Jump to content

Hvordan transportere båt innad i Norges langstrakte land?


S.Hafsmo

Recommended Posts

Jeg sitter her oppe i sjark-nordland og prøver å skaffe meg en fornuftig daycruiser i størrelsen 20-28fot, prisklasse 100 - 260 000,- men etterhvert som man har lett litt rundt på nett, er man nødt til å innse at 80-90% av alle daycruisere jeg kunne tenkt meg, er sør for Oslo.

 

jeg har selv hverken stor nok båthenger til rådighet, bil som kan dra båter av slik dimensjon, eller lapp til å kjøre slik bil. dette har da vist seg å bli et lite problem for meg.. :confused:

har og hørt rykter om at det å få en båt levert med fraktbåt koster rundtom 25 000,- fra f.eks Oslo til Bodø.

 

 

men jeg mener å ha hørt om div. folk rundtom i landet som tar på seg slike oppdrag, som f.eks å dra en 22 fots Master Miami 670 fra Tønsberg og til Mo i Rana for f.eks 8-10 000,-

 

er det noen her som kjenner til slike flotte mennesker? evt. alternative fraktmetoder?

 

 

 

forøvrig er båtene jeg vurderer som følger:

 

Seatec 740

Master Miami 670

Smuggler 28 Sportcruiser

Nimbus 22

Windy 22 Sport

o.l

 

Mvh

S.Hafsmo

Redigert av S.Hafsmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hm du kunne også sjekke med diverse transport selskap, om noen som har bil søafor og ingen retur last. den er jo ikke så stor, bredden har litt og si da. over 250 s¨å er det bred last og tre meter må en vel ha følge bil.

 

kan fort være at en får båten oppover litt rimeligere på den måten

Link to post
Share on other sites

vel, har sjekket litt. og for å dra en båt på halvannet tonn må du ha henger som har en tillatt totalvekt på rundt 2000kg+ og man har ikke lov til å dra en henger som er tyngre enn bilen som drar. mao må du ha en bil med tillatt totalvekt over 2000kg.

 

da kjører man plutselig rundt i et "vogntog" hvor tillatt totalvekt av bil pluss tillatt totalvekt av henger havner over 3500kg. hvilket man ikke har lov å kjøre på førerkort klasse B.

 

flott regelverk spør du meg.. :crazy:

 

B (Personbil, varebil) [rediger]

 

Førerett i klasse B gjelder for motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Man kan i tillegg trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Men tilhengeren og motorvognen kan ikke overstige 3500 kg til sammen. Med kl B kan en trekke tilhenger over 750 kg om samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt med fører (75 kg). Minstealder på 18 år. Klassen gjelder også for tre- eller firehjuls motorsykkel og klasse M kode 147. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge beltebil med eller uten tilhengerslede, klasse M kode 146 og tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3, når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg.

Link to post
Share on other sites

du bor i Bodø ser jeg. har du virkelig ikke sett mørkt på å kjøre fra Oslo til Bodø i en båt du akkurat har kjøpt?

 

jeg har litt vanskelig for å ta på meg slike lange kjøreturer i båter jeg ikke er kjent med. spesielt f.eks rundt stad. stopper maskinen der vil jeg nå si du har et lite problem.

 

men det som egentlig setter en stopper for meg, når det gjelder å kjøre sjøveien, er ei hysterisk kjærring som er noget skeptisk til lange sjøetapper. :discuss:

Redigert av S.Hafsmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

vel, bedre sent en aldri, men nå kan jeg vel svare på min egen tråd.

kjørte til Trøndelag i en Chevrolet Tahoe, her hentet vi en 96' Scand Dynamic 7600 "med henger".

denne hengeren var fullastet av materiale når vi kom, så den var vel ikke akkurat klarlagt for salg.

båten ble tatt opp på en henger de kun brukte til å ta båter opp fra sjøen, etter det kjørte vi til en noget forlatt industrihall, hvor båten ble løftet over på hengeren vi skulle bruke.

nbgl8pm980u3ra8ce1nj.jpg

 

denne var registrert for en totalvekt på 3 tonn, og så forsåvidt meget solid ut. den var dog ikke veldig godt vedlikeholdt, så etterhvert viste det seg at bremsene var helt ute av drift, så vi måtte kjøre veldig rolig og ta hensyn til veldig lang bremselengde. det ble tungt for chevybremsene med 2-2.5tonn ekstra vekt.

det var heller ikke noe sidestøtte å skryte av, så vi måtte sette fast planker med stropper for å stø opp båten i sidene.

her har vi tatt en pause i bjugn.

15ju85w31jgtjroojvul.jpg

selv om vi mistet halvparten av plankene (måtte på jakt i fjæra for å finne nye) gikk turen forhåndsvis greit. og båten er hel hjemme.

 

M/S Fjordlast var behjelpelig med kran for sjøsetting mot en flaske cognac. så jeg slapp å drukne hengeren i fjæra. :cheers:

8ssupnrobhcnj871uoj1.jpg

 

så nå kommer tiden til å gå til oppshining av båt og henger for å få begge i tilnærmet 100% tilstand! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...