Jump to content

Diesel på Filtvedt, dårligere kvalitet enn ellers?


bjoris

Recommended Posts

Fikk høre at dieselen på Filtvedt (Halvorshavna) ikke er så "ren" som den du kjøper andre steder. Du må derfor regne med mer soting fra motoren. Det er høres jo ikke bra ut så jeg ble skeptisk til å fylle der selvom det er billig og vi normalt kjører forbi der...

 

Synspunkt, er det bare sprøyt eller...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

tror "dieselen" på  Filtvedt ikke er diesel, men marin Gassolje.

Marin Gassolje har langt lavere krav til bla.a svovelinnhold osv enn autodiesel.

 

Autodiesel, som vi vanligvis fyller på våre marinaer, er "reinere" i den forstand at den inneholder færre tunge komponenter. Den forbrennes lettere, med mindre sot / røyk som resultat. Marin Gassolje vil gi noe lavere forbruk, da de "tunge" komponentene har høyest brennverdi.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har fyllt noen ganger på Filtvedt, men har ikke tenkt på at det er noen forskjell på denne elnn annen diesel.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg fylte Diesel fra tankbåten som ligger i Kragerø, og fikk opplyst at de fikk dieselen fra Filtvedt.  Problemet jeg fikk ganske umiddelbart etter tanking var utrolig mye mere soting enn normalt, noe som merkes spesiellt når man gir på for å komme opp i plan.  Trodde med en gang at det var noe galt med en av motorene, men det soter like mye fra begge.  Er årsaken at jeg har fått Marin Gassolje, eller bør jeg få sjekket motorene?

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev tidligere at jeg hadde fyllt tankene på Filtvedt, og ikke merket forskjell.

 

Imidlertid.  I sommer fyllte jeg tankene hos bergenseren på tankbåten i Kragerø.  De 700 kronene jeg sparte på det kunne jeg like gjerne vært foruten. Min hvite jolle, og båten forøvrig ble sterkt sotet ned, faktisk sånn forskjell at på turen mellom Kragerø og Tjøme ble det produsert mere sot enn hele den tidligere sesongen.  Under fylling fikk jeg vite at det jeg fyllte var gassolje, og at den var bedre for motoren min enn vanlig autodiesel som jeg vanligvis fyller. Min kamerat, som fyllte samme sted fikk også betydelig mere sot, og hans båt ble også sotet ned på turen til Tjøme, dog i noe mindre grad enn min. Han har to KAD400 motorer.

 

I etterpåklokskapens navn har jeg nå kommet til at dieselen (gassolje) på Filtvedt også førte til mere røyk og sot, men det var lettere å oppdage forskjellen etter at jeg bygget om eksosutløpene mine i vår.

 

 

Jeg skal aldrig mere, med viten og vilje fylle gassolje, selv om det gir noen kroner mindre i driftsutgifter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Dette var jo interessant lesing. Holdt også på å fylle fra dieselbåten i Kragerø, men lot heldigvis være. Noen som vet om andre langs kysten selger denne gassoljen?

 

Fyller fast hos Nilsen (Esso) på Flekkerøya utenfor Kr.sand. Der er dieslen nærmest hele sesongen en krone under prisene ellers. Han leverer vanligvis til fiskeflåten der ute. Noen som vet om dette er gassolje? Har ikke merket noe vesentlig soting fra min KAD 43.

Link to post
Share on other sites

AHA. Der har jeg svaret.

Var senest i dag nede på havna og vasket hekken på Nidelv'n. Den så ikke ut. Var full av sot.

Var slik enda det er satt på gummislange fra eksosutløpet slik at det skal gå mere ned i sjøen og lenger ut fra båten.

Sist det ble fyllt på denne båten var på Herføl Marina.

 

Noen som vet mere om dieselen de har der?

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet er den dieselen de har på Herføl vanlig autodiesel.

