oljestand før en etterfyller?

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svar på kommentar fra effem.

 

Jeg føler at du har tatt påenget. At motorene ikke bruker olje er ltt "skryt", men de bruker så lite at jeg ikke etterfyller på 250 timer (En sessong). Ca 1/ 2 parten av merkeområdet eller mindre. Vet ikke hvor mye det er mellom max og min. Har med dette bekreftet at forbruk av olje er omtrent normalt.

 

Til opplysning tar jeg oljeprøver hvert eneste år. De har vært bra til nå.

 

Mitt påeng er som følger:

Begge motorene reagerte likt i forhold til røyk.

 

Jeg reagerte på økt røyk etter fylling. Videre registrerte jeg dette, og trakk konklusjonen på endringene uten å bli påvirket fra dette forum eller fra andre som hadde fortalt meg om Marin Gassolje. (Hadde på dette tidspunktet ikke lest denne tråden eller snakket med noen om drivstofftyper.) Det vil si at det faktisk er vesentlig forskjeld på drivstoff. Viser til tidligere beskrivelse av endring av røyk. I ettertid synes jeg også dieselvarmeren ryker mer, men det kan være innbildning. Har ikke lakt merke til noe på ageregatet.

 

Begge 71 motorene hadde eksakt samme endring i.f.m. økt røyk og farge.

 

I motsettning andre innlegg har jeg ikke registrert økt sort røyk, men svakt blå med gråtone som på en besinmotor som bruker litt for mye olje. Ved hurtig kjøring har jeg ikke registrert endring, men jeg ser svært lite til eksosen da. Det er litt merkelig at alle de andre har registrert øket sort røyk og ikke den fargen jeg beskriver.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Beklager en liten feil i det oppgitte normalforbruket av motorolje....det skal selvfølgelig være et komma her....altså oljeforbruket kan være ca 0,5% av drivstofforbruket, uten at noe unormalt kan sies å foreligge.

Ofte ligger dette imidlertid lavere (0,2-0,3%) av drivstofforbruket. (2-3 liter pr. 1000 liter drivstoff)

En annen måte å uttrykke dette på er forbruk i gram/hk og time (g/hkh)

Volvo Penta oppgir normalverdien til 0,50-1,00 g/hkh

Et høyt oljeniva i bunnpannen ( over max merket på peilepinnen) vil føre til økt forbruk av olje pga oppkast av olje på sylinderveggen. Erfaring viser at et nivå ca midt mellom merkene på pinnen vil føre til redusert oljeforbruk i forhold til om nivået står på max merket kontinuerlig. Dette vil variere litt avhengig av motortype/alder/slitasje.

Det er altså ingen grunn til å fylle etter olje sålenge nivået ikke er lavere enn min. merket.

Oljespyling av stempeltoppen sørger for kjøling av stemplene og har ikke spesielt smørende effekt på sylinderveggene. (Lotus) Det vil alltid være noe oppkast av olje mot sylinderveggene for smøring av disse.

Link to post
Share on other sites

Dette var en lang og lærerik tråd om diesel og forbrenning, og det slår meg at jeg nå bedre forstår hvorfor kompressoren (som vel er en roots type) på KAD300'en går de første minuttene etter kaldstart. Temperaturen på lufta ut av kompressoren er relativt høy umiddelbart pga kompresjonen.

Kompressoren kutter etter noen minutter når motortemperaturen begynner å komme seg.

 

Min motor er gått ca 650 timer og ryke fint lite ved kaldstart syns jeg.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...