Jump to content

Yamaha 150 HPDI går bare på 3500rpm!


landkrabbe_

Recommended Posts

Hei

 

For en uke siden kjørte jeg og familien rundt i skjærgården på lavt turtall (6-700 rpm) i mange timer (5-7 timer). På slutten av dagen skulle jeg gi full gass, men motoren lagde rare lyder og ville ikke over 3500 rpm. Kunn ehøre ut som at den ikke gikk på alle sylindrene. Jeg har hørt at den bare går på 3 av 6 sylindre på lavt turtall for mindre forbruk. Kan det ha en sammenheng med dette? at den bare gikk på 3 sylindre?. Jeg stoppet og tiltet opp motoren for å se på propell og drivstofftilførsel. Jeg startet opp igjen og da oppførte den seg normalt, uten at jeg fant årsaken...

 

 

Noen som har erfaring???

Link to post

så feilen kommer å går...

Siden du sier

Jeg stoppet og tiltet opp motoren for å se på propell og drivstofftilførsel. Jeg startet opp igjen og da oppførte den seg normalt,

 

Høres ut som det er dårlig kontakt noe sted.

Sjekk pluggledninger, coiler, osv

 

Mvh Kenneth

Link to post

tror ikke noe på at den er programmert til å gå på 3 for å spare bensin i hvert fall.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Den er basert på en 3,4 liter V6 motorblokk. Forbrenning optimalisert av en avansert computer. Autolube Multipoint smøresystem, avansert støy- og vibrasjonsdemping og tomgangshastighet med bruk av fire sylindre, er bare noen av de spesielle tekniske løsningene denne kraftige motoren har.

 

hentet fra http://www.yamaha-motor.no/produkter/marin...dsmotorer/hpdi/

 

Såvidt jeg oppfatter det vil den gå på 4 sylindre (ikke 3 som jeg skreiv tidligere) ved tomgang

 

Noen som har erfaringer med det?

Link to post

Sitatet gjelder 300HPDI, 150HPDI har en 2.6 liters blokk. (Men godt mulig den også har noe sånt at den kutter sylindre på lave turtall..)

 

For god hjelp på slike motorer, sjekk yamaha forumet på iboats.com

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

utrolig hva en finner rundt på nettet:)

 

that motor idles on 4 cylinders in nuetral. above about 1500 in nuetral it shuts off two more and only runs on two.

 

if you spend a lot of time in the 1200to 1700 rpm trolling carry spare plugs, there is no cure.

 

på siden http://forums.iboats.com/showthread.php?t=140555

 

Ser ut som de ikke liker å gå lavt på turtall over lengre tid...

Link to post
Sitatet gjelder 300HPDI, 150HPDI har en 2.6 liters blokk. (Men godt mulig den også har noe sånt at den kutter sylindre på lave turtall..)

 

For god hjelp på slike motorer, sjekk yamaha forumet på iboats.com

 

så svaret ditt litt sent, men jeg ramlet over den siden til slutt. Virker på meg som at det også gjelder 150 HPDI. Den vil faktisk gå på 2 sylindre i nøytral over 1500 rpm.

 

Ser jeg får en utfordring siden jeg vil ligge mye på lavt turtall.

 

Er det et alternativ å bruke egen trolling motor?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...