 

Det er såvidt jeg har latt meg fortelle ikke noe galt med gassolje, bortsett fra at den ryker og soter mere enn autodiesel.  Det er en fetere olje, og det er årsaken.  Oljen smører deler den er i kontakt med, blandt annet dieselpumpa betydelig bedre enn autodiesel. Motorfolk anbefaler å blande inn litt 2T olje i autodiesel til båt, for å ta bedre vare på dieselpumpa. Men, da er man kanskje like langt med tanke på soting??

 

Kanskje Motordoktoren har synspunkter på dette?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Fikk høre at dieselen på Filtvedt (Halvorshavna) ikke er så "ren" som den du kjøper andre steder. Du må derfor regne med mer soting fra motoren. Det er høres jo ikke bra ut så jeg ble skeptisk til å fylle der selvom det er billig og vi normalt kjører forbi der...

 

Synspunkt, er det bare sprøyt eller...?

Jeg snakket med en kompis i går som for en tid siden hadde vært innom og sikret seg noen liter. Skvetten ble underlagt kjemisk analyse som viste at den inneholdt mye vann og noe forurensing. Etter dette, iflg. kompisen, ble gutta derborte litt sure, men har nå byttet over til "vanlig" diesel. Prisen har gått om en krone literen (omtrent). Kvaliteten sies nå å være helt på høyden.

Link to post
Share on other sites

Fysj.

 

I en annen tråd var det snakk om kjølhaling. Selger man dårlig diesel med vilje budre kanske det være en passende straff ?

Hvis man selger "Marin gassolje" så er det et annet produkt enn "diesel", med helt andre krav både til renhet og svovelinnhold. Å kalle den marine gassoljen for "dårlig diesel" er kanskje å gå litt på kant med definisjonene  :yesnod:

 

At man selger marin gassolje som det den er, for den prisen som den skal ha, det må jo være en helt redelig sak. Men å selge marin gassolje som om den er høykvalitetsdiesel, med dieselpris   -   det kalles vel "svindel" i vanlig norsk dagligtale?

 

mvh

Poseidon

(Med en Wichmann som ikke har det minste imot å få i seg noe ekstra svovel av og til)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva man skal kalle det jeg.  I Kragerø, og muligens på Filtvedt også, står det sklit med Diesel tilsalgs.  Det blir ikke sagt at det er gassolje som selges, med mindre man spør.  Da følger lovprisninger om gassoljens fortreffeligheter. I Kragerø kostet gassoljen kr 5,- pr liter, mens autodiesel kostet kr 6,30 på den lokale Esso stasjonen.  Jeg sparte kr 700,- på fyllingen jeg gjorde fra tankbåten, men hadde gjerne stått over de kronene om jeg hadde visst.....

 

Kan årsaken til at diesel i drivstoffbørsen fremkommer som veldig billig på Vestlandet være at det egentlig er gassolje som selges?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Marin gassolje må da være veldig bra? Glimrende? Ja faktisk. Det er jo den samme dieselolja som vi hadde før vi fikk miljødieselen. En tyngre og feitere olje med mer energi. Over 5% mer faktisk. Den har også betydelig mer svovel. Tror det er 25% mer. Ikke bra for miljøet. Fabrikantene oppgir motorytelsen i relasjon til marin gassolje eller rettere sagt dieselolje med egenvekt så og så mye.

 

Når man så kan få brennolje til motoren som gjør motoren sprekere eller alternativt er drøyere i bruk samtidig som den er billigere og smører bedre, må det da bare være velstand?? Har man glemt skrik og skrål fra miljødieselens innføring? Fiskeolje, grønt møl, spikersuppe, .... skjellsordene var mange.

 

Og så til sotinga. Joda, det kan muligens sote mer, men det må ikke nødvendigvis gjøre det. Mange forhold avgjør. Lever man f.eks i grenseland når det gjelder luft/drivstoffblandingen og så heller på drivstoff som er mer energiholdig, ja da trenger motoren mer luft i sylinderen for å klare å brenne opp alt drivstoffet. Er motoren sliten? Er kanskje turboen litt sliten? Dyser ikke helt hundre? Og så putter man på drivstoff som krever mer luft for å brenne rent? Hadde man problemer før, så får man større problemer nå. Hadde man en god margin før? Da har du en sprekere motor men med krympet margin. Og med hardkjør, varm motor, varmt i været og varm motorluft? Ja da kan det sote litt for selv den beste, men det er jo ikke gassoljens feil...................... er det vel?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kategorisert noe som helst, Lotus, jeg er helt enig med deg.  

 

Jeg bare sier hva jeg har opplevd med mine gamle Perkinsmotorer. De ryker i utgangspunktet endel, og har gjort det siden de var nye for 33 år siden.  Det er ikke for ingen ting det sies at om du starter en Perkins i Oslo, kan du se røykskya i Drøbak.  Med fare for å virke rasistisk, noe jeg absolutt ikke er, sies det også at det er Perkins som oppfant negeren.  Nedverdigende for Perkins, men egentlig bare en morsomhet for å "sverte" Perkins.

 

Jeg har gjort hva jeg kan for å bedrer dette problemet, selv om Universal diesel har fortalt meg at jeg neppe vil lykkes, motoren bare er sånn.  Andre kan ha samme problemet, og problemet blir værre om du bruker gassolje. Det er det greit for folk å vite om, alik at de ikke gjør samme erfaring som meg, for det er greit å slippe.

 

Du sier at vi tidligere fyllte gassolje på båtene våre, før miljødieselen kom.  Jeg vet ikke noe om det, tviler egentlig, men kan du dokumentere det, bøyer jeg meg i støvet. Jeg har benyttet ca 25 tonn diesel hvert år siden en gang på 90 tallet, men merket ingen forskjell på den røde og den grønne dieselen jeg kjøpte på bensinstasjonen.  Den båten jeg har nå har jeg bare hatt i tre år, så den har vel kun fått grønn diesel mens jeg har hatt den, bortsett fra gassolje.

 

Du sier at gassoljen gir betydelig mere energi, og burde da også gi mere kraft fra motorene. Dette har jeg ikke kunnet registere ved mitt bruk, kun mere røyk.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Mitt innlegg var ikke et svar til noen bestemte, men bare noen betraktninger.

 

Før år 2000 var båtdieselen diesel med egenvekt helt opp til 860. Nå er den nede i omlag 830 tror jeg, men det kan også være 845 som er vekten for autodiesel. Det er uansett fortsatt høyere enn den svenske miljødieselen.

 

Båtmagasinet hadde noen artikler om dette. De fikk en del pepper for testingen, men i etterkant viste det seg at de hadde delvis rett.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/62b727054120e4dcc125690d00731a4f?OpenDocument&Highlight=0,_tdlkmoqkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/d310601d55fcd8b0c12569520034e0d6?OpenDocument&Highlight=0,_tdlkmoqkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_ ://http://www.batmagasinet.no/baatweb/...qkrchkmasr5dg_

 

Marin gassolje har tetthet 860 og selges til det meste av båter inkludert fiskeflåten og deler av fritisdflåten. Autodiesel har tetthet maks 845 og redusert svovelinnhold i forhold til marin gassolje. Tetthet og energiinnhold henger nøye sammen, mens svovelinnhold har lite å si for energiinnholdet. Denn grønne miljødieselen er så vidt jeg vet ikke en enda lettere diesel, men den samme autodieselen som fra år 2000 her fått redusert egenvekt og lavere svovelinnhold.

 

Tror autodiesel er omlag 20 øre dyrere enn marin gassolje pga kravene til redusert svovelinnhold. Men selv med avgifter skulle disse 20 ørene neppe vokse til ei krone.

 

Så hva blir konklusjonen min? Det er forskjell på autodiesel og marin gassolje. Marin gassolje gjør motoren sprekere, forutsatt at man har nok oksygenoverskudd til fortsatt å kunne utnytte den ekstra energien. Har man det, er det bare velstand både for lommeboka, hestekreftene og motoren. Hvis ikke...... sot er ingen kjekk ting.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En telefon til gutta på Halvorshavn/Filtvet hadde gitt svaret. I stedet for å tro hva de selger og dermed debattere det her på nettet er for meg litt smakløst.

 

Til dere som startet tråden: Ring Halvorshavn så får dere vite hva de selger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I stedet for å tro hva de selger og dermed debattere det her på nettet er for meg litt smakløst.

Smakløst er vel litt drøy karakteristikk av denne strengen? Nå debatterer man jo ikke bare hvem som selger hva, men også eventuelle fordeler, ulemper som soting og pris. Sikkert kjekt å ha litt formening om det ene og det andre den dagen du står og skal fylle tanken med marin gassolje et helt annet sted enn Filtvedt. Bra? Dårlig? Bra eller dårlig for meg? De som leser denne strengen har i alle fall litt mer formening om hva og hvorfor og kan tenke videre sjæl og gjøre valg som er basert på litt mer enn fingeren i været.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Gutta (Terje og Odd) selger marin gassolje som slett ikke er skadelig for motoren, tvert imot! Inneholder mer svovel og soter nok noe mer når du ikke har fylt her før. Jeg bor et par hundre meter nord for Halvorshavn(sitter på tereassen og ser dere tøffer ut fjorden) og er stadig nede og snakker med gutta, har forøvrig båt i samme havn og det har naturligvis blitt noen diskusjoner med hensyn til diesel! Drivstoffet er nok beregnet på større fartøy enn hva vi har, men dersom handelsflåten ikke hadde vært fornøyd hadde ikke gutta drevet der i dag!

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2xKAD 44 i min båt, og har siden båten var så og si ny (99) benyttet enhver anledning til å "toppe opp" når jeg har passert Halvorshavn.

 

Min erfaring er ikke slik det beskrives tidligere i denne tråden mht. soting. Tvertimot er jeg veldig fornøyd med Marin Gassolje, ser ikke antydning til soting og opplever maskineriet som kraftigere enn når jeg innimellom blir nødt til å fylle vanlig "grønnsaksuppe".

 

Har slått av mang en prat med gutta ved pumpene i Halvorshavn, og får beskrevet gassoljen slik som det er beskrevet i tidligere innlegg her - med høyere svolvelinnhold og fetere blanding. Resultatet er bedre smøring, og flere svovelpartikler som brenner gir mer guffe!

 

Jeg tror dere som sliter med soting kanskje ikke har maskiner som forbrenner effektivt nok, og dermed blir den økte svovelmengden spydd ut som røyk i stedet. :puke: KAD 44 er turtallsmaskiner og denne type Volvoer er nok heller ikke kjent for å legge ut røykteppe for å forvirre fienden. Mulig de forbrenner godt i utgangspunktet, og derfor utnytter det ekstra svovelinnholdet også til sin fordel :confused:

 

Hadde nok vært interessant å prøve grønnsaksuppe over en lengre periode og målt forbruk opp i mot gassolje, men så lenge jeg er så happy med det gutta i Halvorhavn serverer lar jeg det være. :lol:

 

Jeg tar motorservice selv hver høst, og har aldri sett antydning til vann i vannutskillerne eller møkkete filtre. Så reint var det nå etter årets sesong at jeg lar filterne kjøre en sesong til!

 

Hurra for Halvorshavn og ekte drivstoff :flag:

Link to post
Share on other sites

Hulda fyller en gang i året eller så. I begynnelsen, mens alt fremdeles var på teststadiet, kom den vesentligste av dieselen fra bensinstasjoner i nærområdet. Hulda har nå fylt to ganger "på rappen", i 2004 og 2005 på Halvorshavn. Hva det enn er jeg får på Halvorshavn, så soter det verken mer eller mindre enn det jeg fikk på bensinstasjonene. Selv om Hulda har to eksosrør ut av hekken, er det null sot etter tre sesonger uten vask.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...